Monsterkraan, aftapkraan

Gestart door Theo Mol, 15-07-2023 10:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Aan mijn conische rvs gistvat (brewmonk) zitten twee kranen. Een grote onder aan de conus om gist en trub af te tappen en een kleinere hoger aan de conus om bier af te tappen. Gaat prima.

Ik heb beide al eens gebruikt om bier naar het bottelvat af te tappen.
Bij de onderste kraan kwam (na gist aftappen, heus) meer rommel mee dan me lief was en in de flesjes kwam een dikke laag sediment. Dat wil ik niet.
Bij de hogere kraan gaat het aftappen goed, zonder teveel sediment, maar daar heb ik weer iets anders te zeuren.

Ik gebruik die kraan ook om monsters te nemen zodat ik de vergisting kan volgen; daarna spuit ik het kraantje (van buitenaf) vol starsan om te ontsmetten.
Voor het bottelen ontsmet ik de kraan nog eens en dan tap ik het bier af. Het is al een paar keer goed gegaan maar ik vraag me af of het beter is - en haalbaar - om nog een kraantje aan te brengen zodat ik kan bemonsteren en aftappen uit verschillende kranen en daarmee het risico van besmetting voorkomen.
Of maak ik me te veel zorgen en is schoonhouden van de kraan voldoende?

brew-monk-rvs-vergistingsvat-30-l.jpg
Dit is het gistvat, de foto is bekend van veel webwinkels.

Jan de Graaff

Citaat van: Theo Mol op 15-07-2023  10:57 uIk gebruik die kraan ook om monsters te nemen zodat ik de vergisting kan volgen; daarna spuit ik het kraantje (van buitenaf) vol starsan om te ontsmetten.
[...]
Of maak ik me te veel zorgen en is schoonhouden van de kraan voldoende?
Zo doe ik het ook als ik het kraantje gebruik om af te tappen, dus ja, ik denk dat je je teveel zorgen maakt.

Om het aantal monsters heel sterk te beperken zou je kunnen overwegen om een iSpindel of dergelijk apparaat waarmee je de vergisting kan volgen, aan te schaffen. Ze zijn misschien niet zo nauwkeurig als een meting met een dobber, maar om de vergisting te volgen ideaal. Gedurende de vergisting hoeven de metingen ook niet nauwkeurig te zijn.

hb-lot

Citaat van: Theo Mol op 15-07-2023  10:57 una gist aftappen, heus

Ben benieuwd hoe je dit lukt. Ik heb het geprobeerd met het brouwsel dat ik op het punt sta te bottelen, maar het is mij niet gelukt.

Ik gebruik het kraantje ook voor beiden. Ik heb wel overwogen in de toekomst @hansHalberstadt z'n systeem te proberen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=674205

Jacques

Het monsterkraantje moet je goed tussentijds reinigen om te zorgen dat er geen bierrestanten in het tuitje blijven. Dat geeft voeding voor ongewenste micro-organismen waar je last van kunt krijgen na het bottelen als je dit kraantje ook gebruikt voor het aflaten van het te bottelen bier. Bij voorkeur spuit je het tuitje 3 keer door.  Dat kan met een starsan oplossing, maar ook met een 70% alcohol oplossing (bioalcohol is voordelig te koop bij Action). Zelf gebruik ik hiervoor een spuitfles.
Na het bottelen kun je het beste de kraan demonteren en reinigen in een ultrasoon reiniger. Een dergelijke reiniger hoeft niet duur te zijn.

Stekel

Citaat van: Jacques op 15-07-2023  12:10 uHet monsterkraantje moet je goed tussentijds reinigen om te zorgen dat er geen bierrestanten in het tuitje blijven. Dat geeft voeding voor ongewenste micro-organismen waar je last van kunt krijgen na het bottelen als je dit kraantje ook gebruikt voor het aflaten van het te bottelen bier. Bij voorkeur spuit je het tuitje 3 keer door.  Dat kan met een starsan oplossing, maar ook met een 70% alcohol oplossing (bioalcohol is voordelig te koop bij Action). Zelf gebruik ik hiervoor een spuitfles.
Na het bottelen kun je het beste de kraan demonteren en reinigen in een ultrasoon reiniger. Een dergelijke reiniger hoeft niet duur te zijn.

