Invriezen gist

Gestart door Schanulleke, 08-07-2023 01:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Schanulleke

Mijn eerste poging om een gistbankje aan te leggen in de vriezer is jammerlijk mislukt. Ik volg de procedure zoals beschreven in op blz. 201 van het boek Yeast. Het komt voor mij in 15 ml buisjes op het volgende neer: 50% glycerine, met 50% gist slurry in 1.020 wort met 1% ascorbinezuur (vit C). Afkoelen in de koelkast (6C), vervolgens in de biofresh (2C) en tenslotte in de vriezer (-18C). Nu twee maanden later lijkt alles helaas kassiewijlen: ik krijg het niet meer aan de praat.

Hoe doen jullie dit en wat heb ik fout gedaan?

Snelbier

Citaat van: Schanulleke op 08-07-2023  01:38 uMijn eerste poging om een gistbankje aan te leggen in de vriezer is jammerlijk mislukt. Ik volg de procedure zoals beschreven in op blz. 201 van het boek Yeast. Het komt voor mij in 15 ml buisjes op het volgende neer: 50% glycerine, met 50% gist slurry in 1.020 wort met 1% ascorbinezuur (vit C). Afkoelen in de koelkast (6C), vervolgens in de biofresh (2C) en tenslotte in de vriezer (-18C). Nu twee maanden later lijkt alles helaas kassiewijlen: ik krijg het niet meer aan de praat.

Hoe doen jullie dit en wat heb ik fout gedaan?
Laat antwoord doordat forum slecht bereikbaar was  :'(
Zie eigenlijk weinig geks aan je procedure. Zou geen dode gist moeten opleveren  :weetniet:
- Bij koelen +invriezen regelmatig geschud om gist goed met glycerol te mengen?
- Hoe lang heb je de starter (na invriezen) de kans gegeven om tot leven te komen? Duurt bij meestal 2-3 dagen. Niet te snel opgeven..
- Bij opstarten weinig wort (of appelsap) gebruiken. Meer gistcellen per ml geeft sneller activiteit.
Succes, Snelbier

Toevoeging: Heb je versgekweekte slurry ingevroren, of rest uit gistvat.  Kan heel wat schelen in actieve cellen!

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 08-07-2023  01:38 u50% glycerine, met 50% gist slurry in 1.020 wort met 1% ascorbinezuur (vit C).
Het is voor mij niet duidelijk wat je precies doet. Wat bedoel je met ' 50% glycerine, 50% gist slurry in 1.020 wort'
hoeveel wort en hoeveel slurry en hoeveel glycerine.
Samen moet het mengsel ca 20-25% vol% glycerine bevatten. Dat mengsel moet je eerst 24 uur laten staan zodat de glycerine goed in de cellen kan trekken in de koelkast. En dan invriezen. Daarbij vriest dan nog steeds ca 95% kapot, maar die 5% is dan genoeg om het weer op te starten.
Dat opstarten begint dan met een klein beetje wort of appelsap, bv 25ml.

thepsych

Ik ben geen expert in het invriezen maar ondersteun wel wat Hans Halberstadt aangeeft: 25% glycerine. Opstarten met weinig toegevoegde vloeistof en geduld hebben, 2-3 dagen is niet afwijkend. Reden wel om zeer schoon te werken. Ik wist niet dat je de glycerine even moest laten inwerken. Van vitaal belang is om wel vitale cellen te hebben, dus ik denk dan meer aan een werkende starter dan aan slurrie van enkele weken oud!

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 08-07-2023  01:38 uNu twee maanden later lijkt alles helaas kassiewijlen: ik krijg het niet meer aan de praat.

Hoe heb je het proberen op te kweken? En hoe lang heb je gewacht met de conclusie trekken?

Schanulleke

Dank voor alle reacties:

Het mengsel bevat 50% glycerine, 25% gistslurry verkregen door vers op te kweken en na bezinken af te gieten en 25% 1.040 wort met 1% ascorbine zuur (vit C). Zie ook bijgevoegd artikel:inderdaad gaat bij invriezen het grootste deel al de pijp uit.

Vervolgens na ontdooien de opstaande vloeistof afgegoten en de resterende slurry met de gist uitgegoten in 1.010 wort. 5 tot 6 dagen gewacht en nul activiteit.

