Hoeveelheid gist (deze kwam ik tegen)

Gestart door Jeroen A., 26-07-2023 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen A.

Hoi allemaal

Ik heb inmiddels mijn derde batch klaar en gebruik altijd de hoeveelheid gist die Brewersfriend.com aangeeft.
In deze situatie, dus 5 zakjes. Echter kwam ik deze tabel tegen op een site van een biergilde.
Als ik deze tabel zou nemen, dan zou 2 zakjes voldoende moeten zijn.

Zou jullie mij hier in kunnen ondersteunen? Ik vind het niet erg om een zakje extra gist te kopen om een goede vergisting te krijgen, maar vind het zonde om een overkill aan gist te hebben.

Zie bijgevoegde bestanden.

Brewersfriend yeast.png
Van site, korrelgist.png

Jacques

De hoeveelheden die Brewersfriend berekent is sterk afhankelijk van de "Target Pitch Rate". De standaardwaarde is hoog, heel hoog.
Zet hem op "MFG Recommendend 0.35". Die instelling past veel beter bij gebruik van korrelgist. Je komt dan uit bij waarden die in de buurt komen dan de tabel.

Jeroen A.

Top.. dat scheelt natuurlijk aanzienlijk. Bij sommige korrelgisten al gauw 8 euro.
Dank je voor het antwoord.

Dan een aansluitende vraag op hetgeen hierboven.

Als ik Fermentis neem (Abbaye bijvoorbeeld) dan staat er 10 miljard viable yeast per gram. Bij M31 Mangrove staat er 5 miljard per gram. Deze info wel letterlijk nemen en dus ingeven in Brewersfriend en niet zomaar uitgaan van die tabel?

Jacques

Citaat van: Jeroen A. op 26-07-2023  23:54 uAls ik Fermentis neem (Abbaye bijvoorbeeld) dan staat er 10 miljard viable yeast per gram. Bij M31 Mangrove staat er 5 miljard per gram. Deze info wel letterlijk nemen en dus ingeven in Brewersfriend en niet zomaar uitgaan van die tabel?

Uitgangspunt is inderdaad het aantal gistcellen per gram.
Het is wel een groot verschil. Kennelijk wil Mangrove Jack's meer gist verkopen...
Bij Fermentis wordt een onderscheid gemaakt tussen bovengist en ondergist. Bovengist zou 10 miljard gistcellen per gram bevatten en ondergist 6 miljard.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.