Wyeast 1388 doet niets, 3522 gebruiken?

Gestart door rbrt86, 24-07-2023 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

rbrt86

Hallo allemaal,
Tijdens de goede voornemens van dit jaar heb ik 25 kg pilsenmout en een boel gist gekocht om veel te brouwen. Onder de gisten zaten twee Wyeast (natte) gisten: 1388 voor een duvel kloon en een 3522 voor een Chouffe kloon.

Ik heb gisteren de Duvel kloon gebrouwen en de Wyeast 1388 uit de koeling gehaald, smackpack geactiveerd en 6 uur gewacht. Het pakje bolde niet op, maar dit schijnt vaker voor te komen. Helaas is er in 15 uur tijd nog geen activiteit, ook niet volgens de Rapt digitale hydrometer. Screenshot_20230724-130657.png

De Wyeast 1388 had een t.h.t. mei 2023 dus eigenlijk is die al 2 maanden over datum. Ik vrees dus dat dit gist niets meer gaat doen?

Voor een ander bier (Chouffe kloon) heb ik ook de Wyeast 3522 gekocht met een t.h.t. tot juni. Als de 1388 inderdaad niets doet, zou ik de 3522 kunnen proberen, maar ik ben bang dat dit veel invloed heeft op de smaak.

Wat is nu verstandig om te doen?

Schanulleke

Er is een redelijke kans dat die 3522 ook niet veel meer gaat doen. Ik zou er voor de zekerheid maar snel een zakje droge gist bij doen

hansHalberstadt

Citaat van: rbrt86 op 24-07-2023  13:15 uWyeast 1388 uit de koeling gehaald, smackpack geactiveerd en 6 uur gewacht. Het pakje bolde niet op, maar dit schijnt vaker voor te komen. Helaas is er in 15 uur tijd nog geen activiteit

die smack packs bevatten vloeibare gist die achteruit gaat qua levende cellen als de houdbaarheidsdatum dichterbij komt. Het opbollen is nodig om er zeker van te zijn dat die weinige cellen samen met de voeding tich een gegrandeerd aantal actieve cellen geven. bij oude opakjes duurt dat opbollen dus langer omdat er nog maar weinig cellen waren, dus heb je een behoorlijke groeifase nodig en dat kost tijd.  jij hebt dus de opbolstap overgeslagen met als resultaat veel te weinig gist.

korrelgist gaat nog wel helpen denk ik , maar je loopt nu behoorlijk achter op evt besmettingen die ook gaan groeien, dus grotere kans op smaakafwijkingen nu. 
wat was de houdbaarheidsdatum?

rbrt86

Bedankt allen voor het meedenken  :degroeten:

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2023  15:20 ubij oude opakjes duurt dat opbollen dus langer omdat er nog maar weinig cellen waren, dus heb je een behoorlijke groeifase nodig en dat kost tijd.  jij hebt dus de opbolstap overgeslagen met als resultaat veel te weinig gist.

Ik heb de smackpack geactiveerd om 10:00 en om 22:00 (12 uur later) pas het gist toegevoegd dus ik vrees dat het opbollen nooit echt heeft plaatsgevonden.

Ik ga vanavond een korrelgist toevoegen, zal de vloeibare gisten voorlopig enkel gebruiken voor bieren die op korte termijn op de planning staan.  :weetniet:

JanEric

Citaat van: rbrt86 op 24-07-2023  16:23 uIk ga vanavond een korrelgist toevoegen, zal de vloeibare gisten voorlopig enkel gebruiken voor bieren die op korte termijn op de planning staan.  :weetniet:
Of op tijd een giststarter maken met de vloeibare gist. Je weet dan zeker dat de gist nog actief is. Anders blijft het afwachten of de gist aanslaat.

Jacques

Citaat van: JanEric op 24-07-2023  16:34 uOf op tijd een giststarter maken met de vloeibare gist. Je weet dan zeker dat de gist nog actief is.

Helemaal waar. Vloeibare gist is echt een heel ander product dan korrelgist. Bij korrelgist mag je erop vertrouwen dat de vergisting na een uur of 4 tot 8 aanslaat. En als je heel veel gist ent (eigenlijk te veel) dan start de vergisting nog eerder.
Vloeibare gist is veel minder stabiel dan gedroogde gist. Dit komt doordat de gistcellen actief zijn en met de tijd steeds meer interen op hun reservestoffen. De aanmaak van nieuwe gistcellen gaat dan veel langzamer. Daarom moet je bijna altijd een giststarter maken als je werkt met vloeibare gist. Alles over het maken van giststarters vind je in dit artikel.

Citaat van: JanEric op 24-07-2023  16:34 uAnders blijft het afwachten of de gist aanslaat.

