Is gistvoeding genoeg voor een gestoke gisting?

Gestart door felixdegroot, 25-07-2023 23:10 u

Vorige topic - Volgende topic

felixdegroot

Hallo allen,

Inmiddels al heel wat meer kennis rijker sinds mijn laatste brouwsel. Hulde aan iedereen op dit forum, dankjewel!  :groots:

Nu heb ik alleen (weer) last van een gestokte vergisting.
Ik ben een Quadrupel aan het brouwen. Begin SG is 1085, beoogde eind SG is rond de 1020.
Het wort heb ik 40 minuten belucht m.b.v. een luchtpompje met steriele filter en een luchtsteentje
De boel staat al een week te vergisten op 22 ºC alleen blijft nu al 3 dagen haken op 1070...
Wat betekent dat ik dadelijk een veel te zoet biertje heb als ik niet ingrijp.
Bang dat ik te weinig gist heb gebruikt...
Ik heb nu maar wat gistvoeding (1,5 g op een batch van +/- 13L) opgekookt samen met wat moutextract (20 g), dit laten afkoelen naar 23 ºC en bij het wort gegooid, die ik inmiddels ook een graadje hoger naar 23 ºC had verzet.
Ik vraag me echter af of dit alles echt iets gaat doen.
Is het mogelijk dat ik na een week gisten er gewoon nog een pakje Wyeast bij gooi?
Gaat dit niet veel invloed hebben op de smaak?

Het wort hoeft trouwens geen 1020 te bereiken, als het bier maar niet te zoet is.

felixdegroot

Oh ja en dat laatste brouwseltje... die was toch wel netjes geworden!

Schermafbeelding-2023-07-25-232541.jpg

Jacques

Citaat van: felixdegroot op 25-07-2023  23:10 uHallo allen,

Inmiddels al heel wat meer kennis rijker sinds mijn laatste brouwsel. Hulde aan iedereen op dit forum, dankjewel!  :groots:

Nu heb ik alleen (weer) last van een gestokte vergisting.
Ik ben een Quadrupel aan het brouwen. Begin SG is 1085, beoogde eind SG is rond de 1020.
Het wort heb ik 40 minuten belucht m.b.v. een luchtpompje met steriele filter en een luchtsteentje
De boel staat al een week te vergisten op 22 ºC alleen blijft nu al 3 dagen haken op 1070...
Wat betekent dat ik dadelijk een veel te zoet biertje heb als ik niet ingrijp.
Bang dat ik te weinig gist heb gebruikt...
Ik heb nu maar wat gistvoeding (1,5 g op een batch van +/- 13L) opgekookt samen met wat moutextract (20 g), dit laten afkoelen naar 23 ºC en bij het wort gegooid, die ik inmiddels ook een graadje hoger naar 23 ºC had verzet.
Ik vraag me echter af of dit alles echt iets gaat doen.
Is het mogelijk dat ik na een week gisten er gewoon nog een pakje Wyeast bij gooi?
Gaat dit niet veel invloed hebben op de smaak?

Het wort hoeft trouwens geen 1020 te bereiken, als het bier maar niet te zoet is.

Heb je al dit artikel gelezen?

Chris71

@felix misschien kun je je recept plaatsen en je werkwijze toelichten. Van 1085 naar 1070 is wel vreemd. Bij een gestokte vergisting zou ik het toch een stuk lager verwachten. Maar misschien dat jouw verhaal wel duidelijk maakt wat er loos is.

Jacques

Citaat van: Chris71 op 26-07-2023  13:26 u@felix misschien kun je je recept plaatsen en je werkwijze toelichten. Van 1085 naar 1070 is wel vreemd. Bij een gestokte vergisting zou ik het toch een stuk lager verwachten. Maar misschien dat jouw verhaal wel duidelijk maakt wat er loos is.

En even melden op welke wijze de SG-meting is uitgevoerd...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.