Wyeast 1388 doet niets, 3522 gebruiken?

Gestart door rbrt86, 24-07-2023 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:37 uIn een verpakking van Wyeast zitten geen bacteriën...
Als er eenmaal activiteit is, kun je doorkweken met een beperkte hoeveelheid (goed beluchte) wort.
Mits het aantal cellen als er activiteit is (het opbollen) mi of meer een gegeven aantal is. Anders weet je niet hoe groot het volgende stadium van opstarten moet zijn. Normaal gesproken is dat steeds een factor 10 in volume opschaling, mits het vorige stadium een gedefinieerd aantal cellen/ml bereikt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:42 uMijn ervaring is dat dit niet nodig is. Heel wat keren heb ik met oude verpakkingen Wyeast prima bier gebrouwen in het verleden.
Merk je dan dat de activiteit als het eenmaal opgebold is bij een oude verpakking ongeveer hetzelfde is als bij een verste verpakking? Dat is immers de gedachte achter het systeem wat het minder afhankelijk zou moeten maken van de houdbaarheidsdatum.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  16:45 uAnders weet je niet hoe groot het volgende stadium van opstarten moet zijn

Dat is inderdaad een gok. Gelukkig is er een grote marge en hoef je niet altijd met een factor 10 te vergroten. Het is een kwestie van kijken naar de activiteit van een starter. En aan de hand daarvan eerder of later doorkweken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  16:48 uMerk je dan dat de activiteit als het eenmaal opgebold is bij een oude verpakking ongeveer hetzelfde is als bij een verste verpakking? Dat is immers de gedachte achter het systeem wat het minder afhankelijk zou moeten maken van de houdbaarheidsdatum.
Als het heel lang duurt voordat een verpakking opbolt zijn er minder gistcellen actief dan bij een verpakking die snel opbolt. Dit betekent dat je verder door moet kweken.

rbrt86

Bedankt voor de snelle reacties! Ik vreesde al dat het weinig zou doen 2 maand na einde tht dus ik heb een zakje m31 achter de hand

Omdat ik alleen vandaag nog kon brouwen heb ik dat wel gedaan, het bier is nu aan het koelen. Zal ik deze giststarter toch toevoegen? De kleur is wel koffie-met-melk zoals elders omschreven maar er is beslist geen sprake van schuim, het waterslot borrelt wel vrolijk.

Ik was eigenlijk voornemens om de giststarter na het koelen toe te voegen en dan de vergisting in de gaten te houden via de digitale hydrometer. Mocht het niets worden dan kan ik altijd nog de m31 toevoegen

hansHalberstadt

Citaat van: rbrt86 op 13-08-2023  17:12 uDe kleur is wel koffie-met-melk zoals elders omschreven
Dat is de indicatie voor de cel dichtheid, dus als dat in orde is dan heb je genoeg cellen. Dus zou het moeten kunnen.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  17:24 uDat is de indicatie voor de cel dichtheid, dus als dat in orde is dan heb je genoeg cellen. Dus zou het moeten kunnen.

Is dat niet een beetje kort door de bocht? Volgens mij heb je nog altijd aardig wat verschil tussen koffie-met-een-wolkje-melk en melk-met-koffie

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 13-08-2023  22:36 uIs dat niet een beetje kort door de bocht? Volgens mij heb je nog altijd aardig wat verschil tussen koffie-met-een-wolkje-melk en melk-met-koffie
Het hangt ook een beetje af van de kleur van het wort waarmee de starter gemaakt wordt:
maar zoiets als dit is de bedoeling:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=589999

rbrt86

Ah dat plaatje is wel een stukje lichter dan de koffiekleur van mijn 3522.

Ik heb gisteravond om 22:00 de volledige giststarter toegevoegd (dus niet laten bezinken in de koelkast). Na 3 uur stond het waterslot scheef en volgens de Rapt gebeurt er wel degelijk iets. Hopelijk is het genoeg!

Betreft overigens het ONK C1 "sterke Blonde" recept van dit forum dus ik moet na 2 dagen nog een suikergift toevoegen.

Screenshot_20230814-080859.png

hansHalberstadt

Citaat van: rbrt86 op 14-08-2023  08:14 uAh dat plaatje is wel een stukje lichter dan de koffiekleur van mijn 3522.

Waarschijnlijk is hier hele lichte moutextract gebruikt. Dan is de tint ook lichter. Afschatten op koffie verkeerd kleur blijft een hele grove methode.

rbrt86

Beste forumleden,
Excuses dat ik weer oude koeien uit de sloot haal (zeker met een onderwerp dat al vaak besproken is) maar ik snap niets van het volgende:

Dit keer heb ik 24 uur van tevoren een giststarter gemaakt voor de Brewferm Blanche korrel gist (12 g). Deze had ik april dit jaar nieuw gekocht. Giststarter was 1L met 100 g moutextract en 2 g gistvoeding.

