Zoete RIS Barrel aged

Gestart door MH, 05-08-2023 12:17 u

Vorige topic - Volgende topic

MH

Hoi allen,
Ik ben van plan een wat zoetere RIS te brouwen waarbij ik tijdens de 2e fermentatie eiken whisky chunks en tonkabonen wil toevoegen die 2 weken in whisky hebben gelegen. Bijgevoegd heb ik het recept 
Dit is mijn eerste RIS en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groet,
Marcel

https://share.brewfather.app/B6GeOt062vHK11

Jacques

Hoi Marcel,

Het is denk ik handig om een pdf export te koppelen aan dit bericht. Niet iedereen gebruikt Brewfather.

Edwin brouwt

Volgens mij kan iedereen zo'n export gewoon in de browser bekijken? Zonder account m
Dus dan is een export niet nodig.

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 05-08-2023  18:44 uVolgens mij kan iedereen zo'n export gewoon in de browser bekijken? Zonder account m
Dus dan is een export niet nodig.

Zo te merken werkt dat inderdaad. Wist ik niet.

Wijbrouwers

Citaat van: MH op 05-08-2023  12:17 uHoi allen,
Ik ben van plan een wat zoetere RIS te brouwen waarbij ik tijdens de 2e fermentatie eiken whisky chunks en tonkabonen wil toevoegen die 2 weken in whisky hebben gelegen. Bijgevoegd heb ik het recept 
Dit is mijn eerste RIS en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groet,
Marcel

https://share.brewfather.app/B6GeOt062vHK11

Lactose. De een vind het niet erg, de ander kan het niet meer verdragen.
Wij zijn in ieder geval geen voorstander van lactose. Maar smaak blijft voornamelijk persoonlijk.

Schanulleke

Citaat van: Wijbrouwers op 07-08-2023  23:14 uLactose. De een vind het niet erg, de ander kan het niet meer verdragen.
Wij zijn in ieder geval geen voorstander van lactose. Maar smaak blijft voornamelijk persoonlijk.

Ik zou die lactose in eerste instantie ook skippen en die eventueel later pas toevoegen als het bier te droog lijkt te worden. Maar de kans op "te zoet" is bij dit soort bieren vele malen groter dan "te droog".

MH

Dank voor de tips. Laat ik lactose er in eerste instantie uit.

Schanulleke

Bedenk dan wel dat je begin SG een stukje lager wordt: iets van 1.095.

MH

Maar het %alc blijft dan toch hetzelfde omdat de FG wat lager wordt? Of zie ik iets over het hoofd?

Edit
Zie inderdaad in brewfather dat het OG daalt naar 1098 en het FG naar 1018

Schanulleke

Die lactose zou niet vergist worden, dus die doet niet veel met alc%. En die FG 1.018 haal je toch niet ^-^

MH

Eergisteren deze RIS gebrouwen. Ik dacht dat ik alles goed gedaan had maar op de een of andere manier ging het niet helemaal goed. Ik heb langer gekookt en 1 kg kandijsuiker toegevoegd om de gewenste OG te halen (en volume).
Ik heb de hop maar 25 minuten mee gekookt omdat ik het toen al veel te bitter vond.
Nu staat het brouwsel ongeveer 42 uur te 'fermenteren' en zie ik onderstaand plaatje van de iSpindel.

Ik vraag me af of het wel allemaal goed gaat. Ten eerste duurde het erg lang voordat ik iets zag gebeuren met de iSpindel en tweede zie ik nog helemaal geen activiteit in het waterslot.

Wat raden jullie me aan nu te doen?

Screenshot_20230824_100924_Brewfather.jpg

Fractus

Ik zou eens kijken bij de nieuwe 'veelgestelde vragen' sectie van hobbybrouwen: https://www.hobbybrouwen.nl/site/vragen-bierbrouwen/

Vooral bij 'mijn vergisting start niet' en 'heb ik een gestokte vergisting' staat heel veel informatie :)

Als je geen activiteit in je waterslot ziet maar je SG daalt wel (zou ik even checken met een SG-meter ipv de iSpindel te vertrouwen) dan heb je ergens een lek in je gistvat

Bvk1983

Hoge OG i.c.m. donkere mouten geeft altijd wat meer risico qua vergisting. Heb je goed belucht? Voldoende gist gebruikt?(2 zakjes lijkt mij net te krap) Gistvoeding gebruikt?

MH

Citaat van: Bvk1983 op 24-08-2023  12:33 uHoge OG i.c.m. donkere mouten geeft altijd wat meer risico qua vergisting. Heb je goed belucht? Voldoende gist gebruikt?(2 zakjes lijkt mij net te krap) Gistvoeding gebruikt?

