1e "zelf gemaakte" recept+schema

Gestart door Chris k, 13-07-2023 00:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Chris k

Beste leden,

Na een aantal geslaagde en minder geslaagde clonen/recepten te hebben na gebrouwen, heb ik eens geprobeerd om een recept "zelf te maken". ik zou graag jullie mening willen horen of dit een reeele kans van slagen heeft. (en uiteraard heel graag kritieken en pointers om te verbeteren)

ik heb dit een gemaakt via brewersfriend puntcom. alleen weet ik niet zogoed hoe dit hier netjes kan kopieren dus ik schrijf het maar even uit)

Naam: onbekend nog (iemand een idee?)
soort: NEIPA
Batch size 19L
Ingedienten
- 1KG Flaked oats (16.7%)
- 1KG Weyermann - Pale wheat (16.7%)
- 250 Gr German Carapils (4,2%)
- 3.75KG Weyermann - Pale Ale (62.5%)
- 1 zakje White Labs - Best coast WLP091
Hops(pallets):
- 20 gr Zula PL      - Whirlpool @ 80°C - 20 Mins
- 20 gr Citra        - Whirlpool @ 80°C - 20 Mins
- 20 gr Mosiac      - Whirlpool @ 80°C - 20 Mins
- 35 gr Calsita      - dryhop after 3 days
- 40 gr Barbe Rouge  - dryhop after 3 days
- 35 gr Huell Melon  - dryhop after 3 days
Overige toevoegingen: Ascoribic accid

maischschema
- 50 mins of 63 °C
- 10 min op 72 °C

Spoelen/water
Grote onbekende (ongeveer 3liter?)
Kookschema:
- 30 mins rollende kook
- terug koelen naar 80°C
- hop toevoegen en whirlpoolen voor 20 min
vergisting
- zakje White labs best coast toevoegen
- 1 gram Ascoribic accid toevoegen
dry hop
- na 3 dagen de hop toevoegen
- na 36-72u deze verwijderen
bottelen
- na 10 dagen vergisting bottelen.
- 10 dagen later proeven?

mijn vraag eigenlijk, klopt dit een beetje?

jooprules

Ik zou misschien wat minder havermout gebruiken, eerder max een halve kilo. En qua hoppen, waarom gebruik je allemaal verschillende? Zijn het restjes? Ik zou eerder voor drie hoppen kiezen, bijvoorbeeld citra, mosaic en die zula hop en die terug laten komen in zowel whirlpool als koudhop. Met callista en huel melon als dry hop zul je eerder subtiele smaken krijgen, geen hopbommen. De hoeveelheden hop mogen best hoger. 60 gram whirlpool is prima, maar mag ook naar 100 gram. Voor dryhop zou ik richting 150-200 gram of nog hoger gaan. Veel neipa's worden twee keer gedryhopt.
De gist ken ik niet, maar zou dat voldoende zijn voor 19 liter? Welk begin SG heb je voor ogen?
Neipa's zijn volgens mij niet de eenvoudigste bieren om te brouwen. Je zou ook kunnen overwegen met dezelfde grondstoffen een ipa te brouwen. Misschien een andere gist.

Chris k

Thanks voor de feedback!

- als eerste: "Neipa's zijn volgens mij niet de eenvoudigste bieren om te brouwen. Je zou ook kunnen overwegen met dezelfde grondstoffen een ipa te brouwen."

klopt, misschien ook wel verstandig. ik heb geen "fancy equipment" en daarom wou ik ook maar 1x dryhoppen (de reden waarom ik Ascoribic accid zou gebruiken) om zoveel mogelijk kans op oxidatie te beperken. (ik kan dus niet " closed transfer"  doen)
- "De gist ken ik niet, maar zou dat voldoende zijn voor 19 liter? Welk begin SG heb je voor ogen?"
daarom wou ik de batch proberen op 19 liter te houden, precies voldoende voldoende volgens de website van White labs.
tevens volgens de software (vergeten in het recept te zetten) zou ik moeten beginnen met OG:1074 en eindigen met FG1017 wat neerkomt op 7.49%
-" En qua hoppen, waarom gebruik je allemaal verschillende? Zijn het restjes? Ik zou eerder voor drie hoppen kiezen, bijvoorbeeld citra, mosaic en die zula hop en die terug laten komen in zowel whirlpool als koudhop."

