Mangrove Jack's Bavarian Wheat

Gestart door Zambezi Special, 21-07-2023 07:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Zambezi Special

Ik wil een weizen brouwen met bovenstaande gist (M20).
Met een eenstapsmaisch.
Welke temperatuur kan ik daar het best voor gebruiken? 67 C?
En welke temperatuur voor vergisting om zowel wat kruidnagel als banaan te krijgen?
Vooral niet te veel banaan, maar ook niet te hoog in kruidnagel omdat ik daar een vrij lage smaakdrempel voor heb.

Bij een eventuele volgende batch wil ik een ferulic acid rest proberen om het verschil te proeven.
Meningen lijken nogal verdeelt hierover

Chris71

Om kruidnagel te krijgen, zul je juist die kruidnagelrust moeten hanteren. Zeg tien minuten op 45°C met een pH van 6.0
Daarna kun je verder met 67°C.
Hier meer info over Weizens: https://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Snelbier

2 Weken geleden mijn eerste weizen gebotteld. Vergist met M20.
Smaakt goed, maar erg troebel en kruipt uit de fles terwijl schuim in glas normaal lijkt. Waarschijnlijk wat 'trub' in de flessen wat koolzuur activeert.
Zie dit topic voor meer weizentips: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45753.0.html
M20 lijkt niét ver door te gisten, laag SVG. Dus wat 'koel' maischen om beter vergistbaar wort (en glucose) te krijgen.
Voor 1-stapsmaisch zou ik eerder op 65'C maischen dan op 67'C.

Vergistingstemperatuur is een lastige, vooral bij Weizens..
Bij koelere vergisting (19'C?) zouden de typische weizen-banaantjes doorkomen.
Op hogere temperatuur wordt meer esters gevormd, ook 'banaan', maar banaan kan dan weer ondersneeuwen in andere smaken. Lastig dus om daar een ideale temperatuur aan te plakken.
Heb zelf vergisting gestart op 19'C, in 3 dagen oplopend naar 22'C. Smaken lijken goed in balans.
Uitvergist 2 weken op 22-23'C, en toch SG-end 4 punten hoger dan berekend (SG-end 1015).
Succes, Snelbier

Pieter1954

Ik heb zojuist 84 x 33cl Weizen afgevuld. Deze had ik vorige week donderdag gebrouwen en was in 3 dagen uitgegist met M20. Ik vergist Weizen altijd bij 17oC.
De M20 (voor het eerst gebruikt) laat het gauw afweten. Eind SG was 1019 ipv 1012. Ik hoop dat de bottelgist (F1) nog wat extra suikers wegsnoept. Mijn ervaring is dat na een week het bier al te drinken is, maar na 2 weken prima is.
Mijn beste Weizen heb ik een paar jaar geleden gemaakt met Ayinger gist.
Is er iemand die nog wat in de vriezer of buis heeft hiervan?

Snelbier

Citaat van: Pieter1954 op 21-07-2023  12:18 uIk heb zojuist 84 x 33cl Weizen afgevuld. Deze had ik vorige week donderdag gebrouwen en was in 3 dagen uitgegist met M20. Ik vergist Weizen altijd bij 17oC.
De M20 (voor het eerst gebruikt) laat het gauw afweten. Eind SG was 1019 ipv 1012. Ik hoop dat de bottelgist (F1) nog wat extra suikers wegsnoept. Mijn ervaring is dat na een week het bier al te drinken is, maar na 2 weken prima is.
Mijn beste Weizen heb ik een paar jaar geleden gemaakt met Ayinger gist.
Is er iemand die nog wat in de vriezer of buis heeft hiervan?
Bottelgist F1 eet alleen simpele suikers, en die heeft M20 al verteerd  ;)
  Dat is het mooie van echte bottelgist, vergist alleen je bottelsuiker.

Bij jou dus ook een hoger SG-end dan voorzien. M20 staat in BrouwHulp op 74% SVG.
MangroveJack vermeldt 70-75%. Ik denk dat we het verwachte SVG laag moeten inschatten..

Ayinger gist kan ik je niet aan  helpen.
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Chris71 op 21-07-2023  07:54 uZeg tien minuten op 45°C met een pH van 6.0
Daarna kun je verder met 67°C.

