Slechte schuimhoudbaarheid

Gestart door Eriks, 16-07-2023 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Eriks

Ik heb de laatste tijd last van slechte schuim houdbaarheid, maar kom er niet helemaal uit waarom...
Vroeger, zeg een jaar terug, had ik overal beste aardige schuim houdbaarheid. Veel hop, dan ook extreem veel en lang schuim. Meestal normaal en een enkeling maar een korte schuimhoudbaarheid.
Nu, zeg de laatste 4 bieren hebben allemaal slecht schuimhoudbaarheid. Zelfs een zeer hoppige heeft niet de extreme schuim, maar normaal schuim. Overigens smaken ze nog steeds allemaal lekker :proost:
Nu zit ik te bedenken... Wat heb ik veranderd, wat dit veroorzaakt. Ik kan daarin maar 1 ding bedenken. Ik heb een vergissing kast, die ik eerder niet had. Nu twijfel ik of het daar aan ligt. De smaak van mijn bier is sindsdien iets minder krachtig geworden, maar dat zal wel komen door minder hogere alcoholen. Nu twijfel ik, volgens mij heb ik al een paar biertjes meer gebrouwen, sindsdien kan me alleen niet goed herinneren of het toen ook was.
Andere kant, kan koeler vergisten dit veroorzaken? Temperatuur sensor zit tegen het vat geplakt en van vergist ik rond de 20 - 22 graden. Dus tja.. ik ben nog niet overtuigd
Andere waar ik aan zit te denken, ik heb een overflow gemaakt van de groente la. Want een waterslot past er niet op. Nu zit er dan een klein beetje water in de leiding, het gebeurt wel eens als ik alles klaar zet voor het bottelen dat er iets in het gist vast komt. Maar ja.. zou dat het zijn? Ik doe er begin van de gisting trouwens 2 schepen oxi in de groente la. En een smaakafwijking vind ik ook niet direct, zien al helemaal niet!

Ik tast een beetje in het duister en weet niet precies waar het nu te gaan zoeken.. Dus ideeën zijn welkom

(Vat is trouwens 100% dicht, door mijn huidige biertje iets terug te koelen trekt het vat nu samen. Iets te koud gezet  ::) Overigens ook de eerste keer dat ik hem terug koel, normaal altijd rond de 20 bottelen)

oneman

Als je koeler vergist gaat het proces ook langzamer. Misschien heb je het bier daardoor ook langer laten nagisten dan voorheen? Ik merkte dat dat bij mij de grootste factor was. Bier dat langer op de gistkoek had gestaan had minder of soms zelfs geen stabiele schuim kraag.

oneman

thepsych

Citaat van: Eriks op 16-07-2023  17:57 uIk heb de laatste tijd last van slechte schuim houdbaarheid, maar kom er niet helemaal uit waarom...
Vroeger, zeg een jaar terug, had ik overal beste aardige schuim houdbaarheid. Veel hop, dan ook extreem veel en lang schuim. Meestal normaal en een enkeling maar een korte schuim houdbaarheid.
Nu, zeg de laatste 4 bieren hebben allemaal slecht schuim houdbaarheid. Zelfs een zeer hoppige heeft niet de extreme schuim, maar normaal schuim. Overigens smaken ze nog steeds allemaal lekker :proost:
Nu zit ik te bedenken... Wat heb ik veranderd, wat dit veroorzaakt. Ik kan daarin maar 1 ding bedenken. Ik heb een vergissing kast, die ik eerder niet had. Nu twijfel ik of het daar aan ligt. De smaak van mijn bier is sinds dien iets minder krachtig geworden, maar dat zal wel komen door minder hogere alcoholen. Nu twijfel ik, volgens mij heb ik al een paar biertjes meer gemaakt sinds dien kan me alleen niet goed herinneren of het toen ook was.
Andere kant, kan koeler vergisten dit veroorzaken? Temperatuur sensor zit tegen het vat geplakt en van vergist ik rond de 20 - 22 graden. Dus tja.. ik ben nog niet overtuigd
Andere waar ik aan zit te denken, ik heb een overflow gemaakt van de groente la. Want een waterslot past er niet op. Nu zit er dan een klein beetje water in de leiding, het gebeurd wel eens als ik alles klaar zet voor het bottelen dat er iets in het gist vast komt. Maar ja.. zou dat het zijn? Ik doe er begin van de gisting trouwens 2 schepen oxi in de groente la. En een smaak afwijking vind ik ook niet direct, zien al helemaal niet!