Ik heb helaas geen US-05 meer maar wel S-33 en BE-256. Zou ik een van deze nog toe kunnen voegen samen met wat gistvoeding?

Jacques

Citaat van: MH op 24-08-2023  14:07 uIk heb helaas geen US-05 meer maar wel S-33 en BE-256. Zou ik een van deze nog toe kunnen voegen samen met wat gistvoeding?
Citaat van: Fractus op 24-08-2023  12:16 uAls je geen activiteit in je waterslot ziet maar je SG daalt wel (zou ik even checken met een SG-meter ipv de iSpindel te vertrouwen) dan heb je ergens een lek in je gistvat

Ik zou eerst eens kijken of je geen last hebt van een lekkend gistvat...
Je iSpindel laat een daling zien van je SG. Controleer dat met een hydrometer of refractometer. Als het SG daalt dan worden suikers omgezet in koolzuur en alcohol. Het waterslot werkt dan altijd tenzij je een gaslek hebt. Dat hoeft maar heel minimaal te zijn.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 24-08-2023  14:30 uIk zou eerst eens kijken of je geen last hebt van een lekkend gistvat...
Je iSpindel laat een daling zien van je SG. Controleer dat met een hydrometer of refractometer. Als het SG daalt dan worden suikers omgezet in koolzuur en alcohol. Het waterslot werkt dan altijd tenzij je een gaslek hebt. Dat hoeft maar heel minimaal te zijn.
Op basis van de grafiek zou ik wel vrezen voor een stilgevallen vergisting. Het kan vertekenen, maar de rode lijn lijkt al te stabiliseren.

MH

Citaat van: Bvk1983 op 24-08-2023  14:52 uOp basis van de grafiek zou ik wel vrezen voor een stilgevallen vergisting. Het kan vertekenen, maar de rode lijn lijkt al te stabiliseren.

Blijft inderdaad steken op 1085, 1086

Screenshot_20230824_152424_Brewfather.jpg

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 24-08-2023  14:52 uOp basis van de grafiek zou ik wel vrezen voor een stilgevallen vergisting. Het kan vertekenen, maar de rode lijn lijkt al te stabiliseren.

Omdat nog helemaal geen activiteit van het waterslot is waargenomen en er volgens de iSpindel een daling is geweest van het SG vermoed ik dat het gistvat niet helemaal dicht is. Er zijn al heel wat suikers vergist (van 1104 naar 1085 is een daling van zo'n 18%).

Ik zie na de aanvankelijke daling een lichte stijgende lijn. Dit kan komen door het kleven van "hopharsen" aan de iSpindel. Pas als de lijn de komende uren niet gaat dalen heb je mogelijk een gestokte vergisting. Vooralsnog zou ik even met geduld de ontwikkeling afwachten. Eventueel kan even in het gistvat gekeken worden om te zien of er veel schuimvorming is. Een RIS is veel minder gevoelig voor oxidatie dan een bijvoorbeeld een NEIPA.

MH

Geduld is een schone zaak maar dat is niet altijd even makkelijk😉

MH

Er was inderdaad iets niet goed aangesloten Jacques...
Hij borrelt nu als een tevreden gisting😉
(Jammer dat ik dit niet kan laten zien)

Ik ben benieuwd wat de iSpindel gaat doen.

Jacques

Citaat van: MH op 24-08-2023  16:59 uIk ben benieuwd wat de iSpindel gaat doen.

Als je waterslot nu vrolijk borrelt dan is er vergisting en zal de lijn van de iSpindel naar beneden gaan. Als je in het gistvat kijkt (als er een goede vergisting is hoef je niet bang te zijn voor oxidatie) dan zul je zien dat er een donkere substantie zich gehecht heeft aan je iSpindel.

Fractus

Goed om te horen dat je het lekje hebt gevonden MH! Hopelijk pakt de iSpindel je vergisting ook weer snel op  :beersmiley:

MH

Nog even een update van mijn iSpindel.
Was weer een leerzaam moment 😊

Screenshot_20230825_124258_Brewfather.jpg

Jacques

Citaat van: MH op 25-08-2023  12:45 uNog even een update van mijn iSpindel.

Dat ziet er als een goede vergisting.

Een iSpindel is handig. Het geeft inzicht in het verloop van de vergisting. Dankzij de grafiek was goed te zien dat er vergisting plaatsvond. Het niet werken van je waterslot kon daarom niet anders dan een gaslek zijn.

Overigens is het heel gebruikelijk dat het even duurt dat de vergisting aan de gang gaat. Dit is ook uitgelegd in het artikel Mijn vergisting start niet, wanneer moet ik extra gist toevoegen?

MH

Misschien off topic maar wat wil nu precies zeggen hopstand: 77 °C
Zie onderstaand screenshot van het recept in brewfather.

Screenshot_20230825_145159_Brewfather.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.