Bo(c)kbier met eenstapsmaisch

Gestart door Mr. Koentjuh, 23-07-2006 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mr. Koentjuh

Goedemiddag allemaal, wat een hitte is het toch weer (maar al wel weer iets koeler)

Ik had een vraagje over dit recept.

Is het ook mogelijk om dit bier te brouwen, maar dan met een eenstapsmaisch? Aangezien ik nog niet te ingewikkeld wil gaan doen met verschillende temperatuurstappen voor de eerste keer "echt" brouwen. En als dit mogelijk is, welke temperatuur en welke tijd moet ik dan aanhouden. Ik heb al wel een aantal artikelen gelezen over eenstapsmaisch, maar daaruit kan ik niet opmaken wat ik dan in dit geval zou moeten doen.

Groeten: Koen

Eduard

Lijkt me geen probleem, Koen. Als de mout goed genoeg gemodificeerd is (en dat is de meeste wel, behalve misschien Weyermanns mout) kun je gewoon maischen op 66° C, 40-80 minuten, gewoon tot je geen zetmeel meer kan vinden. Hiermee vervang je dus de stappen op 60 en 70 graden.

Mr. Koentjuh

Oke, bedankt, dan weet ik dat. Heeft dit nog veel invloed op de smaak? En zo ja, welke?

Verder heb ik nog een 2 vraagjes:

Er staat dat de hop 60 minuten gekookt moet worden en dat de totale kooktijd 75 minuten is. Hoe kan dat? Of zijn die 15 minuten extra voor het aan de kook brengen van het wort?

En er staat in het promash recept bij aantekeningen:
Brouwsel in 3 delen vergisten.
Een deel met Wyeast Belgian Abbey Ii - Rochefort eind SG 1.024
Een deel met Silenrieux Sara Boekweitbier gist (+Rochefort) 1.021
Een deel met Haake Beck pilsgist 1.024

Dit betekent dus eigenlijk dat je dan 3 "verschillende" bieren krijgt? Of is het de bedoeling dat je 3 verschillende gisten toevoegd? Misschien is dit wel een hele domme vraag, maar ze zeggen altijd: domme vragen bestaan niet, het is dom als je geen vragen stelt.

Groeten: Koen

Edgar

Niet veel invloed op de smaak. Gebruik wel de jodiumtest.

De hop voeg je pas toe nadat het wort 15 min gekookt heeft.

Het recept gebuikt inderdaad 3 verschillende gisten. Als je het zoals je zegt niet te ingewikkeld wilt doen, kies er dan één uit en houdt het daarbij. De pilsgist kan je alleen gebruiken als je koeling hebt (ok, hij werkt wel in de warmte, maar we houden het simpel zoals gezegd), de boekweitbiergist lijkt me niet gemakkelijk te krijgen dus blijft de Wyeast over. Gemakkelijk te krijgen, gemakkelijk vergroot naar een startertje van een liter, maar met de hoeveelheid in het recept is dat niet eens nodig als je de 'Activator' (XL) gebruikt. Het is wel geen typische bokbiergist!

Denk erom dat je wat minder hop neemt dan in het recept staat, het was immers oude hop en 51 IBU is alleen voor de liefhebbers van 'zeer bitter'.

Mr. Koentjuh

Om er dan meteen nog maar een reactie achteraan te plaatsen: Ik ben aan het uitzoeken gegaan met de ingrediënten en sommige ingrediënten uit het recept zijn niet te vinden bij Brouwland.