Ik ga het nog eens proberen maar dan met 15-20% glycerine.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 12-07-2023  23:05 uHet mengsel bevat 50% glycerine, 25% gistslurry verkregen door vers op te kweken en na bezinken af te gieten en 25% 1.040 wort met 1% ascorbinezuur (vit C).
Begrijp ik het goed dat je een mengsel hebt van 50% glycerine met daarin wat slurry en wat wort?
De concentratie glycerine in het uiteindelijke mengsel moet 20-25% zijn. Maar ik kan nog steeds niet volgen wat je precies doet. Hoeveel % glycerine bevat je mengsel, hoeveel % dikke slurry en hoeveel% wort van 1040? Is dat 50% glycerine, 25% dikke slurry en 25% wort van 1040? Dus bv gemaakt van 50ml pure glycerine, 25 ml dikke slurry en 25ml wort van 1040 en dat gemengd? Dan heb je dus te veel glycerine. Maar ik denk dat dat ook nog zou moeten werken.   

Schanulleke

Zo staat 't in dat boek, id 50% glycerine. Het mengsel bevriest niet, maar de methode lijkt bij mij niet te werken. Ik ga nu de vriesmethode proberen die hierin staat beschreven:

https://www.homebrewtalk.com/threads/maintaining-a-healthy-yeast-bank-long-term.678997/

Die gaat uit van 12,5% glycerine. Het mengsel bevriest dan wel, maar blijkbaar werkt dat toch beter.

Snelbier

Citaat van: Schanulleke op 12-07-2023  23:05 u... Vervolgens na ontdooien de opstaande vloeistof afgegoten en de resterende slurry met de gist uitgegoten in 1.010 wort. 5 tot 6 dagen gewacht en nul activiteit.
....
Opstarten in wort SG=1010? Is dat correct gelezen?
Ik weet niet beter dan dat je SG<1040 gebruikt, maar ik ben ook niet de meest begaafde of belezen brouwer.
Door te starten in wort met weinig suiker kan de 'vergisting' voorbij zijn voordat jij de bubbels ziet  :weetniet: En dan kan het lijken of gist niet aanslaat.
Proost, Snelbier.

thepsych

Citaat van: Snelbier op 14-07-2023 &nbsp;16:19 uOpstarten in wort SG=1010? Is dat correct gelezen?
Ik weet niet beter dan dat je SG<1040 gebruikt, maar ik ben ook niet de meest begaafde of belezen brouwer.
Door te starten in wort met weinig suiker kan de 'vergisting' voorbij zijn voordat jij de bubbels ziet  :weetniet: En dan kan het lijken of gist niet aanslaat.
Proost, Snelbier.
Ik was er van uit gegaan dat dit een vergissing is. De werkwijze van homebrewtalk spreekt me wel aan en dan zit je wel op 12.5 % glycerine. Lijkt me redelijk. Hergebruiken van de gist door 10 ml slurrie/glycerine uit het buisje in 1 liter wort te gooien als ware het een verdunning van 1 op 10 lijkt me wat kort door de bocht. Gevoelsmatig zou ik voor 100/150 ml wort gaan en dan de stap naar 1 liter. Veel van de ingevroren gist heeft het denk ik toch niet gered.
Maar eerst maar eens proberen lijkt me.

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 14-07-2023 &nbsp;17:36 uDe werkwijze van homebrewtalk spreekt me wel aan en dan zit je wel op 12.5 % glycerine.
20-25% glycerine is gebruikelijk. als de concentratie glycerine te laag is dan werkt het niet als bescherming en prikken de celwanden alsnog stuk door ijskristallen. Ik weet niet hoe ze bij 10% komen maar dat is vast een stuk van het optimum af.

Schanulleke

Citaat van: Snelbier op 14-07-2023 &nbsp;16:19 uOpstarten in wort SG=1010? Is dat correct gelezen?

Ja, dat is correct gelezen. Bij 1040 ondervinden de cellen teveel (osmotische) stress en komen ze te overlijden. Ik had iets van 5 ml slurry op 100 ml wort.