<script type="text/javascript">var bol_sitebar_v2={"id":"bol_1689415895391", "baseUrl":"partner.bol.com","productId":"9300000132702212","familyId":"","siteId":"691","Target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":true,"button":true,"linkName":"Soraro%20Ultrasoon%20reiniger","linkSubId":"goedkoop%20reiningen"};</script><script type="text/javascript" src="https://partner.bol.com/promotion/static/js/partnerProductlinkV2.js" id="bol_1689415895391"></script>

Is de bio-alcohol hetzelfde als bio-ethanol voor sfeerhaarden?

Jacques

Citaat van: Stekel op 15-07-2023 &nbsp;14:15 uIs de bio-alcohol hetzelfde als bio-ethanol voor sfeerhaarden?

Ja. Ethanol is de alcohol die voornamelijk wort gevormd tijdens de vergisting...

Snelbier

Citaat van: Stekel op 15-07-2023 &nbsp;14:15 uIs de bio-alcohol hetzelfde als bio-ethanol voor sfeerhaarden?
Citaat van: Jacques op 15-07-2023 &nbsp;15:50 uJa. Ethanol is de alcohol die voornamelijk wort gevormd tijdens de vergisting...
Oppassen wat je gebruikt.. Laat je niet misleiden door het BIO-label.
Bio-alcohol kan zowel Ethanol zijn (correctie; METHANOL, (giftig, spiritus) als de 'lekkere' Ethanol. En hogere alcoholen, maar die willen we zeker niet hebben..
Bio slaat alleen op de productie-wijze, ook het giftige Methanol kan 'bio' worden geproduceerd.
Proost, Snelbier.

Stekel

Ok, bedankt.
Gaan we aanschaffen.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 15-07-2023 &nbsp;16:09 uOppassen wat je gebruikt.. Laat je niet misleiden door het BIO-label.
Bio-alcohol kan zowel Ethanol zijn (giftig, spiritus) als de 'lekkere' Ethanol. En hogere alcoholen, maar die willen we zeker niet hebben..
Bio slaat alleen op de productie-wijze, ook het giftige Methanol kan 'bio' worden geproduceerd.
Proost, Snelbier.

Terechte opmerking. Bio-ethanol is geen alcohol die je kunt drinken door de toevoeging van stoffen die schadelijk zijn voor je gezondheid. Deze stoffen leveren geen problemen op als je bio-ethanol gebruikt voor desinfecteer doeleinden.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 15-07-2023 &nbsp;17:07 uTerechte opmerking. Bio-ethanol is geen alcohol die je kunt drinken door de toevoeging van stoffen die schadelijk zijn voor je gezondheid. Deze stoffen leveren geen problemen op als je bio-ethanol gebruikt voor desinfecteer doeleinden.
Mijn post ook aangepast: bedoelde METHANOL.
Gifige Methanol wordt soms toegevoegd aan Ethanol zodat deze ondrinkbaar wordt en alleen geschikt is als brandstof (Spiritusbrander) of ruitenreiniger.
Boodschap blijft: oppassen wat je koopt.

Toevoeging: Jacques gaf het al aan: Alleen alcohol gebruiken die geschikt is voor desinfecteren, die is zeker niet giftig.

joenedu

Citaat van: Theo Mol op 15-07-2023 &nbsp;10:57 uIk gebruik die kraan ook om monsters te nemen zodat ik de vergisting kan volgen; daarna spuit ik het kraantje (van buitenaf) vol starsan om te ontsmetten.
Voor het bottelen ontsmet ik de kraan nog eens en dan tap ik het bier af. Het is al een paar keer goed gegaan maar ik vraag me af of het beter is - en haalbaar - om nog een kraantje aan te brengen zodat ik kan bemonsteren en aftappen uit verschillende kranen en daarmee het risico van besmetting voorkomen.

