Mangrove Jack's Bavarian Wheat

Gestart door Zambezi Special, 21-07-2023 07:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Zambezi Special

Ik wil een weizen brouwen met bovenstaande gist (M20).
Met een eenstapsmaisch.
Welke temperatuur kan ik daar het best voor gebruiken? 67 C?
En welke temperatuur voor vergisting om zowel wat kruidnagel als banaan te krijgen?
Vooral niet te veel banaan, maar ook niet te hoog in kruidnagel omdat ik daar een vrij lage smaakdrempel voor heb.

Bij een eventuele volgende batch wil ik een ferulic acid rest proberen om het verschil te proeven.
Meningen lijken nogal verdeelt hierover

Chris71

Om kruidnagel te krijgen, zul je juist die kruidnagelrust moeten hanteren. Zeg tien minuten op 45°C met een pH van 6.0
Daarna kun je verder met 67°C.
Hier meer info over Weizens: https://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Snelbier

2 Weken geleden mijn eerste weizen gebotteld. Vergist met M20.
Smaakt goed, maar erg troebel en kruipt uit de fles terwijl schuim in glas normaal lijkt. Waarschijnlijk wat 'trub' in de flessen wat koolzuur activeert.
Zie dit topic voor meer weizentips: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45753.0.html
M20 lijkt niét ver door te gisten, laag SVG. Dus wat 'koel' maischen om beter vergistbaar wort (en glucose) te krijgen.
Voor 1-stapsmaisch zou ik eerder op 65'C maischen dan op 67'C.

Vergistingstemperatuur is een lastige, vooral bij Weizens..
Bij koelere vergisting (19'C?) zouden de typische weizen-banaantjes doorkomen.
Op hogere temperatuur wordt meer esters gevormd, ook 'banaan', maar banaan kan dan weer ondersneeuwen in andere smaken. Lastig dus om daar een ideale temperatuur aan te plakken.
Heb zelf vergisting gestart op 19'C, in 3 dagen oplopend naar 22'C. Smaken lijken goed in balans.
Uitvergist 2 weken op 22-23'C, en toch SG-end 4 punten hoger dan berekend (SG-end 1015).
Succes, Snelbier

Pieter1954

Ik heb zojuist 84 x 33cl Weizen afgevuld. Deze had ik vorige week donderdag gebrouwen en was in 3 dagen uitgegist met M20. Ik vergist Weizen altijd bij 17oC.
De M20 (voor het eerst gebruikt) laat het gauw afweten. Eind SG was 1019 ipv 1012. Ik hoop dat de bottelgist (F1) nog wat extra suikers wegsnoept. Mijn ervaring is dat na een week het bier al te drinken is, maar na 2 weken prima is.
Mijn beste Weizen heb ik een paar jaar geleden gemaakt met Ayinger gist.
Is er iemand die nog wat in de vriezer of buis heeft hiervan?

Snelbier

Citaat van: Pieter1954 op 21-07-2023  12:18 uIk heb zojuist 84 x 33cl Weizen afgevuld. Deze had ik vorige week donderdag gebrouwen en was in 3 dagen uitgegist met M20. Ik vergist Weizen altijd bij 17oC.
De M20 (voor het eerst gebruikt) laat het gauw afweten. Eind SG was 1019 ipv 1012. Ik hoop dat de bottelgist (F1) nog wat extra suikers wegsnoept. Mijn ervaring is dat na een week het bier al te drinken is, maar na 2 weken prima is.
Mijn beste Weizen heb ik een paar jaar geleden gemaakt met Ayinger gist.
Is er iemand die nog wat in de vriezer of buis heeft hiervan?
Bottelgist F1 eet alleen simpele suikers, en die heeft M20 al verteerd  ;)
  Dat is het mooie van echte bottelgist, vergist alleen je bottelsuiker.

Bij jou dus ook een hoger SG-end dan voorzien. M20 staat in BrouwHulp op 74% SVG.
MangroveJack vermeldt 70-75%. Ik denk dat we het verwachte SVG laag moeten inschatten..

Ayinger gist kan ik je niet aan  helpen.
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Chris71 op 21-07-2023  07:54 uZeg tien minuten op 45°C met een pH van 6.0
Daarna kun je verder met 67°C.

Maar dan wel de pH verlagen naar 5,3 à 5,5...  smile

Snelbier

Citaat van: Jacques op 21-07-2023  16:32 uMaar dan wel de pH verlagen naar 5,3 à 5,5...  smile
Voor de duidelijkheid: Ferula-rust pH~6, en dan verlagen naar ~5,4 voor amylases?
Groet, Snelbier

Chris71

Citaat van: Snelbier op 21-07-2023  17:24 uVoor de duidelijkheid: Ferula-rust pH~6, en dan verlagen naar ~5,4 voor amylases?
Groet, Snelbier

Klopt helemaal

Zambezi Special

Merci allemaal.
Lijkt een lastige biersoort ;)
Ik zie veel tegenstrijdige meningen langskomen.

Ik ga het eens allemaal langs elkaar leggen en dan maar uitproberen.
Dat worden dus meerdere batches weizen :).

Eerst nog fermenter legen, nieuw biertje op de trub (bry97). En dan is weizen aan de beurt (over 2-3 weken dus)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.