Herkomst biergisten (van welke brouwerij is een gist van origine)

Gestart door Jacques, 29-07-2023 16:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 31-07-2023  20:10 u- De Gozdawa Rochefort is zeker niet de Rochefortgist. Gesplitste batch van een kloon heeft dat meer dan duidelijk gemaakt. Uiteindelijk na enige tijd wel een goed bier geworden, maar geen Rochefort

Citaat van: Henielma op 31-07-2023  20:52 uk zou hier veel eerder de BE-256 noemen, die zit er in ieder geval dicht bij de Rochefort gist. Met de BE-256 donker en zwaar bier gebrouwen en die heeft een vergelijkbaar smaakprofiel zoals ik die had met opgekweekte Rochefort.

Ik heb de Gozdawa Rochefort vervangen door de Safale BE-256.
Bedankt voor jullie input.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 31-07-2023  20:10 u- Bij de M31 en de M21 twijfel ik er sterk aan of deze door kunnen gaan voor de W1388 en W3944. Ik ben in elk geval een stuk enthousiaster over deze vloeibare gisten dan deze korrels. Kan je ook mooie bieren mee brouwen, maar toch.

Ik heb M31 en M21 verwijderd.

Schanulleke

Citaat van: Sjoerd op 31-07-2023  20:10 uMooi overzicht, wel twee opmerkingen:
- De Gozdawa Rochefort is zeker niet de Rochefortgist.

- Bij de M31 en de M21 twijfel ik er sterk aan of deze door kunnen gaan voor de W1388 en W3944. Ik ben in elk geval een stuk enthousiaster over deze vloeibare gisten dan deze korrels. Kan je ook mooie bieren mee brouwen, maar toch.

Hoe kan je nu op basis van een individueel brouwsel met stelligheid beweren dat een gist die aangeduid wordt als Rochefort gist, geen Rochefort gist is?

De M21 wordt vaak gelijkgesteld aan WLP410: zie links hierboven. Op basis waarvan weet ik niet

Jacques

Nog een paar aanvullingen gedaan aan de hand van het gistwiel.
Verbeteringen en aanvullingen zijn nog steeds welkom!

Schanulleke

Jacques, in het gistwiel staat de Oranjeboom bovengist (fout ja, ik weet het) als CBS 1171 en CLIB227, aan de linkerkant bij de "koude-tolerante" gisten. Er is dus geen verwantschap met WY 1026PC, dat verhaal klopt dus niet.

De link WLP007 en WY1098 klopt ook niet.

Je suggereert nu dat WY1335 en WLP025 uitwisselbaar zijn (was het maar waar, want ik zou de WLP025 graag eens proberen. Adnams maakt nl fantastische bieren). Het vermoeden bestaat dat dit de twee gisten zijn uit de Adnams duo-strain.

Ik denk dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Het gistwiel is misschien wel de minst slechte informatiebron die we hebben.

Jan de Graaff

Ik zie de Saflager S-23 2x in de lijst staan.

1x bij WY 2001 Urquel Lager en bij de WY 2206 Bavarian Lager.
Is dat een foutje of is het (nog) niet duidelijk waar deze verwant aan is? Of aan beide verwant?

Schanulleke

WLP038 Manchester is een diastaticus. M03 is volgens mij omgekat naar M15 en is gelijk? aan Windsor. Windsor en WLP038 zijn volgens het wiel niet verwant.

Jacques

Aan de hand van deze link https://docs.google.com/spreadsheets/d/16XRUloO3WXqH9Ixsf5vx2DIKDmrEQJ36tLRBmmya7Jo/edit#gid=1846233287 de tabel zo links en rechts aangepast.

Ik krijg de indruk dat veel gisten van Mangrove Jack's afkomstig zijn van Lallemand.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 31-07-2023  22:47 uJacques, in het gistwiel staat de Oranjeboom bovengist (fout ja, ik weet het) als CBS 1171 en CLIB227, aan de linkerkant bij de "koude-tolerante" gisten. Er is dus geen verwantschap met WY 1026PC, dat verhaal klopt dus niet.

Ik heb het weggehaald, maar het zou best kunnen dat Oranjeboom meerdere bovengiststammen had in Engeland.