Ik tast een beetje in het duister en weet niet precies waar het nu te gaan zoeken.. Dus ideeën zijn welkom

(Vat is trouwens 100% dicht, door mijn huidige biertje iets terug te koelen trekt het vat nu samen. Iets te koud gezet  ::) Overigens ook de eerste keer dat ik hem terug koel, normaal altijd rond de 20 bottelen)

de groentela snap ik niet helemaal. De schuimhoudbaarheid is voor mij ook nog steeds een ding.  hoe het eerst beter ging dan nu is niet goed te begrijpen. Koeler vergisten lijkt me niet nadelig. Langer op de gist laten staan is wel een punt denk ik, maar ik bottel vanuit het gistingsvat dus erg lang is dat nooit. Ik ben op advies van anderen meer hop met lage alfawaarden gaan gebruiken. k heb de indruk dat dat werkt maar daar houdt je al rekening mee denk ik. Ik neem aan dat je ook geen eiwitrust meer doet. Wat zijn je maischtemperaturen, meer dextrines, hogere temperaturen geven soms ook beter schuim. Tot zover wat ik kan bedenken en waar ik rekening mee houd.

Eriks

De groente la zit vol met water, slang vanuit het gistvat het water in van de groente la. En je hebt een blow off in plaats van een waterslot er bovenop. Overflow maakte het woordenboek er van ;)

Ik dacht ook lagere temperaturen, betere schuim houdbaarheid. Eiwit rust doe ik niet. Meer hop, werkt wel maar toch minder resultaat zoals de ipa waar ik het over had. Maisch temperatuur is recept afhankelijk, vaak 3 staps. 62 - 65, 72 en 78. Tijdsafhankelijk van licht tot volle body idee

Btw hier nog 2 foto's van een witbier. 1 direct na uitschenken en de ander nog geen minuut later. Laatste schuim randje verdwijnt zodra je het glas op tilt.

PXL_20230716_181140813.jpgPXL_20230716_181423211.jpg

hansHalberstadt

Vaak is het toch een kwestie van te warm vergisten in het begin waardoor veel schuimremmende stoffen gevormd worden. De vraag is hoe goed de sensor de temperatuur in het vat weergeeft. En hoe ver kun je koelen? In de zomer kan het koelwater te warm zijn waardoor het wort niet onder de 23-24 graden krijgt. Gevolg is een felle gistingspiek en daardoor veel warmteproductie en verder oplopen van de temperatuur.

Arthur B

In het verlengde van Hans; op welke temperatuur gaat je gist erin? Sommige korrels promoten hogere temperaturen, maar in de zomer heb ik wel eens problemen gehad omdat het koelen daarna te lang duurt. Het eerste deel van de vergisting komt dan te snel op gang onder te hoge temperaturen.

Die alcoholen kunnen zeer slecht uitpakken voor je schuim.

Eriks

Goed punt de start temperatuur!
Het zou zo maar eens voor de IPA 29 graden geweest kunnen zijn. Witbier en de gose heb ik niet goed genoteerd zie ik. Redenatie was dat in de vergistingkast hij het wel terug zou koelen, en vaak was het een paar uur later (voor je de vergisting ziet) al weer rond de 20 a 22 graden. Zou zo maar eens daarmee te maken kunnen hebben..

Zo meet ik trouwens de temperatuur. Onder het oranje schilderstape zit de temperatuur sensor. Is het perfect, zeker niet want dat is er in, maar voor aan de buitenkant.. Ik heb hem bij de deuropening gedaan zodat hij de warmte als eerste merkt die van buiten naar binnen komt en daardoor eerder aanslaat (is het idee)

PXL_20230717_190044841.jpg

HS65

Ik heb nog een klein keukensponsje tegen de temperatuurmeter voordat ik het vastplak met tape. Dat isoleert een beetje tegen de buitentemperatuur.

