Hoe ver voor gebruik spullen ontsmetten?

Gestart door Brouwer Stino, 19-07-2023 18:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwer Stino

Beste mede brouwers,

Sinds een paar maanden bevangen door het brouwvirus en al een paar mooie batches gemaakt al zeg ik het zelf. Inmiddels ook op zoek naar hoe ik zaken steeds efficiënter kan doen. Een van de zaken waar ik merk veel tijd aan kwijt te zijn is desinfecteren. Dit maakt relatieve kortdurende handelingen, zoals het overhevelen naar mandflessen via een siliconen slang of hevel, relatief tijdrovend (eerst desinfecteren, naspoelen, kort laten drogen aan de lucht). Ik speel nu met het idee om alles op de brouwdag al te desinfecteren. Dus ook zaken die later pas nodig zijn bij het overhevelen en afvullen e.d. Alle gedesinfecteerde spullen bewaren in een gedesinfecteerde mandfles, deksel en siliconen stop erop zonder gat om alles wat bacteriën kan bevatten buiten de deur te houden (of flessen in een afgesloten en ook gedesinfecteerde plastic bak). Zo wordt overhevelen als net beschreven een handeling van maar opeens 5 minuten, ook afvullen kost minder tijd en minder desinfectie middel nodig (1x op de brouwdag i.p.v. 3 / 4 keer door het proces heen). Gedachte dat goed gereinigd en gedesinfecteerd spul geen voedingsbodem kan zijn voor bacteriën wanneer goed afgesloten.

Resumé, iemand die dit ook zo doet of iets soortgelijks? Ervaringen? Realistisch?

Dank voor de antwoorden!!

Snelbier

Elke serieuze brouwer zou het zo moeten doen als je beschrijft. Kost géén extra tijd, alleen wat discipline nodig.
Direct na gebruik schoonmaken en ontsmetten, bacteriën en gisten 'dood'.
Droog opbergen, liefst stofvrij.  Zonder vocht gedijen bacteriën niet.
Vlak voor gebruik evt afspuiten met zure cleaner als Starsan-HB, en gebruiken maar.
En die laatste zure cleaner sla ik zelfs over als het materiaal stofvrij is.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Brouwer Stino op 19-07-2023  18:53 uResumé, iemand die dit ook zo doet of iets soortgelijks? Ervaringen? Realistisch?

Flessen maak ik ook vaak een paar dagen eerder schoon. Na het spoelen gaan ze op hun kop in kratten. Al het vocht gaat er dan uit en er kan zo geen vuil in vallen. Dit levert geen infecties op.

Andere spullen maak ik na gebruik meteen schoon. Veel spullen hoeven niet gedesinfecteerd te worden. Ik heb het dan over je schrootmolen, brouwketel of hopspider, als je die gebruikt. Alles wat in contact komt met afgekoeld wort moet wel worden gedesinfecteerd. Al die spullen nemen bij mij behoorlijk veel plaats in. Ze ergens in opslaan is voor mij niet praktisch. Maar als dat bij jou kan...

Brouwer Stino

Dank voor de reacties en verhelderend!

Goldin

Een interessante vraag die ik mijzelf ook al eens heb gesteld. Als ik het zo lees dan zou ik een paar dagen van tevoren mijn flesjes kunnen desinfecteren (lees naspoelen met starsan), op de kop wegzetten aan de flessenboom en op botteldag direkt kunnen gebruiken?

Wat ik tot nu doe is een paar krat verzamelen, deze reinigen in een bad chemipro caustic en wegzetten. Vervolgens spoel ik ze op botteldag na met starsan.

Het zou voor mij (icm met jong gezin) praktischer zijn om een dag of 2 eerder te desinfecteren.

Snelbier

Citaat van: Goldin op 19-07-2023  23:13 uEen interessante vraag die ik mijzelf ook al eens heb gesteld. Als ik het zo lees dan zou ik een paar dagen van tevoren mijn flesjes kunnen desinfecteren (lees naspoelen met starsan), op de kop wegzetten aan de flessenboom en op botteldag direkt kunnen gebruiken?

Wat ik tot nu doe is een paar krat verzamelen, deze reinigen in een bad chemipro caustic en wegzetten. Vervolgens spoel ik ze op botteldag na met starsan.

Het zou voor mij (icm met jong gezin) praktischer zijn om een dag of 2 eerder te desinfecteren.
Flessen spoel ik meestal WEKEN van tevoren. Bottelen zonder verdere behandeling, gaat al jaren goed.
Visueel schone flessen in vaatwasser op 'heet', met wasblokje (enzymen). OxiPro halverwege om geurtjes te neutraliseren.. Vaatwasser blaast ergste vocht weg, na enkele minuten zijn de hete flessen droog.
Droog in krat met schone doek erover, rechtop, klaar voor bottelmoment.