Citaat van: Schanulleke op 31-07-2023  22:47 uDe link WLP007 en WY1098 klopt ook niet.
Aangepast.

Citaat van: Schanulleke op 31-07-2023  22:47 uJe suggereert nu dat WY1335 en WLP025 uitwisselbaar zijn (was het maar waar, want ik zou de WLP025 graag eens proberen. Adnams maakt nl fantastische bieren). Het vermoeden bestaat dat dit de twee gisten zijn uit de Adnams duo-strain.

Aangepast. Het zijn nu twee rijen.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 31-07-2023  22:53 uIk zie de Saflager S-23 2x in de lijst staan.

1x bij WY 2001 Urquel Lager en bij de WY 2206 Bavarian Lager.
Is dat een foutje of is het (nog) niet duidelijk waar deze verwant aan is? Of aan beide verwant?

Aan de hand van de link die ik hiervoor heb gegeven aan gepast. De S-23 staat nu nog bij de Urquel Lager.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 31-07-2023  23:07 uWLP038 Manchester is een diastaticus. M03 is volgens mij omgekat naar M15 en is gelijk? aan Windsor. Windsor en WLP038 zijn volgens het wiel niet verwant.

Terwijl jij dit bericht schreef was ik al bezig met het aanpassen...  smile

tdp

Citaat van: Jacques op 31-07-2023  23:46 uAan de hand van deze link https://docs.google.com/spreadsheets/d/16XRUloO3WXqH9Ixsf5vx2DIKDmrEQJ36tLRBmmya7Jo/edit#gid=1846233287 de tabel zo links en rechts aangepast.

Ik krijg de indruk dat veel gisten van Mangrove Jack's afkomstig zijn van Lallemand.

Hier staat dat de Lallemand Abbaye gelijk is aan de WLP500/W1214, Chimay. Correspondentie met Lallemand zelf leert dat het een 'nazaat' is van de Westmalle.:

"In my opinion is the Lallemand Abbaye more like Chimay. One of the characteristics of Chimay for me is 'Beenham'. Is that the origin of this yeast?"

In answer you your questions, yes Abbaye is a POF+ strain. In terms of the origin it was isolated from a liquid culture that was supposedly derived from a version of the Westmalle strain so in theory it should be closer to that profile.

Jacques

Citaat van: tdp op 01-08-2023  09:36 uHier staat dat de Lallemand Abbaye gelijk is aan de WLP500/W1214, Chimay. Correspondentie met Lallemand zelf leert dat het een 'nazaat' is van de Westmalle.:

De bieren die ik met deze gist gebrouwen heb, hebben meer het karakter van Chimay dan die van Westmalle... Ik deel jouw smaakbevindingen.
Wel krijg je heel veel SO2 tegen het einde van de vergisting, in zoverre komt dat wel overeen met de Westmalle gist.

Ik weet de bron van de eerdere link niet. Er wordt verwezen naar https://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1008680 maar daar zie ik zo snel geen vermelding van de Lallemand Abbaye

hb-lot

Citaat van: Schanulleke op 31-07-2023  22:47 uIk denk dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Het gistwiel is misschien wel de minst slechte informatiebron die we hebben.
Wat er wel fijn aan is dat er in ieder geval een mate van zekerheid in wordt aangegeven.
I.e. alleen de zwarte puntjes betekenen > 95% zeker, volgens mij is dat niet bij alle bronnen zo aangegeven.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 31-07-2023  21:31 uZoals ik al schreef was het geen reincultuur. Er zaten ook melkzuurbacteriĆ«n in...
Maar Verboden Vrucht is toch geen zuur bier?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-08-2023  12:07 uMaar Verboden Vrucht is toch geen zuur bier?

Nu niet meer. Overigens wil de aanwezigheid van een beperkt aantal melkzuurbacteriƫn nog niet zeggen dat je altijd een zuursmakend bier hebt. Ook biergist maakt melkzuur en andere organische zuren aan.

tdp

Wil 19-08 een witbier brouwen, het liefst met de Wyeast 3463 Forbidden Fruit. Uit het overzicht schijnt de WLP510 het equivalent te zijn van White Labs? En verschilt die veel van de WLP400? En wat zou de korrelgist zijn die je hier het beste voor kunt gebruiken?