Hier even een lijstje van de door mij "uitgezochte" grondstoffen:

Mout   Munchener Mout 15 EBC 5kg
"   Roggemout 6 EBC 1kg
"   Aroma mout 150 EBC 1kg
"   Chocolate 800 EBC ontbitterd 250g
Hop   Challenger 100 gr (6,32% alpha)
Gist   Wyeast 1762 Belgian Abbey II

En hier een lijstje van wat in het recept staat:
Mout & suiker
2250 gram   73.2%    Munchener mout     20-25 EBC     
300 gram    9.8%    Roggemout    8? EBC     
250 gram     8.1%    Caramunchener     150 EBC     
50 gram     1.6%    Carafa Special ontbitterd    800 EBC     
225 gram     7.3%    Bio bloemenhoning     ? EBC     
Hop
25 gram   Challenger    7.5 % alfa   bloemen     
Gist
Wyeast 1762 Belgian Abbey II (Rochefort)     vloeibare gist

Zoals jullie kunnen zien heb ik de Munchener Mout en de Roggemout wel kunnen vinden, maar de andere 2 soorten niet onder dezelfde naam. Ik heb voor de caramunchener maar het mout "gekozen" dat ook 150 EBC was en voor de Carafa Special ontbitterd de enige ontbitterde mout met een EBC van 800.

Ook de hop zit iets "eigenaardigs" aan. De betreffende hop op Brouwland heeft een alphapercentage van 6,32% terwijl in het recept 7.5% staat. Er staan ook Challenger hopkorrels op Brouwland, deze zitten op 7%. Welk soort moet ik in dit geval kiezen? En welke hoeveelheid? Aangezien Edgar zegt dat 51 IBU aan de hoge kant is...

En dan tot slot nog een vraag over de gist. Als ik de eerste badge heb vergist en in de lagerfles zit, kan ik dan de 2de badge ook nog met dezelfde gist brouwen? En zo ja, kan ik dan de tweede badge hier gewoon weer "opgieten" en vervolgens roeren + beluchten? Of is dit niet mogelijk? En Edgar zegt dat deze gist niet een typische bokbiergist is. Kunnen jullie mij nog een andere gist aanraden of zal ik het gewoon met deze proberen?

Als er met de ingrediënten iets veranderd moet worden zou ik het graag van jullie horen, aangezien ik er niet zeker van ben of ik nou wel de juiste ingrediënten hebben.

Alvast mijn grootse dank  :groots:

Groeten: Koen



Eduard

Hoi Koen, komt ie:

Voor de caramunich kun je wel cara-crystal 120 EBC nemen, tenminste, dat zou ik gedaan hebben.
Voor de carafa kun je chocolade 800 EBC ontbitterd nemen.

En voor alfa-percentages geldt dat dit per oogst wisselt. Het is vrij simpel: Als in het recept staat dat je 50 gram hop van 10%-alfa nodig hebt, en je hop is maar 5%-alfa, dan gebruik je gewoon 100 gram. Dit om het rekenvoorbeeldje wat gemakkelijk te houden. Let op, dit geldt alleen voor de hop die lang meekookt (langer dan een uur). Soms voeg je namelijk ook hop toe op 5-20 minuten voor kookeinde waaruit amper bitterheid wordt geextraheerd en dan moet je gewoon het gewicht aanhouden dat vermeld staat, ongeacht de %-alfa.

Wat betreft je vraag over het brouwen van een tweede batch die je met de gistkoek van je eerste vergist: dat kan prima. Je moet wel goed plannen zodat je nieuwe wort gauw op de gistkoek komt, kort nadat je het bier van de eerste batch hebt gebotteld of overgeheveld. Ik heb dat ook wel es gedaan en de gisting komt supersnel op gang.

Qua gist zou ik niet direct een Rochefort-gist nemen. Bokbier is in Nederland meestal ondergegist waardoor de gist weinig extra luchtjes en smaakjes toevoegt. Je kunt een 'cleane' bovengist nemen zoals German Ale en die niet al te warm vergisten (max 20 graden). Dan krijg je ongetwijfeld een lekker bokje.

Als er nog vragen zijn horen we't wel :D

Eduard in Oslo samenvol

MO

Wat voor een bockbier heb je precies voor ogen? Ken je een commerciele variant die je heel lekker vindt? Wil je het BONK winnen? Moet het een licht bockbier (6.5%) of een zwaar bockbier (dubbelbock, 7,5-8%) worden? Vind je kruiden lekker.

