M76 of 34/70

Gestart door Schanulleke, 26-07-2023 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Schanulleke

Voor het eerst sinds lange tijd denk ik erover weer eens een noodgreepje toe te passen.

Ik heb een Schwarzbier gebrouwen met WLP835 Germen Lager X. Ik wilde een wat zoeter bier (eind SG iets van 1016) brouwen, maar bij daar bij het maischen wat in doorgeschoten. Het SG is in een week gedaald van 1053 naar 1020, maar daalt al een aantal dagen niet verder. Ik ben niet van het zoete, dus ik ga dat niet echt lekker vinden. Nu denk ik erover om een extra gist toe te voegen om er nog een paar SG-puntjes af te snoepen, maar twijfel tussen de M76 of de 34/70. Welke zouden jullie doen? Ik wil ook niet dat de vergisting te ver doorschiet.

Rene Haring

Alternatief is als je aan a-amylase kunt komen, dat doet de zaak. Klein volume door je bier roeren en het maakt wat suikers vrij om paar sg punten te zakken. Doe het in kleine porties van bijv 1 of 2 ml op 20 l. Heeft mij in verleden goed geholpen. Unibrew verkoopt het in gangbare volumes.
Anderzijds nog wat langer laten doorgisten bij een wat hogere temp. Na 2 weken nog eens meten of sg gedaald is naar 1016.
Hier onlangs een schwarzbier gebrouwen met novalager. Fantastisch clean en binnen 2 weken helemaal klaar.

Fractus

Ik verwacht eigenlijk dat een nieuwe gist niet meer aanslaat wanneer de vergisting al op gang is gekomen. Je zit eigenlijk in een vergelijkbare situatie als met een gestokte vergisting, namelijk een deels vergist bier met weinig voedingsstoffen en een lage pH. Niet echt een vriendelijke omgeving voor nieuwe gist.

Je kunt misschien wat suikerwater toevoegen om de restsuikers te verdunnen terwijl het alc% gelijk blijft, al verdun je natuurlijk ook alle andere smaken  :weetniet:

Schanulleke

Ik heb er uiteindelijk Novalager bij gedaan. Eerst startertje gemaakt met het 1:1 verdunde jongbier. Het leek me sowieso een leuk experiment. Kijken wat het wordt. Wordt het niks, dan zal het bier gretig aftrek vinden bij de dames in de familie.

Fractus

Ben benieuwd wat er uit komt!

Schanulleke

Citaat van: Fractus op 28-07-2023  14:53 uBen benieuwd wat er uit komt!

Het is niet helemaal goed gekomen: 1.018. Dan denk je een ervaren brouwer te zijn, maar toch te veel onvergistbare suikers geproduceerd. Het is wel een erg lekker biertje geworden. Een mooi moutig chocolade achtig schwarzbier.

Fractus

Bedankt voor de feedback!

Jan de Graaff

Citaat van: Schanulleke op 11-09-2023  22:00 uHet is niet helemaal goed gekomen: 1.018. Dan denk je een ervaren brouwer te zijn, maar toch te veel onvergistbare suikers geproduceerd. Het is wel een erg lekker biertje geworden. Een mooi moutig chocolade achtig schwarzbier.
Doet mij heel sterk denken aan mijn bokbier perikelen met W34/70. Toch de donkere mouten dus. Ben wel benieuwd naar jouw moutstort (Met EBCs), kun je die (of het recept) delen?

Schanulleke

Voor 20l, alles van Weyermann:

Vienna 1,6 kg (7EBC)
Munich II 1,5 kg (23 EBC)
Caramunich I 250 g (100 EBC)
Carafa I 200 g (900 EBC)
Carafa Special II 250 g (1150 EBC)
Carafa Special III 50 g (1400 EBC)

Schanulleke

Dit artikel spreekt boekdelen: veel donkere mout geef een minder goed vergistbare wort. Ik heb het nu weer met een Extra Stout: OG=1.053, FG=1016, 4 punten boven de gewenste 1.012, terwijl ik nu gemaischt heb bij 63°C en WY1028 heb gebruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.