Rauchbier met rogge

Gestart door hb-lot, 18-07-2023 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Afgelopen weekend mijn eerste "eigen" recept gebotteled. Maar eigen betekent hier, gebaseerd op een bestaand recept en aangepast aan restjes die ik had liggen. Misschien dus toch maar een keer een poging wagen iets geheel eigens in elkaar te flansen. Daarnaast heb ik nu nog kans dat een bier met de herfst op smaak is.

Mijn eerste idee was een bok, maar uitendelijk toch maar een Rauchbier proberen. Met Rogge, vandaar de naam Dubbel-R.

Dit is het geworden:

=============================================================
Dubbel-R

Rauchbier

5.6% / 14.1 °P

Recept door
H.B. Lot

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L

70% efficiëntie

Batchvolume: 23 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 22.77 L

Spoelwater: 12.04 L @ 78 °C

Totaal water: 34.81 L

Kookvolume: 30 L

SG voor koken: 1.048

Kenmerken

Begin SG: 1.057

Eind SG: 1.014

IBU (Tinseth): 23

BU/GU: 0.40

Kleur: 40 EBC

Maischen

Temperatuur — 40 °C — 15 min

Temperatuur — 62 °C — 30 min

Temperatuur — 72 °C — 30 min

Temperatuur — 78 °C — 5 min

Mouten (6.257 kg)

2.504 kg (40%) — Steinbach Malzerei Smoked — Graan — 8 EBC

1.565 kg (25%) — Holland Malt Munchener malt donker — Graan — 20 EBC

1.565 kg (25%) — Steinbach Malzerei Rye — Graan — 5.5 EBC

532 g (8.5%) — BESTMALZ BEST caramel Munich III — Graan — 165 EBC

91 g (1.5%) — BESTMALZ BEST Black Malt — Graan — 1150 EBC

Hop (60 g)

20 g (17 IBU) — Northern Brewer 7.7% — Koken — 60 min

40 g (7 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4.17% — Koken — 10 min

Gist

1 pakje — Mangrove Jack's M76 Bavarian Lager 76%

Vergisten

Hoofdvergisting — 10 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 4.7 g/L
=============================================================

Hopsoorten zijn overigens voornamelijk gekozen omdat ze Duits zijn, hier nog niet genoeg mee geëxperimenteerd om echt te weten wat ik doe.

Feedback wordt gewaardeerd. Misschien wat veel Rogge?

PP

Recept ziet er goed uit.

Wellicht ken je de rookmout. Persoonlijk zou ik vooraf een mini-maisch uitvoeren om de intensiteit van de rook smaak/ geur op de moutstort te testen. 40% rookmout is een stevige dosering.

Groet, Paul

hb-lot

Dank. Ik had o.a. naar onderstaande gekeken, met 35%, waarbij een keurmeester aangaf dat het wel wat meer had mogen zijn.

Een test maisch is lastig omdat ik de mout geschroot bestel, en alles in een zak wordt geleverd.

Ik zal er over nadenken.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=303144

tdp

Ik heb vorig jaar een Rauchbier gebrouwen aan de hand van een recept van Weyermann.

De rookmout komt hier mooi door, maar is niet zo heftig als bijvoorbeeld het Rauchbier van Othmar Bier.

Kapau

25% Rogge ga je wel merken in de ketel qua doorstromen en rendement, het wort wordt er heel erg dik van!

hb-lot

Citaat van: Kapau op 18-07-2023  22:14 u25% Rogge ga je wel merken in de ketel qua doorstromen en rendement, het wort wordt er heel erg dik van!
Ik dacht dat de 40 graden stap daar bij zou helpen? Beta-glucanase als ik het goed heb. Of is 15 min. te kort?

Schanulleke

Het wordt een soort behangplak. Ik zou er in elk geval rijsthulzen oid bij doen. Rogge - rook lijk me in elk geval een interessante combi.

Scooby228

Citaat van: hb-lot op 18-07-2023  12:39 uFeedback wordt gewaardeerd. Misschien wat veel Rogge?
Gewoon zo brouwen, anders is het nog niet je eigen gemaakte recept. Rookmout van Steinbach heb ik ook mee gebrouwen, geeft heerlijke rook smaak en geur.

hb-lot

@Schanulleke @Kapau, begrijp ik verkeerd wat de β-glucanaserust doet?

Ik heb dit uit Verander Water in Bier, pagina 124:
CiteerRogge en haver bevatten veel gomstoffen (β-glucanen) en dit kan problemen geven bij de filtering van het wort. Je kunt bij een hoge stort van deze granen (meer dan 15 tot 20% van de stort) een β-glucanaserust houden van 15 tot 30 minuten bij 35 tot 40 om de gomstoffen af te breken.

Of zeggen jullie dat de 15 minuten hier niet voldoende is?

Overigens geen probleem om rijsthulzen toe te voegen, maar ik wil wel graag begrijpen wat ik aan het doen ben.

Kapau

Citaat van: hb-lot op 19-07-2023  09:49 u@Schanulleke @Kapau, begrijp ik verkeerd wat de β-glucanaserust doet?

Ik heb de β-glucanaserust nog nooit toegepast voor rogge, enkel rogge gebruikt om een oliedikke stout te krijgen. Ik durf dus niet te zeggen wat er gebeurt met de β-glucanaserust zo uitgevoerd. Ik moet zeggen dat het dikke olie-achtige wel lekker is van rogge.

Schanulleke

Citaat van: hb-lot op 19-07-2023  09:49 u@Schanulleke @Kapau, begrijp ik verkeerd wat de β-glucanaserust doet?