Net als met veel andere bieren kun je met bockbier alle kanten op. Een donker bier met de Rochefort gist zou ik nooit een bockbier noemen, want dan krijg je een bier dat op geen enkel commercieel bockbier lijkt (maar op een Rochefort variant). Vind je de Rochefort een lekker bier? Anderzijds kan je dit ook weer als origineel zien, je krijgt een bockbier dat net anders smaakt dan anderen.

Mijn advies: houd het simpel. Maximaal drie moutsoorten, 1 of 2 hopsoorten, en ga pas varieren als je gevoel begint te krijgen welk effect het toevoegen van bepaalde ingrediënten heeft (ben ik duidelijk?)

En om nog eens te bevestigen wat Ed&Ed al hebben beantwoord: eenstaps maisch ja (mijn laatste 10 bieren zijn zo gebrouwen), vooral doen; een vers wort op een gistkoek na lagering zetten: vooral doen, ik doe dit ook regelmatig, zeker met de "duurdere" wyeasten. Je bent dan verzekerd van een enorme hoeveelheid gist.

Mr. Koentjuh

Citaat van: Eduard op 24-07-2006  00:34 uVoor de caramunich kun je wel cara-crystal 120 EBC nemen, tenminste, dat zou ik gedaan hebben.
Voor de carafa kun je chocolade 800 EBC ontbitterd nemen.

Bedankt, dan ga ik daar in mee, over de "vervanger" van de caramunich was ik niet helemaal zeker.

Citaat van: Eduard op 24-07-2006  00:34 uEn voor alfa-percentages geldt dat dit per oogst wisselt. Het is vrij simpel: Als in het recept staat dat je 50 gram hop van 10%-alfa nodig hebt, en je hop is maar 5%-alfa, dan gebruik je gewoon 100 gram. Dit om het rekenvoorbeeldje wat gemakkelijk te houden. Let op, dit geldt alleen voor de hop die lang meekookt (langer dan een uur). Soms voeg je namelijk ook hop toe op 5-20 minuten voor kookeinde waaruit amper bitterheid wordt geextraheerd en dan moet je gewoon het gewicht aanhouden dat vermeld staat, ongeacht de %-alfa.

Edgar zei dus dat een IBU van 51 te bitter was. Ik kan ik Promash wel sturen op een bepaald IBU (lijkt mij). Op welke IBU waarde zou ik dan het beste kunnen sturen?

Citaat van: Eduard op 24-07-2006  00:34 uQua gist zou ik niet direct een Rochefort-gist nemen. Bokbier is in Nederland meestal ondergegist waardoor de gist weinig extra luchtjes en smaakjes toevoegt. Je kunt een 'cleane' bovengist nemen zoals German Ale en die niet al te warm vergisten (max 20 graden). Dan krijg je ongetwijfeld een lekker bokje.

Ik heb al even gekeken. De German Ale moet tussen de 13 en 21oC vergisting volgens Brouwland. Ik kan in de kelder op dit moment vergisten bij 19 graden. Dit lijkt me prima toch?

Citaat van: MO op 24-07-2006  09:16 uWat voor een bockbier heb je precies voor ogen? Ken je een commerciele variant die je heel lekker vindt? Wil je het BONK winnen? Moet het een licht bockbier (6.5%) of een zwaar bockbier (dubbelbock, 7,5-8%) worden? Vind je kruiden lekker.

De commerciële variant van bockbier die ik persoonlijk erg lekker vind is Grolsch Herfstbok. Op de vraag of ik het BONK wil winnen antwoord ik nou nog even nee. Ik wacht denk ik nog een jaartje om wat brouwervaring op te doen en dan doe ik misschien volgend jaar wel mee  8) Het liefst wil ik een wat lichter bokbier brouwen en of ik kruiden lekker vind durf ik niet met zekerheid te zeggen, aangezien ik eigenlijk nog nooit daarover nagedacht heb....

