Schroefdraadflesje en kroonkurk

Gestart door Theo Mol, 25-07-2023 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Laatst kreeg ik wat lege flesjes. Een paar daarvan hebben schroefdraad. Het zijn bierflesjes dus ik neem aan dat ze tegen de koolzuurdruk kunnen.
Ik ben van plan er een te gebruiken als ik ga bottelen om te kijken hoe het afloopt, maar een heel forum weet meer dan één brouwer in zijn keukentje dus ik kan het net zo goed vragen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze flesjes en (standaard) kroonkurken, is het een gelukkige combinatie?

CeesM

Als boven in de hals een rand zit waar je de kroonkurk vast kan klemmen moet het met kroonkurken kunnen.
Maar ik betwijfel of dat kan. Er zal een passende draaidop op moeten.

Broewerke

Citaat van: CeesM op 25-07-2023  19:47 uAls boven in de hals een rand zit waar je de kroonkurk vast kan klemmen moet het met kroonkurken kunnen.
Maar ik betwijfel of dat kan. Er zal een passende draaidop op moeten.
Klopt
Flesjes met schroefdraad hebben draaidop. Lijken me niet geschikt voor kroonkurk.
Tip. Investeer eenmalig in juiste degelijke flesjes en je hebt vaak plezier met bottelen.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Theo Mol

Ideeën zat, nu de praktijk.
Ik heb even droog geprobeerd of en hoe een kroonkurk zou passen. Die ging er probleemloos op. Hij was ook probleemloos en met weinig kracht los te draaien.
Dat geeft weinig vertrouwen dus die paar flesjes gaan de glasbak in. Op de paar honderd flesjes die ik heb staan maken ze nou ook weer niet heel veel uit.

Het ging om deze flesjes. Bij mij zat de kroonkurk ook zo, daarom heb ik nog een paar tellen getwijfeld of het toch zou werken.
draaidop.png

Jacques

Ik zou het gewoon proberen met een paar flesjes. Na een paar weken/maanden weet je of het werkt...

hb-lot

Of gewoon een experiment doen met wat water, suiker en gist. Na een week zie je wel of er koolzuur in zit.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 28-07-2023  12:17 uOf gewoon een experiment doen met wat water, suiker en gist. Na een week zie je wel of er koolzuur in zit.

Wat je wilt weten is of de koolzuur erin blijft en of er geen oxidatie plaatsvindt. Een praktijktest met een beperkte hoeveelheid te bottelen bier is denk ik een beter idee.

Theo Mol

Dit is het geworden, één flesje met schroefdraad. Van een operatie had ik nog van die vingerhoesjes over. Ik heb er een overheen gedaan om te zien of het koolzuur onder de dop blijft.
flesje.png

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 05-08-2023  14:07 uvan die vingerhoesjes over. Ik heb er een overheen gedaan om te zien of het koolzuur onder de dop blijft.
flesje.png
Als dat van latex is, dan gaat het niet werken omdat de CO₂ daar heel snel doorheen diffundeert.
Maar ik zou zoals hb-lot ook al voorstelt gewoon met wat suikerwater en gist bottelen (gewoon 8 g suiker per liter). Oxidatie hoe je niet bang voor te zijn, immers de flesopening is niet anders dan bij normale flesjes. Het gaat er dus alleen om of het dopje afsluit.

Theo Mol

Citaat van: hansHalberstadt op 05-08-2023  15:03 umet wat suikerwater en gist bottelen

Dat is precies wat ik heb gedaan, het flesje is net zo gevuld als alle andere van dit brouwsel.
Na twee weken zal ik zien hoe het geworden is met dit n=1-experiment.

Theo Mol

De twee weken werden er een paar meer.
Het dopje was makkelijk los te draaien en er ontsnapte een scherpe sis. Lekker veel koolzuur en het bier is ook goed gelukt.

Het experimentje is geslaagd, proost.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.