Herkomst biergisten (van welke brouwerij is een gist van origine)

Gestart door Jacques, 29-07-2023 16:58 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Is het niet van toegevoegde waarde om ook de bronnen, of in ieder geval het wiel (wetenschappelijke basis), op de pagina te vermelden?

Jacques

Citaat van: hb-lot op 03-08-2023  17:39 uIs het niet van toegevoegde waarde om ook de bronnen, of in ieder geval het wiel (wetenschappelijke basis), op de pagina te vermelden?

Goede suggestie.
De bronnen zijn toegevoegd.

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 31-07-2023  00:31 uIk ben bezig met het aanpassen van de tabel aan de hand van het gistwiel. Maar ik heb soms toch wel twijfels...
Zo kan ik mij niet voorstellen dat de WY3787 (onmiskenbaar Westmalle) overeenkomt met de WLP400 BelgianWit Ale. Het kan wel. De Westmalle gist maakt redelijk wat banaan aan.
Volgens Milk The Funk zijn WY3787 en WLP530 dezelfde...

In jouw overzicht staat bij WY3787 (Westmalle) als WL-alternatief de WLP500 "Monastery Ale" benoemd, dit zou de WLP530 "Abbey Ale" moeten zijn. Bij WY1214 staat (correct) de WLP500 maar wordt daar "Trappist Ale" genoemd, dat zou "Monastery Ale" moeten zijn. White Labs heeft geen gist genaamd "Trappist Ale" (meer) in hun assortiment.

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 05-08-2023  14:49 uIn jouw overzicht staat bij WY3787 (Westmalle) als WL-alternatief de WLP500 "Monastery Ale" benoemd, dit zou de WLP530 "Abbey Ale" moeten zijn. Bij WY1214 staat (correct) de WLP500 maar wordt daar "Trappist Ale" genoemd, dat zou "Monastery Ale" moeten zijn. White Labs heeft geen gist genaamd "Trappist Ale" (meer) in hun assortiment.

Bedankt voor jouw reactie. Klopt helemaal. Ik heb het aangepast.

tdp

Heb navraag gedaan waar de Lallemand Wit zijn oorsprong heeft. Hier konden ze nog geen sluitend antwoord op geven. Het is een geïsoleerde gist van een sample, die ze van een partner uit Duitsland hadden ontvangen, welke uit de gistbank van Doemens komt. Doemens heeft overigens een paar giststammen meer geleverd aan Lallemand. Ze gaan nog navraag doen wat de precieze herkomst is.

Schanulleke

Citaat van: Henielma op 31-07-2023  20:52 uIk zou hier veel eerder de BE-256 noemen, die zit er in ieder geval dicht bij de Rochefort gist. Met de BE-256 donker en zwaar bier gebrouwen en die heeft een vergelijkbaar smaakprofiel zoals ik die had met opgekweekte Rochefort. Beter dan de 1762 naar mijn idee ondanks dat algemeen wordt aangenomen dat de 1762 de Rochefort gist zou zijn.

Hier lijkt steun voor te zijn, zie:

https://www.homebrewtalk.com/threads/from-the-lab-family-tree-of-white-labs-yeast.642831/page-2

bericht #59

Het is ook in lijn met berichten hier op het forum dat BE 256 relatief veel ethylacetaat aanmaakt, dit is nl typisch een Rochefort dingetje.

Jacques

Nog eens gekeken naar een video van Fermentis waar ook het gistwiel in voorkomt.

Een screenshot met het wiel met daarin de gisten van Fermentis. Nu nog even puzzelen wat de evenknie is.

Fermentis Herkomst.png

Jacques

Jacques

In een recente topic over de vraag welke gist je het beste kunt gebruiken voor een stout ontstond discussie over de herkomst van de M44, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46660.msg687275.html#msg687275

Het vermoeden is dat deze gist gelijk is aan de BRY-97, maar is dat zo?
Volgens https://beer.suregork.com/wp-content/uploads/2018/11/Brewing_yeast_family_tree_nov_2018_v11.pdf is de BRY-97 de wijngist CBS 1487.

Het artikel Chromosome level assembly and comparative genome analysis confirm lager-brewing yeasts originated from a single hybridization
bevestigt dit.
Wel verrassend omdat je met de BRY-97 een redelijke vergistingsgraad haalt van zo'n 80% (volgens Lallemand 78-84%)

Ik zal de pagina met het overzicht van gedroogde gisten aanpassen.

De grote vraag blijft waar de M44 vandaan komt.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 02-01-2024  15:21 uHet vermoeden is dat deze gist gelijk is aan de BRY-97, maar is dat zo?
Volgens https://beer.suregork.com/wp-content/uploads/2018/11/Brewing_yeast_family_tree_nov_2018_v11.pdf is de BRY-97 de wijngist CBS 1487.

Het artikel Chromosome level assembly and comparative genome analysis confirm lager-brewing yeasts originated from a single hybridization
bevestigt dit.

Wel verrassend omdat je met de BRY-97 een redelijke vergistingsgraad haalt van zo'n 80% (volgens Lallemand 78-84%)

Ik zal de pagina met het overzicht van gedroogde gisten aanpassen.

De grote vraag blijft waar de M44 vandaan komt.

