Vreemde bruine kleur na hergisting op fles

Gestart door dutchscuba, 19-07-2023 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

dutchscuba

Dag iedereen,

Voor iedereen die mij nog niet kent: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46161.0.html

Ik heb recentelijk een Hazy NEIPA gebrouwen met het volgende recept: https://web.brewfather.app/share/6rOK8oCyF0SQug.

Op het Ierse mos na heb ik het recept naar mijn idee perfect uitgevoerd. De kleur van het jongbier zag er ook lekker fris en helder uit en zelfs na de vergisting was ik content met de kleur. Bij het bottelen hebben ik 6 g/l bottelsuiker toegevoegd en de flesjes daarna in de gistkast gezet op 20 graden voor een aantal weken.

Zojuist twee flesjes opengemaakt en geproefd en de kleur was niet om aan te zien. Echt een lichtbruine (vieze) kleur. De geur daarin tegen was echt goed en het bier smaakte ook best wel goed. Een beetje zuur maar heb niet het gevoel alsof er een infectie in zit, of althans, ik proef het niet duidelijk.

Hieronder een aantal afbeeldingen van het resultaat:

Het resultaat zou er eigenlijk volgens recept zo uit moeten zien:

Toen ik klaar was met de kook en na de gisting zag het er ongeveer zo uit. Ietjes minder geel maar zeker niet als hoe het er nu uit ziet.

Ook goed om te vermelden dat ik zeer schoon werkt. Maak altijd alles schoon met chemipro en ontsmet alles wat ik aanraak met StarSan. Na de kook zoals bijvoorbeeld bij het toevoegen van de dryhops werk ik met latex handschoenen die ik ook ontsmet.

Ik ben heel benieuwd waar dit aan kan liggen, want heb het gevoel alsof ik geen grote fouten maak bij het brouwproces.

Let me know!

hansHalberstadt

Donkerkleuring tijdens de gisting kan komen door oxidatie. Kan het zijn dat de gisting al bijna over was toen je bv dryhop erbij deed?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-07-2023  21:31 uDonkerkleuring tijdens de gisting kan komen door oxidatie.

Hierbij sluit ik mij bij aan. Zeker een NEIPA is hier zeer gevoelig voor.
Probeer tijdens alle momenten van het brouwproces zuurstofopname te voorkomen. Dit geldt zeker voor het bottelen.

dutchscuba

Ik heb inderdaad vernomen dat NEIPA vrijwel het meest gevoelig is voor oxidatie van alle biersoorten.

Heb er zelf wel alles aangedaan om er zo min mogelijk zuurstof bij te laten komen, vooral na het koken (behalve dan voor het toevoegen van de gist, dan laat ik het wort uit de ketel kletteren in het gistvat).

Na de vergisting hevel ik het jongbier over van gistvat naar een ander gistvat waar het opgeloste suiker in zit. Dit doe ik met een siliconen slang door de deksel heen van het vat waar het naar toe moet om oxidatie te voorkomen.

Het bottelen doe ik ook met een afvulpijpje.

Misschien dat het gebeurd is bij het dryhoppen toen ik het zakje met hops in het vat heb gelegd?

Kan het zijn dat de gisting al bijna over was toen je bv dryhop erbij deed?

Ik heb inderdaad de dryhops erbij gedaan nadat de hoofdgisting over was (4 dagen).Ik heb hier wel het een en ander over opgezocht maar ik kan niet precies opmaken of het nou beter is om het er bij de hoofgisting in te doen of na de hoofgisting. Ik heb er voorgekozen om het na de hoofdgisting erin te doen zodat het niet te lang in het gistvast ligt. Wat raden jullie aan? Ik gebruik overigens nog de "standaard" plastic gistvaten.

hansHalberstadt

De hop moet liefst maximaal een paar dagen meegisten of kan korter, maar dan heb je iets van een hopgun nodig. en kleine toevoer van lucht moet er door de gisting weer uitgeduwd worden anders krijg je oxidatie. Dus toevoegen als het is uitgegist via het optillen van het deksel is wat mij betreft een slecht idee. evt via een dunne opening aan de boven kant en liefst nog onder toevoer van koolzuur.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 19-07-2023  21:40 uHierbij sluit ik mij bij aan.

