Hergebruik dryhop

Gestart door hansHalberstadt, 03-08-2023 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Ik heb nu een NEPA waar volgende week 8 g/l dryhop bij gaat. Bij dryhop haal je vooral de smaak eruit, maar met de bitterstof gebeurt volgens mij niet zoveel. en de hop bv Citra heeft heel veel IBU, dus eigenlijk heel zonder om daar verder niets mee te doen.
Heeft iemand wel eens de dryhop hergebruikt voor kookhop bij een volgend brouwsel?
Wat ik wil doen is na bottelen gelijk de dryhop luchtvrij inpakken en invriezen (evt met extra koolzuur bescherming) zodat het niet oxideert. En dan bij het volgende brouwsel als kookhop gebruiken. Er zit tevens wat gist in de hop natuurlijk en die kook je dan ook mee en levert gelijk dan voeding voor de groeiende hoofdgist (had ik van Jacques begrepen dat hij ook oude gist meekookt voor dat doel).

Willem Broekema

Ik denk niet dat dat gaat werken. Je extraheert de stoffen uit de hop tijdens het koudhoppen; die worden alleen niet omgezet in bittere stoffen. De vloeistoffen in het gistende bier maken immers geen onderscheid in welke stoffen wel of niet uit de hop te halen tijdens de extractie. Er zal natuurlijk wel een weinig stoffen achterblijven in de hop, maar ik denk niet dat je daar echt iets mee kan...

Kapau

Ik heb ooit ergens gelezen over een brouwerij die whirlpool hops bij een latere batch gebruikt als bitterhop. Kan het? Ja waarschijnlijk wel. Is het een goed idee? Nou je weet de resterende bitterheid niet dus het is lastig.

PP

Bijv. https://dial.uclouvain.be/memoire/ucl/en/object/thesis%3A22408
Study on the possibility of recycling spent hops material from dry-hopping as bittering hops (kettle addition)

ik heb als zoekwoord: hops recycling gebruikt.
Legio voorbeelden.

Het boek: a history of beer and brewing (I. Hornsey) vermeldt dat deze praktijk reeds in de ME werd toegepast. Reden: dure grondstof.

Groet, Paul

seed7

In het Engelse brouwen heb je de 'hopback'. Daar gaan bellen in en dan gaat het wort uit de kookketel er doorheen voor het naar de koeler gaat. Het dient als filter en als bron voor hopsmaak. In het volgende brouwsel wordt de hop uit de 'hopback' als bitterhop gebruikt.

ingo

Arthur B

Ik heb meerdere keren gelezen dat het prima gaat. Lijkt me als vroege kookgift ook geen probleem.

JanJ

Ik zou zeggen probeer het en laat ons je bevindingen weten. Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Met name in hoeverre de bitterstoffen tijdens de koudhop worden onttrokken aan de hop.

Voor de kosten hoef je het mijns inziens niet te doen gezien je voor een paar dubbeltjes een hoog alfa bitterhopgift kan doen met ongebruikte hop.

hansHalberstadt

Citaat van: JanJ op 08-08-2023  11:08 uIk zou zeggen probeer het en laat ons je bevindingen weten. Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Met name in hoeverre de bitterstoffen tijdens de koudhop worden onttrokken aan de hop.
Omdat ik elke dag monsters neem voor de refractometer kan ik ook de voortgang van het dryhop proces volgen. De eerste dag na toedienen van de dryhop kwam er een vleugje hopgeur en smaak van kruiden, tropische vruchten. Op de 2e dag merk ik toch een behoorlijke bitterheid. Dus er zullen zeker wat alfazuren en uit de hop oplossen. Daarmee zul je dus een aantal iteratie stappen moeten doen om de juiste dosering als kookhop te bepalen vrees ik. 

Jacques

Citaat van: JanJ op 08-08-2023  11:08 uIk zou zeggen probeer het en laat ons je bevindingen weten. Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Met name in hoeverre de bitterstoffen tijdens de koudhop worden onttrokken aan de hop.

Wat ik altijd begrepen heb, is dat de extractie van de alfazuren snel verloopt. De isomerisatie verloopt veel langzamer door de lagere temperaturen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.