Overstap biabasket/ vastlopen vergisting

Gestart door dayfox, 08-08-2023 08:09 u

Vorige topic - Volgende topic

dayfox

Hallo allen,

Na mijn overstap van maischen met roerwerk naar brew in a basket en grotere ketel (50L) is me opgevallen dat de vergisting van een zelfde recept(2x) stilgevallen is.
Ik brouw nu dus in een ketel met mand,continu rondpompen met slang bovenop,liggend op beslag met deksel. Ik roer af en toe de boel door met een grote garde.
In de bolkraan onder zit de temp sensor.
Ook zelf schroten, iets fijner dan voorheen zonder mand.
Heb dit recept nu 4x gebrouwen, laatste 2x vast:

82% pilsmout
10% tarwemout
8% havervlokken

Maisch op 65°c, 60 min.
Uitmaischen 78°c
Na koken in het vat laten kletteren.
Gist lallemand voss kveik:
Begin 33°c, na 3 dagen elke dag verhogen tot 38°c.
Begin sg, 1058 (na aanleggen)
Stopt beide keren op 1030

Het enige wat nu anders is, is dat ik nog loop te klooien met hoeveelheid water.
Na de maisch en uitlekken mand kom ik rond de 5L te kort. Hier speel ik nu nog op in om 5L gedistilleerd water te verwarmen en stiekem de mand te spoelen.
Na het koelproces in het vat kwam ik de laatste x 2,1L te kort volgens brewfather om aan het juiste startSG te komen. Dit doe ik dus dmv aanvullen met koel gedistilleerd water.
De laatste x ging het na een paar uur als een malle! Ik dacht, dit gaat helemaal goed komen maar toch...
Wat me ook opvalt, na acceptatie van  minder alcoholbevattend (3,2%) biertje dacht ik, ach coldcrash en keggen, gaat om de smaak. ::)
Maar na een week geen verschil! Nog steeds troebel, dus uiteindelijk gekozen voor dumpen.

Edit:
Op aanraden van iemand van unibrew safale f2 aangeschaft en volgens gebruiksaanwijzing, 0.07gr/L max, toegevoegd met gistvoeding, 5 dagen geleden. Doet nog verdomd weinig, van 1030 naar 1028,  MET DOBBER GEMETEN.

Zou de temp bovenin het beslag te koud zijn? Maar daar is het rondpompen toch voor bedoeld?

Ik hoor graag jullie mening of ervaring.

Jan de Graaff

Die eind SG van 1.030, hoe meet je die? Met een refractometer?

dayfox

Citaat van: Jan de Graaff op 08-08-2023  09:40 uDie eind SG van 1.030, hoe meet je die? Met een refractometer?
Nee, met dobber. Zal t er ff bij vermelden

PP

De T is onder in de ketel gemeten, heb je de T ook in het midden/ verschillende plekken van de maisch gemeten? Waar bevindt zich de verwarmingsbron, ook onderin de ketel, dicht bij het meetpunt?
Je geeft aan slecht enkele keren even omgeroerd te hebben. Ik denk dat er een T-gradient in je maisch is opgetreden.

Na gisten is het bier troebel (had je voorheen niet): heb je een Jodium-proef na afloop maischen uitgevoerd?

Mogelijk is je bier wel uitgegist maar zijn er vnl. dextrine brokken gemaakt.
Dit kun je testen door een beetje suiker-oplossing aan je uitgegist bier toe te voegen.

Groet, Paul

hansHalberstadt

Maar je pompt toch rond zeg je. Dan zou de hete wort bovenop komen dus waarom denk je dan daar er zo'n temperatuur verschil is?  Jij bent de enige die dat zelf kan meten dus hang eens een thermometer bovenin volgende keer.

dayfox

Citaat van: hansHalberstadt op 08-08-2023  19:29 uMaar je pompt toch rond zeg je. Dan zou de hete wort bovenop komen dus waarom denk je dan daar er zo'n temperatuur verschil is?  Jij bent de enige die dat zelf kan meten dus hang eens een thermometer bovenin volgende keer.
Ik denk dus dat het beslag warmer wordt dan de T aangeeft onderin de ketel, waar ik ook verhit waardoor ik minder vergistbare suikers aanmaak.
Heb de probe wederom getest vandaag in kokend water. 98.9°c, valt op in te spelen.
In contact geraakt met iemand die hetzelfde probleem had.
Rest me maar 1 ding, brouwen en meten is weten :weetniet:

