Bessen uit eigen tuin

Gestart door Loen, 19-07-2023 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Loen

Ik heb 2 kilo rode bessen uit de tuin geplukt welke ik wil gaan gebruiken in een berliner weisse. Ik heb alle takjes en bladeren verwijderd, de bessen afgespoeld en in een zak in de vriezer gelegd.
Hoelang moet dit ingevroren worden?
En is dit voldoende om ongewenste gasten uit het bier te houden wanneer het tijdens de nagisting wordt toegevoegd?

Jacques

Citaat van: Loen op 19-07-2023  16:07 uHoelang moet dit ingevroren worden?
En is dit voldoende om ongewenste gasten uit het bier te houden wanneer het tijdens de nagisting wordt toegevoegd?

In principe is 1 dag voldoende.
Vers fruit is altijd een risico. Je kunt de bessen behandelen met sulfiet.
Overigens is je bier wel enigszins beschermd door gevormde alcohol en koolzuur en de lagere pH. Ook het feit dat veel voedingsstoffen verbruikt zijn door de gist maakt dat micro-organismen zich minder snel kunnen ontwikkelen.

Broewerke

Citaat van: Loen op 19-07-2023  16:07 uIk heb 2 kilo rode bessen uit de tuin geplukt welke ik wil gaan gebruiken in een berliner weisse. Ik heb alle takjes en bladeren verwijderd, de bessen afgespoeld en in een zak in de vriezer gelegd.
Invriezen doodt niet alle ongewenste gasten. Meer resultaat behaal je om de bessen in stoomextractor te doen en het verkregen sap in te vriezen.
Of je bessen kort koken en dan invriezen of eerst zeven en invriezen

Broewerke

Citaat van: Loen op 19-07-2023  16:07 uIk heb 2 kilo rode bessen uit de tuin geplukt welke ik wil gaan gebruiken in een berliner weisse. Ik heb alle takjes en bladeren verwijderd, de bessen afgespoeld en in een zak in de vriezer gelegd.
Invriezen doodt niet alle ongewenste gasten. Meer resultaat behaal je om de bessen in stoomextractor te doen en het verkregen sap in te vriezen.
Of je bessen kort koken en dan invriezen of eerst zeven en invriezen. Invriezen of vacuĆ¼m in pot indien niet direct gebruikt wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.