SG steeds lager dan in recept

Gestart door Stekel, 15-07-2023 07:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi,
Heb nu zes brouwsels gedaan en wat me opvalt dat sinds ik het sg meet tegen einde van de kooktijd, tien minuten na de suiker toevoeging, het sg van het afgekoelde monster altijd veel lager is dan het wat het zou moeten zijn volgens het recept. Met een rekentooltje reken ik dan uit wat er bij moet en dat is meestal nogal wat, bijvoorbeeld als erin het recept staat dat er 800 gram suiker in moet, dan moet er bij mij na de meting nog vaak nog een 500 gram en soms meer bij. Het eindresultaat is dan wel precies zo als het moet zijn. Wat kan de lagere sg waarde zo beïnvloeden?

Zambezi Special

Het lijkt erop dat je efficientie lager is dan wordt aangenomen in het recept.
Dat kan, en is bij mij ook het geval.
Je kan het aanpassen in de software

hansHalberstadt

Citaat van: Stekel op 15-07-2023  07:22 uWat kan de lagere sg waarde zo beïnvloeden?
Vaak is dat het geval bij een brouwautomaat vanwege
1) pompen ipv roeren (weinig beweging van moutdeeltjes waardoor de enzymen niet bij alle zetmeel komen)
2) in een keer optillen van de moutkorf waardoor het spoelen erg snel gaat en inefficient.

Jan de Graaff

Citaat van: Zambezi Special op 15-07-2023  07:54 uHet lijkt erop dat je efficientie lager is dan wordt aangenomen in het recept.
Dat denk ik ook. Ik zie in recepten vaak een brouwzaalrendement (bzr) van 80% staan. Dat is vaak het maximaal haalbare bzr en halen professionele brouwers al niet vaak. Veel hobbybrouwers halen een bzr van rond de 65%, wat overigens prima is.

Om te compenseren voor een lager bzr moet je òf meer mout gebruiken, òf meer suiker toevoegen. Als je brouwsoftware, zoals bijvoorbeeld Brewfather, gebruikt moet je ieder geval het brouwzaalrendement (niet het maischrendement!) aanpassen zodat de software jouw recept correct kan schalen voor jouw brouwinstallatie. Je krijgt dan de gecorrigeerde mouthoeveelheden voorgerekend of het lagere SG/ABV.

Er zijn manieren om je bzr te verbeteren, maar het moet geen doel op zich worden. Zeker in het begin van je 'brouwcarrière' is het beter om op andere onderdelen te focussen. Een paar handen mout extra om je lagere bzr te compenseren zijn de kosten niet.. Dat wordt het wel als je professioneel honderden hectoliters brouwt; dan staat ieder procentje hoger bzr voor een grote besparing van grondstoffen.

Er zijn ook veel kleinere dingen die je kunt doen om je bzr wat te verbeteren. Hans Halberstadt noemde er al een paar. Hier op het forum zijn nog wel meer tips te vinden. En als je langer brouwt en je jouw installatie beter kent wordt je rendement ook vaak beter.

hansHalberstadt

Misschien goed om even voor een van jouw brouwsels aan te geven hoeveel mout je hebt gebruikt beslagdikte en je volume en sg of brix of liever nog beiden eind koken. en wat voor installatie heb je. en er kan ook nog van alles mis gaan bij het meten, bv hete druppel op je refractometer verdampt onderweg en meet je 20% te hoog. Refractometer niet goed droog, verdunt je druppel en meet je 20% te laag. Hydrometer monster afkoelen naar 20 graden, anders meet je te laag.       

Stekel

Screenshot_20230715-100756_1.png
Dit heb ik vorige week gebrouwen en moest toen om het sg van 1054 naar 1075 te brengen 930 gram suiker toevoegen. Zojuist een meting gedaan en staat nu op 1004.

hansHalberstadt

Met 4.72 kg mout kom je met een heel efficiënte installatie tot ca SG=1052.je haalt dan ca 90% van je suikers uit het beslag. Maar dat ga je niet halen met een brewzilla. Zo te zien zit jij rond de 80% wat je aan suikers uit je beslag haalt. Dus je zou je instellingen van je rekentool iets moeten aanpassen.  Die 75.8% efficiency is ca 60% in werkelijkheid

Jan de Graaff

Als ik dat recept schaal naar mijn Brewzilla 35L G4 – waarvan ik het brouwzaalrendement op 66,3% heb staan (en niet zoals jij op 75,8%) – dan moet ik best wat mout meer dan jij gebruiken om op hetzelfde uit te komen:

https://share.brewfather.app/zmc1iKkxxmuSUm

Screenshot 2023-07-15 at 10.32.00.png

Stekel

Hoi,
Dan ga ik dat rendement veranderen. Ik was eigenlijk van mening dat wanneer ik het installatie profiel aanklik in Brewfather, het automatisch allemaal goed staat. Weer een stukje onwetendheid...
Over 2 weken weer iets brouwen en kijken of het dan anders is.
Bedankt weer voor de snelle en informatieve input.