Jan de Graaff

Citaat van: dayfox op 08-08-2023  19:57 uIk denk dus dat het beslag warmer wordt dan de T aangeeft onderin de ketel, waar ik ook verhit  waardoor ik minder vergistbare suikers aanmaak.
Citaat van: dayfox op 08-08-2023  08:09 uZou de temp bovenin het beslag te koud zijn? Maar daar is het rondpompen toch voor bedoeld?
Deze twee zaken zijn met elkaar in tegenspraak.
Zoals Hans aangeeft moet de temperatuur van het wort bovenin 'heet' zijn als je rondpompt, tenzij je de leiding door een koeling laat lopen maar dat lijkt mij sterk. Je zegt dat je de boel af en toe doorroert, wat ook de temperatuur in het wort verdeelt, dus dat kan het ook niet zijn.

Je zegt dat je vermoedt dat niet alle suikers geëxtraheerd worden uit de mout, toch moet je verdunnen om aan het juiste start SG te komen, dat klopt dus ook niet met elkaar. Als je niet alle suikers extraheert dan moet je juist inkoken (water verminderen) om aan het verwachtte start-SG te komen, niet verdunnen/aanlengen.
Daarnaast, als je onvoldoende suikers uit je mout zou halen, zou je ook niet op een SG van 1,058 komen..

Je geeft aan dat je vergist met Lallemand Voss Kveik op 33ºC en na drie dagen de temperatuur elke dag verhoogt tot 38ºC. Bij mij is die Lallemand Voss Kveik na die drie dagen allang klaar met vergisten. Dan heeft het niet heel veel zin om de temperatuur in de dagen erna nog te verhogen, want er gebeurd nog maar weinig.

Ik zie, eerlijk gezegd, niet heel veel mis in je proces.
Je begin SG (1,058) is goed dus zal er best veel goed zijn gegaan, temperatuur, suiker-extractie, etc.
Wat er dan fout gaat waardoor de Voss Kveik niet onder de 1,030 komt, is raar.

Het enige wat ik kan bedenken is een van de volgende twee scenarios:

1. Je vergist temperatuur gecontroleerd en verwarmt het jongbier naar 33ºC om de Kveik optimaal te laten vergisten. Maar ergens gaat er iets fout. Misschien een sensor die niet op de goede plek zit of los raakt, en de temperatuur schiet door en in plaats van 33ºC wordt die veel hoger, waardoor (een deel van) de gist gedood wordt en de vergisting stokt/staakt. Je ervaringen met het toevoegen van de F2 lijkt dit echter tegen te spreken, tenzij je de F2 toevoegt als de temperatuur te hoog is, dan gaat die net zo goed dood..

2. Je maischt – wellicht door incorrecte meting – op een te hoge temperatuur (>69ºC) waardoor er door een slechtere beta-amylase en een hogere alpha-amylase meer onvergistbare suikers worden gevormd dan vergistbare suikers. Dat doe je dan wel weer goed, want je hebt veel suikers gezien je hoge SG. Maar, door de grote(re) hoeveelheid onvergistbare suikers eindig je met een hoger FG dan verwacht want Voss Kveik kan ook alleen maar 'makkelijk vergistbare' suikers aan. Je start SG klopt dan wel, maar je kunt het FG nooit halen. Een dobber (of refractometer) meet wel de suikers maar kan geen onderscheid maken tussen moeilijk en makkelijk vergistbare suikers.
Het zou wel interessant zijn om eens te zien wat er zou gebeuren als je dit jongbier met een var. diastaticus, die wel onvergistbare suikers aankan, zou vergisten; dat zou deze hypothese kunnen testen.

Maar goed, dit zijn twee redelijk voor de hand liggende verklaringen op basis van de informatie die je gedeeld hebt. Er zou nog iets anders aan de hand kunnen zijn... Het is op afstand toch een beetje koffiedik kijken.