Maar dan wel de pH verlagen naar 5,3 à 5,5...  smile

Snelbier

Citaat van: Jacques op 21-07-2023  16:32 uMaar dan wel de pH verlagen naar 5,3 à 5,5...  smile
Voor de duidelijkheid: Ferula-rust pH~6, en dan verlagen naar ~5,4 voor amylases?
Groet, Snelbier

Chris71

Citaat van: Snelbier op 21-07-2023  17:24 uVoor de duidelijkheid: Ferula-rust pH~6, en dan verlagen naar ~5,4 voor amylases?
Groet, Snelbier

Klopt helemaal

Zambezi Special

Merci allemaal.
Lijkt een lastige biersoort ;)
Ik zie veel tegenstrijdige meningen langskomen.

Ik ga het eens allemaal langs elkaar leggen en dan maar uitproberen.
Dat worden dus meerdere batches weizen :).

Eerst nog fermenter legen, nieuw biertje op de trub (bry97). En dan is weizen aan de beurt (over 2-3 weken dus)

Kapau

Ik ben klaar met M20. Ik krijg telkens spuiters of explosieven.

Ik heb een paar weken terug weer een weizen gebrouwen met M20, dit keer 2 zakjes toegevoegd op 20 liter. Na twee weken was het SG stabiel en heb ik het overgeheveld in een lagervat om wat minder sediment in het bier te krijgen, en onverwachte herstarters te voorkomen. Begin SG 1.057, eind SG 1.020. Na een week in het lagervat was het SG nog steeds onveranderd. Ik heb een deel gebotteld met 6 g suiker per liter, geen bottelgist en de rest op fust gedaan. Zojuist heb ik na 3 weken het fust gechecked om er koolzuur op te doen (had het weggezet met 2 bar druk erop) en jawel, er zat 5 bar op mijn fust en de flesjes spoten tegen het plafond aan. Dit is de 3e keer dat ik dit heb met deze gist. Ik vind de smaak van deze gist geweldig, maar het is zo onbetrouwbaar.

Jacques

Citaat van: Kapau op 31-05-2024  16:16 uIk ben klaar met M20. Ik krijg telkens spuiters of explosieven.

Ik heb een paar weken terug weer een weizen gebrouwen met M20, dit keer 2 zakjes toegevoegd op 20 liter. Na twee weken was het SG stabiel en heb ik het overgeheveld in een lagervat om wat minder sediment in het bier te krijgen, en onverwachte herstarters te voorkomen. Begin SG 1.057, eind SG 1.020. Na een week in het lagervat was het SG nog steeds onveranderd. Ik heb een deel gebotteld met 6 g suiker per liter, geen bottelgist en de rest op fust gedaan. Zojuist heb ik na 3 weken het fust gechecked om er koolzuur op te doen (had het weggezet met 2 bar druk erop) en jawel, er zat 5 bar op mijn fust en de flesjes spoten tegen het plafond aan. Dit is de 3e keer dat ik dit heb met deze gist. Ik vind de smaak van deze gist geweldig, maar het is zo onbetrouwbaar.

Hoe werk je? Verhoog je de temperatuur tegen het einde van de vergisting?

Maar nog belangrijker, welk desinfecteermiddel gebruik je? Jouw probleem klinkt namelijk als een diastaticusinfectie. De M20 is geen diastaticus gist en hoort een vergistingsgraad te hebben van 75%. Wat was je begin SG en bij welk SG heb je het bier gebotteld?

goom

Citaat van: Zambezi Special op 21-07-2023  07:23 uIk wil een weizen brouwen met bovenstaande gist (M20).
Met een eenstapsmaisch.

Gaat niet lukken met een temparatuur

Als ik de vraag goed lees dan heb jij je niet verdiept in de materie.

Kapau

Citaat van: Jacques op 31-05-2024  16:33 uHoe werk je? Verhoog je de temperatuur tegen het einde van de vergisting?

Maar nog belangrijker, welk desinfecteermiddel gebruik je? Jouw probleem klinkt namelijk als een diastaticusinfectie. De M20 is geen diastaticus gist en hoort een vergistingsgraad te hebben van 75%. Wat was je begin SG en bij welk SG heb je het bier gebotteld?

Ik reinig de flessen eerst altijd met oxi, voor het gebruik gaat alles met star san. Afvulpijpje, gistvat, leidingwerk, etc. Keg gaat helemaal uit elkaar inc aansluitingen. Slangen worden ook gereinigd.