nee geen restjes, eigenlijk meer het idee van " wat anders dan de standaard" :)
maargoed er is ook een reden waarom deze zo populair zijn! ik ga uw advies dan ook maar ter harte nemen en gewoon voor citra galaxy en mosiac te gaan ipv heel moeilijk doen ;)

heeft u verder advies over (vloeibare) gist voor een (tropical) IPA? (ik kan brouwen en vergisten is maximaal 25l batches)

Nogmaal bedankt voor uw feedback! erg welkom!

jooprules

Als je een og hebt van 1074 is zelfs met 19 liter de hoeveelheid gist waarschijnlijk onvoldoende. Dan zou je een starter moeten maken of nog een zakje gist moeten kopen. Droge gist werkt veel makkelijker, ik heb met safale s04 al eens een smakelijke juicy ipa gebrouwen, maar je kunt ook verdant ipa (lallemand) gebruiken.

Chinook

Ik zou zelf iets meer tarwe doen om eventuele oliën in de havermout tegen te gaan. 1 kg haver is veel, maar niet per se te veel. Ik zou ook iets warmer maischen of veel korter op 62. Je wil veel body hebben, dus 69 voor een uur of een kwartier op 62 en drie kwartier op 72. Hop zou ik inderdaad ook veranderen naar sterkere hoppen. Citra, Mosaic, Simcoe, Idaho 7, Galaxy, Sabro etc. Gebruik 6-10 gram hop per liter in je koudhop. Verwijder je hop ook niet, dat zorgt voor blootstelling aan zuurstof. Gewoon twee/drie dagen voor het bottelen toevoegen en direct uit het vat bottelen. Twee keer hoeft ook niet per se, een late kan ook gewoon prima. Vitamine C kun je trouwens gewoon bij de koudhop toevoegen volgens mij. Verder heb ik geen opmerkingen. 2-3L starter is waarschijnlijk verstandig, gebruik daarvoor een starter calc. Ik zou London Ale III of Verdant gebruiken. 1.074 is ook best hoog voor een eerste NEIPA, maar laat je vooral niet tegenhouden. Voor droge gist zou ik ook 1.5 zakje gebruiken, minstens.

Jacques

Citaat van: Chinook op 18-07-2023  00:18 uVitamine C kun je trouwens gewoon bij de koudhop toevoegen volgens mij

Er is niets op tegen om het toe te voegen samen met de gist. In ieder geval niet meekoken omdat ascorbinezuur hittegevoelig is.

Chris k

3 dagen onderweg and its looking good! Besank iedereen voor de feedback! :groots:

jooprules

Ziet er uit als een voorspoedige vergisting. Welk recept is het uiteindelijk geworden?

Chris k

Citaat van: jooprules op 26-07-2023  17:08 uZiet er uit als een voorspoedige vergisting. Welk recept is het uiteindelijk geworden?

Half half met wat u en wat chinook zei.

60 min 67 graden
2 liter spoelwater
30 min kook
Terug brengen naar 80 graden
20 min whirlpool met 100 g hop (galaxy, citra en mosoic)
De dry hop doe ik 3 dagen voor het einde met behulp van (foodsafe/siliconen) magneten. (Zit nu onder de deksel)
200 g totaal van de boven genoemde hoppen.

Over een dag of 12 zal ik nog eens het eindresultaat posten  ;)

Chris k

Zoals "beloofd" de update.

Na 10 dagen op de fles gegist te zijn (9 dagen op 21 graden en laatste 24u in koelkast) de eerste open gemaakt. Goeie "plop", mooie geur (sterke mango geur).goede en blijvende schuimkraag. Smaak is mango met een nasmaak van grapefruit (met bij behorende bitter en zuur)

Al met al erg blij met het resultaat. 7.5/10  ^-^

Erg bedankt voor het advies en meedenken!

:proost:

Alexander_H

Ziet er prima uit, mooi man!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.