Zoete RIS Barrel aged

Gestart door MH, 05-08-2023 12:17 u

Vorige topic - Volgende topic

PDGRRR

Citaat van: MH op 25-08-2023  14:53 uMisschien off topic maar wat wil nu precies zeggen hopstand: 77 °C
Zie onderstaand screenshot van het recept in brewfather.

Dat betekent dat je na einde kook koelt naar 77°C, stopt met koelen, de hop toevoegt en na 10 minuten weer verder gaat met koelen.

MH

Citaat van: PDGRRR op 25-08-2023  15:00 uDat betekent dat je na einde kook koelt naar 77°C, stopt met koelen, de hop toevoegt en na 10 minuten weer verder gaat met koelen.

Maar in het recept staat ook dat je hop 60 minuten moet koken. Vandaar mijn verwarring.

Jacques

Citaat van: MH op 25-08-2023  21:27 uMaar in het recept staat ook dat je hop 60 minuten moet koken. Vandaar mijn verwarring.

Het is

45 g (50 IBU) — Hallertau Magnum 11.5% — Koken — 23 min
(dus geen 60 minuten koken, maar 23 minuten)

en

een hopstand bij 77°C

Ik zie echter geen hopsoort en hoeveelheid in het recept voor de hopstand. Het kan zijn dat dit een invoerfoutje is...

MH

Staat bijna een week te vergisten en het sg is nu gezakt naar 1033 (komt van 1102).
Ik wilde in eerste instantie de primaire gisting 2 weken laten staan maar vroeg me af of dat niet te lang is? Of te kort?

Jacques

Citaat van: MH op 28-08-2023  12:03 uStaat bijna een week te vergisten en het sg is nu gezakt naar 1033 (komt van 1102).
Ik wilde in eerste instantie de primaire gisting 2 weken laten staan maar vroeg me af of dat niet te lang is? Of te kort?

Als het gaat om vergisting is de gist de baas en niet de brouwer...  ;)

Anders gezegd er is geen te kort of te lang. Feit is dat bij zware bieren de vergisting veel langer duurt. De gist heeft het dan zwaar. Veel stress door een hoge osmotische druk en een hoog alcoholgehalte. Geeft het de tijd.

oneman

Citaat van: MH op 28-08-2023  12:03 uStaat bijna een week te vergisten en het sg is nu gezakt naar 1033 (komt van 1102).
Bedoel je dat je het jongbier van de gistkoek af wilt hevelen en dan laten nagisten? Zo ja, dan is ergens tussen de één en twee weken, zodra de gisting sterk vertraagd is, een goed moment. Ik zelf probeer het bier niet langer dan twee weken op de gistkoek te houden omdat dat  in mijn ervaring de schuimhoudbaarheid negatief beïnvloed. Maar och, met zo'n zwaar bier als wat jij aan het maken bent is er toch niet echt sprake van schuimhoudbaarheid...  :weetniet:

oneman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.