Eriks

Dat is er nog wel eentje die ik de volgende keer ook kan toepassen! Zal vast wel iets helpen

Scooby228

Ik heb precies het tegenovergestelde probleem en dan vooral in het geval van een bier met een paar hopgiften (bv 60, 20 en 5 minuten meekoken); ik heb dan een glas vol schuim wat blijft staan.
Om de hoeveelheid schuim terug te dringen, heb ik inmaischen op 53°Cmet 10 minuten eiwitrust weer ingevoerd. Hopen dat dat de hoeveelheid schuim vermindert.  Hebben jullie daar geen last van?

Arthur B

Citaat van: Scooby228 op 22-07-2023  09:05 uHebben jullie daar geen last van?

Uit de fles? Heb je niet teveel koolzuur dan?

Jacques

Citaat van: Scooby228 op 22-07-2023  09:05 uOm de hoeveelheid schuim terug te dringen, heb ik inmaischen op 53°Cmet 10 minuten eiwitrust weer ingevoerd.

Dat zou ik niet snel doen. Want dat betekent ook wat minder body. In plaats daarvan zou ik minder suiker geven voor de hergisting op fles. En verder het bier wat rustiger ingieten en ander ook een ander glas zorgt ervoor dat het bier niet overschuimt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-07-2023  10:42 uDat zou ik niet snel doen. Want dat betekent ook wat minder body.

Waarom geeft dat minder body?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-07-2023  10:49 uWaarom geeft dat minder body?

Omdat de eiwitten die zorgen voor een betere schuimhoudbaarheid ook zorgen voor een mooie body.

Scooby228

Citaat van: Jacques op 22-07-2023  10:42 uDat zou ik niet snel doen. Want dat betekent ook wat minder body. In plaats daarvan zou ik minder suiker geven voor de hergisting op fles. En verder het bier wat rustiger ingieten en ander ook een ander glas zorgt ervoor dat het bier niet overschuimt.

Suiker voor vergisting was maar 6 gram per liter,  dat is al niet teveel,  het is een session ipa.
Ik heb ook de gist gewijzigd van Pinnacle Heritage English Ale gist naar de Danstar Nottingham.

seed7

Citaat van: Jacques op 22-07-2023  11:27 uOmdat de eiwitten die zorgen voor een betere schuimhoudbaarheid ook zorgen voor een mooie body.

Ja.
Maar.
Zoals altijd, het hangt van het bier af. Ik kan me die extra maischstap tbv schuim goed voorstellen bij bijvoorbeeld een warm vergiste Saison, of in de "kveik" trend.

ingo

Schanulleke

Citaat van: seed7 op 22-07-2023  14:34 u.
Zoals altijd, het hangt van het bier af. Ik kan me die extra maischstap tbv schuim goed voorstellen bij bijvoorbeeld een warm vergiste Saison, of in de "kveik" trend.

ingo

Welke extra maischstap? Volgens bijgevoegd artikel kan je de eiwitrust beter overslaan als je beter schuim wil hebben.

seed7

Citaat van: Schanulleke op 22-07-2023  16:21 uVolgens bijgevoegd artikel kan je de eiwitrust beter overslaan als je beter schuim wil hebben.

Dat artikel gaat over het bereiden van 1800 hl wort en de daarbij behorende lange opwarmtijden. 120 minuten voor je bij de 63° zit en al die tijd verknippen enzymen de eiwitten. Dat gaat voorbij aan het doel van de eiwitrust, je houd te veel te korte ketens over.

Dit kun je niet vergelijken met wat er in onze keteltjes gebeurt. Inmaischen op ~50° en vrijwel direct doorstoken naar 63°.

ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 23-07-2023  10:25 uDit kun je niet vergelijken met wat er in onze keteltjes gebeurt. Inmaischen op ~50° en vrijwel direct doorstoken naar 63°.

Toch heb ik hele goede resultaten qua schuimhoudbaarheid door de eiwitrust te laten voor wat het is en meteen te starten bij +65°C. Bijkomend voordeel is dat je minder last hebt van oxidatiesmaken doordat het enzym lipoxygenase (LOXs) niet kan werken.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 23-07-2023  14:38 uToch heb ik hele goede resultaten qua schuimhoudbaarheid door de eiwitrust te laten voor wat het is en meteen te starten bij +65°C. Bijkomend voordeel is dat je minder last hebt van oxidatiesmaken doordat het enzym lipoxygenase (LOXs) niet kan werken.

