Vergisting: Home brew bible

Gestart door Matthieu84, 26-07-2023 10:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Matthieu84

Hi,

ik heb een tijdje terug het boek Home brew recipe bible gekregen. Het boek ziet er te gek uit maar op 1 of andere manier twijfel ik als beginner over bepaalde omschrijvingen in de receptuur/werkwijze.

Bij het lezen van een aantal recepten staat er het volgende:

Ferment at 12°C. Perform Diacetyl rest at 16°C for three days, lager for eight weeks at 4.4°C.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe lang ik bij 12°C moet vergisten en wanneer er over kan worden gegaan naar die rust bij 16°. Wat kan ik doen bij het ontbreken van deze informatie? Sturen op FG? En dan bij het naderen van de FG de diacetylrust starten?

Lech_hobbybrouwer89

Wanneer je batch uitvergist is (dus als je waterslot niet meer blubt of je float/spindel aangeeft dat er niet meer veel gebeurt) dan moet een van de restproducten van de vergisting, de diacetyl, nog opgeruimd worden.
Dus waarschijnlijk dat de vergisting na  zo'n 2 weken teneinde is, dan 3 dagen op 16 graden laten staan en daarna nog 8 weken lageren.

Jacques

Citaat van: Matthieu84 op 26-07-2023  10:44 uFerment at 12°C. Perform Diacetyl rest at 16°C for three days, lager for eight weeks at 4.4°C.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe lang ik bij 12°C moet vergisten en wanneer er over kan worden gegaan naar die rust bij 16°. Wat kan ik doen bij het ontbreken van deze informatie? Sturen op FG? En dan bij het naderen van de FG de diacetylrust starten?

Klinkt als een recept voor een ondergistend bier. Over de vergistingstemperatuur van ondergistende bieren zijn er de laatste paar jaar nieuwe inzichten. Onderzoek heeft laten zien dat veel ondergisters hun werk kunnen doen bij een hogere temperatuur zonder dat dit invloed heeft op de smaak van je bier. De vergisting gaat daardoor sneller, maar ook de vorming én afbraak van diacetyl. Dat is mooi natuurlijk, want dat maakt de noodzaak tot het uitvoeren van een diacetylrust veel kleiner.

Voor een diacetylrust uitgevoerd moet worden als de vergisting nagenoeg helemaal afgerond is, kun je het beste proefondervindelijk vaststellen.  ;)  Neem een monster van je bier. Als je een boterachtige smaak waarneemt door de aanwezige diacetyl moet je een diacetylrust uitvoeren. Proef je geen boterachtige smaak dan kun je de diacetylrust overslaan.

Matthieu84

Heb je ter lering en vermaak misschien een link over deze info. Uiteraard ga ik straks de zoekfunctie gebruiken op het forum  maar ik lees graag onderzoeken.  Ondergistend bier heb ik nog niet gebrouwen dus  wil ik een poging wagen tijdens mijn volgende batch.

Stel dat ik op basis van nieuwe inzichten besluit om bij een hogere temperatuur te vergisten. Welke temperatuur moet ik dan aanhouden? Bovengrens van de adviestemperatuur?

Over het proeven: Ik MOET echt een keer een cursus gaan volgen voor het onderscheiden van verschillende smaken, bijsmaken, brouwfouten, etc. Ik heb echt geen idee hoe ik een boterachtige smaak moet onderscheiden of beoordelen, dus dat is wel een leuke uitdaging. 

Jacques

Citaat van: Matthieu84 op 27-07-2023  12:32 uHeb je ter lering en vermaak misschien een link over deze info. Uiteraard ga ik straks de zoekfunctie gebruiken op het forum  maar ik lees graag onderzoeken.  Ondergistend bier heb ik nog niet gebrouwen dus  wil ik een poging wagen tijdens mijn volgende batch.

Stel dat ik op basis van nieuwe inzichten besluit om bij een hogere temperatuur te vergisten. Welke temperatuur moet ik dan aanhouden? Bovengrens van de adviestemperatuur?

Zie onder andere de webinars van Fermentis over W34/70.

CiteerIk heb echt geen idee hoe ik een boterachtige smaak moet onderscheiden of beoordelen, dus dat is wel een leuke uitdaging. 
Koop een klein pakje roomboter en proef...  smile

Matthieu84

Haha. Ik zal in plaats van kaas eens een paar blokjes boter bij het bier serveren. Is weer eens wat anders dan vis.

Edwin brouwt

Matthieu84

Daar haal ik dan ook een zakje van om mee te drooghoppen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.