Gebruik van Safale F2 Fermentis

Gestart door karel62, 01-08-2023 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Hallo allemaal
Ik heb nu 2x een St Bernardus gebrouwen en bij beide brouwsels was de smaak prima alleen geen schuimkraag en nauwelijks koolzuur.
Het bier was gebotteld met 7g kristalsuiker per liter.

Om toch een schuimkraag en koolzuur te krijgen heb ik alle flesjes ontdaan van de kroonkurk en een paar korreltjes Safeale F2 per flesje gedaan.
Dit werkte prima en is uiteindelijk een prima bier geworden.

Nu is mijn vraag kan ik niet gelijk bij het bottelen de Safeale F2 toevoegen en zo ja moet ik dan nog kristalsuiker gebruiken?

bvd Karel

Jacques

Citaat van: karel62 op 01-08-2023  13:22 uNu is mijn vraag kan ik niet gelijk bij het bottelen de Safeale F2 toevoegen en zo ja moet ik dan nog kristalsuiker gebruiken?

Ja, je kunt bij het bottelen meteen een bottelgist zoals Safale F2 toevoegen.
Bottelgist zet bottelsuiker om in alcohol en koolzuur. Als koolzuur in je bier wilt hebben moet je dus bottelsuiker toevoegen. Als er nog vergistbare suikers in je bier zitten hoeft dat niet, maar dat kun je niet meten. Daarom altijd je bier laten uitgisten en een gekende hoeveelheid bottelsuiker toevoegen.

Snelbier

Zowel Fermentis (F2) als Lallemand (CBC-1) adviseren overigens om bij bottelen in hoger alcohol% wél te hydrateren, dus gist oplossen in beetje lauw water. Zou shock voorkomen.
Meer levende cellen over, dus minder gist nodig, minder droesem.

Dosering verschilt iets per fabrikant; Lallemand stelt 1g/10L, ongeacht carbonisatie en alc%.
Fermentis heeft een tabelletje waar de dosering oploopt in hoger alc% en CO2, lijkt logischer.
Proost, Snelbier

karel62

Dank voor jullie snelle reactie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.