Brouwzouten berekenen

Gestart door MeestervanWijchen, 09-08-2023 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 13-08-2023  11:00 uMisschien dat er een nieuw draadje gestart kan worden met een vergelijkende warentest. Eenieder met zulke apparatuur kan dan zijn pro's en con's vermelden om zo te voorkomen dat anderen in valkuilen stappen.

Het staat je vrij een dergelijk topic te starten.
Overigens merk ik op dat een osmose-apparaat niet veel hoeft te kosten. Bijvoorbeeld https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html

hansHalberstadt

Proef eens wat water met 1000 mg/l zout. Ik heb dat net gedaan (lowsalt=66% kalium en 33% natrium chloride bevat ca 500 mg chloride per gram zout) Ik proef dan nauwelijks verschil. Het smaakt hooguit wat minder fris. Dus met 170 mg/l chloride zit je nog op een derde daarvan. Lijkt me dus niet echt te proeven.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  12:05 uProef eens wat water met 1000 mg/l zout. Ik heb dat net gedaan (lowsalt=66% kalium en 33% natrium chloride bevat ca 500 mg chloride per gram zout) Ik proef dan nauwelijks verschil. Het smaakt hooguit wat minder fris. Dus met 170 mg/l chloride zit je nog op een derde daarvan. Lijkt me dus niet echt te proeven.

Zo werkt het eerlijk gezegd niet. Smaakdrempels zijn afhankelijk van andere opgeloste stoffen in een oplossing.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  12:17 uZo werkt het eerlijk gezegd niet. Smaakdrempels zijn afhankelijk van andere opgeloste stoffen in een oplossing.
Andere opgeloste stoffen kunnen het maskeren natuurlijk, maar ik neem aan dat je met zuiver water van een stof de laagste smaakdrempel hebt. Wat is volgens jou de 'worst case [1]' smaakdrempel van chloride in een bier? En in zuiver water?

[1] het biertype waarbij je chloride het eerste opvalt   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  16:08 uAndere opgeloste stoffen kunnen het maskeren natuurlijk, maar ik neem aan dat je met zuiver water van een stof de laagste smaakdrempel hebt. Wat is volgens jou de 'worst case [1]' smaakdrempel van chloride in een bier? En in zuiver water?

Maskeren en versterken komt allebei voor. En verder zijn smaakdrempels persoonsafhankelijk. Om een smaakdrempel van een stof te bepalen wordt gewerkt met panels, met meerdere proefpersonen dus.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:15 uMaskeren en versterken komt allebei voor. En verder zijn smaakdrempels persoonsafhankelijk. Om een smaakdrempel van een stof te bepalen wordt gewerkt met panels, met meerdere proefpersonen dus.

Ok maar zo kom je dus nooit op een richtwaarde waar iemand iets mee kan. Dus is die 170 mg/l nu wel of niet te proeven?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  16:30 uDus is die 170 mg/l nu wel of niet te proeven?

Dat ligt dus aan de proefpersoon...  ;)

Voor een uitgebreider verhaal over zout in bier zie https://www.murphyandson.co.uk/a-pinch-of-salt-sodium-in-beer-and-brewing/

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:49 uDat ligt dus aan de proefpersoon...  ;)

Volgens mij wil je geen richtgetal afgeven. Daar kan Theo Mol met het water uit andijk dus ook niet veel mee. Ik zou het wel aandurven 170 mg/l mbt het water in Andijk lijkt mij nauwelijks of niet te proeven. Theo Mol zou het zelf eens kunnen proberen door zijn water te proeven en te vergelijken met een mineraalwater zonder prik met lagere chloride concentratie.  En evt de concentratie chloride te verdubbelen (170 mg natrium+260 mg chloride=428 mg keukenzout/liter toevoegen) en dan te vergelijken met het bestaande water.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  17:32 uVolgens mij wil je geen richtgetal afgeven. Daar kan Theo Mol met het water uit Andijk dus ook niet veel mee. Ik zou het wel aandurven 170 mg/l

Het is een vrij complexe materie. Zowel bierstijl, zwaarte van het bier en degene die het proeft spelen een rol.
Zelf zou ik 170 mg/l ook wel aandurven, maar niet voor alle bierstijlen... De aanschaf van een osmose-apparaat kan uitkomst bieden voor bierstijlen met weinig mineralen.

Jack126

Citaat van: Theo Mol op 13-08-2023  10:36 uIn mijn geval zou dat betekenen dat ik er een boel uit wil halen want er zit veel chloride in het water dat uit Andijk komt.

Toch maar eens aanhaken bij de osmosewatertrend bij een volgend licht bier?

Ik krijg die zooi hier ook uit de kraan. Ik vind het ├╝berhaupt niet te zuipen. Neem maar eens slok Bar-Le-Duc en daarna een slok kraanwater, alsof je rioolwater drinkt 🤮. Daarom nu ook maar een osmose apparaat gekocht. Ik heb er nog niet mee gebrouwen maar ik ben er van overtuigd dat het een verschil gaat maken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jack126 op 14-08-2023  00:57 uNeem maar eens slok Bar-Le-Duc en daarna een slok kraanwater, alsof je rioolwater drinkt 🤮. Daarom nu ook maar een osmose apparaat gekocht. Ik heb er nog niet mee gebrouwen maar ik ben er van overtuigd dat het een verschil gaat maken.
En hoe smaakt het osmose-water? Daar kun je als iets over concluderen, misschien zonder er nog mee gebrouwen te hebben.

Fractus

Wellicht kom je wel eens ergens waar ze een ander waterprofiel hebben? Denk aan werk, familie- of vriendenbezoek, etc. Als het water daar een stuk beter is, zou je kunnen overwegen een gistvat in de auto mee te nemen en even te vullen met kraanwater. Je rijdt toch al heen en weer  :beersmiley: Kraanwater kan best een paar dagen in een gistvat blijven staan, zeker omdat je het nog gaat koken. Wel afgesloten bewaren tegen stof.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.