Succesvol vergisten met Wyeast 3724 (Saison Dupont)

Gestart door Sjoerd, 26-07-2023 16:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Vaak heb ik getwijfeld of ik een Sterke Saison zou brouwen met de Wyeast 3724. Deze gist gaat door voor gist van de Saison Dupont, toch wel een van de, zo-niet de lekkerste Saison. Alles wat ik erover gelezen heb was weinig bemoedigend. Kans groot dat hij stokt rond de 1030 kan je in meerdere topics lezen. Bij een volmout met begin SG van 1075 is die kans dan wel heel groot zou je denken. Ik heb het er toch op gewaagd, maar niet zomaar. Jacques, ere wie ere toekomt, heeft me de tip gegeven om 45 min voor einde kook een zakje oude gist toe te voegen (1 zakje op 27 liter wort). Hierdoor zit het wort vol met voedingsstoffen en dan trekt hij hem er wel door. Dat heb ik dus gedaan, naast dat ik voldoende gist heb toegevoegd (2 smackpacks op 15 liter wort met BSG 1075). Na een week gisten (1e 3 dagen op 26 graden, daarna met graad per dag naar 29 graden) staat hij nog steeds te gisten en is het SG nu 1016. Missie dus geslaagd.

Dit inzicht wilde ik jullie niet onthouden, er is in die zin dus geen reden meer om deze gist niet te gebruiken. Ik vergist dus 15 liter met de Wyeast 3724, de overige 12 liter staat te vergisten met de Lallemand Farmhouse Hybrid, op dezelfde temperaturen overigens. Ik ben benieuwd welke ik uiteindelijk de lekkerste vind. Ik laat het jullie weten!

Groet Sjoerd

Winne2

Vette tip....die werkt. Onlangs ook door iemand getipt om oude gist als voeding te gebruiken. Is de hoeveelheid en kookduur ergens op gebaseerd? Laatst ook een keer toegevoegd, niet dat het nodig was, maar i.p.v. de Wyeast gistvoeding, maar minder lang meegekookt en minder hoeveelheid. Is dit dus niet zinvol?

Sjoerd

Een half zakje per 10 liter. Meekoken gedurende minimaal 30 minuten, langer mag ook. Je wilt de cellen helemaal kapot koken. Lang koken heeft verder het voordeel dat je vluchtige zwavelverbindingen uit de gist verdampen, aldus Jacques

Oxhead

Niet te vroeg juigen. Met een sg van 1016 is een saison nog lang niet uitvergist. ;)  :degroeten:

Sjoerd

Citaat van: Oxhead op 28-07-2023  07:47 uNiet te vroeg juigen. Met een sg van 1016 is een saison nog lang niet uitvergist. ;)  :degroeten:

Daar zou je een punt kunnen hebben, maar toch, hij is met gemak door de 1030 getrokken. Volgens specificatie heeft deze gist een vergistingsgraad van 76-80%. Bij een Begin SG van 1075 en een vergistingsgraad van 80% zou hij dan op 1015 moeten eindigen. We zijn nu weer  1,5 dag verder, heb hem niet meer gemeten, maar is nog steeds actief. Enfin, hij gaat dus over die 80% heen komen. Voorlopig ga ik nog niet bottelen, maar als de specificatie klopt, dan zou hij er met gemakt toch wel moeten zijn.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 28-07-2023  10:11 uVolgens specificatie heeft deze gist een vergistingsgraad van 76-80%.
Ga maar uit van 85 tot 90% in de praktijk en soms nog hoger...

Sjoerd

Heb vandaag na 4 weken zowel de sterke saison met Wyeast 3724 als de sterke saison met de Lallemand Farmhouse Hybride gebotteld. Het liefst had ik nog even gewacht met de Wyeast, maar dan is hij niet op tijd op druk voor het OBBK. De Wyeast is geëindigd op 1010, is een vergistingsgraad van 87%. Heb de indruk dan de gist nog net niet helemaal klaar was, heb daarom minder bottelsuiker toegevoegd. De Lallemand is geëindigd op 1019. Dat viel me een beetje tegen. Is een vergistingsgraad van 75%. Heeft dus duidelijk moeite met een volmout met begin SG boven de 1070. Ik laat jullie weten of ze smaken!

