MattMill manometer lek?

Gestart door hb-lot, 23-07-2023 13:27 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Ik heb voor het eerst een manometer op een flesje gezet. Nu staat deze na een week echter nog steeds op nul.

Het betreft deze:
http://www.mattmill.de/manometer/mattmill-manometer-fur-kronkorkenflaschen-mmkm/

Nu heb ik als ik een ander flesje schud wel het idee dat daar koolzuur in zit. En bij dit flesje valt juist op dat ik aan het oppervlak, tegen de rand van de fles altijd een ring belletjes heb, terwijl andere flesjes plat lijken.

Ik ga er dus van uit dat hij ergens lekt, maar ik zie niet waar. Alles lijkt er goed strak op te zitten.

Heeft iemand toevallig ervaring met dit model, of in ieder geval ideeën?

hb-lot

Hier een tweetal foto's. Dit is niet geschud oid. Zo komt deze uit de klimaatkast. Die daarnaast is van dezelfde batch, oppervlakte geheel vlak, geen bubbels.

PXL_20230723_182919385.jpg  PXL_20230723_182840682.jpg

Edwin brouwt

Gistdepootje onderin? Dat is het bewijs dat er iets gebeurt is in de fles.
Anders ben je misschien de suiker vergeten?

Jacques

Ik zie gasbelletjes in de hals van de fles. Dat is meestal een teken dat er hergisting plaatsvindt. (Niet altijd omdat het ook belletjes kunnen zijn die bij het bottelen zijn ontstaan.

Hoelang geleden is het dat je hebt gebotteld? Als dat al een aantal dagen geleden is geweest dan zou het inderdaad kunnen zijn dat de manometer stuk is.

hb-lot

8 dagen, maar andere flesjes hebben deze belletjes niet. Dus waarom alleen die met de manometer?

Vandaar mijn vermoeden dat er een lek zit. Bij openen ontstaat tenslotte ook schuim.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 23-07-2023  22:29 uDus waarom alleen die met de manometer?
Omdat de koolzuur die gevormd wordt kennelijk via de manometer kan ontsnappen.

Heb je de manometer al losgemaakt en gekeken of het afsluitrubber goed aansluit?

hb-lot

Nog niet. Wilde eerst even controleren of anderen hier al ervaring mee hadden. Volgens mij hebben meerderen dit gadget.

Als ik hem los haal, moet ik daarna wat suiker toevoegen voordat ik hem er weer op zet neem ik aan?

Heb gebotteld met 8 g/l, dus 0.7 g oid toevoegen denk ik?

Jacques

Citaat van: hb-lot op 23-07-2023  23:17 uAls ik hem los haal, moet ik daarna wat suiker toevoegen voordat ik hem er weer op zet neem ik aan?

Ja. Maar een betrouwbare controle van de hergisting heb ik niet meer...

hb-lot

Net de manometer er af gehaald. Het rubber zat goed op z'n plek en aan de afdruk te zien ook rondom goed op de hals. Verder lijkt deze niet heel demontabel te zijn.
Ik heb alles maar even ontsmet, 0.7 g suiker toegevoegd, en na het schuimen weer er op gezet. Kijken of er nu wat anders gebeurt.

Er lijkt dus wel koolzuur opgelost te zijn in het bier, dus hoewel ik nog steeds denk dat er een lek zit is het waarschijnlijk minimaal.

hansHalberstadt

Wat je kunt doen is een flesje (goedkope) pils kopen en dan na openen gelijk de manometer erop bevestigen. In een pils zit ca 0.5% koolzuur opgelost en dat is ca 1.5 gram en dat is weer 750 ml gas samengeperst in 300ml en dat geeft in het flesje bij kamertemperatuur een druk van 2 BAR en in de koelkast bij 5 °C een druk van 0.8 Bar. de kopruimte is ca 10ml en met 0.8 Bar zit daar 18 ml gas in. bij openen ontsnapt er dan dus 8 ml van de 750. dus als je daarna de manometer erop zet dan heb je nog bijna alle koolzuur in het flesje zitten (742 van de 750 ml gas). Als je het flesje met manometer dan op kamer temperatuur zet dan moet de druk langzaam oplopen naar 2 BAR. Als dat niet gebeurt dan is er dus een lek.         

