Hopkwaliteit

Gestart door Jeroen A., 03-08-2023 16:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen A.

Waarschijnlijk is deze vraag al eens voorbij gekomen.

Als ik hop wil kopen, dan staat er soms bij dat de hop een oogstjaar heeft van 2021.
Hoe bereken ik dan het verval aan kwaliteit?

En wat is jullie advies m.b.t. het aantal jaren geleden als oogstjaar?

Loen

Ik weet dat er in sommige brouwsprogramma's een tool zit om het verval in ibu's te berekenen. Een grote variabele is de manier van bewaren, en dan vooral temperatuur en vacuüm. Mijn eigen ervaring is dat vacuüm verpakte hop in de vriezer vrij lang goed blijft. Maar dan heb ik het alleen over smaak en aroma, ibu kan ik niks over zeggen. Ik hou qua tijd zelf vaak 2 jaar aan als maximum. Alles wat overblijft verdwijnt in een restjesbier. Waar je nog wel rekening mee moet houden qua oogstjaar is de locatie waar de hop gekweekt is. In nieuw-zeeland wordt de hop vanaf februari geoogst en in de VS rond september. Vanuit die gedachte is 2022 de verste amerikaanse hop die nu beschikbaar is terwijl nieuw-zeeland al wel een 2023 lichting heeft.

hansHalberstadt

In de vriezer gaat de kwaliteit en bitterheid nauwelijks achteruit. Toevallig als proefje 4 liter IPA apart gehouden en als dryhop 8 g/liter Northern Brewer van 2018 uit eigen tuin gebruikt. Was na oogst gelijk gedroogd in een droogapparaat en daarna vacuüm in de diepvries. Prima bier geworden.

Lampje

Pellets gaan wat langer mee dan hopbellen omdat het contactoppervlak met de omgeving kleiner is dan met bellen. Vacuüm gezogen en bij -18°C in de vriezer blijft de oorspronkelijke kwaliteit nog heel lang gewaarborgd.

hb-lot

Is vacuumeren echt nodig? Ik bewaar tot nu toe alles, "afgesloten" met een papierklem, in een tupperware bakje in de vriezer en kan niet zeggen dat ik problemen heb ervaren.

Dat kan natuurlijk ook door mijn gebrek aan ervaring komen.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 05-08-2023  11:28 uIs vacuumeren echt nodig?
Vacumeren zorgt er voor dat minimaal zuurstofcontact is. Hierdoor veroudert hop minder snel.

hansHalberstadt

Ik pers de hop (uit eigen tuin) in een glazen potje zodat er vrijwel geen lucht meer inzit en dan invriezen. Dat werkt ook prima. Dus vacumeren is niet nodig, maar het is wel nodig om zoveel mogelijk zuurstof te verwijderen, dus evt vervangen door stikstof of koolzuur kan ook.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-08-2023  12:43 uIk pers de hop (uit eigen tuin) in een glazen potje zodat er vrijwel geen lucht meer inzit en dan invriezen. Dat werkt ook prima.

Heb je ooit een echte vergelijking gedaan?
Een vacuümapparaat kost geen vermogen. Ook handig bij het herverpakken van gedroogde gist. Hier in huis wordt het ook gebruikt voor sommige levensmiddelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-08-2023  15:49 uHeb je ooit een echte vergelijking gedaan?
Een vacuümapparaat kost geen vermogen. Ook handig bij het herverpakken van gedroogde gist. Hier in huis wordt het ook gebruikt voor sommige levensmiddelen.

Vergeet niet dat een vacumeerapparaat zoals je die koopt in de kwaliteit Aldi, Lidl etc. zeker geen 100% vacuüm kan zuigen, maar hooguit 80. dus er blijft dan nog steeds wat zuurstof tussen de hop zitten. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-08-2023  22:47 uVergeet niet dat een vacumeerapparaat zoals je die koopt in de kwaliteit Aldi, Lidl etc. zeker geen 100% vacuüm kan zuigen, maar hooguit 80. dus er blijft dan nog steeds wat zuurstof tussen de hop zitten. 

Daar heb ik niet over. Ik heb meer de merken Foodsaver en Allpax voor ogen. Die zijn wat duurder, maar wel een goede investering.
Maar 80% vacuüm is altijd veel beter dan geen vacuüm...

goom

Een Allpax is een erg goed vacumeerapparaat
Ze trekken voldoende diepvacuum waardoor oxidatiereacties minder worden en je hop langer goed blijft.
Daarnaast kan je het ook zeer goed voor levensmiddelen gebruiken, met name kaas.

Loen

Ik heb gisteren een paar zakjes hop binnengekregen van yakima chief. Deze waren tot mijn verbazing helemaal niet vacuüm verpakt.

Schanulleke

Nee, maar ws wel onder stikstof oid en dat is ook prima.

brouwerwaldonk

Om de kwaliteit van mijn hop hoog te houden, droog ik de hop in een kruidendroog aparaat, dan pers ik per 100g hop tot een plankje van 0,5cm. Die worden dan vacuum verpakt en ingevroren.
Er zit dan geen lucht tussen de bellen, die is door het persen uitgedreven.

IMG_0414.jpeg

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 08-08-2023  23:36 uNee, maar ws wel onder stikstof oid en dat is ook prima.
Mits de hop wel eerst helemaal doordrongen moet zijn met stikstof, want als je hop in een zakje doet met stikstof dan zit er nog veel lucht in de bellen zelf opgesloten. Dus toch eerst vacuüm zuigen en dan het vacuüm vervangen door stikstof. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-08-2023  13:38 uMits de hop wel eerst helemaal doordrongen moet zijn met stikstof, want als je hop in een zakje doet met stikstof dan zit er nog veel lucht in de bellen zelf opgesloten. Dus toch eerst vacuüm zuigen en dan het vacuüm vervangen door stikstof. 

Ik denk dat ze bij Yakima Chief wel weten wat ze doen...  smile

Zie https://www.yakimachief.com/media/documents/Cryo_Hops_Product_Data_Sheet.pdf

hansHalberstadt

Gaat ook om de mensen die hun eigen tuinhop willen verpakken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-08-2023  15:03 uGaat ook om de mensen die hun eigen tuinhop willen verpakken.

Een fles met stikstof is niet iets wat ik in mijn achtertuin heb staan...  ;)

Hobbybrouwers kunnen het beste een goed vacuümapparaat en goede vacuümzakken te kopen. Die kun je ook gebruiken na het openen van een Yakima Chief verpakking

goom

Ik gebruik altijd een mengsel waar 79% stikstof in zit
Dit mengsel haal ik zoveel als mogelijk uit de zak met hoop waarna in de zak vacumeer

:D  :D

Schanulleke

Citaat van: goom op 16-08-2023  12:45 uIk gebruik altijd een mengsel waar 79% stikstof in zit

:D  :D

Lucht dus? smile

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.