MattMill manometer lek?

Gestart door hb-lot, 23-07-2023 13:27 u

Vorige topic - Volgende topic

De Hopman

Citaat van: hb-lot op 25-07-2023  14:37 uEr mag geen vocht in de manometer komen, maar als deze inderdaad lekt zou dit bij dit experiment wel kunnen gebeuren. Dan zou de garantie wel eens een probleem kunnen worden ben ik bang.

Hmm, dat wel ja. Misschien niet helemaal onder water houden dan  ;D

seed7

Mmmm, plakt hier niemand meer een band, of controleert een gasaansluiting ;)

Zeepwater, niet schuimend, rond de aansluitng smeren en kijken of het gaat schuimen.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: De Hopman op 25-07-2023  13:23 uDoor opwarming zou de lucht uit moeten zetten en op druk moeten komen.
van koelkast (5°C) naar kamer (20°C) betekent dat lucht uitzet met een factor (273+20)/(273+4)=1.05 dat is 50mBar. Daar gaat de meter niet van uitslaan.

CeesM

Wat dacht je van de fles even op z'n kop houden? Dan kan je zien of er bier er tussen uit komt.

hb-lot

Citaat van: seed7 op 25-07-2023  16:43 uMmmm, plakt hier niemand meer een band, of controleert een gasaansluiting ;)
Jawel, ook had ik hier zelf al aan gedacht, maar zoals ik eerder tegen @De Hopman zei wil ik in ieder geval voorkomen dat er vocht in komt omdat ik nog garantie zou moeten hebben.

Citaat van: CeesM op 25-07-2023  19:56 uWat dacht je van de fles even op z'n kop houden? Dan kan je zien of er bier er tussen uit komt.
Zie de antwoorden aan @De Hopman & @seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 25-07-2023  11:37 uals je even aangeeft welke pils je gebruikt dan kan ik wel een keer meten met mijn meter die door de dop heen prikt, dan weet je gelijk de druk die je zou moeten krijgen.
Het is Hertog Jan geworden.

Citaat van: hb-lot op 25-07-2023  09:55 uIk ga morgen een weekje weg, dus mijn plan voor vanavond is als volgt:
 - controleren of de meter inderdaad nog niet is uitgeslagen (staat dan 24+ uur weer op de fles met een beetje extra suiker)
Nee, nog niks.
Citaat van: hb-lot op 25-07-2023  09:55 u- uitschenken, dan zien we gelijk hoeveel koolzuur er precies in zit
Wel wat, maar bijzonder weinig, vrijwel dood.
Citaat van: hb-lot op 25-07-2023  09:55 u- met een fietspomp (proberen te) testen of de meter überhaupt uitslaat bij druk
Hij slaat uit.
Citaat van: hb-lot op 25-07-2023  09:55 u- de manometer op een commercieel flesje pils plaatsen
Gedaan.

Citaat van: hb-lot op 25-07-2023  09:55 uOver anderhalve week controleer ik of de meter dan iets aangeeft, en hoeveel koolzuur het pilsje nog heeft. (Zal er twee kopen, ter vergelijking).
We gaan het zien, maar durf nu eigenlijk al wel te stellen dat deze op 0 zal staan en het pilsje dusdanig dood zal zijn dat de tweede ter vergelijking niet nodig zal zijn.

Citaat van: hb-lot op 25-07-2023  09:55 uEnige wat ik dan mis is of hij eerst wel opliep, maar daarna door ontsnappend koolzuur weer gedaald is, maar er is dan, als het goed is, wel voldoende bewijs dat hij inderdaad niet functioneert op minimaal een manier.
Deze kan ik dan nog bij terugkomst eventueel testen met een extra flesje.

Overigens lijkt het verder een prima biertje geworden. De hop moet nog wat harmoniseren / naar de achtergrond, maar het staat pas 9 dagen op fles.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 25-07-2023  09:55 u- de manometer op een commercieel flesje pils plaatsen

Over anderhalve week controleer ik of de meter dan iets aangeeft, en hoeveel koolzuur het pilsje nog heeft. (Zal er twee kopen, ter vergelijking).
Ik heb en goedkoop pilsje gekocht (Holger) en de druk gemeten. die was 1.9 BAR. Daarna opnieuw gedopt en een dag later weer gemeten: 1.6 Bar en weer nieuw dopje erop. En weer een dag later nog 1.6 Bar. Dus als je een bier opent en de manometer erop zet dan moet je 1 dag later nog vrijwel de normale druk meten ca 2 Bar.

hb-lot

Zoals verwacht is het pilsje ook compleet dood, en de manometer staat op 0. Dus het lek lijkt me bevestigd.
Het flesje 's ochtends voor vertrek, na 11 uur nog gecontroleerd en toen stond hij ook nog op 0, dus het experiment met het laatste flesje lijk mij niet nodig.