Ik dus ook. Uit het artikel blijkt hoe dan ook niet dat een eiwitrust enig nut heeft.Het wordt natuurlijk een ander verhaal bij veel ongemoute granen of mout dat niet goed gemodificeerd is, maar dat laatste komt voor zover ik weet vrijwel niet meer voor.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 23-07-2023  14:51 uIk dus ook. Uit het artikel blijkt hoe dan ook niet dat een eiwitrust enig nut heeft.Het wordt natuurlijk een ander verhaal bij veel ongemoute granen of mout dat niet goed gemodificeerd is, maar dat laatste komt voor zover ik weet vrijwel niet meer voor.
Inderdaad bij het gebruik van ongemoute granen wordt het een ander verhaal.

Lampje

Citaat van: Eriks op 17-07-2023  21:05 uGoed punt de start temperatuur!
Het zou zo maar eens voor de IPA 29 graden geweest kunnen zijn. Witbier en de gose heb ik niet goed genoteerd zie ik. Redenatie was dat in de vergistingkast hij het wel terug zou koelen, en vaak was het een paar uur later (voor je de vergisting ziet) al weer rond de 20 a 22 graden. Zou zo maar eens daarmee te maken kunnen hebben..

Zo meet ik trouwens de temperatuur. Onder het oranje schilderstape zit de temperatuur sensor. Is het perfect, zeker niet want dat is er in, maar voor aan de buitenkant.. Ik heb hem bij de deuropening gedaan zodat hij de warmte als eerste merkt die van buiten naar binnen komt en daardoor eerder aanslaat (is het idee)

PXL_20230717_190044841.jpg
Kijk eens bij je volgende batch wat een schuursponsje bovenop je temperatuursensor doet. Ik heb het vermoeden dat de meting ook nog door de omgeving beinvloed wordt.

hansHalberstadt

Citaat van: Lampje op 26-07-2023  08:39 uKijk eens bij je volgende batch wat een schuursponsje bovenop je temperatuursensor doet. Ik heb het vermoeden dat de meting ook nog door de omgeving beinvloed wordt.

Dat wordt expres zo gedaan om de regeling beter te laten werken. Maar het gaat ten koste van de nauwkeurigheid van de geregelde temperatuur.

brouwerwaldonk

Citaat van: Lampje op 26-07-2023  08:39 uKijk eens bij je volgende batch wat een schuursponsje bovenop je temperatuursensor doet. Ik heb het vermoeden dat de meting ook nog door de omgeving beinvloed wordt.
Wil je uw temperatuur correct kunnen meten dan kan dat alleen als je in het vat in het gistende wort meet. Ik heb een onderaan gesloten inox buisje in mijn gistvat hangen waarin de meetsonde steekt. 

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-07-2023  11:46 uWil je uw temperatuur correct kunnen meten dan kan dat alleen als je in het vat in het gistende wort meet. Ik heb een onderaan gesloten inox buisje in mijn gistvat hangen waarin de meetsonde steekt. 
Dat klopt. Punt is alleen dat de regelaar dan geen idee heeft wat de temperatuur in de koelkast is. dus als de gemeten temperatuur zakt en de koeling or verwarming aangaat dat gaat die net zolang aan tot het wort weer boven het afschakelpunt komt. Dat kan dus betekenen dat de koelkast even heel koud wordt of heel warm. Met dat sponsje heb je een beetje feedback van de temperatuur in de koelkast waardoor de koeling of verwarming minder grote sprongen maakt. Ik weet niet hoe jij verwarmt of koelt, maar daar zul je wel rekening mee moeten houden met het vermogen zodat e.e.a. beheerst blijft.   Ik heb een bodemverwarming dus daar zou ik ook direct kunnen meten in het wort. Ik heb de sensor ook op het vat zitten met piepschuim isolatie, dus dan meet ik vrijwel geheel de temperatuur van het wort. (ooit gecheckt)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.