Uit welke bieren is nog de originele gist op te kweken?

Gestart door Jacques, 05-08-2023 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 23-12-2020  20:32 uMisschien een idee om een aantal 'verdachte' bieren te benoemen en deze door een zo groot mogelijk aantal forummers laten testen op bovenstaande manier.

Helaas is een lakmoesproef of teststrip niet voorhanden. Een PCR-test zou wellicht uitkomst bieden maar is helaas onbereikbaar voor de gemiddelde hobbybrouwer, tenzij iemand hier werkzaam is bij een lab met een sequencer of iemand kent die werkt bij zoiets.

Zo kan dan dit overzicht worden geüpdatet: https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

De oude wiki bestaat niet meer sinds de laatste verhuizing van de site. Ik ben bezig met het omzetten van de inhoud naar de nieuwe BrouwEncyclopedie. Teksten van de oude wiki heb ik veiliggesteld, maar deze teksten en overzichten moeten wel worden geactualiseerd. Het levert interessante nieuw pagina's op.

Ik ben nu begonnen met pagina die gaat over levende gist die in een commercieel flesje bier zit. De grote vraag is of dit een echte bottelgist is of de originele gist die ook gebruikt wordt voor de hoofdgisting. Sommige brouwerijen gebruiken namelijk een hele kleine hoeveelheid verse gist bij het bottelen van hun bieren. Door vitale gist te gebruiken samen met wat bottelsuiker krijgen ze snel koolzuur op hun bieren.

Het testen van de gist uit het depot kan door een flesje bijna helemaal leeg te gieten.
Laat een laagje van 0,5 cm bier in de fles. Gebruik dat om de gist los te schudden van de bodem. Giet het depot in een klein flesje met 3 tot maximaal 7 ml (3 tot 7 g) 10% moutextract oplossing (SG 1040). Schud goed met het flesje nadat je het depot hebt toegevoegd. Sluit het flesje af met een prop watten in de hals. Gebruik geen ballonnetje omdat dit zuurstoftoetreding belemmert en zorgt voor drukopbouw. Druk belemmert namelijk gistgroei.
Zet het flesje op een warme plek. Zwenk zo nu en dan met het flesje. Hou in de gaten of je schuimvorming ziet. Wacht een dag of 3 of 5. Wanneer er geen koolzuurbelletjes te zien zijn geweest kan het depot niet worden opgekweekt.
Wanneer dit wel gelukt is, kun je gaan testen of een echte bottelgist is gebruikt. Dergelijke gisten vergisten namelijk alleen eenvoudige suikers. Maak een starter met 150 ml moutextractoplossing. Laat deze uitgisten. Wanneer je een vergistingsgraad hebt van meer dan 65% heb je waarschijnlijk de oorspronkelijke gist te pakken, hoewel dat niet zeker is, omdat ook een andere gist die beter op de bodem plakt gebruikt kan zijn bij het bottelen. Om dit te testen is een proefbrouwsel nodig. Je kunt dan het smaakprofiel van je bier vergelijken met het bier. Het vervelende is dat daar altijd verschillen in zullen zitten want je begint met een andere wort...

De commerciële bieren die opkweekbaar waren volgens de oude wiki zijn

Affligem blond, dubbel en tripel
Berliner Kindl Weisse
Brand Silvester
Brasserie Fantôme
Brigand
Brouwerij Dupont
Chimay
De Prael
Deugniet
Duvel
Erdinger Weissbier
Freeminer Trafalgar Indian Pale Ale
Gulden Draak
Haake Beck Kraeusen (ondergist)
Hoegaarden Witbier en Grand Cru
Hommelbier
Kapittel Abt
Karmeliet
La Chouffe
La Rulles
La Trappe Dubbel Tripel Quadrupel
La Trappe Witte Trappist
l'Abbaye des Rocs
Maisels Weisse
Orval
Piraat
Rochefort 6, 8 en 10
Schneider Weisse Original Hefeweizen
Speciaalbierbrouwerij Oijen
St Bernardus
t IJ
Weihenstephaner Weizen
Westmalle Dubbel en Tripel
Westvleteren
Wieckse Witte
Witkap Tripel en Stimulo
Young's special London Ale

Overigens zijn voor veel van deze bieren Wyeast en White Labs gisten beschikbaar...

Pieter1954

Jacques, bedankt dat je ook dit weer oppikt.
Zonder twijfel zijn er veel forummers die ook hier weer aanvullingen en correcties op gaan geven.

Gino Baart zou hier heel veel inbreng in kunnen hebben, maar hij is natuurlijk gebonden aan zijn ambtsgeheim bij Fermentis.

