Ispindel verschuift en daardoor klopt kalibratie niet meer

Gestart door MaartenM, 29-07-2023 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Ik heb een iSpindel waar ik erg tevreden over ben, behalve dat na opladen de plastic ring soms verschuift waardoor het zwaartepunt in de spindel veranderd en de kalibratielijn niet meer klopt. Ben ik de enige die dit heeft of hoe voorkomen jullie dit?

Jan de Graaff

Zou je een foto kunnen plaatsen van wat je precies bedoelt? De ring die je noemt zegt mij niets en vind ik ook niet terug bij mijn iSpindels...
Misschien dat iemand anders het wel wat zegt en kan helpen; anders kan een foto verduidelijken.

Arthur B

Citaat van: MaartenM op 29-07-2023  21:33 uIk heb een iSpindel waar ik erg tevreden over ben, behalve dat na opladen de plastic ring soms verschuift waardoor het zwaartepunt in de spindel veranderd en de kalibratielijn niet meer klopt. Ben ik de enige die dit heeft of hoe voorkomen jullie dit?

Je kan met een marker aan de binnenkant twee lijntjes zetten zodat je altijd weet hoe je de printplaat terug moet plaatsen.

Ik heb er trouwens ook eentje die het probleem niet heeft, ik zal eens kijken wat het verschil is.

Edit: de petling is anders. Ik heb een verzwaard model die niet helemaal gebalanceerd is. Bij dat ding moet de printplaat exact zo teruggeplaatst worden als tijdens het kalibratieproces.

Jan de Graaff

Citaat van: Arthur B op 30-07-2023  10:21 uEdit: de petling is anders.
Die snap ik niet helemaal. De petling heeft toch gewoon een hele uniforme, ronde vorm? Dan maakt het toch niet uit hoe je de printplaat terugplaatst voor de gewichtsverdeling/zwaartepunt en drijfkarakteristieken? Ik bedoel: daar heeft de petling toch geen invloed op? (Vooropgesteld dat er niks veranderd aan de pcb en dat die exact even ver in de petling teruggestoken wordt)

hb-lot

Citaat van: MaartenM op 29-07-2023  21:33 uIk heb een ispindel waar ik erg tevreden over ben, behalve dat na opladen de plastic ring soms verschuifd waardoor het zwaartepunt in de spindel veranderd en de calibratielijn niet meer klopt. Ben ik de enige die dit heeft of hoe voorkomen jullie dit?

Bedoel je de ring die oorspronkelijk aan de dop vast zat, die om de hals zit?

Gewoon doorknippen en weggooien, er kan ook vuil onder gaan zitten. Dat betekent uiteraard wel dat je vervolgens een nieuwe calibratie moet uitvoeren.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 30-07-2023  10:43 uDe petling heeft toch gewoon een hele uniforme, ronde vorm? Dan maakt het toch niet uit hoe je de printplaat terugplaatst voor de gewichtsverdeling/zwaartepunt en drijfkarakteristieken?
Het principe van al die drijvers is dat het zwaartepunt en het middelpunt voor de opwaartse kracht net niet op elkaar ligt. daardoor ontstaat het SG afhankelijke koppel wat de hoek maakt. maar om om de juiste gevoeligheid te krijgen (hoek versus SG) moeten ze wel bijna  op het zelfde punt liggen. En dat heeft als gevolg dat het ding erg gevoelig wordt voor de exacte plek waar het zwaartepunt ligt en dus de exacte positie van het printje met de batterij. het zou beter geweest zijn om het ding oplaadbaar te maken via een luchtspoel (net zoals bv bij sonicare tandnborstels) dan blijft alles altijd op dezelfde plek.
Misschien voor een volgende generatie?   

MaartenM

Hoi, om de dop er goed op te krijgen met je de ring van de foto er precies goed opkrijgen. Dat is altijd een beetje wrikken om de printplaat in de gleufjes te krijgen. Aantal keren goed gegaan maar nu ook al 2x niet. Benieuwd of iemand al geniale oplossing heeft.

IMG_20230730_142459.jpg  IMG_20230730_142517.jpg

hb-lot

Deze ring heeft die van mij niet. Ik had het over de blauwe ring, die zou ik verwijderen.

MaartenM

Maar hoe blijft jouw printplaat dan op zn plek? Zat al te denken om klodder hotmelt onderin te doen en hem daar in te drukken...

hb-lot

Citaat van: MaartenM op 30-07-2023  15:40 uMaar hoe blijft jouw printplaat dan op zn plek?
Frictie.

Jan de Graaff

Citaat van: hb-lot op 30-07-2023  15:59 uFrictie.
Bij mij ook. Volgens mij de meest gebruikelijke manier; de petling is precies groot genoeg. Zo'n ring heb ik bij mijn iSpindels niet (heb twee verschillende, waaronder 1 draadloos oplaadbaar)

MaartenM

Dan moet ik misschien een andere petling kopen; in die van mij kan hij dus wel bewegen 😕

Broewerke

Een iSpindel geeft alleen een richtlijn aan, meer niet. Ik vergelijk mijn gemeten sg of Brix per brouwsel met de eerste meting per brouwsel van de iSpindel. Het verloop van de gisting kun je dan mooi volgen. Ook als ie afwijkt van het echte sg.
Je zult begin en eind toch moeten meten met juiste apparatuur.
Zelfs een perfect ingestelde iSpindel kan per brouwsel afwijkingen weergeven dmv invloeden zoals plakresten gist etc.

Arthur B

Citaat van: MaartenM op 31-07-2023  16:42 uDan moet ik misschien een andere petling kopen; in die van mij kan hij dus wel bewegen 😕

Ik denk dat je dat met wat schuim (plastic) of spons onderin wel kan fixen.

Jan de Graaff

Citaat van: Arthur B op 31-07-2023  18:16 uIk denk dat je dat met wat schuim (plastic) of spons onderin wel kan fixen.
Precies, als ie maar goed klem zit en niet meer kan bewegen.
Je zou ook die rare ring met wat hot-glue (lijmpistool) kunnen vastzetten? Het heeft niet veel nodig, maar dan beweegt ie niet meer na het laden en hoef je niet steeds opnieuw te kalibreren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.