WLP400 / WLP510 / Wyeast 3463 / Korrel?

Gestart door Schanulleke, 02-08-2023 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Schanulleke

Citaat van: tdp op 02-08-2023  09:51 uWil 19-08 een witbier brouwen, het liefst met de Wyeast 3463 Forbidden Fruit. Uit het overzicht schijnt de WLP510 het equivalent te zijn van White Labs? En verschilt die veel van de WLP400? En wat zou de korrelgist zijn die je hier het beste voor kunt gebruiken?

Dat is een goede vraag. We hopen allemaal dat jij een split-batch gaat doen en ons op de hoogte houdt van het resultaat.

tdp

Ik zie wat jij daar doet ;).

Splitten is deels lastig; Ik heb één CCT, en een mogelijkheid om een klein brouwsel te vergisten. Wat ik zou kunnen doen is een liter of 8 wegzetten met een korrelgist. Ik zat te denken aan Lallemand Wit.
En dan de grotere batch op de WLP510 of WLP400. Een volwaardig vergelijk krijg je dan niet, maar beter dan niets, lijkt me. Nog voorkeur?

Schanulleke

De WLP400 (Hoegaarden) is misschien een beetje gewoontjes. Je kan ook de M21 kunnen nemen, die schijnt gelijk te zijn aan WLP410. Ik zou sowieso even engelstalige forums googelen om te kijken wat de ervaringen zijn.

tdp

Lijkt me prima, de WLP410. Zelf ben ik wel 'fan' van de gisten van Lallemand, vandaar mijn voorkeur voor de Lallemand Wit, terwijl ik daar nog maar 1x ooit mee gebrouwen heb volgens mij ;). Ik zal nog eens even dubben, ook op een recept. Wordt vervolgd.

tdp

Heb net contact gezocht met Lallemand, en gevraagd wat de 'bron' is van hun Lallemand Wit. Komen we op terug.

tdp

Citaat van: seed7 op 02-08-2023  15:40 uEen persoonlijk en onbevestigd vermoeden, WY3822 is Wittekerke van De Brabandere in Bavikhove. (zit hier in de vriezer maar al heel erg lang, 2ml buisjes, als je durft. Is ook een diaststicus dacht ik)

ingo

Ga deze ook meenemen in het vergelijk, mocht ik hem opgestart krijgen.

Schanulleke

Ik heb nog even naar die gisten gekeken. Er is ook nog WY3942 PC, die zou nu beschikbaar moeten zijn (Q3, Summer 2023) maar ik heb hem (nog) niet gezien. Deze gist zou afkomstig zijn van de Dolle Brouwers. Nu schijnt dat deze vroeger de gist van Rodenbach gebruikte. Ik heb even goed naar de plaatjes gekeken op de Wyeast website en ik krijg de indruk dat WY3942 en het Saccharomyces deel van WY3763 (Roeselare blend) en WY3209 (Oud Bruin Ale Blend) hetzelfde zijn. Dit betekent mogelijk dat WY3942 de Rodenbach gist is, maar dan zonder al die andere beestjes. Dit lijkt mij wel interessant, want dan kan je zelf je Oud Bruin/Rodenbach mengseltjes maken door er Brett en weet-ik-veel-wat aan toe te voegen. Die blends zijn nl niet goed te bewaren en ook nog eens aan de prijs. Ik snap alleen niet waarom ze die WY3942 als Belgian Wheat aanbieden.

tdp

Dit wordt het recept die ik volgende week ga brouwen. In eerste instantie met de Lallemand Wit. Ter lering ende vermeack kan ik nog 3 extra gisten testen, 2x 3 liter en 1x 8 liter. Nog voorkeur? Ik ga morgen bestellen :).

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS041
Naam receptPett'nkearls wit
Brouwdatum19-08-2023
BierstijlWitbier
Volume44,1 l
Begin SG1,046 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,1%
Alcoholgehalte4,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)15 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
38,00 lWater uit Rossum 2023
19,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l50 mg/l110 mg/l26 mg/l78 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgPilsmoutViking Malt3 EBC50,0 %
3,50 kgTarwemoutViking Malt5 EBC38,9 %
1,00 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.45 min.4,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gHallertau Tradition 2022 (Tuin)bellen6,0%60 min.10,1 IBU
30,0 gSmaragd 2022 (Tuin)bellen6,0%15 min.5,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
15,00 gKorianderzaadspecerijkoken
25,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gLallemand Wit ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,1%
Temp. nagisting21,0 °C
Temp. lagering21,0 °C

Markie Mark

Wat wil je precies vergelijken met elkaar? Anders kun je een MJ M21, WB-06, WY3944, WY3463 of een Brewferm blanche ernaast testen.

