Patagonia

Gestart door loek vaneman, 13-08-2023 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

loek vaneman

Hallo
Wie kan mij vertellen welke gist ik nodig heb voor de Heineken kloon H41 uit Patagonia.
MVG

Fractus

Waarschijnlijk het gist dat ze ergens in het lab bij Heineken in een kluis hebben staan, en wat de fabriek zeker niet mag verlaten  ;D

Even serieus, ik verwacht dat alles wat bij Heineken de fabriek verlaat gefilterd of gepasteuriseerd is, dus in een flesje zal je het niet vinden. Ik denk eerlijk gezegd dat het haast onmogelijk is om die gist te bemachtigen  :'(

Schanulleke

Beetje off-topic.

Eind jaren '90 rouleerde bij t Wort Wat de Heineken A gist, afkomstig van brokken gist die bestemd waren voor veevoer oid. Meegenomen door iemand die in Zoeterwoude werkte. Ik weet zeker ;) dat Wyeast die gist ook heeft, maar die niet in het assortiment heeft zitten, want dat gaat natuurlijk gezeik opleveren.

Er zit ook een Heineken gist in de CBS gistbank. Ik weet niet of dat de Heineken A of D is, maar die 200 euro voor een cultuurtje gaat het natuurlijk niet worden.

Die H41 die genoemd wordt, is nog een tikkeltje bijzonderder, dus volgens mij kan je die helemaal vergeten.

Jan de Graaff

Citaat van: Schanulleke op 14-08-2023  11:49 uDie H41 die genoemd wordt, is nog een tikkeltje bijzonderder, dus volgens mij kan je die helemaal vergeten.
Wat ik ergens las is dat Heineken die gist exclusief in licentie had genomen. Dat zou kunnen betekenen dat daar een einddatum aan vasthangt (waarschijnlijk met eerste recht op verlenging), wat weer zou kunnen betekenen dat de gist op termijn misschien wel beschikbaar komt..

Wat ik begreep is dat de H41 inmiddels alleen nog in Frankrijk als 'H71' te koop is. Die H zou naar verluidt hebben gestaan voor Heineken en 41 naar de zuidelijke breedtegraad (Patagonië) waarop de gist gevonden is. Ik weet niet waar die 71 voor staat, maar in zuidelijke richting kom je op Antartica en op een noordelijke breedtegraad net boven het noordelijkste puntje van Noorwegen; Canada, Groenland, Siberië. Gist uit de permafrost opgedoken?
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het een verwijzing is naar het netnummer van Zoeterwoude ;)

De H41 gist zou iets kruidiger zijn, met 'toetsen van kruidnagel'. Het zou een leuk experiment kunnen zijn om een pilsgist samen te voegen met een Belgische ale-gist en kijken wat dat oplevert. Een boven- en ondergister komen elkaar misschien wel halverwege tegen... Misschien is dat wel waar die verwijzing naar 071 voor staat.

Fractus

Mijn ervaring met blinde pilsproeverijen is dat het wel een heel bijzondere giststam moet zijn wil je het verschil kunnen proeven. Probeer het zelf maar eens: laat iemand 6 glaasjes pils van de verschillende grote merken voor je inschenken, zet ze blind naast elkaar en probeer maar eens te achterhalen welk glas bij welk merk hoort.

Pas dit georganiseerd voor onervaren proevers, we waren met een kleine 20 mensen. Eén persoon had 2 uit 6 glazen goed geraden, en die heeft gewonnen want de helft had er maar 1 uit 6 goed en de rest had er zelfs geeneen goed. Het is bijzonder moeilijk  >:D

Kortom, probeer eens een kloon met een commercieel verkrijgbare ondergister voor pils?

Schanulleke

Citaat van: Jan de Graaff op 15-08-2023  10:20 uEen boven- en ondergister komen elkaar misschien wel halverwege tegen... Misschien is dat wel waar die verwijzing naar 071 voor staat.

Het schijnt dat de oude Oranjeboom gist een duo strain was van een onder- en bovengist. De bovengist is de CBS1171 (=NCYC505) en de ondergist is CBS1484.

De Heinekengist die ik hierboven genoemd heb, is de CBS1483. Dus mocht iemand goed in de slappe was zitten: een CBS cultuurtje kost maar 200 euro.

PDGRRR

Citaat van: Jan de Graaff op 15-08-2023  10:20 uWat ik begreep is dat de H41 inmiddels alleen nog in Frankrijk als 'H71' te koop is. Die H zou naar verluidt hebben gestaan voor Heineken en 41 naar de zuidelijke breedtegraad (Patagonië) waarop de gist gevonden is. Ik weet niet waar die 71 voor staat, maar in zuidelijke richting kom je op Antartica en op een noordelijke breedtegraad net boven het noordelijkste puntje van Noorwegen; Canada, Groenland, Siberië. Gist uit de permafrost opgedoken?
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het een verwijzing is naar het netnummer van Zoeterwoude ;)

De H41 gist zou iets kruidiger zijn, met 'toetsen van kruidnagel'. Het zou een leuk experiment kunnen zijn om een pilsgist samen te voegen met een Belgische ale-gist en kijken wat dat oplevert. Een boven- en ondergister komen elkaar misschien wel halverwege tegen... Misschien is dat wel waar die verwijzing naar 071 voor staat.

In 2018 had ik een paar flesjes van de H71 (en de H35) op de kop getikt tijdens vakantie in Frankrijk en ik was positief verrast. Was volgens mijn herinnering (en Untappd ;)) een prettig kruidig bier met een vleugje peper (deed een beetje denken aan profiel van Chouffe vroeger). Bij latere vakanties heb ik er nog naar gezocht in de hypermarchés maar helaas nooit meer gevonden.  Op Untappd zie je af-en-toe nog wel een check-in, zowel fles als tap en een kort rondje Google leert dat supermarktketen Auchan de H71 in haar assortiment zou hebben.

Volgens Biernet.nl staat de 41 voor de breedtegraad en de 71 voor de lengtegraad van de locatie waar de gist is gevonden. Beide bieren zouden qua gist identiek zijn.

Citaat van: Fractus op 15-08-2023  10:33 uMijn ervaring met blinde pilsproeverijen is dat het wel een heel bijzondere giststam moet zijn wil je het verschil kunnen proeven. Probeer het zelf maar eens: laat iemand 6 glaasjes pils van de verschillende grote merken voor je inschenken, zet ze blind naast elkaar en probeer maar eens te achterhalen welk glas bij welk merk hoort.

Pas dit georganiseerd voor onervaren proevers, we waren met een kleine 20 mensen. Eén persoon had 2 uit 6 glazen goed geraden, en die heeft gewonnen want de helft had er maar 1 uit 6 goed en de rest had er zelfs geeneen goed. Het is bijzonder moeilijk  >:D

Leuke proef, op basis van mijn herinnering denk ik dat de H71 (of H41) wel op zou kunnen vallen tussen 5 andere pilseners.

Citaat van: Fractus op 15-08-2023  10:33 uKortom, probeer eens een kloon met een commercieel verkrijgbare ondergister voor pils?

Wellicht zou je het kruidige karakter ook kunnen benaderen door bepaalde hoppen te gebruiken. Met onder andere Perle of Spalter Select heb ik ook wat peperige/muntige kruidigheid in zelfgebrouwen bieren gehad (zwickel en Kölsch).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.