Jan de Graaff

Ik gebruik Brewfather om mijn Brouwzaalrendement te bepalen. Als je alles tijdens het brouwen netjes bijhoudt, geeft Brewfather keurig de statistieken weer. En hier baseer ik dan weer mijn BZR voor de volgende batch op... en zo scherp ik het steeds verder aan totdat ik op een rendement zit wat ik vrijwel steeds haal. Ook als ik mijn BZR verbeter doordat ik de nieuwe ketel steeds beter leer kennen, veranderd dat zo mee.

Screenshot 2023-07-15 at 11.34.05.png

Stekel

Hoi,
waar kan ik het brouwzaalrendement veranderen in Brewfather? Als ik naar de instellingen ga kan ik alleen het maischrendement veranderen. Het vakje met brouwzaalrendement is niet aanklikbaar.

drik79

Citaat van: Stekel op 16-07-2023  07:41 uHoi,
waar kan ik het brouwzaalrendement veranderen in Brewfather? Als ik naar de instellingen ga kan ik alleen het maischrendement veranderen. Het vakje met brouwzaalrendement is niet aanklikbaar.
Heb je gekeken bij 'Profielen' en dan bij je installatie? Als je die aanpast, kun je ook je brouwzaalrendement aanpassen.

Stekel

Hoi,
Ja dat heb ik gezien en dat lukt. Maischrendement gaat dan ook omlaag. Klopt dat?

hansHalberstadt

Citaat van: Stekel op 16-07-2023  09:57 uHoi,
Ja dat heb ik gezien en dat lukt. Maischrendement gaat dan ook omlaag. Klopt dat?

Het zou kunnen dat de tool alles op een hoop gooit, maar maischrendement staat los van spoelen dus zou niet mogen veranderen. je kunt het maischrendement bepalen door het SG van je beslag te meten. als de tool dat dus gebruikt om het spoelverlies te modelleren dan kun je het maischrendement dus niet mer goed bepalen met de tool. 

Stekel

Ok, vind dit toch wel ingewikkeld.....

Jan de Graaff

Citaat van: Stekel op 16-07-2023  15:25 uOk, vind dit toch wel ingewikkeld.....
Klopt, dat is het ook.

Daarom zou ik me er voor nu absoluut geen zorgen over maken en eerst kijken wat Brewfather aangegeven heeft als Brouwzaalrendement (BZR) bij je laatste brouwsel. Dat zou ik vervolgens invullen in het "installatieprofiel" en dan daarmee je volgende recept gaan maken en brouwen. Dan kijken of de SG metingen dichterbij datgene wat berekend is komen; dan ben je op de goede weg. Je BZR in Brewfather vervolgens aan (blijven) passen naar bevind van zaken.

Een BZR van circa 65% is helemaal niet verkeerd. Ik las ergens eens een goede tip:
"Maak je niet druk over je brouwzaalrendement, zolang je maar weet wat je BZR is"
En dat laatste is een waar woord. Als je weet wat je BZR is kun je beter inschatten hoeveel mout je nodig hebt om een bier te brouwen. En dat bier is het enige waar het om gaat hier; dat moet goed zijn.

En dan verder de BZR en maischrendement percentages laten aan anderen die er wedstrijdjes "ver plassen" mee willen doen.

Edwin brouwt

Wat Jan zegt dus!

Maar als je rond de 60% uitkomt, zou ik hier eens een foto plaatsen van je schrootsel.
Bij brouwautomaten bepaalt dat best voor een groot deel je rendement.

Stekel

Top, ga ik doen (me er minder druk om maken)
Wederom bedankt.

hansHalberstadt

Citaat van: Stekel op 16-07-2023  18:31 uTop, ga ik doen (me er minder druk om maken)
Wederom bedankt.

Zolang je alleen geinteresseerd bent in het eindresultaat: welk deel van het moutgewicht aan suikers in je kookketel is gekomen hoef je je er inderdaad niet druk over te maken.