Flessen spoelen (en etiketten pulken) is NIET mijn favoriete tijdsbesteding. Daarom zoveel mogelijk flessen spoelen op 1 verloren dag en voorraadje maken voor meerdere brouwsels.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Goldin op 19-07-2023  23:13 uEen interessante vraag die ik mijzelf ook al eens heb gesteld. Als ik het zo lees dan zou ik een paar dagen van tevoren mijn flesjes kunnen desinfecteren (lees naspoelen met starsan), op de kop wegzetten aan de flessenboom en op botteldag direkt kunnen gebruiken?

Ja, dit doe ik al heel wat jaren. Overigens spoel ik de bodem van de kratten waarin de flessen op hun kop gaan altijd vooraf met schoon water. Ik ga niet zo ver dat ik ze inspuit met StarSan maar dat zou je eventueel kunnen doen.

Goldin

Kijk, dit is goed nieuws. Hiermee kan ik nog een mooie efficientieslag maken dus. En hoe lang kan ik er ongeveer vanuit gaan dat de flessen steriel blijven?

Blijven ze ook een paar maand steriel? Dan kan ik een grotere partij reinigen en desinfecteren op 1 dag zodat ik maar 1x de pijn hoef te lijden ;-)

Snelbier

Citaat van: Goldin op 20-07-2023  12:57 uKijk, dit is goed nieuws. Hiermee kan ik nog een mooie efficientieslag maken dus. En hoe lang kan ik er ongeveer vanuit gaan dat de flessen steriel blijven?

Blijven ze ook een paar maand steriel? Dan kan ik een grotere partij reinigen en desinfecteren op 1 dag zodat ik maar 1x de pijn hoef te lijden ;-)
Na een maand of 2 worden ze soms stoffig, dan dompel ik ze eerst in de Starsan-HB of Oxi.
Steriel lukt thuis overigens nooit. Noem het maar 'gebruikschoon'.
Groet, Snelbier

Brouwer Stino

Toch nog een laatste vraag mbt desinfecteren van spullen die in contact komen met koude wort. Betekent dit ook een gedesinfecteerde filterkuip, of volstaat goed reinigen? Ik vermoed wat het antwoord is aangezien het wort later gekookt wordt, maar desalniettemin hoor ik graag van brouwers met meer ervaring hoe zij hier tegenover staan

Snelbier

Citaat van: Brouwer Stino op 20-07-2023  13:45 uToch nog een laatste vraag mbt desinfecteren van spullen die in contact komen met koude wort. Betekent dit ook een gedesinfecteerde filterkuip, of volstaat goed reinigen? Ik vermoed wat het antwoord is aangezien het wort later gekookt wordt, maar desalniettemin hoor ik graag van brouwers met meer ervaring hoe zij hier tegenover staan
Zie ook eerder antwoord van Jacques. 'Koude' kant, alles ná koken moet bacterievrij, des-infecteren.
Warme kant is gebruiksschoon voldoende, wordt bij koken toch bijna steriel.

Toevoeging om verwarring te voorkomen: Koude kant is dus het gekoelde wort dat richting gistvat gaat, de bacterie-gevoelige kant.
Warme kant is alles dat nog moet worden gekookt.  Incl schroten.

Jacques

Citaat van: Goldin op 20-07-2023  12:57 uBlijven ze ook een paar maand steriel? Dan kan ik een grotere partij reinigen en desinfecteren op 1 dag zodat ik maar 1x de pijn hoef te lijden ;-)

Het gebeurt regelmatig dat ik meer flessen (grondig) reinig dan ik voor een batch nodig heb. De overtollige flessen blijven op hun kop in kratten zitten voor het volgende brouwsel. Doordat de flessen op hun kop staan kan er niets invallen. Het enige wat kan gebeuren is dat een spin of zo in een fles kruipt. In de praktijk zie dat niet. Waarschijnlijk ook omdat voor insecten er niets te halen valt in de schone en droge flessen. Daarnaast is het voor insecten lastig om tegen de steile wand te klimmen.

LBakker

Waar bewaren jullie de schoongemaakte flessen, in een krat op de kop in de schuur/garage of binnen in huis? Of maakt dit geen of weinig verschil voor het schoonblijven van de flessen?

Theo Mol

De flessen die klaar zijn voor het bottelen bewaar ik rechtop in kratten en over elke krat zit een hoes.
De hoezen heb ik gemaakt van oude dekbedhoezen, lakens en zo die anders de textielbak in zouden gaan.
Mijn kratten staan op zolder, waar het droog is.

Jacques

Citaat van: LBakker op 20-07-2023  15:05 uWaar bewaren jullie de schoongemaakte flessen, in een krat op de kop in de schuur/garage of binnen in huis? Of maakt dit geen of weinig verschil voor het schoonblijven van de flessen?
Ik bewaar ze in slaapkamer die niet meer in gebruik is en op zolder (een droge omgeving dus).

brouwerwaldonk

Citaat van: LBakker op 20-07-2023  15:05 uWaar bewaren jullie de schoongemaakte flessen, in een krat op de kop in de schuur/garage of binnen in huis? Of maakt dit geen of weinig verschil voor het schoonblijven van de flessen?
Nadat mijn flessen schoon zijn, zet ik een plastiek dopje op elke fles zodat er geen stof of beestje in kan.

densiteit en helderheid voor het bottelen.jpeg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.