Edwin brouwt

Ik heb 2x gebrouwen met de lallemand farmhouse gist en ik kwam op 75 en 76 %. Ik zou niet meer verwachten.
Voor een volgende keer een flinke suikergift doen, dan komt ie misschien wat verder.
Leuke gist, maar verwacht geen Saison profiel (het heet ook geen Saison, maar Farmhouse :-) )

Sjoerd

Oké, dank, als de smaak me bevalt, dan wil ik er een zwaar donker volmout bier mee vergisten, zeg maar een Barley, maar dan met deze gist ipv de US05. Ben opzoek naar een mooie korrelgist met vergistingsgraad 80%, die geen var diastaticus is

Sjaak_Deventer

Citaat van: Sjoerd op 17-08-2023  08:27 uOké, dank, als de smaak me bevalt, dan wil ik er een zwaar donker volmout bier mee vergisten, zeg maar een Barley, maar dan met deze gist ipv de US05. Ben opzoek naar een mooie korrelgist met vergistingsgraad 80%, die geen var diastaticus is

Lutra Kveik

Dit een idee? En kan tot 15% alcohol aan.

Edwin brouwt

Citaat van: Sjoerd op 17-08-2023  08:27 uOké, dank, als de smaak me bevalt, dan wil ik er een zwaar donker volmout bier mee vergisten, zeg maar een Barley, maar dan met deze gist ipv de US05. Ben opzoek naar een mooie korrelgist met vergistingsgraad 80%, die geen var diastaticus is
Ja, Kveik is dan zoals Sjaak schrijft ook een goed idee. Ik heb al een paar keer een barley wine gemaakt met de Lallemand Voss. Ik vergist dan niet op 35°C maar onder de 30. Zoveel fruit hoef ik dan weer niet :-)
Ik haal dan geen 80 % trouwens, want donkere mouten en hoge maischtemperaturen.
Maar wel een fijne combi.

Jacques

Heb je al gekeken op https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/overzicht-korrelgisten/
Je kunt op allerlei manieren zoeken en sorteringen maken.

Sjoerd

Dank voor de reacties. Als ik naar het overzicht kijk, dan kom ik uit bij de Gozdawa Noble Saison. Heb 1 keer eerder met een Gozdawa gist gebrouwen, was ik niet heel enthousiast over. Maar misschien is dit wel een mooie gist.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 17-08-2023  23:25 uDank voor de reacties. Als ik naar het overzicht kijk, dan kom ik uit bij de Gozdawa Noble Saison. Heb 1 keer eerder met een Gozdawa gist gebrouwen, was ik niet heel enthousiast over. Maar misschien is dit wel een mooie gist.

Een kwestie van uitproberen. Beschrijvingen zeggen niet alles...

Sjoerd

Citaat van: Sjoerd op 16-08-2023  16:45 uHeb vandaag na 4 weken zowel de sterke saison met Wyeast 3724 als de sterke saison met de Lallemand Farmhouse Hybride gebotteld. Het liefst had ik nog even gewacht met de Wyeast, maar dan is hij niet op tijd op druk voor het OBBK. De Wyeast is geëindigd op 1010, is een vergistingsgraad van 87%. Heb de indruk dan de gist nog net niet helemaal klaar was, heb daarom minder bottelsuiker toegevoegd. De Lallemand is geëindigd op 1019. Dat viel me een beetje tegen. Is een vergistingsgraad van 75%. Heeft dus duidelijk moeite met een volmout met begin SG boven de 1070. Ik laat jullie weten of ze smaken!

Beide bieren zijn erg lekker geworden. Ook de Lallemand Farmhouse Hybrid heeft wel echt een Saisonsmaak (met de door mij gehanteerde vergistingstemperaturen, 3dagen 26, daarna met 1 graad per dag naar 29). Is wel wat zoeter door het hoge eind SG. Maar goed, ik vind het een heerlijk bier geworden!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.