Schanulleke

Tsja, die gisten zijn ook flinke kostenposten. Volgens diverse bronnen zijn de Lallemand Wit en de M21 identiek. WB-06 is een beetje atypisch. WY3944 een beetje gewoontjes. De WY3942 lijkt me interessant maar die is momenteel niet te krijgen. Dan maar de WY3463 Verboden Vrucht zou ik zeggen.

tdp

Oké!

Zonet de WY3463 besteld, samen met de Mangrove's Jack M21 en de Lallemand Wit. Als ik het nog red, rijd ik een dezer dagen nog even bij @seed7 langs om de WY3822 op te halen.

tdp

Citaat van: Markie Mark op 08-08-2023  21:43 uWat wil je precies vergelijken met elkaar? Anders kun je een MJ M21, WB-06, WY3944, WY3463 of een Brewferm blanche ernaast testen.

Eigenlijk ben ik op zoek naar de korrel die het beste in de buurt komt van de WY3463 (Forbidden Fruit). Deze is volgens mij sinds deze week weer beschikbaar. Ik kon hem in ieder geval vorige week nergens op voorraad vinden. Zelf ben ik niet zo van het aanleggen van gistbankjes, en heb de voorkeur voor korrelgisten. De aanleiding was het artikel van Jacques waarin hij een overzicht gemaakt heeft van de oorsprong van de gisten, en de alternatieven. Wat ik vaak zie, is dat men elkaar napraat over de oorsprong van de gisten, en het dan als waarheid aanneemt. Bijvoorbeeld de oorsprong van Lallemand Abbaye; velen zeggen dat Chimay de oorsprong is, maar in een schrijven van Lallemand zelf werd aangegeven dat het een reinstrijk is van Westmalle.

Nu zijn mijn proefjes veelal N=1, maar een vergelijk maken is soms ook gewoon leuk om te doen. In dit geval helemaal, aangezien ik dit bier met mijn vader en 2 ooms ga brouwen. Zo kan ik ze ook laten zien dat veschillende gisten ook verschillend bier kan opleveren, ondanks dat het wort hetzelfde is. Ik hoop natuurlijk dat het resultaat overigens precies gelijkend is, dan hebben we namelijk de korrel te pakken voor de WY3463 :D.

Het grootste gedeelte ga ik dus met de WY3463 brouwen, 2x 3 liter met Lallemand Wit en MJ M21, wellicht nog 8 liter met de WY3822 die ik vanavond ophaal en probeer aan de praat te kijgen. Dit past allemaal net in de kleine gistkast, al is het een beetje proppen.

tdp

Nou, de WY3822 is binnen, net als nog een hele reeds meer! Thx @seed7! Ik zie nog wel een paar vergelijken meer aankomen, onder andere met Saisongisten ;).

Zal de WY3822 vanavond op 15 ml starterwort zetten (aanmaak van rijststroop). Indien in leven, dan een stap naar 150ml en daarna 1 liter? Het is al weer even geleden dat ik een starter heb gemaakt, haha.

seed7

Citaat van: tdp op 10-08-2023  13:27 u(aanmaak van rijststroop). Indien in leven, dan een stap naar 150ml en daarna 1 liter? Het is al weer even geleden dat ik een starter heb gemaakt, haha.

Korrel maakt lui ;)
Rijstsiroop is prima, veel maltose waar de gist goed op groeit. Stapjes ook ok.

ingo

tdp

Er zit nog weinig leven in, maar we geven het nog even! Anders gaat die wellicht vervangen worden door de een andere Belgische korrel, moet eens kijken wat ik nog op voorraad heb.

De WY3463 is overigens mooi vers (tht 24-01-2024). Zal hier een 1l/1,5l starter van maken, durf het net niet aan met alleen een smackpack op een 30l met SG van 1.044.

