Dryhoppen tijdens brouwen van een Neipa

Gestart door Koen P, 10-08-2023 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Koen P

Goedemiddag,

Een kleine week geleden heb ik een Neipa gebrouwen waarbij ik volgens het recept op vergistingsdag 7 moet dryhoppen. De totale vergistingtijd zou 14 dagen in beslag nemen. De gebruikte gist is Lallemand Verdant IPA gist.
Nu heb ik een aantal vragen waar ik na lang zoeken niet echter gekomen ben.

Hoelang moet ik de hop laten zitten na dryhoppen? Tussentijds gist en hop aflaten of niet? Er is hier op het recept niet over beschreven.

Kan ik een Neipa cold crashen met alle maatregelen om oxidatie te voorkomen zodat hop en gist naar de bodem van mijn cct zakt

Hoelang moet een Neipa rijpen na bottelen?

Met vriendelijke groet,

Koen

Dund

Belangrijkste is dat je hop erin gaat met zo min mogelijk zuurstofinslag. Dus deksel open hop erin en niet meer open maken vervolgens een dag of 5 later bottelen zonder het vat te openen. Het beste is eigenlijk om de hop erin te doen zodra er nog een heel klein beetje vergisting is. Het valt niet mee om een goede neipe te brouwen de eerste keren. Als er zuurstof bij komt, heb je na een paar weken al een bruine neipa op de fles. Tijd van dryhoppen is van minder belang dan de zuurstofinslag.

Koen P

Bedankt Drund

Om oxidatie te zoveel mogelijk te voorkomen heb ik onderstaande hop-dropper nagebouwd.Hopelijk werkt het zoals beschreven op de site waar ik het idee vandaan heb gehaald.

Ook heb ik een CO2 harvester gemaakt om zuurstof terugslag tijdens coldcrash zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoe lang moet een Neipa rijpen na bottelen. Ik hoor lees dat dat niet lang hoeft vanwege de hoparoma die bij lang rijpen minder wordt. Maar over wat voor een tijd na bottelen met twee weken vergisten op de fles hebben we het dan.

Mvg

Koen

hop-dropper-build-3.jpg   IMG_20230805_164538.jpg

hb-lot

Citaat van: Koen P op 10-08-2023  20:46 uOm oxidatie te zoveel mogelijk te voorkomen heb ik onderstaande hop-dropper nagebouwd.Hopelijk werkt het zoals beschreven op de site waar ik het idee vandaan heb gehaald.
Heb je toevallig een linkje?

Koen P

Hier een link naar de site waar ik de inspiratie voor een diy hop dropper heb opgedaan

https://hazyandhoppy.com/my-diy-dry-hopper-for-homebrewing/

hb-lot

Interessant. Wilde net vragen hoe je dat had gedaan met een Brew Monk vergistingsvat, maar zie dat er een nieuwere versie is met tri-clamp in het deksel.

Misschien eens kijken of dit deksel los te bestellen is. Of toch gewoon met magneten aan de gang.

Dund

Citaat van: Koen P op 10-08-2023  20:46 uBedankt Drund

Om oxidatie te zoveel mogelijk te voorkomen heb ik onderstaande hop-dropper nagebouwd.Hopelijk werkt het zoals beschreven op de site waar ik het idee vandaan heb gehaald.

Ook heb ik een CO2 harvester gemaakt om zuurstof terugslag tijdens coldcrash zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoe lang moet een Neipa rijpen na bottelen. Ik hoor lees dat dat niet lang hoeft vanwege de hoparoma die bij lang rijpen minder wordt. Maar over wat voor een tijd na bottelen met twee weken vergisten op de fles hebben we het dan.

Mvg

Koen

Neipa moet je zo snel mogelijk drinken ik proef meestal na een week nog wat romige smaak van het vergisten op de fles. Na 2-3 weken zit hij op zijn top en daarna wordt het alleen maar minder. Dus hoe verser hoe beter met de neipas

Koen P

Jan de Graaff

Citaat van: Dund op 10-08-2023  22:55 uNeipa moet je zo snel mogelijk drinken
Klopt.
Ik had een Jopen Blurred Lines al een paar maanden liggen en heb er toen bij Albert Heijn tegenover de Jopenkerk (waarvan ik vermoed dat de doorloopsnelheid best redelijk is) een paar bijgekocht. Het verschil tussen de 'oude' en de 'nieuwe' was dag en nacht. Ik wist dat je een flink gehopte IPA zo vers mogelijk moet drinken, maar dat geldt dubbel of meer voor een NEIPA.

Om de vraag:
Citaat van: Koen P op 10-08-2023  20:46 uHoe lang moet een Neipa rijpen na bottelen.
te beantwoorden zou ik geneigd zijn om te zeggen: niet.

Koen P

CiteerOm de vraag te beantwoorden zou ik geneigd zijn om te zeggen: niet.

Ik neig daar ook naar als ik eerlijk ben.

Koen P

Citaat van: hb-lot op 10-08-2023  22:47 uInteressant. Wilde net vragen hoe je dat had gedaan met een Brew Monk vergistingsvat, maar zie dat er een nieuwere versie is met tri-clamp in het deksel.

