ChatGPT: Bia Hoi

Gestart door Matthieu84, 27-07-2023 13:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Matthieu84

Vorig jaar heb ik in Hanoi Bia Hoi gedronken. Dat was echt lekker weg te tanken dus in mijn zoektocht naar nieuwe dingen dacht ik: Ik wil Bia Hoi brouwen! Er zijn niet echt heel veel recepten te vinden. Daarom dacht ik, ik doe eens, gek: ChatGPT, geef mij een Bia Hoi recept.

De conversatie was wel grappig ( zie bijlage). Het recept is eenvoudig. Ik vraag mij echter nog steeds af wat ik met de rijst moet doen in dit recept. In Brewfather kan ik volgens mij alleen flakes selecteren

Ingredients:

3.3 lbs (1.5 kg) Pilsner malt
0.22 lbs (100 g) rice
0.03 lbs (15 g) Saaz hops (or other low-alpha hops)
Water
Brewer's yeast suitable for lagers (such as Saflager W-34/70)

de Machtige Wil

Ik denk dat je het gewoon kunt meenemen in je maisch.

Zie deze link https://brouwerijhetmaatje.nl/bier-brouwen-met-rijst/

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 27-07-2023  14:46 uIk denk dat je het gewoon kunt meenemen in je maisch.

Zie deze link https://brouwerijhetmaatje.nl/bier-brouwen-met-rijst/

Als je de link goed leest dan zie je dat je de mout eerst moet koken...
Beter gezegd, je moet de rijst eerst verstijfselen.

Citaat van: Matthieu84 op 27-07-2023  13:01 uIk vraag mij echter nog steeds af wat ik met de rijst moet doen in dit recept. In Brewfather kan ik volgens mij alleen flakes selecteren
Ik vraag mij af of zo'n 6% rijst het verschil maakt... Hooguit dat je bier wat lichter van kleur en body is. Verder maakt zo'n kleine hoeveelheid niet veel uit.

hans_nwk

Citaat van: Matthieu84 op 27-07-2023  13:01 uVorig jaar heb ik in Hanoi Bia Hoi gedronken.
Dat was voor mij in 2003.
Plastic kindertuinstoeltjes in dat restaurant waar we ons in geperst hebben.
Vat bier met een slang er aan en iemand die met z'n duim de slang dicht hield tussen het tappen door.

Geweldig!

Matthieu84

Echt een geweldig land. Echt wel lekkere biertjes gedronken. Ik wist ook niet dat die craft beer scene daar ook best wel groot was. Hoe was dat in 2003?

Matthieu84

Ok, misschien zal het inderdaad niet het verschil maken en is het vooral de herinnering die ik er aan heb wat het speciaal maakt ( inderdaad de plastic stoeltjes op straat sfeer).

M.b.t het % rijst. Meer toevoegen? Ik kan 2 partijen maken van 10 liter. Partij 1 met 6 %, partij 2 met een nader te bepalen %? Eerst maar eens uitzoeken welke rol rijst kan spelen.
Misschien ook leuk om te kijken of er nog iets over blijft van de smaak die bijvoorbeeld aromatische rijstsoorten hebben. Ik schat zo in dat ik het verschil niet zal proeven.

Jacques

Citaat van: Matthieu84 op 27-07-2023  16:34 uOk, misschien zal het inderdaad niet het verschil maken en is het vooral de herinnering die ik er aan heb wat het speciaal maakt ( inderdaad de plastic stoeltjes op straat sfeer).

M.b.t het % rijst. Meer toevoegen? Ik kan 2 partijen maken van 10 liter. Partij 1 met 6 %, partij 2 met een nader te bepalen %? Eerst maar eens uitzoeken welke rol rijst kan spelen.
Misschien ook leuk om te kijken of er nog iets over blijft van de smaak die bijvoorbeeld aromatische rijstsoorten hebben. Ik schat zo in dat ik het verschil niet zal proeven.

Je kunt 3 dingen doen:
- het laten voor wat het is;
- het weglaten;
- het percentage aanzienlijk vergroten naar bijvoorbeeld 12%.

Verschillende brouwsels maken om het verschil te leren is altijd heel leerzaam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.