Op basis van deze vraag en het antwoord van Schanulleke even een split gedaan in het topic;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46214.msg682476.html#msg682476

seed7

Een persoonlijk en onbevestigd vermoeden, WY3822 is Wittekerke van De Brabandere in Bavikhove. (zit hier in de vriezer maar al heel erg lang, 2ml buisjes, als je durft. Is ook een diaststicus dacht ik)

ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 02-08-2023  15:40 uEen persoonlijk en onbevestigd vermoeden, WY3822 is Wittekerke van De Brabandere in Bavikhove. (zit hier in de vriezer maar al heel erg lang, 2ml buisjes, als je durft. Is ook een diaststicus dacht ik)

ingo

Misschien leuk om een kleine batch mee te brouwen inderdaad! Binnenkort nog een keer thuis?

seed7

Citaat van: tdp op 02-08-2023  15:51 uBinnenkort nog een keer thuis?

Yep.

Schanulleke

Nog even mekkeren over die lijst:
WLP028 en WY1728 zijn niet verwant. Als de 1728 McEwans is, wat wel eens zo zou kunnen zijn, dat is de WLP028 iets anders, mogelijk Caledonian. Ik zou nl geen andere brouwerij in Edinburgh weten. Volgens mij zijn zowel McEwans als Caledonian inmiddels verdwenen uit Edinburgh.

WLP820 en WY2206 zijn niet verwant. WLP820 is een beetje een luie gist die nogal wat restsuikers achterlaat. WY2206 vergist wat verder door.

Je zou WLP835 German Lager X nog kunnen toevoegen (=Andechs). Ook een luie gist met een wat broodachtig profiel

Schanulleke

Verder nog twee weetjes waar we als amateurs niks aan hebben, maar toch:
1. DBVPG6694 in het gistwiel is Artois Peterman, ik dacht een soort van witbier;
2. DVVPG6695 is de Orval gist, dit is verm. dus ook een koude-tolerante gist.

Sjoerd

Citaat van: Schanulleke op 31-07-2023  22:13 uHoe kan je nu op basis van een individueel brouwsel met stelligheid beweren dat een gist die aangeduid wordt als Rochefort gist, geen Rochefort gist is?

Die reactie snap ik, maar heb dermate veel bieren met de W1762 gebrouwen, zelfs prijswinnende, dat ik dit wel met stelligheid durf te beweren. Kijk bij kloonrecepten Rochefort 10. Doe het zelfde als ik gedaan heb, drink er een Rochefort 10 naast, en je zal het beaamen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 02-08-2023  19:07 uNog even mekkeren over die lijst:
WLP028 en WY1728 zijn niet verwant. Als de 1728 McEwans is, wat wel eens zo zou kunnen zijn, dat is de WLP028 iets anders, mogelijk Caledonian. Ik zou nl geen andere brouwerij in Edinburgh weten. Volgens mij zijn zowel McEwans als Caledonian inmiddels verdwenen uit Edinburgh.

WLP820 en WY2206 zijn niet verwant. WLP820 is een beetje een luie gist die nogal wat restsuikers achterlaat. WY2206 vergist wat verder door.

Je zou WLP835 German Lager X nog kunnen toevoegen (=Andechs). Ook een luie gist met een wat broodachtig profiel

Aangepast.

Ik ben ook deze bron aan het verwerken
http://alestolagers.blogspot.com/2010/05/for-homebrewer-yeast-comparison-chart.html
is wel een wat ouder overzicht...
Het zijn vooral de missende White Labs gisten die ik aan het toevoegen ben.

En verder heb ik veel links aangemaakt naar Wyeast en White Labs. Daar ben ik nog niet mee klaar. Misschien dat ik dit morgen af heb.

Jacques

Zo, er zijn weer een paar uur besteed aan dit overzicht. Ongetwijfeld klopt niet alles, maar dit is denk ik wel het meest complete overzicht dat er op het web op dit moment beschikbaar is.

Sommige gisten hebben een andere afkomst dan in het verleden geacht was.

Verbeteringen en aanvullingen zijn nog steeds welkom. Een overzicht als dit is nooit af...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.