Jacques

Citaat van: hb-lot op 24-07-2023  18:34 uHet rubber zat goed op z'n plek en aan de afdruk te zien ook rondom goed op de hals. Verder lijkt deze niet heel demontabel te zijn.

Heb je geprobeerd op de opening van de manometer te blazen?

hb-lot

Citaat van: Jacques op 24-07-2023  20:55 uHeb je geprobeerd op de opening van de manometer te blazen?
Goeie. Nee, had ik inderdaad niet geprobeerd, maar hij stond hier nog naast me, dus gelijk maar gedaan. De wijzer beweegt niet als ik er in blaas, dus stuk inderdaad.

Maar nog steeds denk ik dat er toch een lek moet zitten, anders kan ik de belletjes niet verklaren.

@hansHalberstadt, ook een goed idee. Kan ik voor de zekerheid nog doen, al is mij ondertussen wel duidelijk dat er minimaal een lek moet zitten.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 24-07-2023  21:04 uDe wijzer beweegt niet als ik er in blaas, dus stuk inderdaad.

Je bedoelt toch blazen met een fietspomp of zoiets en niet met je mond hoop ik? Je mond levert maar 0.1 BAR. Daar gaat de wijzer niet mee van zijn plek komen.

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2023  22:24 uJe mond levert maar 0.1 BAR. Daar gaat de wijzer niet mee van zijn plek komen.
Goed punt, dus misschien dat ik het testje nog zal herhalen met een fietspomp. Maar aangezien hij sowieso lijkt te lekken maakt het eigenlijk niet uit of nu wel of niet uitslaat.

Ik kijk nog even wat er gebeurt nu hij er opnieuw opgezet is, en zal bij geen verschil contact opnemen met de leverancier.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 24-07-2023  22:52 uGoed punt, dus misschien dat ik het testje nog zal herhalen met een fietspomp. Maar aangezien hij sowieso lijkt te lekken maakt het eigenlijk niet uit of nu wel of niet uitslaat.

Ok, maar je lijkt je conclusies dan deels te baseren op ongeldige metingen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2023  23:21 uOk, maar je lijkt je conclusies dan deels te baseren op ongeldige metingen.

De meter slaat niet uit tijdens de hergisting op de fles, ook dat is een reden om te concluderen dat er iets niet klopt. Als na een week de meter nog steeds op 0 staat weet je het zeker: de meter is stuk.

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2023  23:21 uOk, maar je lijkt je conclusies dan deels te baseren op ongeldige metingen.
De meter slaat na acht dagen nog niet uit, terwijl er zich wel koolzuur heeft gevormd. Ik heb zoals hierboven geschreven nog wat suiker toegevoegd en deze weer op de fles gezet voor een tweede check. We zullen zien of het dit keer anders is.

Permanent bubbels (schuim) aan de oppervlakte duid mijn inziens op een lek.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-07-2023  23:31 uDe meter slaat niet uit tijdens de hergisting op de fles, ook dat is een reden om te concluderen dat er iets niet klopt. Als na een week de meter nog steeds op 0 staat weet je het zeker: de meter is stuk.
Of er is iets misgegaan met de hergisting in dat flesje. Dat moet je dus eerst uitsluiten.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 24-07-2023  23:43 uDe meter slaat na acht dagen nog niet uit, terwijl er zich wel koolzuur heeft gevormd. Ik heb zoals hierboven geschreven nog wat suiker toegevoegd en deze weer op de fles gezet voor een tweede check. We zullen zien of het dit keer anders is.

Permanent bubbels (schuim) aan de oppervlakte duid mijn inziens op een lek.
Het gebruiken van een flesje bier met bekende hoeveelheid koolzuur is denk ik een betere test omdat er dan geen discussie kan zijn over de vraag of de hergisting goed heeft gewerkt. Ik zou dat dus als eerste gedaan hebben. Of het fles je kunstmatig op druk gebracht op een andere manier, bv met een bruistablet of gaatje boren met een diamantfrees en dan op druk brengen via dat gaatje.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2023  23:44 uOf er is iets misgegaan met de hergisting in dat flesje. Dat moet je dus eerst uitsluiten.