Zo doe ik het ook.
Ook wel een interessante tip van bio-ethanol van de Action, trouwens, om daarmee te gaan ontsmetten.

hansHalberstadt

Citaat van: joenedu op 24-07-2023 &nbsp;17:01 uZo doe ik het ook.
Ook wel een interessante tip van bio-ethanol van de Action, trouwens, om daarmee te gaan ontsmetten.
Ik heb dat spul ook wel gebruikt, maar  het is ondrinkbaar gemaakt met een smerige bitterstof die je in kleine concentraties nog steeds proeft. En het kost nu 2 x zoveel als voor de corona golf (was toen 1 euro 40, nu 2,79 en bij BOL.com zelfs 8 euro voor zo'n flesje). Zoveel is mijn salaris niet gestegen in de tijd. Wat ik tegenwoordig doe, is gewoon wat sap laten vergisten en dat destilleren tot 70 vol% en dat dan gebruiken om te ontsmetten. Daarvan kun je tijdens het gisten ook nog eens de CO₂  gebruiken om bv zuurstof te verdrijven bij dryhoppen ect. Dus dubbel voordeel.   

joenedu

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2023 &nbsp;22:37 uwat ik tegenwoordig doe is gewoon wat sap laten vergisten en dat destileren tot 70 vol%
Ook een goeie, alleen niet iedereen kan destilleren :)

Theo Mol

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2023 &nbsp;22:37 uIk heb dat spul [bio-ethanol] ook wel gebruikt, maar  het is ondrinkbaar gemaakt met een smerige bitterstof die je in kleine concentraties nog steeds proeft.
Ik vroeg me af of bio-ethanol om die reden af te raden was.
Soms gebruik ik het als kampeerbrandstof en dan komt het wel eens op mijn handen. De ontmoedigende werking is heel goed, het smaakt bijzonder goor.
Destilleren (met een omgebouwde snelkookpan) is een jeugdherinnering. Ik blijf nu maar bij starsan om mijn kraantjes schoon te maken.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 25-07-2023 &nbsp;09:24 uIk vroeg me af of bio-ethanol om die reden af te raden was.
Probeer het eens te verdunnen naar de concentratie die je worst case kunt krijgen als je je kraantje of iets anders ermee ontsmet neem dan bv 1 ml (aannemende dat dat maximaal kan achter blijven, de bitterstof verdampt namelijk niet als de alcohol wel verdampt is) verdunnen tot bv 1 liter of 10 liter en dan eens proeven (en daarna weer uitspugen). 

LBakker

Is isopropylalcohol ook te gebruiken om te ontsmetten, dit wordt ook in de gezondheidszorg gebruikt als ontsmettingsmiddel.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 25-07-2023 &nbsp;09:24 uIk vroeg me af of bio-ethanol om die reden af te raden was.

Wat achterblijft in het tuitje van een kraan is miniem. Het tuitje staat namelijk naar beneden en is ontworpen om leeg te lopen...
De uiterst kleine hoeveelheid die achterblijft, wordt sterk verdund waardoor er geen smaakeffect is.

Overigens spoel ik het tuitje met bio-ethanol na een monstername. Ik doe dat om bierrestanten weg te spoelen. Door het hoge alcoholgehalte is het tuitje snel droog. De voedingsstoffen zijn weg en er kan niets in het tuitje vallen. De kans dat een monsterkraan een infectiebron is, is hierdoor nagenoeg uitgesloten.

Jacques

Citaat van: LBakker op 25-07-2023 &nbsp;12:16 uIs isopropylalcohol ook te gebruiken om te ontsmetten, dit wordt ook in de gezondheidszorg gebruikt als ontsmettingsmiddel.

Ja, dat kun je zeker gebruiken. Wordt veel gedaan.

LBakker

Citaat van: Jacques op 25-07-2023 &nbsp;20:58 uJa, dat kun je zeker gebruiken. Wordt veel gedaan.

Mooi, daar heb ik nog een paar liter van staan van een andere hobby.

Jacques

Citaat van: LBakker op 25-07-2023 &nbsp;21:07 uMooi, daar heb ik nog een paar liter van staan van een andere hobby.

Verdun het tot 70% omdat het dan veel beter werkt als desinfecteermiddel...
https://munglobal.com.au/resources/knowledge-base/pathogens/why-70-isopropyl-alcohol-is-a-better-disinfectant-than-99-isopropyl-alcohol/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.