Overigens geen probleem om rijsthulzen toe te voegen, maar ik wil wel graag begrijpen wat ik aan het doen ben.

Ik heb een keer een roggebok gemaakt met 35% roggemout. Ondanks twee beta-glucanese rusten (bij 37-39 en 42-45) van elk een half uur ging het filtreren toch niet goed. En nu zullen er hier weer velen gaan roepen: "Nou, bij mij ging het geweldig hoor". Dat zal best, maar de vraag is of je het risico wil nemen. Ik zou dus en en doen: glucanase-rusten en rijsthulzen.

seed7

Citaat van: Kapau op 19-07-2023  17:13 uIk heb de β-glucanaserust nog nooit toegepast voor rogge,

Hier het zelfde. Wel eens de stap gebruikt maar nooit echt resultaat gezien. M.i. gaat het ook om iets andere stoffen dan die die door beta glucanase worden afgebroken.
Wat ik wel doe is dun maischen 1:6 - 1:8 en zorgen dat de spoeltemperatuur relatief laag is. Ook heeft mijn maischketel, een weckketel, een relatief groot oppervlak voor het brouwen van 10l wort.

ingo

hb-lot

Citaat van: seed7 op 20-07-2023  09:29 uWat ik wel doe is dun maischen 1:6 - 1:8 en zorgen dat de spoeltemperatuur relatief laag is.

Bedankt voor de tip, zal hem voor in de toekomst onthouden. Voor dit recept kom ik, zelfs als ik al het spoelwater weg laat, nog steeds niet verder dan 1:4.

hb-lot

Deze vandaag gebrouwen.

Heb ergens iets niet goed gedaan, want kwam (veel) water tekort, maar uiteindelijk goed gekomen.

Ook voor het eerst pellets gebruikt, gaf een hoop troep en een verstopte pomp, dus denk toch dat ik volgende keer weer bloemen pak.

Tot slot kreeg ik het niet koeler dan 24°C :-( Uiteindelijk maar in de vergistingskast gezet, zal de gist toevoegen als de 10 graden is bereikt.

Aangepast recept:

Dubbel-R
Rauchbier

5.9% / 14.5 °P
Recept door
H.B. Lot

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L
78.92% efficiëntie

Batchvolume: 25.5 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 25.7 L

Spoelwater: 8.28 L @ 78 °C
Totaal water: 33.98 L
Kookvolume: 29 L

SG voor koken: 1.060

Kenmerken
Begin SG: 1.059

Eind SG: 1.014

IBU (Tinseth): 24

BU/GU: 0.41

Kleur: 39 EBC

Maischen
Temperatuur — 40 °C — 15 min

Temperatuur — 45 °C — 10 min

Temperatuur — 62 °C — 30 min

Temperatuur — 72 °C — 30 min

Temperatuur — 78 °C — 5 min

Mouten (6.4 kg)
2.56 kg (37.1%) — Steinbach Malzerei Smoked — Graan — 8 EBC
1.6 kg (23.2%) — Steinbach Malzerei Rye — Graan — 5.5 EBC
1.6 kg (23.2%) — The Swaen Swaen Munich Dark — Graan — 20 EBC
544 g (7.9%) — BESTMALZ BEST caramel Munich III — Graan — 165 EBC
96 g (1.4%) — BESTMALZ BEST Black Malt — Graan — 1150 EBC
Overige (500 g)
500 g (7.3%) — Briess Rice Hulls — Toevoeging — 0 EBC
Hop (70 g)
30 g (20 IBU) — Northern Brewer 7.7% — Koken — 50 min

40 g (5 IBU) — Tettnang (Tettnang Tettnager) 3.54% — Koken — 10 min

Gist
1 pakje — Mangrove Jack's M76 Bavarian Lager 76%
Vergisten
Hoofdvergisting — 10 °C — 14 dagen

Jacques

Citaat van: hb-lot op 10-09-2023  22:50 uOok voor het eerst pellets gebruikt, gaf een hoop troep en een verstopte pomp, dus denk toch dat ik volgende keer weer bloemen pak.

Grappig. Een verstopte pomp is iets wat ik heb als ik met bloemen brouw.

Zo zie je maar weer, wat het beste werkt is heel erg afhankelijk van de brouwketel die je hebt en de manier van werken.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 11-09-2023  10:16 uGrappig. Een verstopte pomp is iets wat ik heb als ik met bloemen brouw.
Dat het aan de pellets lag is uiteraard een aanname. Tijdens het maischen deed de pomp het nog prima, maar bij het koelen niet meer. De enige toevoegingen daartussen waren wat servomyces en de pellets. Vandaar mijn conclusie.

Het wort was ook erg troebel, maar dat zou mogelijk ook nog door de gebruikte rogge kunnen komen.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 11-09-2023  13:30 uDat het aan de pellets lag is uiteraard een aanname. Tijdens het maischen deed de pomp het nog prima, maar bij het koelen niet meer. De enige toevoegingen daartussen waren wat servomyces en de pellets. Vandaar mijn conclusie.

Bij mijn Grainfather G40 worden zowel bloemen als pellets tegengehouden door een filter. Na de eiwitten en restanten van hoppellets te hebben verwijderd haal ik het filter uit de ketel. Er is dan nog wat hopgruis in de ketel. Deze kan ik wegspoelen/wegpompen. Met bloemen gaat dat niet, die raken verstopt in de pomp. Vandaar dat ik uitsluitend hoppellets gebruik, scheelt ook in de opslagruimte...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.