Maar er moeten toch amateurbrouwers werken of studeren bij de diverse universiteiten, biochemische labs, zaadbedrijven, etc.?

hansHalberstadt

Ik heb een keer Erdinger proberen op te kweken, maar het resultaat was verre van een wat je verwacht. volgens mij is het niet de hoofdgist.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 05-08-2023  19:36 uIk heb een keer Erdinger proberen op te kweken, maar het resultaat was verre van een wat je verwacht. volgens mij is het niet de hoofdgist.

Mij is het zelfs nog nooit gelukt met Erdinger. Bovendien schijnt het een ondergist (uhhh...hybride) te zijn.

Vroeger veel opgekweekt uit Marstons, Ringwood, Fullers, Coopers etc, maar die bieren zijn of helemaal verdwenen, of hier niet te krijgen of het is oude meuk. Laatst nog Shepherd Neame 1698 geprobeerd: of geen gist of zo dood als een pier. Bolten Ur-Alt en Ayinger Ur-Weisse lukt nog wel.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 05-08-2023  22:58 uBolten Ur-Alt en Ayinger Ur-Weisse lukt nog wel.

En zijn dat volgens jou de originele gisten?

Schanulleke

Ja, je weet het nooit. Maar met Bolten heb ik goede bieren gebrouwen. En Ayinger moet ik nog steeds proberen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 05-08-2023  23:43 uJa, je weet het nooit. Maar met Bolten heb ik goede bieren gebrouwen.

Goed om te horen. Het zou zomaar kunnen dat dat met meer Duitse bieren het geval is met gist in de fles.

seed7

Citaat van: Jacques op 05-08-2023  23:48 uGoed om te horen. Het zou zomaar kunnen dat dat met meer Duitse bieren het geval is met gist in de fles.

https://hobbybrauer.de/forum/wiki/doku.php/hefestripping

Hoe aktueel het is is de vraag.

ingo

Pieter1954

Citaat van: seed7 op 06-08-2023  07:14 uHoe aktueel het is is de vraag.

28-1-2023 voor het laatst bijgewerkt staat onderaan de pagina.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 06-08-2023  07:14 uhttps://hobbybrauer.de/forum/wiki/doku.php/hefestripping

Hoe aktueel het is is de vraag.

ingo
Dank hiervoor. Het bevestigt mijn vermoeden m.b.t. Erdinger en Frasiakaner ungewignet. Schneider is misschien wel een mooie gist om uit fles op te kweken. Had ik ooit, maar wist niet 100% zeker of het hem was (gekregen van een oud-bestuurslid 20 jaar terug). Bundelen van krachten zoals bv deze link is soweiso wel handig. Scheelt ook weer een beetje het wiel heruitvinden. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-08-2023  11:13 uBundelen van krachten zoals bv deze link is sowieso wel handig. Scheelt ook weer een beetje het wiel heruitvinden.

Dat is ook helemaal het idee achter de BrouwEncyclopedie met terugkoppelingen naar het forum. Op deze wijze kan veel kennis toegankelijk worden voor de Nederlandstalige hobbybrouwers. Iedereen kan tekst aanleveren voor nieuwe artikelen en opmerkingen en aanvullingen maken.

Schanulleke

Citaat van: Schanulleke op 05-08-2023  23:43 uJa, je weet het nooit. Maar met Bolten heb ik goede bieren gebrouwen. En Ayinger moet ik nog steeds proberen.

Ayiinger UrWeisse heb ik een paar weken terug aan de praat gekregen uit een fles met afvuldatum 1 juni'23 (gekocht bij Melgers in Haarlem). Volgens Duitse fora had dit niet kunnen lukken omdat het bier gepasteuriseerd is. Gewoon proberen of zit ik nu met een door de hitte gemankeerde gist?

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 09-08-2023  09:40 uAyiinger UrWeisse heb ik een paar weken terug aan de praat gekregen uit een fles met afvuldatum 1 juni'23 (gekocht bij Melgers in Haarlem). Volgens Duitse fora had dit niet kunnen lukken omdat het bier gepasteuriseerd is. Gewoon proberen of zit ik nu met een door de hitte gemankeerde gist?
Grote kans dat je een wilde gist hebt opgekweekt die toevallig erop was terechtgekomen via verontreiniging. Dat had ik ook met bier van 't ij (ijwit) dat lukt normaal niet en was mij wel gelukt, maar was niet de goede gist.

seed7

Citaat van: Schanulleke op 05-08-2023  22:58 uVroeger veel opgekweekt uit Marstons, Ringwood, Fullers, Coopers etc, maar die bieren zijn of helemaal verdwenen, of hier niet te krijgen of het is oude meuk.