Ik heb een magneetroerder aangeschaft en flink laten draaien met waterslot op de erlenmeyer, af en toe even opengedaan voor zuurstof.

Vervolgens de hele erlenmeyer gepitched in een witbier wort (23 L) met start SG 1.052. Temperatuur is stabiel op 21 graden

Na 36 uur helaas nog geen fermentatie?
Ik had toch echt de indruk dat ik alles volgens het boekje had gedaan?

Nu na 36 uur maar een mangrove M21 toegevoegd omdat dit vergelijkbaar zou moeten zijn.

Heb ik iets verkeerds gedaan? Kleur van de giststarter was wederom redelijk donker, maar dat wijtte ik aan mijn moutextract. Had ik de giststarter meer tijd moeten geven?

hansHalberstadt

Voor korrelgist kan het even duren voor die op gang komt. Dus volgens het boekje werken qua tijd geeft het risico dat je de zaak te kort op de roerder houdt als er vertraging ontstaat bij het aanslaan (= start log fase)
wat je het beste kunt doen is een paar dagen van tevoren eerst een heel klein startertje maken van bv 100 ml in een glazen potje met afsluitbaar deksel. En dat te wachten tot je zeker weet dat dat gist. Dat zie je aan drukopbouw of dat het schuim er bijna uitvliegt als je het zwenkt. Als je daar dan je grote stater mee aanent dan weet je zeker dat je een goed reproduceerbaar startmoment hebt.
beter is het nog om je totale starter te wegen. In een liter wort van 1040 zit ca 100 g suiker waarvan ca 65 gram vergistbaar. Je giststarter is optimaal als ca 75% van de vergistbare suiker vergist is. Dus ca 50 g suiker en dat levert 25 g CO2 die dan ontsnapt, dus is je starter dan 25 g lichter geworden. Dat is dus het moment dat het klaar is: 25 g gewicht afname voor elke liter giststarter. 

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 19-12-2023  07:55 uBeste forumleden,
Excuses dat ik weer oude koeien uit de sloot haal (zeker met een onderwerp dat al vaak besproken is) maar ik snap niets van het volgende:

Dit keer heb ik 24 uur van tevoren een giststarter gemaakt voor de Brewferm Blanche korrel gist (12 g). Deze had ik april dit jaar nieuw gekocht. Giststarter was 1L met 100 g moutextract en 2 g gistvoeding.

Ik heb een magneetroerder aangeschaft en flink laten draaien met waterslot op de erlenmeyer, af en toe even opengedaan voor zuurstof.

Vervolgens de hele erlenmeyer gepitched in een witbier wort (23 L) met start SG 1.052. Temperatuur is stabiel op 21 graden

Na 36 uur helaas nog geen fermentatie?
Ik had toch echt de indruk dat ik alles volgens het boekje had gedaan?

Nu na 36 uur maar een mangrove M21 toegevoegd omdat dit vergelijkbaar zou moeten zijn.

Heb ik iets verkeerds gedaan? Kleur van de giststarter was wederom redelijk donker, maar dat wijtte ik aan mijn moutextract. Had ik de giststarter meer tijd moeten geven?

Waarom heb je een giststarter gemaakt met een korrelgist?
Als je voldoende gist ent is dat niet nodig, het is zelfs niet nodig om te hydrateren.
Voor de hoeveelheid gist die je nodig hebt zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gedroogde-gist/

Mijn ervaring is dat als je een giststarter maakt met een korrelgist dit een averechts effect kan geven. Dat wil zeggen dat het langer duurt voordat de vergisting op gang komt. De oorzaak hiervan is volgens mij dat de gist snel de vergistbare suikers verbruikt en daarna gaat interen op zijn reservestoffen. Die reservestoffen heeft de gist nodig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/vergisting-startniet/

rbrt86

Bedankt voor de snelle reacties weer!

Ik had het advies gekregen van brewfather om een giststarter te maken omdat 1 zakje Brewferm te weinig was voor 23L. Ik had de magneetroerder gekocht vanwege het incident met het Wyeast 1388 gist en dacht: waarom niet?

Volgende keer zal ik twee zakjes hanteren, die had ik dit keer niet in huis. Ook heb ik een aantal gisten liggen die de tht gepasseerd zijn, de methode van Hans lijkt me uitstekend om te zien of deze gisten het nog doen.

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 19-12-2023  18:39 uOok heb ik een aantal gisten liggen die de tht gepasseerd zijn
Gedroogde gist is heel lang houdbaar, zeker als deze in ongeopende originele verpakking in een koelkast bewaard worden.
3 jaar over de datum is geen enkel probleem, zelf daarna werken deze gisten nog prima.
Er loopt een test om te kijken wat de gevolgen zijn als je een geopende verpakking langer bewaard.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-12-2023  20:20 uGedroogde gist is heel lang houdbaar, zeker als deze in ongeopende originele verpakking in een koelkast bewaard worden.
3 jaar over de datum is geen enkel probleem, zelf daarna werken deze gisten nog prima.
Er loopt een test om te kijken wat de gevolgen zijn als je een geopende verpakking langer bewaard.