Ik heb nou 3 brouwsels elke keer spuiters / ploffers met deze gist, andere gisten tussendoor niet.
Frappant is wel dat elke keer de M20 er te vroeg mee lijkt te stoppen, rond 60% attenuatie.
Laatste batch ging van 1.057 naar 1.020 (~63%)
Vorige batch ging van 1.054 naar 1.017
Eerste batch heb ik helaas niet geregistreerd wat het begin/eind SG was, maar ik mocht ze wel opdweilen na een maand of twee.

Ik vergist niet gecontroleerd, meestal brouw ik weizens in de zomer als het iets warmer is en staan de vaten gewoon in de keuken waar de temperatuur redelijk stabiel is.

Snelbier

Hier zelfde ervaring, na 1e maal M20 in Weizen.
Zie
Citaat van: Snelbier op 21-07-2023  09:54 u2 Weken geleden mijn eerste weizen gebotteld. Vergist met M20.
Smaakt goed, maar erg troebel en kruipt uit de fles terwijl schuim in glas normaal lijkt. Waarschijnlijk wat 'trub' in de flessen wat koolzuur activeert...
.. Vergisting gestart op 19'C, in 3 dagen oplopend naar 22'C. Smaken lijken goed in balans.
Uitvergist 2 weken op 22-23'C, en toch SG-end 4 punten hoger dan berekend (SG-end 1015).
4 Weken na bottelen bleek SG 5pt te zijn gedaald na bottelen, GUSHERS.

Na veel zoeken lijkt het dat M20 ruimere pitching nodig heeft dan gewend.
Op oudere zakjes vind je doseeradvies van 10 g per 10 L bij SG~1050!!
Op de site van Van der Kooy (Unibrew) staat: 10 g voor max 12,5 L!

Daarom mijn 2e batch kleiner gehouden; 12 L op 1 zakje (10 g) M20.
Na 4 dagen vergisting SG 4 pt lager dan vorige batch, onder gelijke omstandigheden.
Staat nu op 25 °C na te gisten, en waterslot doet weinig meer.
Met meer gist lijkt het dus beter te gaan, maar ik ga over een kleine 2 weken pas bottelen.

SVG van M20 heb ik in BrouwHulp op 72% staan, maar lijkt me nog wat hoog ingeschat.
Succes, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 31-05-2024  19:11 udoseer-advies van 10g per 10L bij SG~1050!!
 Op de site van Van der Kooy (Unibrew) staat: 10g voor max 12,5L !

Dat verschil is maar 25% zal nauwelijks merkbaar zijn. als je denkt dat je gist tekort komt is een kwartiertje steriel beluchten na bv 6 uur na aanenten (liefst vlak voordat de gisting echt begint zodat de opgebruikte zuurstof dan nog een keer aangevuld wordt) waarschijnlijk veel effectiever. Dan kun je zo maar 2 x zoveel gist krijgen.

Jacques

Citaat van: Kapau op 31-05-2024  18:18 uFrappant is wel dat elke keer de M20 er te vroeg mee lijkt te stoppen, rond 60% attenuatie.
...
Ik vergist niet gecontroleerd, meestal brouw ik weizens in de zomer als het iets warmer is en staan de vaten gewoon in de keuken waar de temperatuur redelijk stabiel is.

Je hebt zo te merken last van een echte gestokte vergisting.

Oplossing:
- meer gist enten;
- complexe gistvoeding geven;
- gecontroleerd vergisten.

Zie ook het uitgebreide artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gestokte-vergisting/

Snelbier

Citaat van: Jacques op 31-05-2024  22:02 uJe hebt zo te merken last van een echte gestokte vergisting.

Oplossing:
- meer gist enten;
- complexe gistvoeding geven;
- gecontroleerd vergisten.
Zie ook het uitgebreide artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gestokte-vergisting/
Kapau gebruikte in zijn laatste probleembatch 10 gram gist per 10L bier met SG=1057.
Lijkt me ruim voldoende :weetniet: . Maar misschien zit er in de M20 minder actieve gist dan we gewend zijn.
Of de gist heeft een andere behandeling nodig dan we denken ? Zeg maar hoe of wat..

Mijn gushende Weizen had 1 zakje op 16 L, leek net te kunnen volgens rekenprogramma's. Kwam er pas later achter dat met M20 meer gist nodig lijkt te zijn.

Houd mijn hart vast voor mijn lopende batch. 12 L in gistvat sinds 26 mei.
Gecontroleerd vergist op 22'C, na dag 2 oplopend naar 25'C.
Waterslot is nu (dag 6) zo dood als een pier.
Groet, Snelbier.

tdp

Citaat van: Snelbier op 01-06-2024  07:07 u....
Gecontroleerd vergist op 22'C, na dag 2 oplopend naar 25'C.
...

