Ispindel resetten tijdens vergisting

Gestart door GGB, 19-07-2023 12:06 u

Vorige topic - Volgende topic

GGB

Hallo allen,

Gisteren is de nieuwe bock in het vergistingsvat gegaan met een ondergist. De koelkast staat op een stabiele 11/12 graden. Nu hebben we in ons enthousiasme de Ispindel gekoppeld aan Ubidots, met onjuiste waarden, waardoor het uitlezen nu giswerk geworden is. Onze denkwijze hierbij was dat we de Tilt kunnen volgen en hierbij de vergisting kunnen volgen. We waren van mening dat de Ispindel nog niet gekalibreerd was en dit uitvogelen duurde zo lang dat het bier ondertussen gebrouwen is, waardoor we voor de Ubidots gekozen hebben. (ja dit was weer een leermoment :weetbeter: )

Nu willen we de Ispindel toch gaan koppelen aan Brewfather maar hierdoor zal de Ispindel uit het vergistingsvat gehaald moeten worden. De Tilt is nauwelijks verandert waardoor het vermoeden bestaat dat de vergisting nog niet gestart is. Het idee is er om de Ispindel doormiddel van een ontsmette tang (handen etc. natuurlijk ook ontsmet) uit het vat te halen en vervolgens gekoppeld weer toe te voegen.

Zijn de risico's op besmetting dermate groot dat jullie dit afraden? Graag hoor ik van jullie!

Jan de Graaff

Persoonlijk zou ik zeggen: volgende keer beter.
Als je het vergistingsvat opent introduceer je zuurstof en je hebt, hoe voorzichtig je ook doet, toch altijd een hoger risico op een besmetting dan wanneer je 'm dicht laat.
Je kunt de vergisting toch volgen met de Tilt? Als jullie die onverhoopt niet hebben gebruikt, dan zou ik gewoon "ouderwets" na verloop van tijd beginnen met SG metingen en zo bepalen wanneer de vergisting klaar is.

Arthur B

Ik heb regelmatig dat soort fratsen uitgehaald. Oxidatie zou ik niet zo bang voor zijn aangezien je vergisting nog moet beginnen. Zolang je niet als een gek gaat roeren loopt het wel los denk ik. Verder zorgen dat alles schoon is en rijkelijk met StarSan sproeien...

Maar in theorie heeft Jan natuurlijk gelijk.

Snelbier

Gistvaten worden bij hobbybrouwers soms (vaak?) geopend voor o.a.:
Overhevelen naar lagervat.. Late suikergift.. Drooghop.. Fruit voor lagering. Etc..
Schoon werken, dan mag besmetting geen probleem zijn.
Oxidatie blijft een risico, maar soms moet je wat...
Ik zie geen probleem.  Succes, Snelbier.

Schanulleke

Ach, dat oxidatie gedoe wordt zo overdreven. Ik zou hem er gewoon uitvissen met bv een ontsmette schuimspaan.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 19-07-2023  20:52 uAch, dat oxidatie gedoe wordt zo overdreven. Ik zou hem er gewoon uitvissen met bv een ontsmette schuimspaan.

Sommige bierstijlen zijn gevoeliger voor oxidatie dan andere. Bij NIEPA en andere stevig gehopte bierstijlen is het toch wel oppassen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.