Stinkende weizen

Gestart door Goldin, 24-06-2023 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Een paar weken geleden heb ik een weizen gebrouwen met WY3068. De hoofdgisting ging mooi snel met de nodige zwavel / rotte ei / H₂S lucht.  Ik heb de gist aardig zitten stressen door underpitch en hoge temp. Ook heb ik de blowoff tot 80% vergisting zonder waterslot laten hangen. Dit om eens een vruchtensapje te maken. Tijdens de kook is ook nog glucose toegevoegd.

Screenshot_20230624_133707_Brewfather.jpg

Nu het euvel. Ik heb de weizen na 9 dagen al op de fles gezet omdat ik een hoogzwangere vrouw heb en geen gok wilde nemen of ik in de problemen kwam met bottelen. (Achteraf had ik nog even kunnen wachten maar dat weet je nooit van te voren ;)).

Omdat ik rechtstreeks uit mijn gistvat bottel viel mij het niet op dat er nog een stevige stank uit het vat kwam. Pas toen ik ging reinigen kwam mij dit tegemoed.

Nu staan de flessen 7 dagen te hergisten en is het tijd voor controle. Bij het openen lijken ze al aardig op druk. Bij het inschenken een prima schuimkraag echter gaat al dit moois gepaard met een flinke walm H₂S. Zo veel dat dit echt onaangenaam is.

Is dit nu de rekening die ik betaal voor het vroeg bottelen of is er een kans dat deze lucht op een of andere manier in de fles nog verdwijnt? (Ik gooi uiteraard niets weg naar maak mij hier wel zorgen om).

Jacques

Citaat van: Goldin op 24-06-2023  13:47 uNu staan de flessen 7 dagen te hergisten en is het tijd voor controle. Bij het openen lijken ze al aardig op druk. Bij het inschenken een prima schuimkraag echter gaat al dit moois gepaard met een flinke walm H₂S. Zo veel dat dit echt onaangenaam is.

Is dit nu de rekening die ik betaal voor het vroeg bottelen of is er een kans dat deze lucht op een of andere manier in de fles nog verdwijnt? (Ik gooi uiteraard niets weg naar maak mij hier wel zorgen om).

Geduld, heel veel geduld. Een tijdje geleden had ik ook een bier met veel zwavel. Deze had minimaal 4 maanden nodig voordat de zwavel op een voor mij aanvaardbaar niveau kwam. Overigens was dit bier ook vrij snel na het brouwen gebotteld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.