Lambik fruit op fles

Gestart door Aphext, 10-08-2023 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Aphext

Hallo
Wat ik de laatset jaren doe is lambik die ik ook bij een brouwerij (is meestal een 20 tal liter, te veel om ineens te consumeren) op fles trekken en kurk erin. Lambik blijft zo jarenlang goed. 6 maanden in een warme kamer 20-25 graden gezet geeft zelf soms ook nog eens schuimend bier op officieel geen geuze uiteraard.
Nu wil ik 10 procent zelf geperst sap erbij doen van zelfgeperste vruchten: rabarbar, aalbessen, kruisbes, aardbei. Is 10% (dus op een fles van 75cl 7,5cl) voldoende om iets te merken van de smaak? Of beter meer indoen en mee bottelen?
Maceren heb ik eerder slechtere ervaringen mee.

Theo Mol

Met de meeste extra's die je noemt heb ik geen ervaring. Wel met rabarber. Ik heb een aantal keren een blond bier gebrouwen (ca 5% alcohol) met half zoveel hop als gebruikelijk en 1 kilo rabarber op 20 liter die ik in de laatste 10 minuten van de kook liet meedoen of een aantal dagen liet meegisten*. Het werden frisse bieren, niksmismee, maar van de rabarber proefde ik niet veel. De kleur was ook niet te zien (ga maar eens rabarber koken, dat wordt vooral groenig).

* deze had ik geblancheerd met heel weinig water (en ingevroren omdat het seizoen kort is)

Alexander_H

Ik heb wel eens 2 kg rabarber op 20 liter berliner weisse mee in de vergisting gegooid (dag of 5) die proefde je wel terug, niet heel overheersend, maar wel duidelijk aanwezig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.