Osmose tappunten: Hoe werkt dit in de praktijk?

Gestart door WJW, 04-08-2023 12:54 u

Vorige topic - Volgende topic

WJW

Beste medebrouwers,
Ik wil me graag meer verdiepen in de effecten van waterbehandeling op mijn bieren. Daarvoor wil ik graag osmosewater gaan gebruiken, waaraan ik de juiste hoeveelheden brouwzouten kan toevoegen.
Nu weet ik dat er osmose tappunten bestaan (zie ook: https://osmosepunten.nl/ ), maar ik ben wat onzeker over hoe dit het beste praktisch aan te pakken. Mijn dichtstbijzijnde tappunt zou Loon op Zand zijn.

Wie van jullie heeft wel eens bij zo'n osmose tappunt water gehaald en hoe ging dat?
- Waarin tappen jullie het water? Jerrycans, speciale grote flessen?
- Hoe lang kun je dat water bewaren?
- Moet je bij zo'n tappunt een afspraak maken?
- Verkopen ze ook aan particulieren? (In Loon op Zand is het tappunt bij een schoonmaakbedrijf gevestigd)

Alle praktijkervaring en praktische tips zijn zeer welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.

- Wilco

Bvk1983

Even voor mijn onwetendheid: wat is het voordeel van osmosewater t.o.v. leidingwater? Op basis van het profiel van je lokale waterschap kun je toch ook prima je gewenste waterprofiel bereiken?

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Alleen als er al te veel bv. sulfaten inzitten voor het profiel dat jij wenst, is dat moeilijk. En heb je bijvoorbeeld osmosewater nodig om dit te verdunnen,

Jacques

Citaat van: WJW op 04-08-2023  12:54 uBeste medebrouwers,
Ik wil me graag meer verdiepen in de effecten van waterbehandeling op mijn bieren. Daarvoor wil ik graag osmosewater gaan gebruiken, waaraan ik de juiste hoeveelheden brouwzouten kan toevoegen.
Nu weet ik dat er osmose tappunten bestaan (zie ook: https://osmosepunten.nl/ ), maar ik ben wat onzeker over hoe dit het beste praktisch aan te pakken. Mijn dichtstbijzijnde tappunt zou Loon op Zand zijn.

Wie van jullie heeft wel eens bij zo'n osmose tappunt water gehaald en hoe ging dat?
- Waarin tappen jullie het water? Jerrycans, speciale grote flessen?
- Hoe lang kun je dat water bewaren?
- Moet je bij zo'n tappunt een afspraak maken?
- Verkopen ze ook aan particulieren? (In Loon op Zand is het tappunt bij een schoonmaakbedrijf gevestigd)

Alle praktijkervaring en praktische tips zijn zeer welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.

- Wilco

Je hoeft geen afspraak te maken. Wel heb je een pasje nodig. Het is een grote slang en tappen in flessen is geen optie. Het beste kun je contact opnemen met het bedrijf.

Je kunt ook voordelig gedestilleerd water kopen bij Hornbach. € 2,65 per 5 liter. Dat is wat ik meestal doe, ondanks dat het tappunt in Loon op Zand niet al te ver van mij vandaan is.

LBakker

Ik weet niet hoe belangrijk het is voor het brouwen van bier maar de waterkwaliteit van dit soort tappunten is nogal twijfelachtig.
Voor mijn andere hobby, het houden van een zoutwater aquarium en het kweken van koralen gebruik ik wekelijks minimaal 50l osmosewater en voor dit doel is het water van deze tappunten zeker niet zuiver genoeg. Dit komt doordat ze bij dit soort tappunten de verschillende filters bijna nooit vervangen. Dit is prima water om streeploos de ramen schoon te maken maar zeker niet alle stoffen zijn eruit gehaald.

Als je van plan bent om vaker osmosewater te gebruiken dan kun je al voor €39 een prima osmoseapparaat koppen en voor beperkt gebruik kun je de filters prima tot 2 jaar gebruiken zonder te vervangen. De kosten zijn dus best te overzien.

LBakker

Oohhja, goede kwaliteit osmosewater is in een schone, goed afgesloten jerrycan welke op een donkere plaats staat zonder problemen meer dan een maand te bewaren.

WJW

Dank voor de reacties. Ik ga ook maar eens bij Hornbach kijken dan.
En me verdiepen in osmose apparaten.

alstro

Citaat van: LBakker op 04-08-2023  18:54 uIk weet niet hoe belangrijk het is voor het brouwen van bier maar de waterkwaliteit van dit soort tappunten is nogal twijfelachtig.
Voor mijn andere hobby, het houden van een zoutwater aquarium en het kweken van koralen gebruik ik wekelijks minimaal 50l osmosewater en voor dit doel is het water van deze tappunten zeker niet zuiver genoeg. Dit komt doordat ze bij dit soort tappunten de verschillende filters bijna nooit vervangen. Dit is prima water om streeploos de ramen schoon te maken maar zeker niet alle stoffen zijn eruit gehaald.