Citaat van: MO op 24-07-2006  09:16 uMijn advies: houd het simpel. Maximaal drie moutsoorten, 1 of 2 hopsoorten, en ga pas varieren als je gevoel begint te krijgen welk effect het toevoegen van bepaalde ingrediënten heeft (ben ik duidelijk?)

En om nog eens te bevestigen wat Ed&Ed al hebben beantwoord: eenstaps maisch ja (mijn laatste 10 bieren zijn zo gebrouwen), vooral doen; een vers wort op een gistkoek na lagering zetten: vooral doen, ik doe dit ook regelmatig, zeker met de "duurdere" wyeasten. Je bent dan verzekerd van een enorme hoeveelheid gist.

Oke, ik denk dat ik qua ingrediënten het houdt zoals het nou is. Dus het lijstje wat ik al gepost had, maar dan met de aanpassingen gesuggereert door Eduard. Dus een andere gist en de caramunisch vervangen door de cara-crystal.


Groeten en dank: Koen






Adrie

Een Nederlandse bok is niet zo bitter, een IBU van 25 is meer dan genoeg.
Als de de Grolsch als uitgangspunt neemt (die is mierenzoet), dan heb je wel een probleem, omdat het niet meevalt om zonder kunstgrepen zo'n zoet bier te brouwen. Ik zou dan ook de German Ale nemen en die bij 19 graden vergisten en als het kan nog kouder lageren (de German Ale is een Alt-gist en die worden bij 0 graden gelagerd, maar zo ver hoef je niet te gaan). Voor een Grolsch-bok achtig bier zou ik trouwens wat bitterheid betreft eerder op 20 IBU gaan zitten dan hoger, dan lijkt het bier zoeter.
Gebruik ook een maischschema waarbij je veel restsuikers over laat. Bij mijn bok met de German Ale heb ik 10 minuten op 50 graden gemaischt, doorgestookt naar 68 graden, een half uur gerust en dan door naar 72 graden met een rust van 10 minuten. Dit bier staat nog te gisten, dus ik weet nog niet hoe het uitpakt, maar bij de laatste meting (bijna geen waterslotactiviteit meer) was het bier nog 1030. Vanavond gaan David en ik overhevelen, dus dan weten we meer. Wil je een eenstapsmaisch dan kun je gewoon een uur op 68 graden gaan zitten.

En doe zeker mee met het BONK, want dan krijg je een proefformulier mee die is ingevuld door de keurmeesters. Gegarandeerd leer je daarvan om je brouwproces en recept verder te verbeteren. Het gaat bij het meedoen aan een wedstrijd zeker niet alleen om het winnen!

Edgar

Citaat van: Mr. Koentjuh op 24-07-2006  09:51 uDe German Ale moet tussen de 13 en 21oC vergisting volgens Brouwland. Ik kan in de kelder op dit moment vergisten bij 19 graden. Dit lijkt me prima toch?

Jawel, maar denk eraan dat als je brouwsel wat meer volume heeft, de temperatuur kan oplopen. Een brouwsel van 35 liter in een plastic vat is tijdens de piek in de vergisting gemakkelijk 4 graden warmer dan z'n omgeving. Met dit weer is temperatuurcontrole lastig. Wat redelijk werkt is een natte handdoek om het vat met daarop een ventilator gericht. Maar dan mag de handdoek niet opdrogen, want dan gaat 'ie juist isoleren.

Eduard

Adrie heeft inderdaad de antwoorden gegeven die ik al voor ogen had. Maar goed, wat verwacht je anders van zo'n wijze uyl :-)

Inderdaad, gewoon tegen de 68° C zitten met je enkelstapsmaisch. Het is wel zo dat een zoeter bier wat meer IBU bitterheid hebben kan. Overigens, wat ik me kan herinneren van mijn eerste batch is dat je je gauw vergist in de hoeveel spoelwater je nodig hebt waardoor de efficiëntie van je brouwsel een stuk lager uitkomt dan theoretisch mogelijk. Zorg er dus voor dat je genoeg spoelwater hebt, een 10 liter-pan is voor dit soort batches prima voor de benodigde hoeveelheid spoelwater, eventueel gesuppleerd door een extra pannetje. Mijn eerste brouwsel was een weizen, en vanwege de nogal lage efficiëntie kwam de hopsmaak nogal sterk naar voren, iets wat bij een weizen bepaald niet gewenst is. Als de te koken hoeveelheid wort beduidend lager is dan wat als eindresultaat verwacht wordt (terwijl de dichtheid wel in de buurt van de gewenste zit) kun je maar beter wat zuinig met de hop zijn zodat het tenminste geen bitterbom wordt.