+1

Ik kan eigenlijk niks anders bedenken, maar dat is wel een zeer heftig kleurverschil. Als je al een paar weken hebt gewacht zou je het ook terug moeten proeven eigenlijk. Haal je er geen papier / karton smaak uit ergens?

dutchscuba

Citaat van: hansHalberstadt op 19-07-2023  22:05 uDe hop moet liefst maximaal een paar dagen meegisten of kan korter, maar dan heb je iets van een hopgun nodig. en kleine toevoer van lucht moet er door de gisting weer uitgeduwd worden anders krijg je oxidatie. Dus toevoegen als het is uitgegist via het optillen van het deksel is wat mij betreft een slecht idee. evt via een dunne opening aan de boven kant en liefst nog onder toevoer van koolzuur.

Een hopgun gaat nu lastig worden. Dan kan ik beter investeren in een nieuw gistvat met daarop optioneel een module.

Ik had ook ergens gelezen dat als je werkt met plastic gist vaten je de magneet techniek kunt gebruiken. Je prepareert dan de dryhops voor dat je de gist bij het wort in het gistvat gooit. In de hopzak stop je een magneetje en aan de buitenkant van de deksel de andere helft van de magneet. Vervolgens gooi je de gist in het wort en zet je de deksel erop. Het dry hop zakje kleeft nu middels de magneet aan de bovenkant van het gistvat. Op het moment dat je nog een dag of 4 te gaan hebt trek je de magneet van de bovenkant van de deksel waardoor het zakje in het vat valt. Zo doende heb je geen kans op oxidatie bij het dryhoppen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Citaat van: Arthur B op 19-07-2023  22:20 u+1

Ik kan eigenlijk niks anders bedenken, maar dat is wel een zeer heftig kleurverschil. Als je al een paar weken hebt gewacht zou je het ook terug moeten proeven eigenlijk. Haal je er geen papier / karton smaak uit ergens?

Het bier smaakt zeker niet zoals het zou moeten maar het is niet vies. Het smaakt wel een beetje muf of zo.

Jacques

Citaat van: dutchscuba op 19-07-2023  21:52 uMisschien dat het gebeurd is bij het dryhoppen toen ik het zakje met hops in het vat heb gelegd?
Citaat van: dutchscuba op 19-07-2023  21:52 uIk heb inderdaad de dryhops erbij gedaan nadat de hoofdgisting over was (4 dagen). Ik heb hier wel het een en ander over opgezocht, maar ik kan niet precies opmaken of het nou beter is om het er bij de hoofdgisting in te doen of na de hoofdgisting. Ik heb er voorgekozen om het na de hoofdgisting erin te doen zodat het niet te lang in het gistvat ligt. Wat raden jullie aan? Ik gebruik overigens nog de "standaard" plastic gistvaten.

Om oxidatieproblemen te voorkomen kun je beter koudhop toevoegen als er nog vergisting is. Bijkomend voordelen zijn dat ook extra fruitige smaken krijgt door biotransformatie en ook dat je minder last hebt van hopcreep.

dannytje90

Dit probleem zelf ook gehad.
Overhevelen in fust lost voor mij het meeste op maar zijn wel meer dingen die je kunt doen.
Inderdaad met magneten of c02 toevoegen bij dry hoppen kan weer veel schelen.
Verder is Ascorbinezuur toevoegen iets wat zeker kan helpen.
Vraag me zelf wel op af dry hoppen zonder hopzak niet beter gaat zijn waardoor de hop rechtstreeks in het bier terecht komt zodat de hop smaak nog beter in het bier komt. Maar dit ga ik nog verder even uitproberen.