Misschien eens kijken of dit deksel los te bestellen is. Of toch gewoon met magneten aan de gang.

Ik heb de deksel in juli los gekocht via Brouwstore in Ittervoort. Hij past gewoon op het oude vergistinsvat. Hij stond niet op de site maar op vraag via mail hebben zij navraag gedaan bij de leverancier van brew monk. De kosten vielen ook wel mee €35,00

hansHalberstadt

Citaat van: Dund op 10-08-2023  20:05 uBelangrijkste is dat je hop erin gaat met zo min mogelijk zuurstofinslag.
Klopt. Wat ik doe, is hop erin en daarna de kopruimte spoelen met koolzuur vanuit de cilinder die ik ook voor tappen gebruik.

Koen P

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2023  23:31 uKlopt. Wat ik doe, is hop erin en daarna de kopruimte spoelen met koolzuur vanuit de cilinder die ik ook voor tappen gebruik.
Ik ga het vergistingsvat afsluiten middels een vlinderklep en plaats de hop-dropper op de vlinderklep. Dan Hop erin en afsluiten met een deksel waar een ballock aansluiting op zit en een overdrukventiel. Hierna flush ik het systeem flink met CO2 en zuurstof verdwijnt via het overdrukventiel. Dan vlinderklep openen en als het goed is verloopt de dryhop zuurstofarm

Goldin

Citaat van: Koen P op 10-08-2023  23:19 uOm de vraag:te beantwoorden zou ik geneigd zijn om te zeggen: niet.

Ik neig daar ook naar als ik eerlijk ben

Ik ook.

Ik ga binnenkort ook een neipa brouwen naar het recept van David Heath (second generation Neipa). Ik ben ook nog aangewezen tot bottelen en denk er over na om bottelgist te gebruiken (wat ik anders nooit gebruik) om zo nog sneller hergisting op fles te krijgen, zodat de biertjes ook sneller koud kunnen om oxidatie verschijnselen te vertragen.

Ik weet echter niet of dit een juiste gedachtegang is.

Koen P

Ik kan je gedachte wel volgen maar weet niet of dit oxidatie echt voorkomt. Ik heb daar nog te weinig ervaring in op dit moment. Misschien heeft iemand anders op dit forum hier wat meer ervaring in en kennis over het toevoegen van bottelgist om oxidatie te voorkomen

hansHalberstadt

Citaat van: Koen P op 11-08-2023  09:43 uIk kan je gedachte wel volgen maar weet niet of dit oxidatie echt voorkomt. Ik heb daar nog te weinig ervaring in op dit moment. Misschien heeft iemand anders op dit forum hier wat meer ervaring in en kennis over het toevoegen van bottelgist om oxidatie te voorkomen
Het doel is dan denk ik om te zorgen dat de bottelgist sneller de zuurstof verbruikt dan dat die vanuit de kopruimte kan oplossen in het bier. het antwoord daarop is lastig te geven zonder goede zuurstofmeter. Feit is wel dat sommige mensen de flesjes na het bottelen af en toe schudden om de hergisting sneller te laten gaan. Maar daarbij los je in een keer veel zuurstof op vanuit de kopruimte, dus gaat oxidatie daardoor waarschijnlijk juist sneller. Wat je denk ik het beste kunt doen is je flesjes vullen tot 1 cm onder het dopje om de kopruimte zo klein mogelijk te houden zonder kans op ontploffen door uitzetting bij hoge omgevingstemperatuur (het bier zet iets uit als het warm wordt) en daarnaast dus huist niet schudden, zodat de zuurstof langzaam vanuit de kopruimte naar het bier diffundeert waarbij je dan hoopt dat de gist die zuurstof gelijk opgebruikt door de langzame toevoer.   

Goldin

Yes mijn gedachtengang is dat bottelgist nog niet uitgeput is dus de klus sneller klaart. Echter is het dan weer niet de bedoeling dat de boel helder trekt.

Ik heb inderdaad niet de illusie dat ik oxidatie ga voorkomen. Ik neem de standaard altijd al de volgende maatregelen:

- Rechtstreeks vanuit het gistvast vullen en flesjes eerst vullen met suikeroplossing dmv repeteerspuit.
- Hoog afvullen (max 1cm onder rand)
- o2 absorberende doppen gebruiken.

Nu ga ik met mijn eerste neipa het volgende extra doen:

- Dryhop tijdens krausen.
- Met 2 pers bottelen zodat de fles na het vullen vrijwel direkt een dop krijgt.
- Zodra de flessen op druk zijn alles direkt koud zetten.
- Mogelijk bottelgist gebruiken.

