Wat bepaalt het rijpingsproces?

Gestart door Stekel, 12-08-2023 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi,
Door wat wordt het rijpingsproces bepaalt na het bottelen?
Ik bedoel hiermee waarom een blond of tripel eerder drinkbaar is, in mijn optiek, dan een quadrupel. Heb nu al redelijk wat van deze soorten gebrouwen en wat mij opvalt dat de blondjes al na 2 in de fles goed te drinken zijn met een mooie schuimkraag. Bij de quadrupel werd dat eigenlijk pas na een goeie 2 maanden en na 3 maanden was hij eigenlijk op z'n best. De omstandigheden waarin de flesjes staan zijn voor alle soorten gelijk. Dus waar komt dit door?

hansHalberstadt

Bij zware bieren heeft de gist het moeilijker waardoor meer nevenstoffen worden geproduceerd zoals hogere alcoholen. Alcoholen kunnen samen met zuren esters vormen [1] als onderdeel van rijping. En de meeste esters geven een mooie smaak terwijl de hogere alcoholen slecht smaken en die verdwijnen nu. En er zijn natuurlijk nog veel meer chemische reacties die we rijping noemen. 

[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Ester_(scheikunde)

Jacques

Citaat van: Stekel op 12-08-2023  10:30 uHoi,
Door wat wordt het rijpingsproces bepaalt na het bottelen?
Ik bedoel hiermee waarom een blond of tripel eerder drinkbaar is, in mijn optiek, dan een quadrupel. Heb nu al redelijk wat van deze soorten gebrouwen en wat mij opvalt dat de blondjes al na 2 in de fles goed te drinken zijn met een mooie schuimkraag. Bij de quadrupel werd dat eigenlijk pas na een goeie 2 maanden en na 3 maanden was hij eigenlijk op z'n best. De omstandigheden waarin de flesjes staan zijn voor alle soorten gelijk. Dus waar komt dit door?

Dit een veel gestelde vraag. In het overzicht van veel gestelde vragen heb ik deze vraag toegevoegd. Dit betekent dat op termijn een artikel geschreven zal worden als antwoord op deze vraag.
Tot die tijd kun je de antwoorden die op deze vraag in het verleden zijn gegeven vinden door in het Google zoekvenster onderop iedere pagina de zoekwoorden "rijping bier"in te typen.

Zoekvenster Google.png  Zoekvenster Google-2.png

Stekel

Hoi,
Hartelijk dank weer voor de vlotte respons en info.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.