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 16-07-2023  20:31 uZolang je alleen geinteresseerd bent in het eindresultaat: welk deel van het moutgewicht aan suikers in je kookketel is gekomen hoef je je er inderdaad niet druk over te maken.
Precies!
En daarbij: Stekel heeft 6 brouwsels gedaan; er is meer dan genoeg waar hij eerst aan kan werken ;)

Maar eerlijkheidshalve: ik heb mijn BZR verbeteren zelf ook erg laag op mijn prioriteitenlijstje staan. Ik heb eens uitgerekend dat met mijn batch-groottes iedere procentpunt verbetering mij tussen de 10 en 20 eurocent aan mout scheelt. En met iedere procentpunt verbetering worden wel mijn kosten lager en mijn inspanningen groter, maar mijn bier niet noodzakelijkerwijs beter.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 16-07-2023  21:18 uPrecies!
En daarbij: Stekel heeft 6 brouwsels gedaan; er is meer dan genoeg waar hij eerst aan kan werken ;)
Zeker. Maar als ik een vraag beantwoord dan probeer ik het zo op te schrijven dat meer mensen er wat aan hebben. Er zullen ook mensen zijn die op het punt zitten dat ze meer willen begrijpen van de onderliggende processen. Er zijn ook meerdere discussies geweest over de vraag of roeren zin heeft in een brouwautomaat met pomp. Die discussie gaat dus over het verhogen van het maischrendement. En als je dan maischrendement en spoelrendement als een samen neemt dan kun je minder goed bepalen in hoeverre roeren zin heeft.   

HS65

Blijkbaar maakt het type automaat ook nogal wat uit. Ik haal meestal wel 75% soms meer met een Braumeister en schoten op 1.2 mm met de filters van backbrewing.

Jacques

Citaat van: HS65 op 17-07-2023  19:36 uBlijkbaar maakt het type automaat ook nogal wat uit. Ik haal meestal wel 75% soms meer met een Braumeister en schoten op 1.2 mm met de filters van backbrewing.

Ja, er zit verschil tussen de verschillende brouwautomaten. Filterplaten en manier van werken maakt uit.
Met mijn huidige Grainfather G40 haal ik een hoger rendement dan met mijn oude Braumeister met Backbrewing filterplaten...

Wijbrouwers

Even aanhakend op dit onderwerp.
wij hebben een recept van een stout maar op een of andere manier komen wij nooit op het beoogd begin SG.
Het gaat al mis bij het SG voor koken. Steeds een punt of 10 er onder.
De jodiumtest is altijd goed aan het eind van het maischen dus het maischproces zelf lijkt het probleem niet te zijn.
Wat we al hebben aangepast:
In Brewfather het Maischrendement op 60% gezet.
10% extra mout (van elke soort gebruikt) bovenop dit lage maischrendement
Gedurende het maischen harder gecirculeerd, of zachter laten circuleren.
Roerschema's van om de 20/15/10 minuten geprobeerd.
Tijdens het spoelen het bostel wat droog laten vallen of juist geheel onder water.
Hard spoelen of zacht spoelen had geen invloed.

Al dit alles heeft niet geleid tot het gewenste SG voor koken. Om in de richting van het begin SG te komen hebben we langer gekookt en iets suiker toegevoegd. Maar het probleem wat dus voor koken al ontstaat kunnen we maar niet oplossen.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Wij denken zelf dat het probleem tijdens het spoelen ontstaat maar weten niet hoe.

Ter verduidelijking onze installatie:
HLT met daarin een spiraal waar het wort doorheen stroomt om zo op te warmen. Onder de HLT zit een brander en we meten continue de temperatuur van het water in de HLT
Maischketel met flysparge en onderop een filter. We meten continue de temperatuur van het wort zodra het uit het kraantje op de flysparge terecht komt.
Kookketel (spreekt voor zich).
Alles verbonden met slangen en camlockkoppelingen en daartussen zitten twee Novax pompen om te kunnen circuleren en pompen naar gistvat.

Arjen1969

Met een brouwautomaat (heb zelf een brewmonk) is het rendement inderdaad wat lager als je alleen maar rondpompt. Buiten de tips voor het aanpassen van je brouwzaalrendement moet je ook eens proberen om tijdens het maischen elke 10 minuten even te stoppen met pompen en de mout goed doorroeren. Dat leverde bij mij een kleine 5% extra rendement op. Met alleen rondpompen haal je echt te weinig uit je mout.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.