Als je naar Engeland reist, swabs meenemen. Even in een vers getapt glas roeren en klaar, hopen maar, dat niets vreemds vangt.

Andere optie, je kunt van redelijk wat brouwerijen van die kunststof zakken met kraantje met bier kopen, daar zit de goede gist in. Bij bier in fles heb je geen garantie, dat is vaak gepasteuriseerd omdat de omloopsnelheid relatief laag is.

ingo

Schanulleke

Toch volgend jaar maar weer eens naar het GBBF. Buisjes en flesjes meenemen en thuis bij reanimatie van de ev gist reinstrijken. smile

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-08-2023  09:51 uGrote kans dat je een wilde gist hebt opgekweekt die toevallig erop was terechtgekomen via verontreiniging. Dat had ik ook met bier van 't ij (ijwit) dat lukt normaal niet en was mij wel gelukt, maar was niet de goede gist.
Dat merk je als je een vergisting uitvoert met de opgekweekte gist.

Schanulleke

Ik heb een vergistinkje uitgevoerd met de Ayingergist op een 0,5 liter 1.050 wort gemaakt met tarwemoutextract en een paar hopbellen. Het resultaat was niet best. Ik heb op m'n werk een plaatje gemaakt van de "gist" Er zijn weinig vitale gistcellen en ik heb te maken met een vette infectie (zie plaatje). De gistcellen op het plaatje hebben ons verlaten. Ik ga nog proberen om rein te strijken en anders jammer maar helaas.

Acquire 08-25-23 11_36_14.jpg

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 25-08-2023  12:03 uIk ga nog proberen om rein te strijken en anders jammer maar helaas.
Ik ben benieuwd. In principe heb je aan één vitale gistcel genoeg om een kolonie te krijgen.

CeesM

In het rijtje mis ik de Brugse zot van brouwerij de Halve Maan. ::)
In 2018 had ik nog met het opgekweekte gist een kloon gemaakt.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 25-08-2023  12:03 uIk heb een vergistinkje uitgevoerd met de Ayingergist op een 0,5 liter 1.050 wort gemaakt met tarwemoutextract en een paar hopbellen. Het resultaat was niet best. Ik heb op m'n werk een plaatje gemaakt van de "gist" Er zijn weinig vitale gistcellen en ik heb te maken met een vette infectie (zie plaatje). De gistcellen op het plaatje hebben ons verlaten. Ik ga nog proberen om rein te strijken en anders jammer maar helaas.

Acquire 08-25-23 11_36_14.jpg
Als je wilt mag je wel een beetje naar mij opsturen. Dan wil ik het wel proberen rein te strijken en dan stuur ik het wel weer terug. (En houd dan zelf ook een reincultuurtje.)

Schanulleke

Je mag sowieso wel een beetje hebben, maar ik ga het zelf ook weer eens proberen. Ik heb op het werk een potje broomcresolgroen gevonden, dus ik ga zelf WLN-agar maken. Daarmee kan je enigszins onderscheid maken tussen verschillende giststammen. Het lijkt me wel leuk om daar een beetje mee te pielen. Zie ook:

https://eurekabrewing.wordpress.com/2013/02/13/saccharomyces-bromocresol-green-screen/

Ik heb eventueel ook nog Gutmann weizen gist en Schlenkerla (ondergist,denk ik), beide vorige week gereanimeerd uit een flesje. Met de Gutmann en de Ayinger wil ik ergens in de herfst een split-batchje maken

tdp

Ben wel benieuwd naar die Schlenkerla. Ergens heeft volgens mij @seed7 eens aangegeven dat de lichtste variant van hun bier niet eens gebrouwen wordt met rookmout, maar dat dit in de gist zit.

Schanulleke

Volgens mij komt de rooksmaak in de Schenkerla Helles door het repitchen van de gist. Soms is dat rooksmaakje wel en soms ook vrijwel niet aanwezig. De Schlenkerla gist opgekweekt uit het depot van Schlenkerla fastenbier ziet er goed uit.

En de Gutmann gist ziet er ook goed uit. Er zit wel veel troep bij.

Schlenkerlla.jpg   Gutmann.jpg

hansHalberstadt

Wat zijn al die kleine bolletjes tussen de gist door? Zijn dat geen bacteriën?

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 29-08-2023  13:25 uWat zijn al die kleine bolletjes tussen de gist door? Zijn dat geen bacteriën?

https://www.thisblogsneat.com/blog-all/yeast-vs-bacteria-visual

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.