Overigens, over dichtheid gesproken (SG en OG), ik zie alleen maar de SG (de dichtheid van het uitvergiste bier) bij de drie aanbevolen gistsoorten maar niet de dichtheid die het wort moet hebben voordat het begint met gisten. Heb je dat ook ergens staan?

Mr. Koentjuh

Terwijl ik met de reactie op het bericht van Adrie bezig was kwamen er nog 2 posts bij. Deze er meteen maar in verwerkt, dus mijn post is deze keer wat aan de lange kant...

Citaat van: Adrie op 24-07-2006  10:00 uEen Nederlandse bok is niet zo bitter, een IBU van 25 is meer dan genoeg.

Ik heb nou in BrouwHulp even gestuurd op 20 IBU, ik kom met 15,0 gram Challenger hop van 6,32% alfa uit op een IBU van 21. Dat lijkt me wel goed toch?

Citaat van: Adrie op 24-07-2006  10:00 uAls de de Grolsch als uitgangspunt neemt (die is mierenzoet), dan heb je wel een probleem, omdat het niet meevalt om zonder kunstgrepen zo'n zoet bier te brouwen. Ik zou dan ook de German Ale nemen en die bij 19 graden vergisten en als het kan nog kouder lageren (de German Ale is een Alt-gist en die worden bij 0 graden gelagerd, maar zo ver hoef je niet te gaan). Voor een Grolsch-bok achtig bier zou ik trouwens wat bitterheid betreft eerder op 20 IBU gaan zitten dan hoger, dan lijkt het bier zoeter.

Kan ik de zoetheid ook niet wat verhogen door wat meer procenten honing toe te voegen? Of heeft dat geen nut/negatieve effecten? En lageren zal voor mij moeilijk worden om dat lager dan 19 graden te doen (keldertemperatuur). Ik beschik niet over een koelkast of andere middelen om het geheel nog kouder te maken.

Citaat van: Adrie op 24-07-2006  10:00 uGebruik ook een maischschema waarbij je veel restsuikers over laat. Bij mijn bok met de German Ale heb ik 10 minuten op 50 graden gemaischt, doorgestookt naar 68 graden, een half uur gerust en dan door naar 72 graden met een rust van 10 minuten. Dit bier staat nog te gisten, dus ik weet nog niet hoe het uitpakt, maar bij de laatste meting (bijna geen waterslotactiviteit meer) was het bier nog 1030. Vanavond gaan David en ik overhevelen, dus dan weten we meer. Wil je een eenstapsmaisch dan kun je gewoon een uur op 68 graden gaan zitten.

Zijn er nog andere meningen over de temperatuur bij eenstapsmaisch? Anders ga ik maischen op 68 graden. Laat even weten wat je bier is als je overgehevelt hebt  :D

Citaat van: Adrie op 24-07-2006  10:00 uEn doe zeker mee met het BONK, want dan krijg je een proefformulier mee die is ingevuld door de keurmeesters. Gegarandeerd leer je daarvan om je brouwproces en recept verder te verbeteren. Het gaat bij het meedoen aan een wedstrijd zeker niet alleen om het winnen!

Hierbij is 1 probleem, het bier is dan nog niet rijp, zit waarschijnlijk wel in de fles, maarja, als het nog niet rijp is heb je er weinig aan. Of zie ik dit nou fout? En ik heb nog een probleem. Ik heb nog geen rijbewijs (nog geen 18, dus tjah), dus het is voor mij moeilijker om flessen in te leveren en om naar het BONK toe te komen.