Na verloop van tijd zal de vergisting starten. Maar omdat je begonnen bent met weinig actieve gistcellen loop je wel het risico dat je last krijgt van een gestokte vergisting. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gestokte-vergisting#echte-gestokte-vergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-07-2023  17:31 uVloeibare gist is veel minder stabiel dan gedroogde gist
En nog een paar keer zo duur ook. Ik snap niet dat het nog bestaat en niet allang is vervangen door korrelgist. Misschien heeft de fabrikant er belang bij om het in stand te houden als een soort innovatie om er vanuit dat idee meer geld voor te kunnen vragen maar feitelijke een mislukte omdat er herhaald problemen met die smackpacks worden gemeld vanwege het niet op tijd opbollen. Het maken van een starter kost ook nog extra geld en energie dus 2 x een nadeel.

beun

Beluchten, gistvoeding en geduld tijdens het begin van de vergisting kunnen helpen. Hierover is al veel geschreven op het forum.
Korrelgist toevoegen is de zekere route, maar dan zul je nooit weten hoe de originele gist zijn werk gaat doen.
Zeker is dat je te weinig vitale gist hebt geënt. Voor nu; laat het waterslot eraf (wel goed afgedekt) zodat er zuurstof bij kan komen totdat de vergisting start. Daarnaast kun je wat water koken met gistvoeding of een zakje oude gist en roer erdoor en geef het wat extra tijd.
In sommige gevallen kan een gestreste gist juist de kenmerkende smaken van een bepaald biertype produceren, zoals bijv. bij een tripel.

rbrt86

Hallo allemaal
Nog even een update over mijn slecht-werkende Wyeast gisten: de Duvel kloon heb ik uiteindelijk met een zakje be-256 op gang weten te krijgen, die ligt inmiddels gebotteld en is goed gekomen.

Voor het andere oude pakje Wyeast 3522 ben ik naar Brouwmaatje gereden en heb daar de situatie uitgelegd. Inderdaad ook daar het advies om een giststarter te maken voor de 3522 dus ik heb een erlenmeyer, gistvoeding en moutextract gekocht. Ben overigens uitstekend geholpen bij Brouwmaatje, leuke zaak!

Helaas heeft ook de 3522 opstartproblemen: vrijdag avond smackpack geslagen en pas 12u later (op zaterdagochtend 7:00) toegevoegd aan de Erlenmeyer, maar pas zondag ochtend 9:00 was er enige activiteit zichtbaar. Nu is ook nog een kleine bruis te zien maar meer wordt het vooralsnog niet.

Ik snap dus niet wat er mis is gegaan met beide gisten?

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 13-08-2023  14:55 uHelaas heeft ook de 3522 opstartproblemen: vrijdag avond smackpack geslagen en pas 12u later (op zaterdagochtend 7:00) toegevoegd aan de Erlenmeyer, maar pas zondag ochtend 9:00 was er enige activiteit zichtbaar. Nu is ook nog een kleine bruis te zien maar meer wordt het vooralsnog niet.

Geduld, geduld en geduld. Als er weinig vitale gistcellen zijn duurt de opkweek wat langer.

Schanulleke

Citaat van: rbrt86 op 13-08-2023  14:55 uIk snap dus niet wat er mis is gegaan met beide gisten?

Gewoon te oud. Ik zou m'n verlies nemen: 20 euro naar de Filestijnen. :-[  Beschouw het als leergeld. Ik zou niet verder klooien met die 3522.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:04 uGeduld, geduld en geduld. Als er weinig vitale gistcellen zijn duurt de opkweek wat langer.

Maar je loopt ook meer kans op een infectie.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 13-08-2023  16:05 uMaar je loopt ook meer kans op een infectie.

Het snel op gang komen van de vergisting zorgt er inderdaad voor dat je minder kans hebt op infecties. De daling van de pH en de vorming van alcohol en koolzuur maken dat veel micro-organismen zich minder goed kunnen ontwikkelen.
Maar als bij het opkweken van gist hygiënisch gewerkt wordt, beperk je het risico op infecties.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 13-08-2023  16:04 uGewoon te oud.
was het over de houdbaarheidsdatum? tot de houdbaarheidsdatum moet de fabrikant de kwaliteit garanderen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:12 uHet snel op gang komen van de vergisting zorgt er inderdaad voor dat je minder kans hebt op infecties. De daling van de pH en de vorming van alcohol en koolzuur maken dat veel micro-organismen zich minder goed kunnen ontwikkelen.
Maar als bij het opkweken van gist hygiënisch gewerkt wordt, beperk je het risico op infecties.

