iSpindel probleem

Gestart door Sjaak_Deventer, 28-07-2023 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak_Deventer

Hallo iedereen,

Van de week weer gebrouwen en wilde mijn iSpindel weer gebruiken. Die gaat wel aan, maar het blauwe lampje flitst niet meer. De iSpindel geef eenmalig een waarde door aan Brewfather en houdt er dan mee op.

Factory reset geeft geen verbetering en hetzelfde geldt voor het opnieuw flashen hiervan. Het gaat om een iSpindel met The Jeffrey PCB 2.1.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Groet Sjaak

thepsych

Toevallig vandaag de twee iSpindels die ik heb bekeken en het viel me op dat het schakelaartje licht aan het roesten is. Zijn ze altijd goed droog geweest? En dat er geen oxidatie is? Ooit een sous vide apparaat dat te vochtig is geworden gerepareerd met schoonmaken en contactspray. Ik neem aan dat de batterij opgeladen is. Heb je al gekeken bij github .com. Daar posten ook veel mensen hun problemen met de ISpindel.

Schanulleke

Citaat van: Sjaak_Deventer op 28-07-2023  20:15 uHallo iedereen,

Van de week weer gebrouwen en wilde mijn iSpindel weer gebruiken. Die gaat wel aan, maar het blauwe lampje flitst niet meer. De iSpindel geef eenmalig een waarde door aan Brewfather en houdt er dan mee op.

Factory reset geeft geen verbetering en hetzelfde geldt voor het opnieuw flashen hiervan. Het gaat om een iSpindel met The Jeffrey PCB 2.1.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Groet Sjaak

Ik vermoed toch een spanningsdingetje. Laatst was ik na het kalibreren vergeten het interval terug te zetten van 1 naar 900 sec. Gevolg een iSpindel waarvan de groene led na 3 dagen nog wel brandde, maar die niet meer uitzond (blauw deed niks meer).

Sjaak_Deventer

Blauw doet niets meer. De batterij is prima. Geen spanningsprobleem denk ik. Op GitHub staan vergelijkbare problemen, maar met verschillende oplossingen. Het lijkt of er een verkeerd printplaatje is gebruikt. Dat lees ik meer.

Dus blijft bijzonder.

Brauram

Dag allen,

Hier voor het eerst de Ispindel gebruikt, tot vanmiddag 14:00 uur heeft deze netjes ieder uur de waardes doorgegeven in de Brewfather app, nu geen metingen meer.

De batterij indicatie stond bij de laatste meting op 3,3 dus lijkt niet het issue. De Ispindel heeft 7 dagen data doorgegeven.

Iemand enig idee wat het euvel kan zijn? Ik kan niets vinden dat een Ispindel over gaat naar een energie zuinige modus en dus minder frequent data door geeft.

Benieuwd naar jullie ervaringen.

Broewerke

Citaat van: Brauram op 13-01-2024  17:41 uDag allen,

Hier voor het eerst de Ispindel gebruikt, tot vanmiddag 14:00 uur heeft deze netjes ieder uur de waardes doorgegeven in de Brewfather app, nu geen metingen meer.

De batterij indicatie stond bij de laatste meting op 3,3 dus lijkt niet het issue. De Ispindel heeft 7 dagen data doorgegeven.

Iemand enig idee wat het euvel kan zijn? Ik kan niets vinden dat een Ispindel over gaat naar een energie zuinige modus en dus minder frequent data door geeft.

Benieuwd naar jullie ervaringen.
Als de verbinding twijfelachtig is dan kan het zijn dat zodra het sg gedaald is de ispindle dieper in de vloeistof hangt en er geen verbinding meer is. Let wel. Kan

Jan de Graaff

Volgens mij zit de spanning van een 18650 batterij tussen de 4,2V (vol) en 2,5 Volt (gevaarlijk leeg). De ESP8266 (Wemos D1 mini) in de iSpindel heeft een werkspanning van 3,3V nodig. Als de batterij dus op/onder de 3,3V komt is de batterij dus feitelijk leeg; er zit geen step-up converter in en dat is in principe ook niet nodig want de range van 4,2–3,3V is groot genoeg om de D1 mini in een iSpindel meerdere weken te laten werken.

Ik heb de mijne al sinds 28 december (toen 4,0V) in een vergistend brouwsel zitten en staat nu pas op 3,9V.

Brauram

Dat lijk inderdaad het probleem te zijn, spanning bij begin vergisting was 3.8 en de metingen zijn gestopt bij 3.3

Dacht dat de Ispindel toch echt volledig was opgeladen, wellicht verkeerd geïnterpreteerd. Zal bij de volgende batch de spanning van de opgeladen batterij eens nameten.

Bedankt voor de feedback.

Jan de Graaff

Citaat van: Brauram op 14-01-2024  16:52 uDat lijk inderdaad het probleem te zijn, spanning bij begin vergisting was 3,8 en de metingen zijn gestopt bij 3,3
Hoe lang heeft dat geduurd, dat ie van 3,8 naar 3,3 ging?
Dat zou, in principe, best wel lang moeten duren. Het laatste stukje ontladen gaat wel sneller dan het eerste stuk, maar dan nog zou van 3,8V naar 3,3V wel een paar weken moeten duren. Als het sneller dan dat gaat, dan kan het zijn dat de batterij niet best (meer) is, maar het kan ook zijn dat je de interval waarop de iSpindel rapporteert kort gezet hebt – eens per 15 a 30 minuten is vaak meer dan genoeg om het verloop te zien.

Een iSpindel batterij ontlaadt ook sneller als de iSpindel moeite heeft om een wifi verbinding te verkrijgen. Dat gebeurd veelal in een RVS vergistingsvat. Een wifi-versterker of iSpindel-relay kan dan helpen om batterij te besparen en de iSpindel energiezuiniger te laten werken. Een iSpindel kan dan veel langer in een batch blijven zitten zonder batterijproblemen.

Ik heb zelf een Nautilis iSpindel-relay vlakbij mijn RVS vergistingsvat. Ik heb mijn iSpindel 3 brouwsels geleden opgeladen (4,2V) en hij staat nu nog steeds op 3,9V. Dat is ruim meer dan 6 weken bij elkaar.

Brauram

Van 3.8 naar 3.3 heeft slechts 6 dagen geduurd...
Volgens de Brewfather app worden er maar eens per uur data opgehaald.

Hij doppertje inderdaad in een RVS vergistingsvat, maar wifisignaal is erg sterk in de ruimte waar die staat.

Ispindel recent aangeschaft via de aanbieder in dit forum, verwacht dat de batterij nog goed is.

Zal na het bottelen van deze batch de instellingen van de iSpindel nog eens goed controleren op het interval en eens kijken naar de tip van het Nautilus relay.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.