Vergistingsgraad van zoet bier, hoe te sturen?

Gestart door Theo Mol, 17-07-2023 15:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Binnenkort wil ik een herfstbokbier brouwen. Het wordt zoetig.
Op zich geen lastige opgave, ik heb dat een paar maanden geleden ook gedaan en het resultaat, lentebok, was erg lekker (vond ik) tot heel erg lekker (vonden vrienden). Toch stel ik een vraag want ik zie een addertje onder het gras bij de volgende brouw.

Bij een zoet bier vergisten niet alle suikers, dus de SVG (schijnbare vergistingsgraad) is niet zo hoog als wordt opgegeven bij de gist. In plaats van 78% haalde ik 65%.

Wat ik nu zou willen weten is: hoe kan ik berekenen hoeveel vergistbare en onvergistbare suikers ik overhoud bij een maischschema? Ik had 10 minuten op 63°, 45 minuten op 73° en 5 minuten op 78° gemaischt en dit zoete resultaat gekregen. En natuurlijk: wat is de SVG voor dit resultaat?

Voor 17 liter was dit de mout: 3,2 kg pilsmout, 1,6 kg munich light, 0,4 kg amber. In mijn gistvat had ik 17,5 liter wort met SG 1066.
Dit is uitgegist met Saflager Lager W-34/70 tot SG 1023 (waar 1015 was geschat) en het alcoholpercentage werd niet 7,2 maar 5,9. Ik heb helemaal geen spijt van dit bier want het smaakte goed, maar ik zou het graag beter uit kunnen rekenen.

Zo zoet als de afgelopen keer hoeft het niet, dus als ik de volgende keer 15 minuten op 63° en 50 minuten op 73° ga maischen, wat zal dan het resultaat zijn?
En hoe zorg ik er voor dat ik tussen 7 en 7,5% alcohol uitkom? Dat kan door meer mout te gebruiken maar ook, al voelt het als sjoemelen, met een late suikergift.

Nu maar hopen dat één gek honderd wijzen kan mobiliseren - en als die een beetje in dezelfde richting zitten zou het héél mooi zijn.

Jacques

Voor een zoeter smakend bier moet je vooral de bitterheid verlagen... Dus hopgift naar beneden, dat heeft meer effect dan rommelen aan maischschema's. En verder heeft de gist een hele grote invloed op de zoetbeleving.
Kijk op https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/overzicht-korrelgisten/ en zoek op mout. Moutig wordt namelijk vaak geassocieerd met zoetig.

HS65

Ik heb een herfstbock gebrouwen die startte op 1.065 en eindigde op 1.016 met een IBU van 23. De BU/GU van 0.35 past goed bij dit type zover ik weet. Ik heb gekozen voor Lallemand Nottingham korrelgist omdat het een neutrale gist is waarbij de moutsmaak goed naar voren komt. Gegist op 17C. Eigenlijk hoort een bock met een lagergist, maar dit was een mooi alternatief.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.