Schanulleke

Citaat van: tdp op 13-08-2023  21:55 uEr zit nog weinig leven in, maar we geven het nog even! Anders gaat die wellicht vervangen worden door de een andere Belgische korrel, moet eens kijken wat ik nog op voorraad heb.

Zoveel keus is er niet meer. Volgens de geruchten: Lallemand Wit = M21 = Brewferm Blanche. Die zouden dus identiek zijn. Of dat ook zo is, weet ik niet, dus misschien toch wel leerzaam om ze eens naast elkaar te zetten.

tdp

Zoals gezegd, de Lallemand Wit en de Mangrove's Jack M21 gaan naast elkaar gebruikt worden. Zal dadelijk nog eens kijken naar mijn voorraad en dan even bestellen. Voor het grotere doel zou ik dan de Blanche mee kunnen bestellen :).

EDIT: Bestelling de deur uit en de Blanche besteld. Misschien is het sowieso wel leuk om de Blanche, Wit, en M21 allerdrie te doen, en de 3822 voor een ander witbier (wellicht op de kleine installatie).

tdp

Heb een hard hoofd in de WY3822, denk niet dat deze het gaat redden... Naja, dan maar door naar plan B! Nu maar hopen dat de bestelling op tijd binnen is ;)

seed7

Citaat van: tdp op 16-08-2023  08:44 uWY3822, denk niet dat deze het gaat redden...

Jammer.

ingo

tdp

Erg geslaagde brouwdag gehad vandaag. Helaas was de Brewferm Blanche niet binnen. Heb 30 liter met de WY3463 weggezet, 3 liter met Lallemand Wit, 3 liter met MJ M21 en 8 liter met 50/50 MJ M21/Lallemand Wit.

tdp

Gisteren was de M21 en de 50/50 variant al vrolijk begonnen, alleen nog geen teken van leven bij de Lallemand Wit. Deze stond in eerste instantie tegen de achterwand van de koelkast. Ik had het vermoeden dat dit wel eens de reden kon zijn dat deze nog niet vertrokken was, dat het wort te koud was. Omgeruild met M21 en had het idee dat gisteravond het eerste teken van leven te zien was. Vanochtend zag het er zo uit:

Witbier.jpg

De WY3463 lijkt ook al over de piek heen, afgaand om het aantal blubben.

NC92

Ben erg benieuwd naar de resultaten! Zie het niet zo snel in het topic terugkomen, maar wat is de reden dat je de M21/Lallemand wit ook gemixt hebt? Hoop je door co-fermentatie nog weer andere resultaten te krijgen, of is dit puur ter experiment?

tdp

Ik wou de Brewferm Blanche gebruiken, maar die was nog niet binnen. Meer ter experiment, geen verdere verwachting.

tdp

Gisteren de bieren gebotteld;
Wat opviel, was dat de M21 en veel lagere vergistingsgraad had. Waar de WY3463, Lallemand Wit en de 50/50 variant op +/- 1.012 uitkwamen, kwam de M21 niet verder dan de 1.017.

Smaak kan ik nog niet veel over zeggen, al zit er wel degelijk verschil in. De Lallemand Wit lijkt wat vlak qua smaak, de WY3463 wat meer kruidig. De eerste indruk is dat deze 3 gisten echt verschillend zijn, al moet de proeverij dit verder uitwijzen!

alstro

Citaat van: tdp op 14-09-2023  10:09 uGisteren de bieren gebotteld;
Wat opviel, was dat de M21 en veel lagere vergistingsgraad had. Waar de WY3463, Lallemand Wit en de 50/50 variant op +/- 1.012 uitkwamen, kwam de M21 niet verder dan de 1.017.

Smaak kan ik nog niet veel over zeggen, al zit er wel degelijk verschil in. De Lallemand Wit lijkt wat vlak qua smaak, de WY3463 wat meer kruidig. De eerste indruk is dat deze 3 gisten echt verschillend zijn, al moet de proeverij dit verder uitwijzen!

Ik kwam deze topic tegen omdat ik zoek ben naar een alternatief voor Forbidden Fruit (WY3463) ( zoek korrelvorm) was wel benieuwd hoe deze test verder is uitgepakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.