Overigens geef je aan dat je loopt te klooien met de hoeveelheid water die je moet gebruiken.
In principe gebruik je bij alle BIA.... methodes al het water dat je in het hele proces nodig hebt vanaf het begin toe – maischwater, moutabsorptie, spoelwater, etc, etc. Je rendement gaat daardoor wel wat omlaag, maar je voegt in principe niks meer toe.

dayfox

Citaat van: Jan de Graaff op 08-08-2023  22:45 uDeze twee zaken zijn met elkaar in tegenspraak.
Zoals Hans aangeeft moet de temperatuur van het wort bovenin 'heet' zijn als je rondpompt, tenzij je de leiding door een koeling laat lopen maar dat lijkt mij sterk. Je zegt dat je de boel af en toe doorroert, wat ook de temperatuur in het wort verdeelt, dus dat kan het ook niet zijn.

Je zegt dat je vermoedt dat niet alle suikers geëxtraheerd worden uit de mout, toch moet je verdunnen om aan het juiste start SG te komen, dat klopt dus ook niet met elkaar. Als je niet alle suikers extraheert dan moet je juist inkoken (water verminderen) om aan het verwachtte start-SG te komen, niet verdunnen/aanlengen.
Daarnaast, als je onvoldoende suikers uit je mout zou halen, zou je ook niet op een SG van 1,058 komen..

Je geeft aan dat je vergist met Lallemand Voss Kveik op 33ºC en na drie dagen de temperatuur elke dag verhoogt tot 38ºC. Bij mij is die Lallemand Voss Kveik na die drie dagen allang klaar met vergisten. Dan heeft het niet heel veel zin om de temperatuur in de dagen erna nog te verhogen, want er gebeurd nog maar weinig.

Ik zie, eerlijk gezegd, niet heel veel mis in je proces.
Je begin SG (1,058) is goed dus zal er best veel goed zijn gegaan, temperatuur, suiker-extractie, etc.
Wat er dan fout gaat waardoor de Voss Kveik niet onder de 1,030 komt, is raar.

Het enige wat ik kan bedenken is een van de volgende twee scenarios:

1. Je vergist temperatuur gecontroleerd en verwarmt het jongbier naar 33ºC om de Kveik optimaal te laten vergisten. Maar ergens gaat er iets fout. Misschien een sensor die niet op de goede plek zit of los raakt, en de temperatuur schiet door en in plaats van 33ºC wordt die veel hoger, waardoor (een deel van)

2. Je maischt – wellicht door incorrecte meting – op een te hoge temperatuur (>69ºC) waardoor er door een slechtere beta-amylase en een hogere alpha-amylase meer onvergistbare suikers worden gevormd dan vergistbare suikers. Dat doe je dan wel weer goed, want je hebt veel suikers gezien je hoge SG. Maar, door de grote(re) hoeveelheid onvergistbare suikers eindig je met een hoger FG dan verwacht want Voss Kveik kan ook alleen maar 'makkelijk vergistbare' suikers aan. Je start SG klopt dan wel, maar je kunt het FG nooit halen. Een dobber (of refractometer) meet wel de suikers maar kan geen onderscheid maken tussen moeilijk en makkelijk vergistbare suikers.
Het zou wel interessant zijn om eens te zien wat er zou gebeuren als je dit jongbier met een var. diastaticus, die wel onvergistbare suikers aankan, zou vergisten; dat zou deze hypothese kunnen testen.

Ik ben zelf van mening dat dit het geval is, lijkt me het meest logische.
Met een var. diasticus is een goeie, ik ga dit proberen!

Dank je, weer wat wijzer geworden.

Volgende brouwsessie goed meten waar het m nou in zit.

dayfox

Gisteren temperatuur check met water gedaan.
Een verschil van 6°c tussen uitgang kogelkraan en middenin de ketel, verklaart een hoop! Gauw maar 's kijken wat het doet met beslag

Jacques

Citaat van: dayfox op 13-08-2023  11:08 uGauw maar 's kijken wat het doet met beslag
Vermoedelijk een groter verschil doordat wort viskeuzer is dan water.

dayfox

Gisteravond diastaticus toegevoegd, loopt nu lekker rustig te borrelen.
Ben benieuwd wat nu de uitkomst gaat zijn qua eind sg en uiteraard smaak.

CeesM

Het is toch moeilijk om uit te zoeken wat er mis is gegaan zonder te melden wat de batchvolume, maischatervolume en spoelwatervolume was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.