Zoals je weet heb ik eerder met een proefje laten zien dat gist van 10 jaar oud nauwelijks meer levende cellen bevat, maar indien eenmaal in de logfase nog wel prima gist oplevert. Het voordeel van de methode die ik aangaf met klein startertje beginnen is dat je de onzekerheid van het aantal cellen uitsluit, omdat het eindstadium van het kleine startertje een voorspelbaar n goed te checken eindresultaat oplevert. Je gaat op die manier dus de onvoorspelbaarheid van de tijdsduur van start tot log fase oplossen. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-12-2023  22:32 uZoals je weet heb ik eerder met een proefje laten zien dat gist van 10 jaar oud nauwelijks meer levende cellen bevat, maar indien eenmaal in de logfase nog wel prima gist oplevert. Het voordeel van de methode die ik aangaf met klein startertje beginnen is dat je de onzekerheid van het aantal cellen uitsluit, omdat het eindstadium van het kleine startertje een voorspelbaar n goed te checken eindresultaat oplevert. Je gaat op die manier dus de onvoorspelbaarheid van de tijdsduur van start tot log fase oplossen.

Bij mij deed de gist uit een ongeopende verpakking met een tht dec 2016 het nog prima. De vitaliteit deed niet veel onder van een veel jongere verpakking van dezelfde gist met een tht jan 2026. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46508.msg685124.html#msg685124
Bij deze test is geen starter gemaakt.

Maar er loopt nog een andere test van Jan de Graaf.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-12-2023  23:52 uBij mij deed de gist uit een ongeopende verpakking met een tht dec 2016 het nog prima.
Maar kun je daar dan de conclusie uit trekken dat alle zakjes ongeopende gist die over de datum zijn nog de oorspronkelijke hoeveelheid actieve cellen geven?
Dat weet je dus pas achteraf. Dus loop je in de tussentijd risico dat je brouwsel te laat start met gisten.

CeesM

Citaat van: rbrt86 op 19-12-2023  07:55 uDit keer heb ik 24 uur van tevoren een giststarter gemaakt voor de Brewferm Blanche korrel gist (12 g). Deze had ik april dit jaar nieuw gekocht. Giststarter was 1L met 100 g moutextract en 2 g gistvoeding.
Je had het zakje korrelgist direct in je wort kunnen strooien. Bij korrelgist heb je geen starter nodig.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2023  00:28 uMaar kun je daar dan de conclusie uit trekken dat alle zakjes ongeopende gist die over de datum zijn nog de oorspronkelijke hoeveelheid actieve cellen geven?

In 1 van de webinars van Fermentis tijdens de coronatijd deden ze kort verslag van een test die ze gedaan hadden met een oude verpakkingen. Ook uit die test bleek dat ongeopende verpakkingen ver na de tht datum het nog goed doen.

rbrt86

Bedankt voor de waardevolle adviezen, ik snap nu wat ik fout heb gedaan. Voor de toekomst zal ik twee zakjes korrel gist rechtstreeks op het wort gooien of in het geval van oude gist een klein potje maken en een giststarter wegen.

De korrelgist in de giststarter stond op de magneetroerder terwijl ik niet thuis was en is dan waarschijnlijk doorgeschoten zoals Jacques aangeeft. Het 10gr zakje m21 heeft wel iets gedaan maar lijkt nu ook te vroeg gestopt zoals verwacht. Helaas had ik geen tweede zakje in huis. :weetniet:

Met jonge kinderen is het uitdagend om van tevoren te weten hoe vaak je gaat brouwen in een jaar en voorraden gist aan te houden, maar heel fijn om te lezen dat deze gisten dus veel langer houdbaar zijn dan op de verpakking staat. Ik zal van de diverse korrelgisten voortaan twee zakjes in voorraad houden.

Dit witbier wordt waarschijnlijk een doordrinken met 4,1%  :D

Screenshot_20231221-084704.png

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:42 uMijn ervaring is dat dit niet nodig is. Heel wat keren heb ik met oude verpakkingen Wyeast prima bier gebrouwen in het verleden.
Wat heb je met die verpakkingen gedaan tussen het moment van smacken en toevoegen aan je wort? In het bijzonder hoe compenseer je het tekort aan cellen door afsterven in de verpakking na verloop van tijd?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2023  09:42 uWat heb je met die verpakkingen gedaan tussen het moment van smacken en toevoegen aan je wort? In het bijzonder hoe compenseer je het tekort aan cellen door afsterven in de verpakking na verloop van tijd?

Dat is geen gedroogde gist...
Bij vloeibare gist ontkom je bijna nooit aan het maken van een starter.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-12-2023  09:54 uDat is geen gedroogde gist...

Oké, dank. Dat was voor mij niet helder omdat het topic begon met vloeibare gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.