Lichtenhainer

Gestart door Loen, 18-07-2023 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Loen

Als liefhebber van zure bieren kwam ik laatst de stijl 'Lichtenhainer' tegen.

"A sour, smoked, lower-gravity historical German wheat beer. Complex yet refreshing character due to high attenuation and carbonation, along with low bitterness and moderate sourness"

Ik heb nog nooit en lichtenhainer gedronken en daarbij ook geen ervaring in het gebruik van rookmout.  Desalnietemin ben ik voornemens om binnenkort een lichtenhainer te gaan brouwen.
Hieronder mijn recept. Ik gebruik brewfather maar weet niet hoe ik dit recept fatsoenlijk in dit bericht krijg.

IBU : 6 (Tinseth)
BU/GU : 0.15
Kleur : 7 EBC
Carbonisatie : 3 CO2-vol

Begin SG : 1.038
Eind SG : 1.007
Batchgrootte : 23 L
Kooktijd : 60 min

Vergistbare ingrediënten (4 kg)
2 kg - premium pilsner extra pale 2.5 EBC (50%)
1.1 kg - Oak Smoked Wheat Malt 5 EBC (27.5%)
500 g - WhiteSwaen Classic 3.9 EBC (12.5%)
400 g - GreenSwaen Munich Dark 20 EBC (10%)
Hop (10 g)
60 min - 10 g - Saaz - 4.5% (6 IBU)

Diversen
Maischen - 1 g - Epsom Salt (MgSO4)
Maischen - 8 ml - Lactic Acid 80%
Spoelen - 0.89 g - Epsom Salt (MgSO4)
Spoelen - 4.46 ml - Lactic Acid 80%
10 min - Koken - 5 g - Yeast Nutrients

Gist
1 pakje - Lallemand (LalBrew) Philly Sour

Maischprofiel
66 °C - 60 min - Temperatuur

Vergistingsprofiel
20 °C - 14 dagen - Hoofdvergisting

Waterprofiel
Ca 78 Mg 13 Na 31 Cl 60 SO 39
SO/CI verhouding: 0.7
pH maisch: 5.4
pH spoelwater: 5.5

Ik hoor graag jullie ideeën over het recept of over de stijl in het algemeen.

Kapau

De beschrijving doet erg denken aan een zure Grodziskie? Zou de hoeveelheid Oak Smoked Wheat omhoog krikken tot minimaal 50%.  Laatst in een Grodziskie 80% gebruikt, kwam er prima uit.

Bokma

Heb je deze ondertussen al gebrouwen?
Als commercieel voorbeeld zou je eens kunnen zoeken naar De Kromme Haring (heeft 2 types volgens mij).

Zelf na het drinken van deze lichtenhainers ook eens 1 gebrouwen met PhillySour. Wat mij betreft niet zuur genoeg geworden (ik ben dol op zuur) en zou een volgende brouwsel met een kettle sour doen.

Via de BruLab podcast hoorde ik de tip dat glucose toevoegen bij PhillySour het pH een 0.x punten zou kunnen verlagen.

Loen

Ongeveer 2 maanden geleden een Lichtenhainer gebrouwen. Ik de philly sour als gist gebruikt, het percentage rookmout was ongeveer 25%.
Zowel de rookmout als de philly sour heb ik voor het eerst gebruikt.

Het bier heeft een duidelijke rookgeur wat een beetje doet denken aan een kampvuur. De smaak is in de basis fris met lichte citrustonen maar heeft ook een duidelijk volle rokerige smaak. Zowel de overige mouten als de philly sour lijken de rookmout niet genoeg tegenwicht te kunnen bieden. Verder vond ik het bier lang niet zuur genoeg. Daarom heb ik nog extra melkzuur toegevoegd tijdens het afvullen wat een hele verbetering was.

Ik heb nog nooit eerder een Lichtenhainer gedronken en dus geen vergelijkingsmateriaal. Op basis van wat ik heb gelezen over de stijl denk ik dat het bier wel geslaagd is. 
Ondanks dat het een leuke ervaring was snap ik wel dat de stijl ietwat in de vergetelheid is geraakt. De rookmout zorgt voor complexiteit maar is naar mijn mening te overheersend. Een lager percentage in de stort zou echter niet meer passend voor de stijl zijn.

Ik heb de batch tijdens het afvullen gesplitst waarbij ik in 1 keg 2 liter ananassap heb toegevoegd. Deze staat in mijn keezer op 3 graden en zal hopelijk niet verder vergisten. In tegenstelling tot de orginele variant kan de ananas wel opboksen tegen de rooksmaak. Qua smaak doet het denken aan een ananasschijf op de bbq. Het is natuurlijk geen Lichtenhainer meer, maar meer een smoothie sour met rooksmaak. Het inspireert mij echter wel om voor fruitige zure bieren een aandeel rookmout in de stort te gooien om zo wat extra complexiteit te creëren.

Wat verder opviel was dat de philly sour enorm veel slurry produceerde. Zelfs na liters aftappen zat het conische gedeelte nog helemaal vol.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.