Allemaal waar, maar als je zo'n dure smackpack koopt en er ook nog eens een dure giststarter naast moet zetten en dan nog steeds geen leven erin krijgt dan is er toch iets behoorlijk mis.

Schanulleke

Ik lees hierboven een tht tot juni, dus al bijna 2 maanden over datum. Ik zeg niet dat het niet kan, maar echt lekker zal het niet meer gaan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  16:13 uen dan nog steeds geen leven erin krijgt

Ik lees dat er wel leven is, zij nog niet van harte.
Het is voor mij duidelijk dat het aantal vitale gistcellen gering is. In het verleden kwam dit vaak voor. Door op tijd te beginnen met het maken van een giststarter kun je ervoor zorgen dat je toch een goede vergisting hebt.

Het is bij het opkweken van een kleine hoeveelheid gist vanaf een schuine buis niet veel anders...

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2023  20:38 uEn nog een paar keer zo duur ook. Ik snap niet dat het nog bestaat en niet allang is vervangen door korrelgist.

Ze zijn vrij duur, maar je kan splitten. En er zitten af en toe best interessante gisten tussen. Bij korrelgisten weet je vaak helemaal niet waar het vandaan komt.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 13-08-2023  16:18 uIk lees hierboven een tht tot juni, dus al bijna 2 maanden over datum. Ik zeg niet dat het niet kan, maar echt lekker zal het niet meer gaan.

In het verleden was de omzet van Wyeast gisten laag en gebeurde het vaker dat verpakkingen over de datum waren. Het opbollen van verpakkingen duurde veel langer dan tegenwoordig.

De oudste verpakking waarmee ik ervaring heb was bijna een jaar over de datum. Die heb met veel geduld aan de gang gekregen. Ik moest wel de starter een paar keer vergroten om voldoende gist te krijgen. Vandaar mij reactie, geduld, geduld en geduld...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:22 uHet is bij het opkweken van een kleine hoeveelheid gist vanaf een schuine buis niet veel anders...
Het verschil is dat je bij een schuine buis begint met een heel klein volume bv 2 ml. bij opschalen heb je steeds ongeveer dezelfde verhouding tussen aantal gistcellen en wortvolume. Door het kleine wortvolume heb je ook minder bacteriën.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 13-08-2023  16:25 uBij korrelgisten weet je vaak helemaal niet waar het vandaan komt.

Klopt. Gelukkig komt hierin langzaam een kentering en weten we van sommige korrelgisten wel waar ze vandaan komen.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  16:26 uDe oudste verpakking waarmee ik ervaring heb was bijna een jaar over de datum. Die heb met veel geduld aan de gang gekregen. Ik moest wel de starter een paar keer vergroten om voldoende gist te krijgen. Vandaar mij reactie, geduld, geduld en geduld...

Het beste zou zijn om zo'n oude verpakking weer uit te platen, maar daar moet je maar net zin in hebben.

Jacques

Wat ik bedoel dat je ook bij het opkweken vanaf een schuine buis geduld moet hebben.

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  16:27 uHet verschil is dat je bij een schuine buis begint met een heel klein volume bv 2 ml. bij opschalen heb je steeds ongeveer dezelfde verhouding tussen aantal gistcellen en wortvolume. Door het kleine wortvolume heb je ook minder bacteriën.

In een verpakking van Wyeast zitten geen bacteriën...
Als er eenmaal activiteit is, kun je doorkweken met een beperkte hoeveelheid (goed beluchte) wort.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 13-08-2023  16:34 uHet beste zou zijn om zo'n oude verpakking weer uit te platen, maar daar moet je maar net zin in hebben.
De gedachte achter het smackpack systeem is toch dat je met minder actieve gist langer moet wachten tot het opgebold is? Het opbollen is het teken dat er in de logfase een bepaald aantal cellen zijn ontstaan. De vraag is dus of je bij opbollen in alle gevallen hetzelfde aantal actieve cellen hebt. Dus dan zou niet het aantal cellen de onvoorspelbare factor zijn, maar de tijd om dat stadium te bereiken. Als ook het aantal cellen onbekend is bij opbollen dan heb je 2 onzekere factoren, dus wat mij betreft dan wel een behoorlijk nadeel mbt bewaartijd. 

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 13-08-2023  16:34 uHet beste zou zijn om zo'n oude verpakking weer uit te platen, maar daar moet je maar net zin in hebben.

Mijn ervaring is dat dit niet nodig is. Heel wat keren heb ik met oude verpakkingen Wyeast prima bier gebrouwen in het verleden. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben erg blij met het huidige aanbod aan korrelgisten. Veel minder gedoe en je kunt brouwen zonder een week vooraf een verpakking Wyeast te activeren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.