Brewferm graingorilla - Mout loopt niet goed door

Gestart door Renm, 28-07-2023 10:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Renm

Afgelopen zaterdag voor de eerste keer een poging gewaagd bier te brouwen, al veel geleerd/ervaren en of het eindresultaat gaat lukken is nog maar zeer de vraag ;)

Gelijk bij het begin, viel me op dat tijdens het schroten de mout niet goed/vanzelf naar 'beneden valt' tussen de walsen. Dus na enkele keren draaien is er wat mout doorheen, maar wat er boven ligt valt niet vanzelf naar beneden. Opgelost door continu tegen de wandjes te tikken/schudden, maar dat is een beetje onhandig/traag.
Ik heb het mout er gewoon droog in gedaan.. iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Daarnaast had ik de walsen afgesteld op ~1.1mm. Ik denk (achteraf) dat dit iets te fijn was, het uiteindelijke wort was erg troebel en bevat veel kleine deeltjes. Zie foto hieronder van het geschrootte resultaat, is dit inderdaad te fijn (teveel kapotte kafjes?)

MartijnK

Ik heb dezelfde molen en ervaar precies hetzelfde.

Je kunt dit tegengaan door het uiteinde van de metalen plaatjes, die net boven de walsen eindigen, lichtjes te buigen. Ze staan namelijk te horizontaal en te dicht bij elkaar waardoor de mout blijft liggen.

Daarnaast schroot ik klam. 15 ml water per kg mout werkt het beste vind ik. De kafjes blijven dan heel mooi heel, terwijl de korrel wel gebroken wordt. Klam blijft de mout echter nog meer hangen.

Die 1.14 mm stand gebruik ik wel het meest, maar het ligt aan de grootte van de korrel. Soms moet je inderdaad de wals afstand verhogen.

Renm

Citaat van: MartijnK op 28-07-2023  10:38 uJe kunt dit tegengaan door het uiteinde van de metalen plaatjes, die net boven de walsen eindigen, lichtjes te buigen. Ze staan namelijk te horizontaal en te dicht bij elkaar waardoor de mout blijft liggen.
Dat had ik ook al bedacht en nu voorzichtig geprobeerd, maar nog geen mout in huis om te testen of dit effect heeft :)

Edit: ik wist niet de juiste trefwoorden te vinden, maar bij toeval kwam ik bij een ander topic met soortgelijk probleem (en oplossing):
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45504.0.html

Snelbier

Citaat van: Renm op 28-07-2023  11:05 u... ander topic met soortgelijk probleem (en oplossing):
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45504.0.html
Daar staat inderdaad de oplossing.
Gat boven de rollen moet zo breed mogelijk, anders kan de mout boven de rollen blijven hangen.
- Flappen uitbuigen, bijna tegen de rollen.
- Schroeven van de hopper lossen, en hopper 'wijd' trekken.  Scheelt weer 2 mm.
Succes, Snelbier.

Edit: In de nieuwe wiki zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/schroten/ is deze ook opgenomen.
  Helaas nog wat lastig te vinden, is deels work -in-progress..

Jacques

Citaat van: Snelbier op 28-07-2023  12:08 uHelaas nog wat lastig te vinden, is deels work -in-progress..

Bedankt voor de opmerking. Even voor gezorgd dat het artikel wat makkelijker is te vinden vanaf het forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.