Wat ook nog in dt verhaal op Homebrewtalk staat is dat ze langzaam afkoelen door de buisjes in IPA (isopropylalcohol) te plaatsen. Nu ben ik daat niet zo'n fan van, omdat je dan je labeltjes kwijt bent. Mijn vriezer is -25 in de onderste la en -19 in de bovenste la (3 laden) en staat op -18 ingesteld

Jacques

In het verleden heb ik wat tests gedaan waarbij ik wort van verschillende zwaarten heb gebruikt voor het opkweken van gist. Uit dit tests bleek dat je de meeste nieuwe gistcellen krijgt bij een SG van rond de 1040. Bij een lager SG krijg je minder cellen omdat er dan minder suikers zijn en bij een zwaarder wort zijn er wel veel suikers, maar door de hogere osmotische druk wordt de vergisting geremd.

Een begin SG van 1010 en zelfs lager wordt gebruikt bij gistopkweeksystemen waarbij steeds zuurstof en voeding mondjesmaat wordt toegevoegd. Op die manier omzeil men het zogenaamde Crabtree effect en is er geen alcoholische vergisting. Je krijgt zo heel veel gistgroei. Maar deze manier van opkweken werkt niet in een fles simpele fles of Erlenmeyer.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 14-07-2023 &nbsp;18:48 uJa, dat is correct gelezen. Bij 1040 ondervinden de cellen teveel (osmotische) stress en komen ze te overlijden.
Dat klopt denk ik niet. Optimale groeiomstandigheden heb je bij SG=1040 opkweekomstandigheden zoals Jacques ook aangeeft.

Invriezen is iets anders dan opkweken. De omstandigheden bij invriezen zijn gericht op het voorkomen van schade aan de celwanden. Suiker met SG=1010 toevoegen aan gist wat je gaat invriezen heeft geen nut volgens mij.

Als ik gist invries, meng ik het gewoon met glycerol tot je een concentratie hebt van 20-25% glycerol en dan 24 uur laten staan en dan in een keer invriezen bij -18 of lager. En dan kun je het na invriezen ontdooien en een dag later heb je weer actieve gist als je de ontdooide slurry dan toevoegt aan wordt van SG=1040.   

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 14-07-2023 &nbsp;23:04 uAls ik gist invries, meng ik het gewoon met glycerol tot je een concentratie hebt van 20-25% glycerol en dan 24 uur laten staan en dan in een keer invriezen bij -18 of lager.   

Dus als ik het goed begrijp: actieve/goede gist van bv een starter of van een recent brouwsel(?) gewoon verdunnen met glycerol tot een concentratie van 20/25 % ZONDER nog suikers toe te voegen.Die suikers zijn niet nodig voor het invriezen. Pas suiker toevoegen bij het opkweken na het vriezen.

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 16-07-2023 &nbsp;10:27 uDus als ik het goed begrijp: actieve/goede gist van bv een starter of van een recent brouwsel(?) gewoon verdunnen met glycerol tot een concentratie van 20/25 % ZONDER nog suikers toe te voegen.Die suikers zijn niet nodig voor het invriezen. Pas suiker toevoegen bij het opkweken na het vriezen.
Klopt. Suiker is nodig als je vergisting wilt, maar hier leg je de vergisting juist stil. Voor het overleven van het invriezen is de glycerol nodig.

Als je slurry bewaart in de koelkast doe ik wel altijd suiker erbij zodat de gisting op een heel laag pitje (door de lage temperatuur) doorgaat, maar niet zonder voeding zit zodat de reserves langer aanwezig zijn en het langer duurt voor de gist afsterft. Maar bij invriezen heb je geen gisting meer dus daarom daar niet nodig.   

Arthur B

Citaat van: hansHalberstadt op 16-07-2023 &nbsp;10:52 uAls je slurry bewaart in de koelkast doe ik wel altijd suiker erbij zodat de gisting op een heel laag pitje (door de lage temperatuur) doorgaat, maar niet zonder voeding zit zodat de reserves langer aanwezig zijn en het langer duurt voor de gist afsterft.

Wat is je procedure in dit geval Hans? Suiker in kokend water oplossen? Hoeveel? En hoe lang durf je het vervolgens te bewaren?

hansHalberstadt

Ik doe meestal een pakje appelsap erbij. Dat is al warmte behandeld in de fabriek en zuur dus bacterie remmend. Ik werk wel heel steriel, dus slurry in een jampotje wat eerst is gesteriliseerd in een snelkookpan en dan het pakje ook steriel behandelen met 70% alcohol afsproeien en dan open knippen met een uitgekookte schaar. Ik durf dat na een half jaar of langer nog wel op te kweken uit de koelkast. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.