Vergist je altijd rond die temperatuur? Ik moet zeggen dat ik zelden boven de 20 graden uitkom, ook wanneer ik een Weizen brouw.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 01-06-2024  07:07 uLijkt me ruim voldoende :weetniet: . Maar misschien zit er in de M20 minder actieve gist dan we gewend zijn.

Er zijn best wel grote verschillen per gist hoeveel je moet enten. Lallemand is een gistleverancier die dat onderkend. De meeste anderen doen dat niet. Zie https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/pitching-rate-calculator/

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-06-2024  12:06 uEr zijn best wel grote verschillen per gist hoeveel je moet enten. Lallemand is een gistleverancier die dat onderkend. De meeste anderen doen dat niet. Zie https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/pitching-rate-calculator/

Wat ik zie is dat de hoeveelheid gist slurry aan het einde van de gisting altijd veel meer is dan de heveelheid gist die je aanent. Dus ik vraag me af in hoeverre die enthoeveelheid dan heel veel zegt. De gist groeit immers nog een heel stuk verder tijdens de hoofdgisting. Vraag is dus hoeveel invloed de enthoeveelheid heeft op de uiteindelijke hoeveelheid gist die tijdens de hoofdgisting aanwezig is. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-06-2024  14:34 uWat ik zie is dat de hoeveelheid gist slurry aan het einde van de gisting altijd veel meer is dan de heveelheid gist die je aanent. Dus ik vraag me af in hoeverre die enthoeveelheid dan heel veel zegt. De gist groeit immers nog een heel stuk verder tijdens de hoofdgisting. Vraag is dus hoeveel invloed de enthoeveelheid heeft op de uiteindelijke hoeveelheid gist die tijdens de hoofdgisting aanwezig is.

Als je veel gistgroei hebt, kun je volstaan met het enten van minder gist...

Snelbier

Citaat van: tdp op 01-06-2024  10:03 uVergist je altijd rond die temperatuur? Ik moet zeggen dat ik zelden boven de 20 graden uitkom, ook wanneer ik een Weizen brouw.
Temperatuur afhankelijk van de gist (en biersoort).
Weizen brouw ik zelden. Voor dit brouwsel ben ik in het midden gaan zitten van wat Mangrove Jack aangeeft.
Beviel vorige batch qua smaak prima.  Jammer van die gushers.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-06-2024  14:42 uAls je veel gistgroei hebt, kun je volstaan met het enten van minder gist...
Maar punt is dat de gistgroei gebeurt nadat je de beslissing hebt moeten nemen hoeveel gist je gaat toevoegen, dus de verkeerde volgorde. Dus hoe kun je dat dan vooraf bepalen? Hooguit door volgende keer de ervaring van de vorige keer mee te nemen en niet te veel te variëren in de omstandigheden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-06-2024  16:06 uMaar punt is dat de gistgroei gebeurt nadat je de beslissing hebt moeten nemen hoeveel gist je gaat toevoegen, dus de verkeerde volgorde. Dus hoe kun je dat dan vooraf bepalen? Hooguit door volgende keer de ervaring van de vorige keer mee te nemen en niet te veel te variëren in de omstandigheden.

Ik reageerde op het feit dat de ene gis meer groei kent dan de andere.
Dit betekent dat je niet altijd evenveel gist heeft te geven. Zoals ik schreef heeft Lallemand dat met hun calculator onderkend.

Als je niet weet hoe groot de gistgroei is kun je het beste de veilige weg volgen door een overmaat te geven.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-06-2024  17:20 uZoals ik schreef heeft Lallemand dat met hun calculator onderkend.

Ik heb even zitten spelen met die calculator en zie dat er soms maar een paar% verschil zit in de advies hoeveelheid. Begin SG bv 1050 of 1100 heeft nauwelijks invloed op de enthoeveelheid volgens die calculator. Dat kan nooit kloppen. Ik vraag me daarom sterk af hoe ze aan die adviezen komen en of het geen schijn nauwkeurigheid suggereert. De omstandigheden van het wort zoals bv hoeveelheid voeding, zuurstof etc wordt immers niet meegenomen en bepaalt voor een groot deel hoe de gist doorgroeit in je wort. (Net zolang tot er wat essentieels opraakt immers)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.