Citaat van: Edgar op 24-07-2006  10:24 uJawel, maar denk eraan dat als je brouwsel wat meer volume heeft, de temperatuur kan oplopen. Een brouwsel van 35 liter in een plastic vat is tijdens de piek in de vergisting gemakkelijk 4 graden warmer dan z'n omgeving. Met dit weer is temperatuurcontrole lastig. Wat redelijk werkt is een natte handdoek om het vat met daarop een ventilator gericht. Maar dan mag de handdoek niet opdrogen, want dan gaat 'ie juist isoleren.

Kijk, daar heb je een punt! Mijn brouwsel zal niet groter worden dan 10 á 12 liter, hierbij is het probleem dan minder groot lijkt mij. Een ventilator en natte handdoek is een goed idee, alleen inderdaad goed in de gaten houden dat de handdoek niet uitdroogt. Is dit misschien ook een idee om het geheel tijdens het lageren koeler te krijgen? Of kraam ik nou onzin uit?

Citaat van: Eduard op 24-07-2006  10:33 uAdrie heeft inderdaad de antwoorden gegeven die ik al voor ogen had. Maar goed, wat verwacht je anders van zo'n wijze uyl :-)

Tjah, het is altijd baas boven baas zeggen ze wel eens...  :P

Citaat van: Eduard op 24-07-2006  10:33 uInderdaad, gewoon tegen de 68° C zitten met je enkelstapsmaisch. Het is wel zo dat een zoeter bier wat meer IBU bitterheid hebben kan. Overigens, wat ik me kan herinneren van mijn eerste batch is dat je je gauw vergist in de hoeveel spoelwater je nodig hebt waardoor de efficiëntie van je brouwsel een stuk lager uitkomt dan theoretisch mogelijk. Zorg er dus voor dat je genoeg spoelwater hebt, een 10 liter-pan is voor dit soort batches prima voor de benodigde hoeveelheid spoelwater, eventueel gesuppleerd door een extra pannetje. Mijn eerste brouwsel was een weizen, en vanwege de nogal lage efficiëntie kwam de hopsmaak nogal sterk naar voren, iets wat bij een weizen bepaald niet gewenst is. Als de te koken hoeveelheid wort beduidend lager is dan wat als eindresultaat verwacht wordt (terwijl de dichtheid wel in de buurt van de gewenste zit) kun je maar beter wat zuinig met de hop zijn zodat het tenminste geen bitterbom wordt.

Bedankt voor de tip(s), ik zal zorgen voor genoeg spoelwater en eventueel de hoeveelheid hop aanpassen. Alleen over de bitterheid zijn we het nog niet helemaal eens... Wat zou nou een mooie bitterheid zijn voor een zoet bokbiertje? Volgens BrouwHulp moet het tussen de 15 en 35 IBU zitten.

Citaat van: Eduard op 24-07-2006  10:33 uOverigens, over dichtheid gesproken (SG en OG), ik zie alleen maar de SG (de dichtheid van het uitvergistte bier) bij de drie aanbevolen gistsoorten maar niet de dichtheid die het wort moet hebben voordat het begint met gisten. Heb je dat ook ergens staan?

Even opgezocht:
Begin SG:    1.068 (staat ook in het recept)

Groeten en dank: Koen

Ps: misschien moet dit topic maar verplaatst worden naar het receptenforum, wat denken de moderators hier van?


Edgar

Citaat van: Mr. Koentjuh op 24-07-2006  10:40 uMijn brouwsel zal niet groter worden dan 10 á 12 liter, hierbij is het probleem dan minder groot lijkt mij. Een ventilator en natte handdoek is een goed idee, alleen inderdaad goed in de gaten houden dat de handdoek niet uitdroogt. Is dit misschien ook een idee om het geheel tijdens het lageren koeler te krijgen? Of kraam ik nou onzin uit?

