Ervaringen Wyeast 1214 "Belgian Abbey"

Gestart door PDGRRR, 22-07-2023 16:31 u

Vorige topic - Volgende topic

PDGRRR

Wat zijn de ervaringen hier met de Wyeast 1214 "Belgian Abbey" (ook wel bekend als de Chimay-gist)?

Vorige week heb ik een quadrupel gebrouwen en die heb ik zojuist overgeheveld en wat een heerlijke Haribo banaantjes-geur zeg! Ondanks dat het eigenlijk de bedoeling was dat het een Rochefort 10-kloon zou worden ruik en proef je onmiskenbaar het karakter van Chimay (Bleue).

Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn qua vergistingstijd, ideale temperaturen (beetje laat voor mij) en gemiddelde vergistingsgraad.

Jacques

Heb je al gezocht op "1214"?  smile

Voor de verschillende mogelijkheden van zoeken op deze site zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/zoeken-is-een-kunst/

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 22-07-2023  22:02 uHeb je al gezocht op "1214"?  smile

Jazeker, maar dan krijg je 'n hoop hits verspreid over meerdere threads. Ik vind de structuur van "Ervaringen met [grondstof X]"-threads een stuk overzichtelijker omdat je dan info en ervaringen over de specifieke grondstof op 1 plek hebt.

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 22-07-2023  23:25 uJazeker, maar dan krijg je 'n hoop hits verspreid over meerdere threads. Ik vind de structuur van "Ervaringen met [grondstof X]"-threads een stuk overzichtelijker omdat je dan info en ervaringen over de specifieke grondstof op 1 plek hebt.

Tja, als je allerlei topics doorspit moet je zelf het werk doen. Als je om informatie vraagt over een grondstof dan zet je anderen aan het werk...  :D

Veel is te vinden op het forum en er wordt veel gedaan om deze informatie zo toegankelijk mogelijk te maken. Dat is niet voor niets. Het kost wat moeite maar je leert veel meer. Je bent dan ook minder afhankelijk van de goede wil van anderen om wel of niet te reageren op een vraag om informatie.

...Ik ga weer verder met het beantwoorden van veel gestelde vragen... Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen-bierbrouwen/

Sjoerd

Mooie gist voor een quadrupel, niet boven 20 graden vergisten, geeft veel esters, matig in schuim, na 3 weken is deze gist er normaal gesproken wel, vergistingsgraad beetje afhankelijk van hoeveel suiker je gebruikt hebt, maar normaal tegen de 80%

PDGRRR

Mijn Rochefort/Chimay-hybride is uiteindelijk in 4 weken van 1.128 naar 1.038 gegaan (SVG 70%), begonnen op 20°C en na een paar dagen geleidelijk opgevoerd naar 23°C. Op 22 augustus heb ik hem gebotteld, afgelopen weekend het eerste flesje geprobeerd en ik moet zeggen dat ik best tevreden ben. Bij overhevelen rook 'ie onmiskenbaar naar een Chimay Bleue en leken de donkere mouten iets te aanwezig, maar bij de eerste proeffles waren beiden alweer wat meer naar de achtergrond. Schuim was binnen no-time verdwenen, wellicht wordt dat de komende tijd nog wat beter (ik was vergeten bottelgist te bestellen).

Het enigszins lage SVG zal wellicht te wijten zijn aan het aandeel donkere mouten (8,9% caramunich2-120, 4,5% red crystal-320 en 1,8 dark crystal-306). 

Oxhead

Citaat van: PDGRRR op 14-09-2023  16:32 uMijn Rochefort/Chimay-hybride is uiteindelijk in 4 weken van 1.128 naar 1.038 gegaan (SVG 70%), begonnen op 20°C en na een paar dagen geleidelijk opgevoerd naar 23°C. Op 22 augustus heb ik hem gebotteld, afgelopen weekend het eerste flesje geprobeerd en ik moet zeggen dat ik best tevreden ben. Bij overhevelen rook 'ie onmiskenbaar naar een Chimay Bleue en leken de donkere mouten iets te aanwezig, maar bij de eerste proeffles waren beiden alweer wat meer naar de achtergrond. Schuim was binnen no-time verdwenen, wellicht wordt dat de komende tijd nog wat beter (ik was vergeten bottelgist te bestellen).

Het enigszins lage SVG zal wellicht te wijten zijn aan het aandeel donkere mouten (8,9% caramunich2-120, 4,5% red crystal-320 en 1,8 dark crystal-306). 

Het erg hoge start SG heeft meer invloed op het lage svg waarschijnlijk. ;)

PDGRRR

Citaat van: Oxhead op 15-09-2023  08:05 uHet erg hoge startsg heeft meer invloed op het lage svg waarschijnlijk. ;)

Ja, dat wellicht nog meer. An sich was die 1.128 geen doel, die is waarschijnlijk ontstaan tijdens omzetten van het recept naar m'n nieuwe ketels. Die uiteindelijke 12,5% alcohol had best wat lager gemogen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.