Als andere flessen die gelijktijdig gebotteld zijn koolzuur hebben, mag je aannemen er koolzuur is ontsnapt via de manometer. Kunstmatig op druk brengen is enkel weggelegd voor iemand die techniek als hobby heeft.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-07-2023  23:59 uAls andere flessen die gelijktijdig gebotteld zijn koolzuur hebben, mag je aannemen er koolzuur is ontsnapt via de manometer.
Die kans is wel groot inderdaad maar geen 100%. Het komt immer wel vaker voor dat sommige flesjes wel op druk zijn en andere niet bv omdat de bottelsuiker niet goed is gemengd of ongelijkmatig gedoseerd. Als je naar de winkel teruggaat dan willen ze denk ik een duidelijk bewijs zien. Bij meerdere onafhankelijke testjes tot dezelfde conclusie komen is dan wat overtuigender.

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 25-07-2023  00:12 uDie kans is wel groot inderdaad maar geen 100%. Het komt immer wel vaker voor dat sommige flesjes wel op druk zijn en andere niet bv omdat de bottelsuiker niet goed is gemengd of ongelijkmatig gedoseerd. Als je naar de winkel teruggaat dan willen ze denk ik een duidelijk bewijs zien. Bij meerdere onafhankelijke testjes tot dezelfde conclusie komen is dan wat overtuigender.

Zoals eerder aangegeven heeft ook dit flesje koolzuur. Schudden (licht ivm manometer), resulteert ook duidelijk in stijgende koolzuurbellen en extra bubbels aan de oppervlakte.
Daarnaast is de permanente ring bubbels aan de oppervlakte volgens mij een indicatie dat het koolzuur waarschijnlijk ontsnapt. Of heb jij hier een andere verklaring voor?
Mogelijk is (daarnaast) dus ook de meter zelf stuk.

Ik ga morgen een weekje weg, dus mijn plan voor vanavond is als volgt:
 - controleren of de meter inderdaad nog niet is uitgeslagen (staat dan 24+ uur weer op de fles met een beetje extra suiker)
 - uitschenken, dan zien we gelijk hoeveel koolzuur er precies in zit
 - met een fietspomp (proberen te) testen of de meter überhaupt uitslaat bij druk
 - de manometer op een commercieel flesje pils plaatsen

Over anderhalve week controleer ik of de meter dan iets aangeeft, en hoeveel koolzuur het pilsje nog heeft. (Zal er twee kopen, ter vergelijking).
Enige wat ik dan mis is of hij eerst wel opliep, maar daarna door ontsnappend koolzuur weer gedaald is, maar er is dan, als het goed is, wel voldoende bewijs dat hij inderdaad niet functioneert op minimaal een manier.

hansHalberstadt

Lijkt me goed plan. Na een week zie je dan de eindstand van het flesje pils. En als je dan terugkomt, kun je het met het andere flesje herhalen om te zien of hij eerst naar een maximale druk loopt en dan wegens lekkage daarna naar 0. of de lekkage moet zo groot zijn dat hij op 0 blijft staan. Als je even aangeeft welke pils je gebruikt dan kan ik wel een keer meten met mijn meter die door de dop heen prikt, dan weet je gelijk de druk die je zou moeten krijgen. Ik kan hem dan herdoppen en de volgende dag nog eens meten zodat je dan weet hoeveel de druk afneemt bij herdoppen.

De Hopman

Eventueel zou je de fles met manometer ook even (leeg en open) in de koelkast kunnen zetten zodat deze zich vult met koude lucht. Vervolgens sluiten en op kamertemperatuur wegzetten, of even in een warm badje water zetten. Door opwarming zou de lucht uit moeten zetten en op druk moeten komen. Volgens mij zou je zo vrij snel moeten kunnen zien of de manometer nog werkt. Eventueel kun je de koude fles onder water houden, dan zie je gelijk of er ergens belletjes ontsnappen.

hb-lot

Citaat van: De Hopman op 25-07-2023  13:23 uEventueel kun je de koude fles onder water houden, dan zie je gelijk of er ergens belletjes ontsnappen.
Er mag geen vocht in de manometer komen, maar als deze inderdaad lekt zou dit bij dit experiment wel kunnen gebeuren. Dan zou de garantie wel eens een probleem kunnen worden ben ik bang.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.