Als je van plan bent om vaker osmosewater te gebruiken dan kun je al voor €39 een prima osmoseapparaat koppen en voor beperkt gebruik kun je de filters prima tot 2 jaar gebruiken zonder te vervangen. De kosten zijn dus best te overzien.
Wat is in jouw ogen beperkt gebruik voordat je filters moet vervangen of ligt dat aan wat voor water je gebruikt ?

LBakker

Citaat van: alstro op 04-08-2023  22:27 uWat is in jouw ogen beperkt gebruik voordat je filters moet vervangen of ligt dat aan wat voor water je gebruikt ?

Het beste is het om het osmosewater te testen met een tds of ec meter. Zolang een tds meter lager dan 2 meet of een ec meter lager dan 5 dan zit je zeker goed.

Voor mijn aquarium wil ik dat de ec meter niet boven de 2 komt en ik vervang de filters preventief elke 2 jaar. Ik heb wel een zwaarder filter dan wat je nodig hebt voor het brouwen van af en toe 25l bier en ik heb er ook nog een extra di filters achter waarvan ik de hars vulling wel zo'n 2x per jaar vervang (dat is ook niet nodig voor het brouwen).

LBakker

Citaat van: WJW op 04-08-2023  22:13 uDank voor de reacties. Ik ga ook maar eens bij Hornbach kijken dan.
En me verdiepen in osmose apparaten.

Ik weet niet of het hier mag maar dit is denk ik 1 van de goedkoopste. Duurdere modellen leveren vooral meer op in een kortere tijd.

https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html?amp=1&gclid=CjwKCAjww7KmBhAyEiwA5-PUSpYadCFd__OK-hY9pZUJFJlTrwJpBPeet5toZiA_Sx_2vV-ZXPpmIhoC9xEQAvD_BwE

Markie Mark

Citaat van: Jacques op 04-08-2023  16:17 uJe hoeft geen afspraak te maken. Wel heb je een pasje nodig. Het is een grote slang en tappen in flessen is geen optie. Het beste kun je contact opnemen met het bedrijf.

Je kunt ook voordelig gedestilleerd water kopen bij Hornbach. € 2,65 per 5 liter. Dat is wat ik meestal doe, ondanks dat het tappunt in Loon op Zand niet al te ver van mij vandaan is.

De Hornbach is inderdaad ook mijn adres voor gedestilleerd water. Uiteraard alleen in bierstijlen waarbij zeer zacht water nodig is zoals Tsjechische pils. Mijn leidingwater i.c.m. brouwzouten voldoet gelukkig al in de meeste gevallen.

WJW

Ik ben niet per se op zoek naar zacht water, misschien wel juist niet, maar ik zoek vooral controle. Het waterprofiel hier in Tilburg, dat ik via de site van Brabant Water verkrijg, is al enkele jaren oud. Daarmee is het dus verre van zeker hoe het nu is.
En het profiel dat ik heb geeft me niet genoeg flexibiliteit. Daarom wil ik graag met een 'schoon canvas' beginnen en het met brouwzouten zelf samenstellen.

Jan de Graaff

Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat osmosewater uit tappunten alleen maar goed zou zijn om streeploos ramen mee te lappen. Ja, er zullen nog deeltjes in zitten, maar dat is vele malen minder dan wat er in kraanwater zit (vandaar dat er ook streeploos mee te  lappen is).

Er zullen praktisch geen organismes inzitten, vanwege de osmostische druk; dezelfde reden waarom je het zo lang kunt bewaren (in een schone container veel langer dan een maand in ieder geval).

Het allergrootste voordeel is toch wel de rest-alkaliniteit (HCO3). Die is in veel leidingwater vaak hoog (>150 ppm). Vooral voor lichtere bieren moet je of compenseren met veel kalk en andere zouten of accepteren dat je water minder goed is voor de stijl. Osmosewater geeft je inderdaad veel meer controle.

Daarnaast de kosten; veel tappunten rekenen circa € 2,00/100 liter voor osmosewater. Gebotteld gedestilleerd water kost vaak het honderdvoudige. Ook bij Hornbach is het nog altijd ruim 26 keer duurder per liter; Kama-jaja-jippie-jippie-jeey..

Als er geen vissen - een dierbare investering (letterlijk èn figuurlijk) - in hoeven te leven en het voor bier toch nog gekookt gaat worden, dan zie ik niet heel veel problemen met osmosewater uit tappunten. Hooguit dat die 100 liter per keer veel teveel is voor mij; moet ik toch opslagruimte voor minstens 70 liter aanhouden.

Of mis ik iets?

Jacques

Citaat van: WJW op 05-08-2023  11:17 uIk ben niet per se op zoek naar zacht water, misschien wel juist niet, maar ik zoek vooral controle. Het waterprofiel hier in Tilburg, dat ik via de site van Brabant Water verkrijg, is al enkele jaren oud. Daarmee is het dus verre van zeker hoe het nu is.

Omdat het Tilbugse water uit diepere lagen komt, is deze van een vrij constante kwaliteit. Dat is wat anders dan wanneer het drinkwater bereid wordt uit oppervlaktewater...

alstro

Als het over kosten gaat dan is een osmose apparaat toch veruit het goedkoopste? Of loopt jullie auto op water?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.