Natuurlijk kan dat, dan is het isolatiegevaar grotendeels geweken omdat de activiteit nihil is.

Goed plan, zo'n klein brouwsel, dat zou ik ook eens moeten doen. Je hebt (zoals gezegd) genoeg aan een 'Activator' (vroeger 'XL') van Wyeast, geen gedoe met starters, ideaal. Wel het wort goed beluchten!

Mr. Koentjuh

Citaat van: Edgar op 24-07-2006  10:49 uWel het wort goed beluchten!

Hierover heb ik al verschillende meningen gelezen... De een zegt dat je goed moet beluchten, dan ander zegt dat goed roeren voor het toevoegen van de gist al voldoende is. Kan ik hierover meer duidelijkheid krijgen, aangezien ik wil weten of de aanschaf van een beluchtingsset in dit geval z'n geld wel waard is...

MO

Wat een vragen en wat een antwoorden. Grolsch herfstbock is een aangezoet bier. Na lagering verwijdert Grolsch op minitieuze wijze alle gistresten en voegt dan suiker toe. Hobbybrouwers kunnen dit niet, dus alle suiker (of honing, of stroop etc) wordt omgezet in alcohol en CO2. Toevoegen van suiker geeft eerder een droger dan zoeter bier. In honing zit wel een klein percentage onvergistbare suiker, maar dat is niet zo veel.
Zoet bier maak je door de juiste gist te kiezen en (in minder mate) door te sturen met je maischschema. De Rochefort gist vergist vrij ver door maar geeft om andere redenen (oa ester-vorming, dit zijn chemische verbindingen tussen alcoholen en zuren) wel een zoetige indruk.
Bij gebruik van Wyeast gisten moet je beluchten. Een goed setje is zijn geld waard, kies echter wel voor een RVS steentje (ook bij Brouwland verkrijgbaar).

Edgar

'Roeren' is niet genoeg, maar hevig schudden is één van de beste beluchtingsmethoden volgens Dave Logsdon, de baas van Wyeast. Daarvoor hoef je dus inderdaad geen pompje te kopen, zeker niet bij kleine brouwsels die goed te hanteren zijn. Je moet hoe dan ook zuurstof in het wort krijgen, tenminste als je een goede vergisting wilt zonder héél veel gist te hoeven toevoegen of je aan noodgrepen als korrelgist te bezondigen. ;)

Schudden is misschien íets infectiegevoeliger, maar daar zou ik me geen zorgen over maken.


Mr. Koentjuh

Ik denk dat ik toch maar voor de schudmethode ga. Mede omdat dit mijn eerste moutbrouwsel wordt en ik al meer kosten heb hierdoor.

Ik post hier zo snel mogelijk wel even een recept zoals ik het nu in gedachten heb en dan hoor ik jullie mening graag.

Ook heb ik nog een vraag over de grofheid van mijn schrootsel, maar hiervoor moet ik eerst een foto maken (vanavond ga ik wat gerste van het land plukken (bijna rijp ;D) en dan schroten om te laten zien hoe het eruit komt te zien). Ik ben namelijk bang dat het schrootsel te fijn is...

Jullie horen nog wel van me.

Groeten: Koen

Adrie

Als je binnenkort brouwt, is je bokbier echt wel op dronk op het BONK. Bier, ook bokbier, moet je versch drinken, al kan een donker bier best wel wat tijd verdragen.

Het BONK vindt plaats bij de Maaslandbrouwerij in Oss en deze is goed te bereiken per trein. Je kunt je flessen daar ook inleveren, maar wellicht is er een adres je dichter bij jou in de buurt. Een inleverlijst volgt snel op de BONK-site.

MO

Ben je van plan om ongemoute gerst, vers van het land, te gaan gebruiken? Dat vind ik wel erg stoer! Welk percentage van de stort moet dit ongemoute materiaal gaan uitmaken?

