Herkomst biergisten (van welke brouwerij is een gist van origine)

Gestart door Jacques, 29-07-2023 16:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Er is weer een pagina van de oude wiki omgezet. Dit keer is het de pagina met de herkomst van de Wyeast gisten.
De tabel met gisten is verder aangevuld met de White Labs gisten. Ook een enkele gedroogde gist is opgenomen in de tabel. Over de gisten met een sterretje zijn twijfels.

De pagina Herkomst Wyeast en White Labs gisten is hier te vinden https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/herkomst-biergisten/

Opmerkingen, aanvullingen of verbeteringen kun je in dit topic kwijt.

Schanulleke

Goed initiatief, maar als je het gistwiel van ene meneer Suregork er bij pakt zie je dat er veel niet klopt. Enkele voorbeelden:

1) WLP013 en WY1028 hebben geen relatie, dwz staan niet bij elkaar in het gistwiel.
2) Hetzelfde voor WY1007 en WLP036.
3) Hetzelfde voor WY1728 en WLP028
4) WY1968 (Fullers) en Lallemand Londen ESB hebben niets met elkaar te maken
5) Adnams is een multistrain: WY1335 schijnt het neutralere deel en WLP025 het fruitiger deel te zijn.
6) Verdant IPA (staat niet in lijst) is afgeleid van WY1318.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het ontbreekt me nu aan tijd.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 29-07-2023  18:26 uGoed initiatief, maar als je het gistwiel van ene meneer Suregork er bij pakt zie je dat er veel niet klopt.

Dan staat het op heel veel sites verkeerd...  :-\

Heb jij de link naar dat gistwiel?

Schanulleke

Schanulleke

Wat ik destijds gezegd heb over WLP515 (verm. De Koninck) is ook al weer achterhaald: zie

https://www.whitelabs.com/news-update-detail?id=105&type=NEWS

WLP515 is inderdaad een ondergist. WLP838 staat in het wiel bij de Engelse gisten, maar is toch een ondergist. Het wiel is dus niet vrij van fouten.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 29-07-2023  18:48 uWLP515 is inderdaad een ondergist. WLP838 staat in het wiel bij de Engelse gisten, maar is toch een ondergist. Het wiel is dus niet vrij van fouten.

Het grootste probleem bij de informatie over gist en herkomst is dat je niet altijd weet wat betrouwbaar is. Er wordt veel van deze informatie simpelweg gekopieerd van een andere site. Dat heel veel bronnen hetzelfde zeggen wil nog niet zeggen dat dit juist is. Ik zal nog eens naar het wiel kijken. En probleem vind ik wel de leesbaarheid daarvan.

Schanulleke

Het blijft voor een groot deel speculeren. Alleen bij gisten zoals bijvoorbeeld WLP025 Southwold Ale weet je het vrij zeker, want de enige brouwerij die daar zit is Adnams. Zelfde voor WLP802, dat is vrijwel zeker Budvar. En zo heb je er nog een paar. De rest is en blijft speculatie.

Wat betreft bv WY1728 Scottish Ale vind ik het profiel wel heel erg overeenkomen met McEwan Champion Ale, maar dan moet WLP028 iets anders zijn, want de gisten zijn genetisch niet aan elkaar verwant. Het zou bv Caledonian kunnen zijn, wie weet.

Het gistwiel laat wel zien dat bepaalde combinaties gewoon niet kloppen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 30-07-2023  15:52 uHet blijft voor een groot deel speculeren. Alleen bij gisten zoals bijvoorbeeld WLP025 Southwold Ale weet je het vrij zeker, want de enige brouwerij die daar zit is Adnams. Zelfde voor WLP802, dat is vrijwel zeker Budvar. En zo heb je er nog een paar. De rest is en blijft speculatie.

Voor veel gisten is het meer dan alleen speculeren. Smaakprofielen die overeenkomen zijn een redelijk bewijs. Maar bij een groot aantal gisten zijn geen 1 op 1 vergelijkingen uitgevoerd.