Uit de CBS catalogus blijkt dat CBS1487 in gebruik is geweest als "brewers bottom yeast" en geisoleerd is in 1933 uit de Patzenhofer brouwerij (toen al gefuseerd met Schultheiss) in Berlijn. De BRY-97 en de CBS1487 zijn kennelijk genetisch verwant, hoe dat zit en hoe die gist in de VS terecht is gekomen blijft giswerk.

Waarschijnlijk was CBS1487 onderdeel van een mengcultuur. Ook de oude Oranjeboomgist was destijds een mengcultuur van een onder- en een bovengist.

De M44 is waarschijnlijk gewoon BRY-97, omdat MJ alleen gisten van Lallemand onder eigen merk verkoopt. Ik snap dus niet zo goed waar de grote vraag vandaan komt.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 02-01-2024  16:06 uDe BRY-97 en de CBS 1487 zijn kennelijk genetisch verwant

Dat blijkt uit het oude gistwiel.
Wel opmerkelijk omdat wijngisten in de regel geen maltotriose vergisten.

Citaat van: Schanulleke op 02-01-2024  16:06 uDe M44 is waarschijnlijk gewoon BRY-97, omdat MJ alleen gisten van Lallemand onder eigen merk verkoopt. Ik snap dus niet zo goed waar de grote vraag vandaan komt.

Omdat we geen zekerheid hebben of het hier daadwerkelijk gaat over de BRY-97.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 02-01-2024  16:24 uDat blijkt uit het oude gistwiel.
Wel opmerkelijk omdat wijngisten in de regel geen maltotriose vergisten.

Ik lees nergens dat het om een wijngist gaat, of mis ik iets?

Zowel BRY-97 als M44 hebben een hoge vergistingsgraad.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 02-01-2024  16:34 uIk lees nergens dat het om een wijngist gaat, of mis ik iets?

Zowel BRY-97 als M44 hebben een hoge vergistingsgraad.

Dat blijkt uit https://bmcgenomics.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12864-019-6263-3
Daar staat "CBS 1487 as similar to the Wine lineage"

En ook in het gistwiel
BRY-97 wijn.png

Schanulleke

Die zin had ik wel gezien, maar geen idee wat dat betekent. Bovendien zijn die wine008, beer028 etc me sowieso nooit duidelijk geworden.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 02-01-2024  21:35 uBovendien zijn die wine008, beer028 etc me sowieso nooit duidelijk geworden.

Ik vermoed dat dit codes zijn voor wijnhuizen dan wel bierbrouwerijen.

Echt heel duidelijk is het inderdaad niet, maar het lijkt erop dat er een link is met een wijngist.
Dit verbaast mij omdat de BRY-97 een hoge vergistingsgraad heeft. Maar het zou kunnen dat er ook wijngisten zijn die wel maltotriose kunnen vergisten.
In dit BYO-artkel wordt de Lalvin ICV K1-V1116 genoemd als een wijngist die maltotriose kan vergisten. Mogelijk is de CBS 1487 ook een uitzondering.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 03-01-2024  03:25 uNiet iedereen heeft een abo op BYO.

Ik kan het artikel lezen zonder ingelogd te zijn.
Duurt wel iets langer voor het laden van het artikel begint.

Citaat van: Jacques op 03-01-2024  14:29 uIk kan het artikel lezen zonder ingelogd te zijn.
Duurt wel iets langer voor het laden van het artikel begint.

Dit is zowat alles wat ik kan zien en er zullen er nog zo wel zijn..

123456789.png

Jacques

Dat is wel apart omdat ik het wel zie zonder in te loggen.
Ik heb overigens wel een abonnement...

Overigens is een abonnement niet al te prijzig. Voor $34.99 kun je een jaar lang digitaal 3000 artikelen lezen en 1000 recepten bekijken.

Fractus

Ik kan hem ook lezen terwijl ik geen lid ben, interessant. Wellicht mag je x aantal artikelen gratis lezen voordat het geblokkeerd wordt? Kom je vaker op byo MaJa?

Edit: je kunt hem ook via het internetarchief bekijken: https://web.archive.org/web/20230606062937/https://byo.com/article/brewing-with-wine-yeast/

hansHalberstadt

Wyeast #3787 = Westmalle.

Dit is de aanname, maar weten we dat ook zeker?

Snelbier

Zekerheid niet, wél zeer waarschijnlijk.
Genetische test is de enige zekerheid, maar dat kunnen we vergeten.
Enkele jaren geleden wilde een fabrikant nog wel eens herkomst-info geven, ook als reclame.
Anno 2023/2024 zie je dat niet meer, zal te maken hebben met mogelijke copy-right-claims etc..

Voor mezelf sprekende: Ik zie geen verschil tussen Westmalle-gist opgekweekt uit flesje WM-Dubbel of doorgekweekt restje uit smackpack WY-3787.
Beide ingevroren gehad, en meermaals gebruikt + doorgekweekt.
Gedragen zich gelijk, op alle fronten.
Als ze verschillen zal dat genetisch zijn, voor mij niet belangrijk.
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Misschien niet zo handig, maar ik had een aparte vraag gemaakt voor Westmalle gist:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=687562
Die past misschien beter hier.

Samengevoegd door beheer van het forum.

Schanulleke

Je weet t nooit zeker. Wyeast heeft bij de beschrijving van de gist ook een zg donkerveld-opname geplaatst. Als je een microscoop hebt, kan je eea vergelijken met een beetje depot uit een flesje. Maar dan moet je natuurlijk wel weer zeker weten dat je geen bottelgist te pakken hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.