Zambezi Special

Ik denk ook aan oxidatie.
Behalve tijdens de dry hop kan je ook kijken naar het overhevelen.
Ligt de slang dan onderin het 2e vat? En hevel je rustig, niet teveel hoogte verschil?  Dit om.kletteren te voorkomen.
Je hebt de deksel er op, dus je kan het niet zien. Misschien even checken met water?

dutchscuba

Ten eerste, bedankt voor alle reacties smile  Ik kan dus met vrij veel zekerheid stellen dat dit oxidatie is geweest. Ik heb vanochtend nog even wat foto's gemaakt van 1 van de flesjes. Er zit naar mijn idee ook een laag troebelheid in de fles. Als ik de fles schud dan lost het zich op in het bier. Het laagje onderin de fles heeft tevens ook een beetje dezelfde kleur als het bier, een licht bruin kleurtje. Is dit ook een gevolg van oxidatie?

Citaat van: Jacques op 19-07-2023  23:17 uOm oxidatieproblemen te voorkomen kun je beter koudhop toevoegen als er nog vergisting is. Bijkomend voordelen zijn dat ook extra fruitige smaken krijgt door biotransformatie en ook dat je minder last hebt van hopcreep.

Dus eigenlijk de dry hops toevoegen op het zelfde moment als ik de gist erbij gooi? En dan houd je het zakje er in tot je het overhevelt (7-10 dagen), of haal je het zakje er na de hoofdgisting uit (4-5 dagen)?

Citaat van: dannytje90 op 20-07-2023  00:50 uDit probleem zelf ook gehad.
Overhevelen in fust lost voor mij het meeste op maar zijn wel meer dingen die je kunt doen.
Inderdaad met magneten of c02 toevoegen bij dry hoppen kan weer veel schelen.
Verder is Ascorbinezuur toevoegen iets wat zeker kan helpen.
Vraag me zelf wel op af dry hoppen zonder hopzak niet beter gaat zijn waardoor de hop rechtstreeks in het bier terecht komt zodat de hop smaak nog beter in het bier komt. Maar dit ga ik nog verder even uitproberen.

Zonder hopzak zou je naar mijn idee zeker meer aroma's in het bier krijgen alleen het filter werk wordt dan wel meer een ding. CO2 toevoegen doe je met een soort spuitbus waardoor het het zuurstoft uit het vat drukt? Dus continue tot dat de deksel er weer op gaat?

Citaat van: Zambezi Special op 20-07-2023  07:43 uIk denk ook aan oxidatie.
Behalve tijdens de dry hop kan je ook kijken naar het overhevelen.
Ligt de slang dan onderin het 2e vat? En hevel je rustig, niet teveel hoogte verschil?  Dit om.kletteren te voorkomen.
Je hebt de deksel er op, dus je kan het niet zien. Misschien even checken met water?

Ja, de slang ligt er gecirkeld op de bodem van het vat. Het enige moment dat er misschien ook lucht bij komt is als de hoogte van het jongbier uit het gistvat net iets onder de tap komt waardoor er lucht mee wordt gezogen in de slang. Is het te adviseren om te stoppen met tappen tot hier boven het tapje om dit te voorkomen?

Jacques

Citaat van: dutchscuba op 20-07-2023  09:37 uDus eigenlijk de dry hops toevoegen op het zelfde moment als ik de gist erbij gooi? En dan houd je het zakje er in tot je het overhevelt (7-10 dagen), of haal je het zakje er na de hoofdgisting uit (4-5 dagen)?

Je kunt op meerdere momenten koudhop toevoegen. Sommige brouwerijen doen dat ook.
Meest gebruikelijk is koudhop toe te voegen na de heftigste vergisting als de nagisting begint. Zie ook het artikel Nagisten - lageren voor meer uitleg over hoofdgisting en nagisting (dat is wat anders dan hergisting op de fles).
Je krijgt dan meer biotransformatie. Voor meer informatie over biotransformatie zie https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/biotransformation-keep-hops-alive-with-yeast
Als de vergisting bijna helemaal voorbij is, kun je nog een keer koudhop toevoegen. Er is wat dit betreft veel mogelijk.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.