Voor gisten waarvan zeker is dat het niet klopt, zal ik de tabel aanpassen. Input wordt op prijs gesteld.  smile

thepsych

Citaat van: Jacques op 29-07-2023  16:58 uEr is weer een pagina van de oude wiki omgezet. Dit keer is het de pagina met de herkomst van de Wyeast gisten.
De tabel met gisten is verder aangevuld met de White Labs gisten. Ook een enkele gedroogde gist is opgenomen in de tabel. Over de gisten met een sterretje zijn twijfels.

De pagina Herkomst Wyeast en White Labs gisten is hier te vinden https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/herkomst-biergisten/

Opmerkingen, aanvullingen of verbeteringen kun je in dit topic kwijt.
Compliment voor je inzet. Maar dat kennen we inderdaad van jou en vele anderen!
Dat het niet 100% klopt is logisch lijkt me want de informatie zal in de regel niet van de gistfabrikanten zelf komen, lijkt me?? Maar als uitgangspunt om een kloontje te maken is het een mooi overzicht.

seed7

Het is kansloos, ik weet het, maar misschien moeten we een ophouden met termen als onder- of bovengister. De genetica laat zien dat dat achterhaald is. "Bovengisters" of ieeek "hybridegisters" die "ondergisters" blijken, maar ook andersom.

Ook het onderscheid wijngist biergist zegt niet veel. Bijvoorbeeld de Sacch. kudriavzevii hybriden worden als wijngisten gezien, maar de Trappisten brouwen er al lang prima bier mee. Die hybride is ook bij minstens een "ondergister" brouwerij aangetroffen.

Eigenlijk is een "ondergister" een Saison gist: "Untergäriges Bier konnte vor der Einführung von Kälteanlagen in den 1870er-Jahren in manchen Regionen nur in der kalten Jahreszeit hergestellt werden. Traditionell dauerte die Saison vom Michaelstag (29. September) bis zum Georgstag (23. April)."

ingo

Schanulleke

Ok, sorry mensen. WLP515 is een hybride van Saccharomyces Cerevisiae en Saccharomyces eubayanus en geen ondergist. Duidelijker zo?.

Jacques

Ik ben bezig met het aanpassen van de tabel aan de hand van het gistwiel. Maar ik heb soms toch wel twijfels...
Zo kan ik mij niet voorstellen dat de WY3787 (onmiskenbaar Westmalle) overeenkomt met de WLP400 BelgianWit Ale. Het kan wel. De Westmalle gist maakt redelijk wat banaan aan.
Volgens Milk The Funk zijn WY3787 en WLP530 dezelfde...

Markie Mark

Ik zou persoonlijk de WB-06 weghalen uit het rijtje met Weizengisten als WY3068. WB-06 is een var. diastaticus en lijkt qua smaakprofiel en vergisting niet op de vloeibare varianten. LALBREW MUNICH CLASSIC zou een beter korrelalternatief zijn hier.

Jacques

Citaat van: Markie Mark op 31-07-2023  07:19 uIk zou persoonlijk de WB-06 weghalen uit het rijtje met Weizengisten als WY3068. WB-06 is een var. diastaticus en lijkt qua smaakprofiel en vergisting niet op de vloeibare varianten. LALBREW MUNICH CLASSIC zou een beter korrelalternatief zijn hier.

Ik zal het gistwiel hierop nog eens nazien. Het is lastig om daarop snel gisten terug te vinden.
De WB-06 is overigens altijd verkocht geweest als een gist voor het brouwen van witbieren en weizen.

seed7

Citaat van: Jacques op 31-07-2023  09:26 uIk zal het gistwiel hierop nog eens nazien.

WB06 zit genetisch, dacht ik heel, dicht bij de Duvel gist. WLP570 Belgian Golden Ale

De PDF kun je met CTRL-f doorzoeken.

ingo

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 31-07-2023  00:31 uIk ben bezig met het aanpassen van de tabel aan de hand van het gistwiel. Maar ik heb soms toch wel twijfels...
Zo kan ik mij niet voorstellen dat de WY3787 (onmiskenbaar Westmalle) overeenkomt met de WLP400 BelgianWit Ale. Het kan wel. De Westmalle gist maakt redelijk wat banaan aan.
Volgens Milk The Funk zijn WY3787 en WLP530 dezelfde...