Eduard

Ok, ja, ik zag niet dat je een link naar het recept had en ging alleen uit van je ingrediëntenlijst. Voor het beluchten heb ik ook wel eens een staafmixer (goed schoonmaken en ontsmetten vantevoren) of gewoon een garde (voor het kloppen van slagroom bijvoorbeeld) gebruikt. Dat werkt ook uitstekend en voor zo'n kleine hoeveelheid wort kost je dat ook niet je schouder.

Mr. Koentjuh

Citaat van: MO op 24-07-2006  11:52 uBen je van plan om ongemoute gerst, vers van het land, te gaan gebruiken? Dat vind ik wel erg stoer! Welk percentage van de stort moet dit ongemoute materiaal gaan uitmaken?

Ik wil dit wel gebruiken, maar kan dit zo van het land, of moet ik hier nog wat aan behandelen? En wat voor invloed heeft dit op de smaak en andere eigenschappen van het bier? Opzich wil ik het wel proberen. Hoeveel procent storten raden jullie me aan? Ik heb hier nog niets over gelezen of gehoord, dus ik heb echt geen enkel idee hoeveel %....

Alvast een vraagje vooraf aan de foto van het schrootsel, wat is het nadeel van redelijk fijn schrootsel, behalve dat je filter snel verstopt zit?

Edgar

Citaat van: Eduard op 24-07-2006  11:59 uOk, ja, ik zag niet dat je een link naar het recept had en ging alleen uit van je ingrediëntenlijst. Voor het beluchten heb ik ook wel eens een staafmixer (goed schoonmaken en ontsmetten vantevoren) of gewoon een garde (voor het kloppen van slagroom bijvoorbeeld) gebruikt. Dat werkt ook uitstekend en voor zo'n kleine hoeveelheid wort kost je dat ook niet je schouder.

Uitkijken met staafmixers en gardes! De modellen met niet-verwijderbare kop zijn bijna niet te ontsmetten, zeker de plastic varianten niet. Vloeistof kruipt in de as, ik zou zo'n ding NOOIT gebruiken voor beluchting. Een beter idee is een ouderwetse gardemixer, waarvan je de rvs gardes kunt koken of verhitten.

Er zijn veel (ook professionele) gardes te koop met een holle buis als handvat, waar zich vocht in kan verzamelen dat tijdens het kloppen langzaam langs het draad naar buiten komt. Ook dat zou ik dus niet doen!

Hard schudden lijkt me meer dan voldoende mits je een goed afsluitende en ontsmette deksel kunt gebruiken.

Oscar

Citaat van: MO op 24-07-2006  11:01 uWat een vragen en wat een antwoorden. Grolsch herfstbock is een aangezoet bier. Na lagering verwijdert Grolsch op minitieuze wijze alle gistresten en voegt dan suiker toe. Hobbybrouwers kunnen dit niet, dus alle suiker (of honing, of stroop etc) wordt omgezet in alcohol en CO2.

Niet helemaal. Het bokbier bij de Grolsch, voor zover ik weet, word als een zware pils gebrouwen (dus geen kleur mouten). En bij (Na) het filteren wordt er caramel toegevoegd waardoor het bier zijn kleur en zoetigheid krijgt.

Groeten en gezondheid
Oscar

Eduard

Inderdaad Edgar, je hebt gelijk m.b.t. die instrumenten waarbij vloeistof in de as of het handvat kan kruipen. Maar ik was wat eigenwijs en heb het toch gedaan, en toevallig ging het goed :-) Maar als je een garde hebt zonder hol handvat lijkt het me geen probleem om het zo te doen.

Mr. Koentjuh

Oke, bedankt. Ik ga het dan maar met de garde manier gedaan. Ik heb al even gekeken en we hebben een garde met een massief handvat, dus dat moet wel goed gaan.

Nou ga ik eerst maar even werken en dan schroot ik vanavond even een beetje gerst zodat jullie kunnen kijken of dit niet te fijn is. Wat zijn hier nou precies de nadelen van (van te fijn schrootsel). En wat moet ik met de ongemoute gerst in mijn brouwsel? Iemand ideeën hiervoor?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.