Tegenstroomkoeler

Gestart door JvH, 07-10-2002 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bas


CiteerAlleen het uitfilteren van de eiwitten ging niet helemaal goed. Voor het filteren gebruikte ik mijn wortverzamelpijp waar ik een stuk kaasdoek omheen had gebonden. Toen het wort in de gistingsfles zat bleek er toch een laagje eiwitten onderin de fles te zitten. Nou las ik net dat ik het wort na het koken eigenlijk een tijdje had moeten laten rusten zodat de eiwitten konden bezinken, dit heb ik niet gedaan, wellicht scheelt het als ik dit de volgende keer wel doe, maar het grootste probleem lijkt me dat het kaasdoek gewoon te grof is om alle eiwitten tegen te houden. Bestaan er misschien fijnere soorten doek die de eiwitten beter tegenhouden? :weetniet:

Na het koken laat ik altijd het wort een kwartier tot een halfuur rusten. Doordat de temperatuur dan nog steeds tegen de 90 gr. aanligt is er dan nog geen kans op infectie. Voor het gemak heb ik in mijn kookketel een permanente "wortverzamelpijp" (koperen pijp met erg veel sleufjes erin) gemoteerd, verbonden aan een kraan onder aan mijn ketel. Ter verduidelijking, ik gebruik geen kaasdoek of iets soortelijks, mijn wortverzamelpijp + de afgezonken hopbloemen doen het filterwerk.

Met deze opstelling krijg ik geen, of in ieder een niet waarneembare hoeveelheid, aan eiwitten in mijn gistfles. Deze opstelling lijkt in ieder geval goed te werken en ik kan hem zeker aanraden.

Grt, Bas H.

Herman

Ik las net een artikeltje in Brew Your Own (BYO) magazine over koelen. Weinig nieuws, wel even de feiten en mogelijkheden op een rijtje. Voor de geinteresseerden: http://www.byo.com/departments/1028.html

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.