In een oudere versie van het wiel zit de WLP530 nog bij de WY3787, dus het lijkt me dat ze beide Westmalle zijn. Toch kunnen ze genetisch iets verschillen en ook een iets ander smaakprofiel geven als de ene gemuteerd is tov de andere.

Kennelijk is de WLP400 (Hoegaarden) verwant aan de Westmalle gist. Hoe dat zit weet ik niet. Wat ook vreemd is dat in dat rijtje ook WY3463 (Verboden Vrucht) staat. Je zou toch denken dat WLP400 en WY3463 dezelfde gisten zijn. En zo zijn er wel meer puzzeltjes, bv  WLP002 en WY1968 (Fullers), daar staat WLP007 tussen??

Fractus

Ik vind het erg fijn dat deze pagina weer online staat, bedankt Jacques!

Jacques

Citaat van: seed7 op 31-07-2023  09:31 uDe PDF kun je met CTRL-f doorzoeken.

Op een of andere manier werkt dat niet bij mij...

Jacques

Citaat van: Fractus op 31-07-2023  10:32 uIk vind het erg fijn dat deze pagina weer online staat, bedankt Jacques!

Ik keek er ook regelmatig op. Zoals je merkt aan de reacties is het nog wel even puzzelen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 31-07-2023  09:47 uJe zou toch denken dat WLP400 en WY3463 dezelfde gisten zijn.

Inderdaad. Ruim 40 jaar geleden heb ik de brouwerij een paar keer bezocht en Pierre Celis gesproken. Voor alle bieren werd dezelfde gist gebruikt. Overigens was dat niet een echte reincultuur. De Verboden Vrucht was destijds een nieuw bier.

Jacques

Citaat van: Markie Mark op 31-07-2023  07:19 uIk zou persoonlijk de WB-06 weghalen uit het rijtje met Weizengisten als WY3068. WB-06 is een var. diastaticus en lijkt qua smaakprofiel en vergisting niet op de vloeibare varianten. LALBREW MUNICH CLASSIC zou een beter korrelalternatief zijn hier.

Aangepast.

seed7

Citaat van: Jacques op 31-07-2023  11:44 uVoor alle bieren werd dezelfde gist gebruikt.

De vraag is echter wanneer heeft welke gistproducent wat waar geoogst. Gist verandert met de tijd, het kan dus best op verschillende momenten geoogst zijn en uit een andere bron.

ingo

Sjoerd

Mooi overzicht, wel twee opmerkingen:
- De Gozdawa Rochefort is zeker niet de Rochefortgist. Gesplitste batch van een kloon heeft dat meer dan duidelijk gemaakt. Uiteindelijk na enige tijd wel een goed bier geworden, maar geen Rochefort
- Bij de M31 en de M21 twijfel ik er sterk aan of deze door kunnen gaan voor de W1388 en W3944. Ik ben in elk geval een stuk enthousiaster over deze vloeibare gisten dan deze korrels. Kan je ook mooie bieren mee brouwen, maar toch.

Henielma

Citaat van: Sjoerd op 31-07-2023  20:10 u- De Gozdawa Rochefort is zeker niet de Rochefortgist. Gesplitste batch van een kloon heeft dat meer dan duidelijk gemaakt. Uiteindelijk na enige tijd wel een goed bier geworden, maar geen Rochefort
Ik zou hier veel eerder de BE-256 noemen, die zit er in ieder geval dicht bij de Rochefort gist. Met de BE-256 donker en zwaar bier gebrouwen en die heeft een vergelijkbaar smaakprofiel zoals ik die had met opgekweekte Rochefort. Beter dan de 1762 naar mijn idee ondanks dat algemeen wordt aangenomen dat de 1762 de Rochefort gist zou zijn.

Jacques

Citaat van: seed7 op 31-07-2023  19:06 uGist verandert met de tijd, het kan dus best op verschillende momenten geoogst zijn en uit een andere bron.

Zoals ik al schreef was het geen reincultuur. Er zaten ook melkzuurbacteriën in...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.