Ik ga contact opnemen met de leverancier.

Bedankt iedereen en met name @hansHalberstadt voor het meedenken.

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 30-07-2023  00:16 uDus als je een bier opent en de manometer erop zet dan moet je 1 dag later nog vrijwel de normale druk meten ca 2 Bar.
Gisteren de manometer omgeruild. De nieuwe op het laatste flesje Hertog Jan gezet, nu 20 uur later staat deze op 0,7 bar.

Dus de meter werkt, al komt hij (nog) niet in de buurt van jouw waardes. Misschien omdat het flesje warm was toen ik deze opende? Ik zal vanavond nog een blik werpen.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 13-08-2023  13:39 unu 20 uur later staat deze op 0,7 bar.
.
Is het flesje op kamertemperatuur of koelkasttemperatuur?

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  16:03 uIs het flesje op kamertemperatuur of koelkasttemperatuur?
Kamertemperatuur

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 13-08-2023  17:33 uKamertemperatuur
Ja dan zou hij naar ca 1.8 moeten (iets verlies), maar nog belangrijker: blijven staan op de eindwaarde, ook na een week.

hb-lot

Nu op 0,8 dus hij stijgt nog wel, al gaat het langzaam.

hb-lot

Vanochtend op 0,9. Dus hij stijgt wel, maar zeer langzaam. Te langzaam?
Ik zag Holgers bij mij in de lokale supermarkten niet staan, maar ik ga er vanuit dat dat niet twee keer zoveel druk qua koolzuur zal hebben als Hertog Jan.

Ik heb nog een flesje gehaald net en dat koud gezet, als ik het goed begrijp lost er dan meer koolzuur in op en ontsnapt er dus minder bij openen. Het flesje waar ik nu mee test was erg warm toen ik het opende.

Ik wacht nog even tot hij een etmaal helemaal niet meer gestegen is en zal hem dan op het andere flesje zetten.

hb-lot

Er gebeurt nog steeds wel iets, 1,1 bar nu.

hansHalberstadt

Ik heb jouw metingen even in Excel gezet.
Kun je zelf evt aanvullen of hergebruiken voor volgende flesjes.
2 Bar is de te verwachten einddruk. Op basis daarvan kom je dan tot een tijdconstante van 1/0.418=2.4 dagen.
Dus na 2,4 dagen zit je an op 63% van de einddruk.
hb_lot.gif
hb_lot_flesje.xlsx

hb-lot

Dank.

Ik vraag me vooral af waarom hij bij jou na een dag al terug op druk was, en ik ~48 uur pas halverwege was.
Het is niet alsof er nog enige vergisting plaatsvindt, dus ik zou verwachten dat dat het niet zover uit elkaar zou moeten lopen.

Het enige dat ik zo kan bedenken is, zoals eerder gesuggereerd, de temperatuur. Ik zal hem hierna met een koud flesje proberen, maar dan ook warm weggezet.
Eventueel kan daarna nog een keer een poging gewaagd worden met een koud flesje dat koud wordt weggezet.

Weet jij nog wat de temperatuur was van jouw flesje Holgers?

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 15-08-2023  13:32 uWeet jij nog wat de temperatuur was van jouw flesje Holgers?
Dat was vlak nadat ik het uit de supermarkt had, ca18-20°C Daarna ca 20°C

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2023  14:00 uDat was vlak nadat ik het uit de supermarkt had, ca18-20°C Daarna ca 20°C
Bij mij is het al die tijd wel warmer geweest, 22-25 graden.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 15-08-2023  14:20 uBij mij is het al die tijd wel warmer geweest, 22-25 graden.
Dan zou er nog wat meer druk op moeten komen:2 Bar bij 20, 2.1 BAR bij 22 en 2.4 BAR bij 25°C 

hb-lot

Uiteindelijk op 1,4 bar blijven steken. Voorlopige conclusies: Meter lijkt goed; Hertog Jan heeft relatief weinig koolzuur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.