En misschien wel de beste: Een aantal vrienden laten mee betalen aan ingredienten en de flessen uitdelen zodra ze klaar zijn met de kanttekening dat het 2 week houdbaar is ;)

Ik ben heel benieuwd hoe lang ze daadwerkelijk goed op de fles blijven. Ik zie dit als mooie test voor mijn brouwvaardigheden.

hansHalberstadt

Citaat van: Goldin op 11-08-2023  16:23 u- Dryhop tijdens krausen.

de flessen uitdelen zodra ze klaar zijn met de kanttekening dat het 2 week houdbaar is ;)
Dryhop geeft reacties tijdens het gisten (biotransformatie) waardoor nieuwe stoffen omtstaan uit de hopbestanddelen die die specifieke citrus en grapefruit, tropische smaakjes versterken. althans dat is het idee.

Maar de dryhop te lang in contact laten met het bier geeft weer oplossen van ongewenste stoffen dus negatief op de smaak. Daarom is het advies om het 3 dagen meet te laten gisten.
Maar de gisting produceert ook veel koolzuur wat de smaak en geur er weer deels uitwast, dus wil je het mee laten gisten in een zo laat mogelijk stadium, maar er moet nog wel voldoende gisting zijn.

Ik heb nu zelf een NEPA aan het gisten en omdat ik een 'infuus slangetje' via een T-stukje van het waterslot in het bier heb hangen kan ik elke dag monstertjes nemen om de gisting te volgen met de refractometer. Maar tevens geeft dat waardevolle info over het extraheren van de hop smaak en geurstoffen.
Wat ik merk is dat op dag 1 je nog weinig proeft van de hop.
Op dag 2 wordt dat een stuk meer en na dag 3 neemt het niet echt meer toe. ik zit nu op dag 4 en ga de hop r morgen uitvissen denk ik. (en daarna het vat weer zuurstofvrij maken met toevoegen van koolzuur) en dan volgend weekend bottelen als ik geen hopcreep krijg, anders nog even wachten.  Img_8598.jpg
Op het slangetje linksboven komt het waterslot.
Onder het T-stukje is de doorvoer door de deksel van het gistingsvat.
Daaronder het slangetje wat in het gistingsvat hangt
dat slangtje gaat via het t stukje luchtdicht afgesloten naar buiten en kan ik monstertjes opzuigen.
(zorgen dat er niets terugloopt daarna, daar is het schroefje voor met afgeslepen voorkant en nog een klemmetje (niet getoond hier))

Jan de Graaff

Citaat van: Goldin op 11-08-2023  16:23 umet de kanttekening dat het 2 week houdbaar is ;)
Dat is dan wel weer heel erg pessimistisch. Ik zou zeggen dat het bier op z'n smaakvolst is tussen de 2 en 6 weken na bottelen, daarna neemt het langzaam maar steeds sneller af.

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2023  19:34 uen dan volgend weekend bottelen als ik geen hopcreep krijg, anders nog even wachten. 
Hopcreep gaat, zoals het woord 'creep' (sluipen, kruipen) al aangeeft, heel langzaam maar gestaag. Het gaat door op fles en het is tijdens het proces nauwelijks te merken of te meten. Na geruime tijd openbaart het zich en dan is het soms te laat (ontploffende flesjes).

Ik zou er eerlijk gezegd, zoals je zegt, niet op gaan wachten want voor je het weet weeg je een ons.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 11-08-2023  19:53 uheel langzaam maar gestaag. Het gaat door op fles en het is tijdens het proces nauwelijks te merken of te meten.

Ik zou er eerlijk gezegd, zoals je zegt, niet op gaan wachten want voor je het weet weeg je een ons.
status 11aug.gif
ik volg de gisting op dit moment met de refractometer, maar ook met een koolzuurmeter. Die meet per 10ml vrijgekomen koolzuur, dus kun je elke vorm van gisting zien, hoe klein ook. zie bijgaan de SVG per vandaag.
het wordt nu spannend of er hopcreep gaat komen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 11-08-2023  19:53 uheel langzaam maar gestaag. Het gaat door op fles en het is tijdens het proces nauwelijks te merken of te meten.

ststus11aug1.gif
dit is wat ik meet met de koolzuurmeter die meet slagen van 10 ml. ik zit nu op 10 ml in 46 seconden. gisteren was het nog 10 ml in 35 seconden en tijdens de hoofd gisting na toevoegen van een verse starter op dag 14 was het bv 10 ml in 5 seconden.
plan is om volgende week zaterdag te bottelen. of het moet heel sloom doorgaan dan wacht ik nog een paar dagen. het meeste gaat op fust dus niet erg als het dan door gist want dan laat ik het overtollige koolzuur gewoon ontsnappen.

HS65

Ik gebruik een magneet en hang de hopzak bovenin het gistvat, dus boven het wort. Na de hoofdvergisting trek ik de zak met de magneet aan de buitenkant rustig naar beneden. Na een dag of 3 trek ik de hopzak weer omhoog boven het wort. Geen gedoe met deksel open. Bottelen direct vanuit gistvat. Hiervoor heb je neodymium magneten nodig.

hb-lot

Gebruik je hiervoor van die sous vide magneten?

HS65

Citaat van: hb-lot op 30-08-2023  16:47 uGebruik je hiervoor van die sous vide magneten?

Deze:

https://www.bacbrewing.com/en/hop-tube/578-inox-magnetic-system-for-dry-hop.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.