1e keer graanbrouwen, temperatuur tijdens het maischen veel te hoog geweest

Gestart door jepo, 12-07-2023 13:27 u

Vorige topic - Volgende topic

jepo

Hallo,

Vorige week heb ik na een aantal brouwsels met extract mijn eerste bier gebrouwen met mout. Tijdens het Maischen is er echter iets misgegaan dat ik niet kan verklaren. Ik brouw met een brouwzak (BIAB), en het recept was een SMASH bier.

Het recept dat ik heb gevolgd vraagt om een watertemperatuur van 71 graden bij het storten van de mout, deze zou door het storten moeten zakken naar 67 graden. Toen deze temperatuur was bereikt en ik de mout stortte schoot de temperatuur echter plotseling omhoog naar 75-76 graden. Daardoor heb ik denk ik veel te weinig vergistbare suikers in het wort.

Mijn eerste vraag is, is de plotselinge temperatuurstijging te verklaren (behalve wellicht een defecte thermometer)?

Verder staat het bier nu 5 dagen te gisten, de vergisting verloopt heel rustig, nog helemaal geen activiteit waargenomen in het waterslot, de deksel van de brouwemmer staat wel bol. De ruimte ruikt heerlijk naar vergistend bier en Mistral hop dus er moet toch wat CO2 ontsnappen.

Nu vraag ik mij af, omdat ik vermoed dat er weinig vergistbare suikers in het wort zaten, om het bier over te hevelen in een mandfles met waterslot en wat extra suiker toe te voegen voor de nagisting. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Andere suggesties zijn uiteraard ook zeer welkom.

SG was bij het overhevelen naar de brouwemmer overigens 1045.

Groet, J

Edit: Link naar recept weggehaald omdat de hele Youtube video embedded werd,

Snelbier

Klopt de temperatuur wel? Hoe gemeten?
In wat voor installatie brouw je?
Was het wort homogeen?
Is de hele maisch-duur op 75'C gemaischt?
Zomaar wat vragen waarmee de temperatuur-uitschieter kan worden verklaard.
Niet bubbelen van waterslot kan duiden op een lekke emmer, komt vaker voor.

Hoe vergistbaar het wort nu is, is lastig te bepalen voor hobbybrouwers.
Enige wat je kan doen is wat wort apart nemen en met overmaat gist en warm vergisten.
Kijken waar je 'testwort' eindigt qua SG. Kan een dag of 4 duren, snellere opties zijn er niet.

Als het wort slecht vergistbaar is kan kristalsuiker met extra water inderdaad het SG-end verlagen.
Houd er rekening mee dat bitter ook daalt.  Het kan zijn dat je bier anders wordt dan bedoeld.

Succes, Snelbier

jepo

Hallo Snelbier,

Dankjewel voor je reactie!

De thermometer die ik heb gebruikt is een digitale BBQ-vleesthermometer (vergeten een goede thermometer mee te bestellen met brouwspullen. Ik had daar inderdaad na deze ervaring ook mijn twijfels over. Nu heb ik net even wat testmetingen gedaan met de gebruikte thermometer, en inderdaad klopt er weinig van. stuk dus!

Dat wetende, bier overgeheveld in een mandfles met waterslot, en SG gemeten; 1016. Smaak is ook goed! 😊

Om antwoord te geven op je vragen:

In wat voor installatie brouw je?
Brouwinstallatie is een grote 55-literpan met gasbrander. BIAB, dus verder niet veel nodig. Fermenter is een brouwemmer, maar inmiddels dus een 54 liter mandfles. We maken ook elk jaar wijn dus dat hebben we gelukkig liggen.

Was het wort homogeen? Ja

Is de hele maisch-duur op 75'C gemaischt? Nee, ik heb uiteindelijk terug gekoeld met spoelwater

Ik ben weer gerustgesteld, zo vervelend als je niet precies weet wat er gebeurd /misgegaan is.

Gr, J

Snelbier

Dank voor de terugkoppeling.  Hoeven we geen beren op de weg te zoeken :degroeten: .

- BBQ-thermo's hebben een hoge max-temperatuur/bereik (250'C?).  Kan daardoor in ons maisch-bereik enkele graden meer afwijken dan gewenst..
Is niét ideaal voor maischen, maar beter dan niks.  Mits werkend, natuurlijk  :police:

- SG meten is altijd goed, en vaak al het antwoord op de vraag.

- Je gist-emmer lekt. Wél vergisting maar géén bubbels. Beter vat nodig..
Linkje naar Het zwarte gat: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19544.1050

Bottelen als SG stabiel blijft, dus over een kleine week nogmaals SG meten.
Gouden regel: als SG nog daalt: NIET bottelen.

Proost, Snelbier

hb-lot

BBQ en Oven thermometers zijn vaak ook niet waterbestendig. Ik heb ook ooit de fout gemaakt de voeler van een geheel onder te dompelen.

jepo

Citaat van: hb-lot op 12-07-2023  17:21 uBBQ en Oven thermometers zijn vaak ook niet waterbestendig. Ik heb ook ooit de fout gemaakt de voeler van een geheel onder te dompelen.

Dat moet het zijn geweest, ik ben er namelijk vrijwel zeker van dat de thermometer stuk is gegaan tijdens het maischen. Inderdaad de probe helemaal ondergedompeld. Het goede nieuws is dat hij waarschijnlijk pas stuk is gegaan bij het mout storten, toen begon hij pas af te wijken. Dus de temperatuur was bij het storten hopelijk nog goed. In ieder geval lijkt het een heerlijk biertje te worden ;)

jepo

Citaat van: Snelbier op 12-07-2023  17:16 uDank voor de terugkoppeling.  Hoeven we geen beren op de weg te zoeken :degroeten: .

- BBQ-thermo's hebben een hoge max-temperatuur/bereik (250'C?).  Kan daardoor in ons maisch-bereik enkele graden meer afwijken dan gewenst..
Is niét ideaal voor maischen, maar beter dan niks.  Mits werkend, natuurlijk  :police:

- SG meten is altijd goed, en vaak al het antwoord op de vraag.

- Je gist-emmer lekt. Wél vergisting maar géén bubbels. Beter vat nodig..
Linkje naar Het zwarte gat: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19544.1050

Bottelen als SG stabiel blijft, dus over een kleine week nogmaals SG meten.
Gouden regel: als SG nog daalt: NIET bottelen.

Proost, Snelbier

Bedankt voor het meedenken en de extra tips!

jooprules

Citaat van: hb-lot op 12-07-2023  17:21 uBBQ en Oven thermometers zijn vaak ook niet waterbestendig. Ik heb ook ooit de fout gemaakt de voeler van een geheel onder te dompelen.

Dat wist ik niet! Ik heb al heel wat bbq-thermometers versleten hierdoor. ???

Snelbier

Citaat van: jooprules op 13-07-2023  15:05 uDat wist ik niet! Ik heb al heel wat bbq-thermometers versleten hierdoor. ???
Geldt voor VEEL thermometers, ook 'waterdichte' inkbird-sensors.
Sensor kan waterdicht zijn, maar zwakke punt is de aansluiting van sensor naar verlengsnoer. Beetje vocht of condens er in geeft een 'kortsluiting' waardoor meting niet meer klopt.
Klodder silicone-kit en/of krimpkous kan het voorkomen.
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.