Breakfast stout

Gestart door John, 01-08-2023 08:28 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Welk kunstje halen de brouwerijen uit om een ├ęcht dikke (breakfast) stout te maken?

Ik krijg het niet klaar zo "dik" als ik wil. Ik heb maischtemperatuur al verhoogd, haver(mout)stort verhoogd, lactose toegevoegd, maltodextrine gebruikt, andere gist gebruikt,...

Timdehart

Ik weet niet of brouwerijen dit ook doen, maar ik heb goede resultaten gehaald met het toevoegen van 10% roggemout aan de stort.

Kapau

Ik heb zelf een megadikke stout gebrouwen nav de Q&A met moersleutel een tijdje terug:
Het lijkt erop dat de chat niet bewaard is gebleven, maar het komt er op neer dat je niet moet spoelen (als je dit deed), zo'n 30% cara/melanoide mouten, 20% donkere mouten en de rest munich/maris otter. Ik heb bijna twee uur gekookt.

Ik kwam uit op een begin SG van 1,137 en een eind SG van 1,040, Belgian Abbaye gist gebruikt (die zou het tot 14% moeten trekken). Resultaat was een modderdikke stout die je bijna met een lepel moet opeten. Je lippen blijven op elkaar plakken na elke slok.

John

Citaat van: Kapau op 01-08-2023  15:16 uIk heb zelf een megadikke stout gebrouwen nav de Q&A met moersleutel een tijdje terug:
Het lijkt erop dat de chat niet bewaard is gebleven, maar het komt er op neer dat je niet moet spoelen (als je dit deed), zo'n 30% cara/melanoide mouten, 20% donkere mouten en de rest munich/maris otter. Ik heb bijna twee uur gekookt.

Ik kwam uit op een begin SG van 1,137 en een eind SG van 1,040, Belgian Abbaye gist gebruikt (die zou het tot 14% moeten trekken). Resultaat was een modderdikke stout die je bijna met een lepel moet opeten. Je lippen blijven op elkaar plakken na elke slok.

Klinkt goed!

Zullen maar weinig liters overblijven maar wellicht de moeite waard.

Kapau

https://share.brewfather.app/sXGdntTvJ7VDwQ
Dit had ik als opzetje gemaakt tijdens de uitzending. De verhoudingen van de mouten kan je nog wat mee spelen. Zelf heb ik wat andere hop gebruikt omdat geen magnum had liggen en andere gist omdat ik niet verwacht us-05 naar 12-14% te krijgen.

Ik had het BIAB gedaan en de zak flink uitgeperst. Van het gebruikte mout daarna nog een erg lekkere irish dry stout getrokken van zo'n 4%.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.